Älkää rakkaat vanhemmat puhuko lapselle,
että PITÄÄ mennä päiväkotiin vielä tänään ja huomenna, sitten on vapaata. Silloinhan te viestitätte lapselle, että se on jotenkin huono paikka, jossa on pakko käydä. Eikö olisi parempi puhua, että tänään ja huomenna vielä mennään/ päästään/ voidaan leikkiä päiväkodissa (-kotiin), sitten voidaan olla kotona. Minua aina hirvittää kun monet antavat hirveän negatiivisen kuvan lapselle.
Älkääkä nyt kommentoiko te kotona lapsianne hoitavat, minkälainen helvetti se päiväkoti on. Kyllä niitä on ihan hyviäkin paikkoja, ja viesti lapselle on tärkein.
Kommentit (5)
Meillä aina kerrotaan mitä kivaa päiväkodissa saa tehdä ja sitten vaan ihan neutraalisti, että tänään äiti tai isä hoitaa.
Toisaalta meillä koitetaan olla tunnerehellisiä. Eli kun lapsi on mieluimmin kotona kaikesta huolimatta jos siihen on tilaisuus, en teeskentele että päiväkoti on mahtavaa upeeta jos se ei sitä ole. Jonkunlaisen tasapainon koitan pitää näitten kahden näkökannan välillä...
Muistan kun ystäväni esikoinen oli menossa kouluun, ja he olivat hakeneet paikkaa yksityisestä koulusta, jonne pääsy oli vielä epävarmaa, ja äiti puhui lapsen kuullen siitä, miten olisi hyvä että sinne pääsisi kun tavallisissa kouluissa on sitä kiusaamista. Lapsikin rupesi niin puhumaan niin, ja pelkäsin miten käy jos ei yksityiseen pääsekään. Onneksi pääsi, mutta minusta äidin tapa puhua oli vastuuton, siirsi oman pelkonsa lapseen.
Vierailija:
kyllä meidän lapset ainakin ihan itse osaa sanoa että " pitää" ja eikä halua
ei päiväkodissa mitään vikaa, viihtyvät kunhan pääsevät sinne, mutta aamuheräämiset on kyllä tuskaisia ja ehdottomasti " pitää"
Näinhän ne lapset itse puhuu ja saavat puhuakin, mutta vanhemman ei kannata ehkä korostaa asiaa menemällä mukaan tuohon puhumismuotoon vaan todeta vain asia.
ei päiväkodissa mitään vikaa, viihtyvät kunhan pääsevät sinne, mutta aamuheräämiset on kyllä tuskaisia ja ehdottomasti " pitää"