Mun 3 kaverilla lapset on oppineet tosi myohaan puhumaan ja kaikilla on kylla yhteisena piirteena se, etta lapset katsoo paljon DVD:ta ja ettei aidit
esim vaipanvaihdon, ruokailun tms yhetydessä ainakaan vieraan nähde virka sanaakaan, korkeintaa kieltävät tekemästä jotain ei-toivottua. Lapsille kuulemma ollaan ihan mahdottomasti luettu eikä silti puhe suju.
Kommentit (20)
ja vuorovaikutuksessa ja niin siinä sitten käy että kyliltä pitää puhe oppia, joitakin tiedän laitetun päiväkotiin oppiakseen puhumaan.
Vauva-aikana jo pitkälti sanoa kenen lapsi tulee kehittymään nopeasti ja kuka on jälkijättöinen.
Tyhät katseet ohi lapsen vaikka lapsi viestii itkulla tai muuten on surkeaa seurattavaa ja kielii että vaikeuksia on luvassa.
ataan. Ihmeen suorittamista vaan ei lapsen kanssa elämistä!
Ilmeisesti jossain välissä muutuin vähemmän kommunikoivaksi äidiksi...
Ja vähiten minä itse. Nyt 4-vuotiaana lapsi puhuu kuin muutkin ikäsensä. Miksi huolia turhasta?
Ja lukeminen on meille suuri rikkaus, itse luen kirjoja pilvin pimein. En katsele elokuvia lainkaan, en vaan jaksa.
t:4
Vierailija:
Ja vähiten minä itse. Nyt 4-vuotiaana lapsi puhuu kuin muutkin ikäsensä. Miksi huolia turhasta?Ja lukeminen on meille suuri rikkaus, itse luen kirjoja pilvin pimein. En katsele elokuvia lainkaan, en vaan jaksa.
t:4
Googlettakaa vaikka, jos kirjahyllystänne ei löydy mitään lapsen kehitykseen liittyvää, ettekä ole edes neuvolasta saaneet materiaalia.
Meidän mussukka ei nimittäin puhu vieläkään kunnolla vaikka jo yli 3 v. Diagnoosina mahd. dysfasia ja vielä menin ja synnytin hänet keskosena. Mutta muut sisarukset puhuvat. Taitaa siis olla kasvatuksessa vika...
Ensin teletappeja ja siitä repertuaaria laajennettu. Puhui vuoden vanhana sanoja ja puolitoistavuotiaana kuuden sanan lauseita, siitä lähtien papattanut kuin ruuneperi. Nyt nelivuotias. Kyllä myös luemme ja juttelemme paljon.
eli toiset kehittyvät nopeammin kuin toiset tässä asiassa. Kyllähän motorisiakin kehityseroja on paljon! Mutta varhaisen vuorovaikutuksen merkitystä puhumaan oppimisessa ei voi mitenkään väheksyä, samoin lukemista, kirjoja jne.
Kädet oli täynnä työtä kun kuopus oli vauva ja vuorovaikutus oli paljon vähäisempää kuin muiden lapsien kanssa. Näki paljon lastenohjelmia telkkarista ja hälinää ympärillään. Syytän kyllä osittain itseäni lapseni vaikeuksista.
Tämä nuorin nyt 2,5v ei 2-vuotis neuvolassa osannut kunnolla sanoa edes yhtä sanaa.
Neuvolakäynnin jälkeen hän alkoi höpöttää. Ihan kuin itsestään.
Eli mä en käsitä miks niiden pitäs osata puhua jo 1-vuotiaana?? Kertokaa.
Kyllä kaikki terveet lapset oppii jossakin vaiheessa puhumaan. Mun mielestä siinä vaiheessa pitäs huolestua jos lapsi ei 3 vuotiaana osaa puhua. Silloin saattaa löytyä jokin syy.
Meillä on 4 lasta ja ihan terveitä ja vanhinkin menesynyt ainakin tähän mennessä hyvin koulussa(tosin vasta ekaluokalla)
Vierailija:
Tässä pinossa oli käsittääkseni kyse normaaleista lapsista! Miksi teidän erityislasten vanhempien pitää aina joka paikassa päteä " spessuinenne" ?
Jos lapsella on puheessa - sen tuotossa tai ymmärtämisessä - vaikeutta eikyseessä ole " normaali" lapsi. Meillä esikoisella alkoi puhetta tulla " myöhään" kun varrattiin niihin aikaisin puhumaan alkaneisiin. Dysfasia diaknosin sai 5-vuotiaana kun neuvolassa huomasivat, ettei ymmärrä puhetta.
Toiseksi nuorimmainen on nyt 3.5 vuotta eikä sano kuin muutaman sanan ymmärtää kuitenkin ikäänsä nähden ihan hyvin puhetta.
Jos vierailija miettii esim entisen itä-blokin maita joissa lastenkodin lapset sidotaan sänkyihin ja kuitenkin oppivaat puhumaan niin ei vika voi olla siinä, että lapselle ei puhuta tai lueta tai että he katsovat liikaa tv:tä.
Normaali lapsi nappaa sanoja ihan suorasta puhevirrasta.
Lapsi oppi puhumaan alle vuosikkaana.
Niin no meillä kyllä puhutaan paljon ja minä kerroin joka vaipanvaihdossa ja kylvetyksessä ja pukiessa, mitä milloinkin teen ja esittelin esineet.
lapsen pitäisi koko ajan aikasemmin ja aikasemmin oppia puhe ym taidot..
kohta vuoden ikäisen pitää alkaa sanoo pitkiä lauseita ,muuten vauva on jälkeen jääny..
Meillä syy puhtaasti geneettinen. Lapsi oppi myöhään puhumaan+ äännevirheitä, tänä päivänä puhuu puhtaasti ja on luokkansa paras.
Katsoivat kanssa teletappeja ja fröbelin palikoita vuoden ikäisestä eteenpäin. Telkkari myös pauhaa jatkuvasti päällä muutenkin.
Tyttö oppi puhumaan 1,5v ja poika 2,5 v vasta sai jotain järkeviä lauseita suustaan, sitten ne tulivatkin kaikki kerralla.
Minäkin muutuin tuossa välissä varmaan paljon puhuvasta hiljaiseksi...
Huomasi kyllä lapsia kuunnellessa, että Muumeja on katsottu ja paljon. Lapset oppivat aikaisin puhumaan, paitsi nuorimmaisella tuli eka sana 2-vuotiaana ja saman tien lauseitakin. Kaikille on myös luettu paljon, nuorimmaiselle varmaan eniten.
Aivan koko ajan puhun lapsilleni, hiljaisuus on tylsää.
Poika sanoi ekat sanat 2 v ja 2,5v puhui niin, että muutkin ymmärsivät jo jotakin.
Tyttö on sanonut nyt ekat sanat 1,2 v.
Ihania päätelmiä nämä av-tietäjien " totuudet"
Ei tarvi kohta ammattilaisia kouluttaa kalliilla, asiantuntijoita voi palkata täältä av:lta.
Esikoinen oppi puhumaan " vasta" 3-vuotiaana, kuopus alle 2-vuotiaana. Kummallekkin luettu yhtä paljon, kirjat ovat perheessämme erittäin tärkeitä.