Kotihoidontuelta työttömäksi.
Eli käytännössä miten tapahtuu? Marssinko työvoimatoimistoon ilmoittautumaan, sitä seuraavana päivänä kun lapseni täyttää kolme vuotta? Millainen karenssi minulle tulee, ts. koska alkavat korvaukset juosta? Asumme pienellä paikkakunnalla, joten töitä tuskin heti tarjoavatkaan.
Mitenkäs kun asumme 25km kylältä, eikä minulla ole ajokorttia. Voivatko siis antaa jonkun karenssin jollen pysty ottamaan töitä vastaan heidän mahdollisesti jotain tarjotessaan? Täällä pohjoisessa ei kulje linja-autotkaan, että ainoastaan omalla autolla pääsee kulkemaan kylälle.
Lapsia on kaksi.
Mitenköhän tässä käy? Hoitopaikkaakaan ei varmasti ihan heti saa. Autokouluun menen ensi syksynä.
Vai koska nuorin täyttää 3 v?
Mä oli ollut lasten kanssa yli 7 vuotta kotona (3 lasta) ja siten työssäoloehto ei täyttynyt, joten mulla oli 5 kk " karenssi" .
Ilmoittauduin työttömäksi siis 5 kk ennen sitä (ja sain kotihoidontukea) ja sanoin suoraan että ilmoittaudun jo nyt tuon karenssin takia, mutta lapsille en ole hoitopaikkaa hakennut kuin vasta tuon 5 kk päästä. Ilmoitin toki että jos vakityö löytyy (ei vurotyö) niin paikan vastaan otan, mutta eipä ne mulle mitään tarjonneet ja tuon 5 kk päästä löysin sopivasti ihan itse työpaikan.
Mutta jos sun työssäoloehto täyttyy niin karenssia on 7 päivää eli ilmoittaudu viimeistään 7 päivää ennen kuin lapsi täyttää 3 v. Ei ne ihan heti mitään kursseja lykkää.