Säälittää nuo sossun elätit :' (
Surulinen lapsuus jos pitää kaikki hankkia sossusta, sehän leimaa jo lapsetkin luusereiksi.
Kommentit (40)
ja sitten itse huijaavat vakuutusasioissa, kiertävät veroja jne.
Sitten kun toinen on nälkäkuoleman partaalla ja pää kainalossa niin jotain pienen pientä avustusta voitaisiin ehkä antaa. Mutta sitäkin pitää vielä kadehtia!
Se surettaa, että tämän ominaisuuden te siirrätte omille lapsillenne. Ja omat lapseni joutuvat olemaan heidän kanssaan tekemisissä :)
Ja en ole sossun-asiakas, tiedoksi se!
No mun vanhemmilla ei kyllä ole mitään koulutusta, eivätkä he tienneet aikoinaan mitään mun koulusta. Eivät kyselleet, mä en kertonut. Todistukset tietty näytin... Eikä mua kannustettu opiskelemaan, itse tein päätökseni, ilman tukea.
Mun vanhemmat (ihan perusduunareita molemmat) kuitenkin opetti mulle sen, että töitä on tehtävä, jos jotain meinaa saada... He ovat siis sen aikakauden kasvatteja, että töitä sai ilman koulutustakin, nykyäänhän ei enää ole niin.
Meidän suku ei muutenkaan tuota koulutusta arvosta. Meitä on kaksi vähän pidemmälle lukenutta ja meitä katsotaan aina vähän kieroon. Mä kyllä arvostan ammattia kuin ammattia ja ennenkaikkea sitä, jos ihminen on valmis elättämään itsensä/perheensä työllä, mutta ilmeisesti mua ei sitten taas tarviikkaan arvostaa.
Ja joo, kouluttautuneilla yleensä on opintolainaa... mullakin on, useampi tonni... mutta ilmainen koulutus tahtoo sanoa, että meillä ei ole lukukausimaksuja tms ja käsittääkseni keskiasteen kouluissa on vielä ilmainen sapuskakin ja koulumatkoihinkin saa jonkun tuen, jos riittävän kaukana asuu. Ammattikoulun esimerkiksi voi käydä ihan kotona asuen monessakin tapauksessa... tosin silloin ei saa yleensä opintotukea, koska vanhempien tulot vaikuttaa. Osa-aikatöitä löytyy sitten yleensä, jos ei tahdo lainaa ottaa.
Mä tiedän, että on olemassa ihmisiä, joille tämä on mahdotonta... sairauden (oman / lapsen tai omien vanhempien) vuoksi, tai muusta syystä... Useimmissa tapauksissa kouluttautuminen nuorena on kuitenkin mahdollista, jos tahtoo niin. Mä sanoin vaan sen, että jos ihminen itse VALITSEE tukien varassa elämisen, vaikka saisi töitäkin, niin jotain vikaa on ihmisessä. On yhteiskunnassakin kyllä vikaa, jos tuilla pärjää paremmin kuin omalla palkalla, mutta kuitenkin...
Sitä saa kolme vuotta. Sinä aikana kun joku nostaa tukea, joku toinen käy töissä ja maksaa verorahoillaan nämä tuet valtiolle..
Mutta kun on näitä nuoria, joita kukaan ei kaipaa kotiin jne. Mistä luulet, että heille riittää kiinnostusta koulua kohtaan?
SINULLA kuitenkin on ollut perhe, joka on näyttänyt, ettei mitään saa ilmaiseksi. Mutta mistä tiedät, että jollain toisella on samoin?
Kuinka moni rajaton 16-v oikeasti tajuaa oman parhaansa, jos siis ei ole niitä vanhempia siinä ohjaamassa oikealle tielle? Kerro se minulle!
Ja millä eväillä???
minimiäprahalle ei vaan tule toimeen.
mikä kohta mun viesteissäni on epäselvä?
Mä olen kokoajan kirjoittanut, että tukia saa ja pitää antaa niille, joilla oikeasti on tarve siihen... olen myöntänyt sen, että esim. vanhempien sairaus (joksi esim. alkoholismi luokitellaan) saattaa joillain estää koulutuksen / työnteon.
Olen puhunut siitä, että jos VALITSEE ITSE elämisen tukien varassa, niin se ei ole hyväksyttävää. Nämä nuoret, joita kukaan ei kotona kaipaa, eivät ole tätä reittiä valinneet. Tosin mun tuntemani alkoholistiperheen lapset ovat kaikki (heitä on nyt 6 aikuista) ns. normaaleita työssäkäyviä. Ehkä nimenomaan vanhempiensa huonon esimerkin vuoksi he kävivät ammattikoulun ja hankkivat ne työpaikat. Vanhemmatkin ovat nyt vähentäneet juomista, koska muuten eivät näe lapsenlapsiaan... Tämä on vain yksi perhe, yleistämään en lähde.
Lähtisin väittämään, että kuitenkin valtaosalla nuorista on vanhemmat, jotka pystyvät antamaan lapsilleen hyvän kodin ja perusturvan. Ainakin toivon näin...
t: 27/32
, että tuo sosiaalihuollon asiakkaana oleminen saattaa myös periytyä eli on perheitä, joissa niin vanhemmat kuin aikuiset lapsetkin elävät sossun avustuksella,
Ei kukaan, jokainen hyväosainen tajuaa, ettei se riitä elämiseen, saati sen sisällöksi :). Tämä asia oli se, missä me nyt jänkkäämme :)
hyvänsä saa rahaa. Joku voi olla työkyvytön alkoholisti, mutta siinähän sitten kadehditte. Ruvetkaa juopoiksi.
Mielenterveysongelmaisen on todella vaikea saada töitä, varsinkin vielä jos kärsii ihosairaudesta. En voi sille mitään, että ilmeeni on aina sama ilmeetön, koska elämänhalua kuoli minusta jo lapsena. Kumman karsastaen mielenterveysongelmaisiin suhtaudutaan. Onneksi on näitä työllistämisjuttuja ja muita kursseja joita käydä.
Mä valitettavasti olen eräältä tuttavaltani ihan livenä kuullut lauseen " laskeskelin tässä, että me (hän ja pieni lapsi) saadaan niin hyvät tuet sossusta, ettei meillä tule olemaan rahallisesti mitään hätää, eikä minun tarvitse töitä miettiä" .
Ehkä mulle jäi pieni katkeruus tuosta... itse opiskelin silloin ja tein osa-aikatöitä, jotta edes jotenkin eläisin...
Ehkä heillä oli sitten lepsu sossu tai jotain (harkinnanvaraisiahan nuo tuet kai on). Tämä kyseinen henkilö aloitti aikanaan monet koulut (vanhemmat tukivat, sai asua kotona jne) ja jätti kaikki aina kesken. Ei ole vieläkään tehnyt eläissään töitä ja on jo yli 30 vee, lapsikin jo niin vanha, ettei kodinhoidontukea ainakaan saa. En minä tiedä, mistä hän nuo rahat repii... tiukkaa varmaan on, eli eivät he herroiksi elä, mutta työnteko ei kuulemma kannata. Ja ei... hän ei ole alkoholisti.
Ja näitä tapauksia on valitettavasti muitakin... ei tosin suoraan mun tuttavapiireissä, mutta " kaverit on kertoneet" .
Mä sanoin myös sen, että yhteiskunnassa on vikaa jos tuilla elää paremmin kuin palkkatulolla.
t.27/32 jne
Heh, toivottavasti nyt osasin tuoda asiani esille...
haen sossusta rahaa tällä hetkellä. olen opiskelija ja minulla on lapsi, mies on sairaslomalla töistä vakavan onnettomuuden takia. opiskelen jo toista ammattiani, ensimmäinen ala on huonosti työllistyvää. odotan innolla että valmistun (vuosi vielä) ja sitten toivon pärjääväni ihan ilman sossun apua. ja toivottavasti mies samoihin aikoihin pääsee takaisin häntä odottavaan työpaikkaan. aina ei voi ennustaa mitä elämässä tapahtuu.
Ettekö nyt hemmetin juntit tajua, että köyhysraja on köyhyysraja. Jos palkat jää alle köyhysrajan ne on huonoja. Vitsit tätä suomalaista typeryyttä. Hyvinvointia yritetään lisätä kasvattamalla kurjuutta...
työnantajien ja ammattijärjestöjen tms välisissä palkkaneuvotteluissa = osa tätä " toimivaa" yhteiskuntaa. Minimipalkka on kaiketi säädetty laissa = jälleen osa yhteiskuntaa.
ä. Sen he ovatkin jo oppineet, ettei mikään ole ilmaista, eikä kaikkea voi saada :). Se on oikeasti paras anti tästä yh-elosta, ettei pysty antamaan lapsilleen " kaikkea" mitä he tahtovat. Kun he sitten saavat sen, mitä on kauan toivoneet, niin voi että he osaavat sitä myös arvostaa :).
Oikeasti, kaikesta, ihan kaikesta löytyy positiivisuuden jyvä :)
Tulee lehtiä, ostellaan hienoja vaatteita, käydään ulkona syömässä ja matkoilla.
Kumpikaan ei käy töissä, eikä ole menossa. Helpommin irtoaa raha sossusta.
Ärsyttäviä elättejä!
Edes tessiä ei ole pakko maksaa jos ei työnantaja halua.
Kyllä kaikilla mun tuntemillani koulutetuilla on aika monta tonnia opintolainaa.