Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kandin tutkielmaa tekemässä -- miksi opettaja haluton auttamaan

Vierailija
18.02.2008 |

Teen kandin tutkielmaa ja olen aika ihmeissäni siitä että kurssin pitäjä ei ole kovin halukas neuvomaan missään asiassa. jos lähestyn häntä sähköpostilla jonkun kysymyksen kera niin on selvästi käärmeissään siitä että " häiritsen" häntä.

Olenko ymmärtänyt väärin -- pitäisikö neuvoja siis osata kysyä jostain muualta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä olet ollut prosessa ja kyllä siellä on tutkielman teko neuvottu. Yllättävän useita opettajia ketuttaa neuvoa kerta toisensa jälkeen uudestaan asioita, jotka olisi pitänyt kuulla jo miljoona kertaa aikaisemmin ja olisi kuultukin, jos olisi vähän seurattu opetusta.

Kandintutkielman teossa ei pitäisi enää tarvita kysyä käytännössä mitään sen jälkeen kun suunnitelma on hyväksytty ennen epävirallista esitarkastusvaihetta. Ihan oikeasti, se pitäisi osata tehdä itse. Sitä on vuosi jo prosessa harjoiteltu...

Vierailija
2/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen todella työteliäs ja jopa perfektionisti opintojeni kanssa. Enkä todellakaan mikään laiska ja tietämätön. Mutta onhan silti mahdollista, että kyselen tyhmiä.

Kiitos kuitenkin ystävällisistä vastauksistanne. Puhaltakooon karma kaunista teidänkin suuntaanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi, mutta mikä on prosessa?

Meillä ainakin kandin tutkielma = prosemma (jos tarkoitat prosemmaa) ja kurssin tarkoituksena on juuri opetella tutkimuksen tekoa. Meillä ei ole mitään vaihetta, jossa blaablaa hyväksytään, koska kysymys on tutkimuksen tekemisen harjoittelusta.

Vierailija
4/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Yleensä kandintutkielma EI ole sama kuin prose, vaan sen onproseminaarityön pohjalta laadittu, paranneltu tutkielma. Ja tottakai se hyväksytään (tai hylätään), mitä järkeä sen tekemisessä muuten olisi.

Ja kyllä kaikissa minun tuntemissani aiheissa proseminaarissa esitetään myös aiotun työn suunnitelma, sitä käsitellään, siinä yhteydessä opiskelijalle annetaan neuvoja ja sitten suunnitelma hyväksytään. Mutta nämä käsitellään siis yhteisessä ryhmäkokoontumisessa, ei niillä rasiteta kiireisen opettajan työnkuvaa sen enempää.

Sulla taitaa olla hukassa vähän muutakin kuin neuvoja?

Vierailija
5/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla kun noita kandin tutkielmia eikä vielä gradujakaan ei oikeasti pidetä minään kunnon ' tutkimuksina' , ne ovat vasta harjoitustöitä.

Mutta oikeasti, yliopistoissa on töissä sosiaalisesti rajoittunutta porukkaa jopa vielä enemmän kuin tällä palstalla, joten ärsyttävin ominaisuus sinussa voi olla se, että olet ihminen.

Voimia ja työniloa.

Vierailija
6/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikein ymmärrä, millä perusteella voit mitään muuta väittää. Vaikka tiedän, että muissa laitoksissa on toisella tavalla.

Pahoitin todella mieleni ilkeistä kommenteistasi. Toivoisin todella, ettei maailmassa olisi yhtään kaltaistasi ihmistä, joka vain lisää täällä olevaa pahaa omalla itsekkäällä käyttäytymisellään.

Vierailija
7/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilkeilyn prosessoinesi?

Vierailija
8/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että tosiaan perfektionismini saattaa ärsyttää opettajaa. Yritän tehdä KAIKEN tosi hyvin, vaikka opettaja koko ajan painottaa, että tässä vasta opetellaan tätä tutkimuksen tekemistä. Mutta en voi ymmärtää, miksen voi opetella sitä alusta asti kunnolla. Ja kun aina luennolla sanotaan että " tyhmiä kysymyksiä ei ole" .

En ymmärrä, miksi minun pitäisi tutkimuksessani tehdä tyhmiä virheitä ja miksi en saisi pyytää apua, jos en vastauksia löydä muualta, vaikka kovasti etsin.

Ja itse opettajaksi opiskelevana: kyllä kai opettajan työhön kuuluu nimenomaan opastaminen ja vuositolkulla samoihin kysymyksiin vastaaminen.

Jos minulla olisikin ongelmia opinnoissa, olisin laiska tai tyhmä niin ymmärtäisin toki täällä saamani moitteet. Mutta kun olen juuri päinvastaista. Pelkään vain virheitä ja niiden tekemistä todella paljon.

Vierailija
9/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ilkeily aloitettiin kyllä jo ensimetreillä ensimmäisissä vastauksissa minulle.

Minulla on oikeus suuttua, jos minua kohtaan suunnataan kohtuuttomia kommentteja.

Vierailija
10/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä: olen pahoillani, mutta meillä ei kukaan käytä nimitystä " prose" . En ole koskaan sellaista kuullut, vaikka jo toista pääainetta teen. Se, että kysyin mikä ihme sellainen on ei ole ilkeilyä.

Vierailija
11/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis siitä ajasta, jonka hän vastailee sinun sähköposteihisi. Peruskoulunopettajalla juttu voi olla toinen. Mutta siis niiden kahden tunnin ulkopuolella hänen työnsä on jotain ihan muuta, yleensä oman tutkimuksen tekoa. hän on siitä tulosvastuussa ja seuraavan rahoituksen saanti on kiinni siitä, saako hän sitä tutkimustaan edistettyä tarpeeksi hakuaikaan mennessä. Eikä hän taatusti saa, jos joutuu kirjoittelemaan sinulle sähköpostivastauksia itsestäänselvyyksiin. Mene edes vastaanottoajalla naamatusten kysymään kysymyksiäsi.

Sama pätee muuten virkaopettajiinkin, joita proseminaaria pitävät kuitenkin harvemmin ovat (teidän laitoksen asiat on poikkeuksellisen hyvin, jos proseminaareja pitää virkaopettaja, esim yliassistentti tai lehtori). heidänkin työnkuvansa pitäisi olla suurimmalta osalta tutkimuksen tekoa, jota o nvähän täydennetty hallinnolla ja opetuksella. Heidän pitää siis kuukausipalkkansa eteen tehdä aika paljon muutakin kuin vastailla sinun sähköposteihisi. Edelleen, mene vastaanotolle.

Vierailija:

Ja itse opettajaksi opiskelevana: kyllä kai opettajan työhön kuuluu nimenomaan opastaminen ja vuositolkulla samoihin kysymyksiin vastaaminen.

Vierailija
12/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet törmännyt tyypilliseen yliopistoilmiöön. Ihmiset eivät vain tajua, miksi heidän pitäisi opettaa. Ja jälki on sen mukaista. En usko, että kyselet tyhmiä tai sinussa on mitään vikaa - suomalainen yliopistokulttuuri nyt vain on tuollainen. Jossain muualla tilanne voisi olla ihan toinen.

Suomalaisessa systeemissä on hyvät ja huonot puolensa ja tämä opastuksen puute on ehdottomasti huono puoli. Kuten joku sanoi, usein ongelmat ratkeavat ihan vain tekemällä. Itse tein graduni lähes tulkoon ilman ohjausta eikä tämä todellakaan ollut oma valintani. Onneksi löysin sitten aivan ihanan dosentin, joka auttoi minua ihan vapaaehtoisesti, vaikka omiin töihinsä ei kuulunutkaan.

Tsemppiä kandeiluun,

t: Maisteri vm. 2001

Vierailija
13/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.s. Maisteri vm-2001 ei myöskään ollut ikinä kuullut prosesta.

Vierailija
14/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoituksesi perusteella mistä on oikeasti kyse, mutta hyviä valistuneita arvauksiakin on tullut. Itsekin kandin tutkielmaan tähdänneitä proseminaareja (käytännöt tosiaan vaihtelee laitoksittain ja en minäkään koskaan mistään " prosesta" ole kuullut puhuttavan) pitäneenä arvailen, että kohdallasi on kyrpiintynyt ja epäsosiaalinen ohjaaja. Toisaalta sähköposteihin vastaaminen on työlästä, joten se ei ole paras mahdollinen kontaktipinta ainakaan monimutkaisemmissa kysymyksissä (mutta jotenkin niihinkin kuuluisi reagoida). Itse pidin opettaja-aikoinani jonkinlaisena kunnia-asiana nimenomaan opinnäytteiden ohjaukseen panostamista, koska itse sain kokea olemattoman ohjauksen " reimun" ... ....niin ja voihan se olla myös, että olet opettajan näkökulmasta yli-innokas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi