Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistäisitkö puutarhasi rakentamiseen 25 000€?

Vierailija
06.02.2008 |

Jos puutarhasi olisi nyt möykkyinen ja tulviva savipläntti, jossa kasvaisi ruohoa, ohdakkeita, pensasta ja nokkosta?

Saimme tarjouksen viherrakentamisesta...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisi niin paljon ylimääräistä rahaa. Mikäli rahaa ei ole, varmasti tinkisin jostain eli en laittaisi niin paljoa rahaa kiinni pihaan.

Vierailija
2/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli paljon konetyötä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaojitus voi säästää rakennuksen kosteusongelmilta. SAlaojituksen tekemättä jättäminen voi siis alentaa kiinteistön arvoa ja tehdä siitä pahimmassa tapauskessa asumiskelvottoman.

Tässä yksi näkökohta viherrrakentamiseen.

Vierailija
4/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei se ilmaiseksi silläkään keinolla tule.

Kuitenkin, jos haluat pihat nopeasti ja näyttävästi kuntoon, tuo kannattaa. Maanvaihdot ja siirtonurmikot on silloin valmiina sen enempiä ihmettelemättä. Niiden tarjouspyynnöissäkin on jo aika homma jos istse ryhtyy tekemään.

Sen sijaan salaojat kuuluvat kyllä KIINTEISTÖN rakentajalle, ei viherrakentajalle. Jos teidän talossa e i jo ole salaojia, soita ihmeessä rakentajalle/rakennuttajalle ja valita!

Vierailija
5/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maan laatu parantaa hiekalla, turpeella ja kunnon ruokamullalla ja myrkyttää rikkaruohot. Tai muuten vedet seisoo tontilla ja kasvit kuolee talvimärkyyteen - eli heität rahaa roskiin. Siihen menee rahaa, se on selvä. Mutta en usko että ihan 25000 euroa...? Ei ainakaan omalle pihalleni. Tein omat kulkuväyläni itse valamistani betonilaatoista ja mukulakivistä, oli siinä puuhaa mutta halpaa.

Mutta taimiin ei pala paljon rahaa, kun niitä voi kasvattaa ja hankkia itsekin. Aloita ekana vuonna siitä, että pihan pohja kuntoon ja suunnittele minne tulee kulkuväylät, pyykinkuivaus, lasten leikkimökit, oleskelu jne. ja tee sitten ne tiet kuntoon ja kylvä nurmikko.

Seuraavana vuonna kannattaa istuttaa tuulensuojat eli puut ja pensaat ja vasta sitten pohtia arempia kasveja. Puita ja pensaita on Suomi täynnä, kun kulkee silmät auki. Pihlaja on mainio pihapuu!

Vierailija
6/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti maanvaihtoineen 5000¿ jopa, laatoitukset itsetehtynä n. 2000¿/100m2 ja kasveihin laittaisin tonnin. Eli 8000-10000¿ on realistinen arvio. Tuohon mainitsemaasi hintaan pitää jo puiden olla min 5m valmiiksi (50-100¿/kpl + rahti) ja hedelmäpuiden kookkaita ja " hedelmävarmoja" heti.

Vierailija
7/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saven päällä ei oikein mikään kasva.

Vierailija
8/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maan parantaminen, ojitukset, kulkuväylien tekeminen, laatoitukset jne. Meillä on 1230m2 tontti.

Vierailija
9/17 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystymme laittamaan puutarhan (savipläntin) parantamiseen n. 15 000¿, mutta emme enempää.

Täytyy selvittää sitä, jos tekisi osan töistä itse.

Vierailija
10/17 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän siinä sillä lailla mikään kasva, eikä mitään voi istuttaa. Oikeastihan siitä pitäisi kaivaa savea vaikka kuinka paljon veks ja tuoda multaa tilalle. Ja se taas maksaa NIIN paljon, että ei sitä uskalla laskeakaan.

Toisaalta kun tuo takapiha tuossa on, niin kivahan sille olisi jotain tehdä, eli ottaa se hyötykäyttöön ja iloksi!

Vierailija
11/17 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvinkin ravinteikasta kasvualustaa mutta myös kylmä kasveille. Mä tekisin niin että kaivaisin ehkä 30-50cm pinnalta pois, toisin karkeaa hiekkaa ja multaa tilalle ja sekoittaisin n. metrin syvyydestä sekaisin. Näin me muhittiin meidän pihan savisin osa ja hyvä tuli. Me tosin teimme sen " käsin" eli tässä ei konetta käytetty kuin tuossa pintasaven poistossa. Muuten kaikki muotoilut tehtiin kuokalla ja lapiolla. Pari kesää siihen meni kivetyksineen mutta hyvä tuli.

Itse tehtiin myös kivetykset ns antiikkikivellä n. 140m2, istutukset, pengerrykset luonnonkivillä, portaat, pergola, nurmikot jne. Rahaa meni ehkä 5000¿

Vierailija
12/17 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voisin laittaa.

Vierailija
13/17 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla hinnalla haluaisin myös lauta-aitaa, terassia, kiveyksiä, pensasaitaa, marjapensaita, muutaman lehtipuun, muutaman havupuun, en siis maksaisi vain maan muokkaamisesta ja kasveista tuota hintaa.

Vierailija
14/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla hinnalla varmasti saisi niinhyvin suunnitellun, pohjustetun ja tehdyn puutarhan että se varmasti vastaisi tarkoitusta. Mutta mulla ei kyllä ikinä olisi noin paljon rahaa laittaa ko. tarkoitukseen... Toisaalta kuvailemasi lainen savipläntti on aivan turha, sen vääntäminen kuntoon omin käsin tulee olemaan jotain aivan kamalaa ja kestää 20 vuotta.

Entäs jos tilaisitte sen suunnitelman ja tekisitte itse työstä osan, esim. koneitahan voi vuokrata ja maa-ainestakin tilata itse jne.

Vierailija
15/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä voisin laittaa mutta omassa tilanteessamme en ;). joutuisimme nimittäin ottamaan sen lainaa enkä olisi siihen valmis. laitamme oman pihan " hieman" pienemmällä summalla ja vähitellen...

Vierailija
16/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi sitten tehdä itse pikkuhiljaa.

Vierailija
17/17 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. mulla olis jonkun tuntemani ihmisen suositus tälle puutarhafirmalle

2. mulla olis rahaa

En osaa tehdä mitään pihalla ja haluaisin tietää varmasti, että firma sitten tekee hommansa, eikä esim vaan kaiva pihaa auki ja jätä niin. Sopimukseen kannattaa ainakin laittaa takaraja valmistumiselle, kuten kaikkiin remontteihin suositellaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi