Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasistit! Lukekaa Alin tarina niin ehkä huomaatte että me suomalaiset olemme syyllisiä mm. somalien ahdinkoon

11.02.2008 |

Somalialaissyntyinen vanki: Kukaan ei tule Suomeen mennäkseen vankilaan

Julkaistu: 10.2.2008 22:30

Riikka Haikarainen

helsingin sanomat

MIKA RANTA / HS

Somalialaissyntyinen vanki: Kukaan ei tule Suomeen mennäkseen vankilaan

Keravan vankilan koululuokassa istuu pian vapautuva mies. Nelikymppinen, Somaliassa syntynyt Ali on ensi kuussa kärsinyt runsaan vuoden mittaisen tuomion rahan ryöstämisestä.

Vankeus ei ole hänelle ensimmäinen. Aikaisemmat tuomiot ovat tulleet virkavallan vastustamisesta ja pahoinpitelyistä.

Helsingin Sanomat kertoi sunnuntaina, että ulkomaalais­taustaiset ovat yliedustettuina Helsingin poliisin väkivaltarikos­tilastoissa.

Ali muutti Suomeen 1990 parikymppisenä Somalian sotaa pakoon. Rasismia hän sanoo kokeneensa ensimmäisen kerran jo vastaanotto­keskuksessa Itä-Suomessa. " Taksikuski osoitti meitä ja sanoi: kun nämä tulevat tänne, Suomi menee konkurssiin" , Ali kertoo.

Hän myöntää syyllisyytensä varkauksiin ja virkavallan vastustamiseen. " Monessa olen tehnyt virheitä. Mutta en halua koko elämääni varastaa. Hävettää, että olen täällä. Kukaan ei tule Suomeen mennäkseen vankilaan."

Kymmenisen vuotta sitten, ennen rikostuomiotaan, Ali eli omien sanojensa mukaan Suomessa olonsa parasta aikaa. Hän työskenteli vajaan vuoden vanhainkodissa työllistämistuella. " Vanhukset kertoivat paljon tarinoita ja kysyivät, ' saanko koskettaa sun hiuksia' . Vanhemmilla ihmisillä on paljon tietoa. Heitä pitää kunnioittaa" , Ali sanoo.

Ali meni naimisiin suomalaisen naisen kanssa ja sai lapsia. Avioliitto päättyi eroon. Lapset asuvat sijaiskodissa äidin päihde- ja mielenterveysongelmien takia.

Rikostensa taustalla Ali näkee Suomessa koetun elämän ongelmat. " Mahdollisuudet otettiin pois" , hän kuvailee. " Suomessa laki ei takaa maahanmuuttajille tulevaisuutta."

Kun pysyvää oleskelulupaa ei myönnetty, töitä oli vaikea saada. Siitäkin huolimatta, että Ali oli opetellut suomen kielen. Asunnoton hän kertoo olleensa noin kymmenen vuotta. " Joskus menin moskeijaan nukkumaan."

Ali toistaa useasti, miten huolissaan hän on somalitaustaisten maahanmuuttajien lapsista ja nuorista. Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tilanteeseen pitäisi hänen mielestään puuttua jo kouluiässä.

Seksuaalirikoksista pitäisi Alin mielestä antaa kovia tuomioita. " On eri asia ryöstää toisen lompakko kuin toisen vartalo. Ei ole sellaista kulttuuria, jossa raiskaus olisi oikein. Uhri voi kärsiä siitä koko elämänsä."

Haastateltavan nimi on muutettu.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muutakaan se somppu nyt vois edes sanoa, tuskin ainakaan " joo, me tullaan tänne rikoksia tekemään" , ei ne niin sano, vaikka totta se on. Mä luulen että toi rikollisuus on niillä jotenkin verissä jo syntymästä asti.

Vierailija
2/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku tulee pimeällä kadulla ja ryöstää teidät. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n pointtia.

Vierailija
4/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää huolehtia että saa mies saa viinaa joka viikonloppua ja pillua päälle.

Vierailija
5/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidosti olen sitä mieltä, että jokainen on vastuussa omista teoistaan ja rikollista en ymmärrä koskaan. Ihon väriin katsomatta.

Suomalaisessa yhteiskunnassa on varmasti parantamisen aiheita, mutta jokainen silti vastaa teoistaan aivan itse. Myös maahanmuuttaja.

7, jonka mies ei juo viinaa koskaan, viiniä ja siideriä joskus. Pillu sanaa meidän perheessä ei käytetä ja seksiä harrastamme silloin kun kummankin tekee mieli.

Vierailija:

Kun pitää huolehtia että saa mies saa viinaa joka viikonloppua ja pillua päälle.

Vierailija
6/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts!

Vierailija
7/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Auts!

Vierailija
8/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on maahanmuuttajien avuliaisuus? Minullakin on maahanmuuttajamies (ei somalialainen) ja olemme auttaneet monia mieheni maalaisia täällä Suomessa. Miksi tätä Alia ei autettu?

Vierailija
9/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko tietoinen miten idari olet?

Vierailija
10/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse rasisti (nimimerkki Hyysäri=provo), joka yrittää provosoida tällä jutulla. Siellä se hihittelee nyt itsekseen kun näin moni lankesi. Oikeasti ap on sitä mieltä että kaikki ' ' somput' ' ja ' ' värivammaiset' ' pois Suomesta, kannattaa Timo Soinia ja lukee vain populistista, rasistista nettisaastaa, ja joskus Suomi suomalaisille -lehteä.

Vierailija
11/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ymmärretä vaikka rautalangasta väännetään, ei.

Vierailija
12/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei aikuinen ihminen pysty vastaamaan teoistaan. Enpä oikein osaa tuota Alia sääliä, enemmän säälin hänen uhrejaan...

Vierailija
13/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ettei aikuinen ihminen pysty vastaamaan teoistaan. Enpä oikein osaa tuota Alia sääliä, enemmän säälin hänen uhrejaan...