Kehukaa/haukkukaa tila-autoja!! Mikä merkki/malli paras???
Meille tulossa neljäs lapsi ja edessä pakollinen auton vaihto. Tavallinen farmari pitää vaihtaa tila-autoon, mutta mihin...
Esim. Peugeot 807??? Onko siinä käytännössä riittävästi tilaa?
Vai pitäskö sittenkin hankkia Chrysler Grand Voyager tai Chevrolet transport? kokemuksia niistä???
Mitä muita tilavia 7h autoja on?
Kertokaa nyt kaikki hyvät ja huonot ominaisuudet ja käytännön kokemuksia!
Kommentit (14)
Hei,
meillä on ollut kolmatta vuotta Peugeot 807, noista muista merkeistä ei ole kokemusta. Meille on tulossa kolmas lapsi, mutta viisivuotiaalla esikoisellamme on pyörätuoli ja muut apuvälineet. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä autoon, toki meillä on vain viisi penkkiä, mutta tavaraa saa mahtumaan paljon. Taaksekin mahtuu kolme aikuista istumaan hyvin. Hankimme auton Saksasta. Käsittääkseni Peugeot on edullisempi hinnaltaan kuin Chrysler. Autoa on todella mukava ajaa, tavallista henkiköautoa on outo ajaa, kun tottunut Peugeottiin.
Mulla tällä hetkellä zafira ja neljäs lapsi tulossa. Zafira lähtee vaihtoon heti kun löytyy sopiva tilalle vaikka kovasti olen sen ajettavuudesta tykännytkin. Penkit pitää olla " valmiina" ettei tarvitse pelleiillä tavaratilan kanssa kuten nyt, ja sen lisäksi tavaratilaa oltava reilusti. Nyt ei zafiraan mahdu edes rattaat kyytiin jos sikaosaston molemmat penkit on käännetty ylös. Tuttavalla on vw:n tila-auto, kahdeksanpaikkainen (en muista nyt tarkkaa merkkiä, oisko ollut joku caravelle) ja siinä on iso tavaratila. Menee vähän yli meidän budjetin, mutta jos ei siihen riitä varat niin kuitenkin jotain saman tyyppistä " pikkubussia" etsitään ;) Missään nimessä meille ei enää riitä nuo perusfarmarit kun kyytiin pitää oman lapsikatraan kanssa mahtua isoja koiria ja rattaita ja viikon kauppakasseja ja ja..... ;)
Tuttavalla on voyager eikä sekään tunnu riittävältä meidän perheelle, joten vinkkejä minäkin täällä tiirailen hyvistä vaihtoehdoista ;)
Jos kaikki penkit käytössä, tavaratilaa todella vähän, matkarattaat mahtuu. + hyvä ajaa, takapenkkien penkit saa pois kokonaan. Käy ihmeessä koeajamassa.
Hyvä ajaa, helppo automaattivaihteisto, yllättävän ketterä. Stow ' n Go -penkit on huiput! Tosi helppoa piilottaa lattian sisään ja yhtä helposti saa esille. Sillon kun penkit on ylhäällä, mahtuu sinne lattiakaukaloon paljon tavaraa. Myös lyhyt Voyager on näppärä peli, mutta poistumassa markkinoilta.
Hei, meillä on Chrysler Grand Voyager. Auto on mielestäni (nimenomaan tämä pidempi versio) mitä ihanin ajettava. Itselläni on peruutustutka mikä auttaa kaupunki pysäköinnissä. Aikaisemmat ovat olleet Chrysler voyager (lyhyt versio > ei ollut riittävästi tavaratilaa) ja tuota ennen oli Opelin Zafira. Kaikki nämä ovat olleet mukavia ja suurena etuna näen Voyagerin liukuovet, eipähän tarvii varoa parkkiksella ovia.....
Zafira on mitä mainoin " pikkutila-auto" silloin kuin on esim. 3 lasta, ja penkkejä tarvitaa sillointällöin.
Meillä käytiin sama pohdinta hiljattain. Neljäs lapsi nyt 6 pv " vanha" .
Grand voyagerista on tutuilla huonoja kokemuksia, lähinnä siitä, että auto on kiva, mutta aina telakalla eli eivät kestä. Pienemmät 7-paikkaiset Mazda 5, Zafira jne., joissa kaksi paikkaa " takapaksissa" ovat liian pieniä mökkireissuille ja niitten turvallisuus peräänajossa mietityttää. Isompiin tila-autoihin ei riitä rahat.
Päädyimme Honda FR-V' hen, joka on kuusipaikkainen ja hinnaltaan tavallisen perheauton verran. Edessä siis istuimet kolmelle. Tavaratila on valitettavasti hieman pienempi kuin isomman perheluokan tavallisissa farkuissa, mutta silti ihan toista luokkaa kuin noissa, joitten tavaratila jää mäyräkoiratasolle, kun kaikki penkit on käytössä. Hondasta ei vielä ole kokemusta koeajoa pitemmältä, toimitus vasta muutaman viikon päästä. Koeajoimme kuitenkin viidellä henkilöllä ja tyhjällä turvakaukalolla ja hyvältä vaikutti.
Huonona puolena tuossa on tietysti se, että ei jää sitä seitsemättä penkkiä vierasvaraksi. Toisaalta ei sitä juuri ole kaivattu viiden hengen perheellä tavalliseen farkkuunkaan.
Strutsi ja neljä lasta
Jos on mökki tai reissaa muuten paljon niin, että tarvii aina olla kauheesti tavaraa mukana, niin sitte varmaan suosiolla kannattaa hankkia sellanen isompi tila-auto. Jos taas ne isommat reissut on vähempänä ja enimmäkseen kuljetaan kauppaan ja pienempiä reissuja, niin mun mielestä pärjää sellasella pienemmällä tila-autolla. Itse tullaan neljän lapsen kans toimeen tuollasella pienemmällä tila-autolla ja pidemmälle matkalle ku lähtään, niin laitetaan boxi katolle tai jop kärry perään. Esimerkiksi meidän perheen ajoilla ei kannata mitään bensarosvoja voyagereja ees aatella. Ajetaan Mazda 5:lla ja tilaa jää ihan hyvin kauppakasseille ja matkarattaille jos se seittemäs paikka ei ole käytössä. Ja näppärä silti kaupungissa ja parkkihalleissa.
Ja nyt kun pääsin siitä eroon oon ollu todella iloinen. Luulin silloin, kun se hankittiin, että ei tarvi vaihtaa vähään aikaan vaikka tulis enemmänkin lapsia, mutta se ei pitänytkään paikkaansa.
Autossa ei sinänsä itsessään ollut vikoja, ajettavuus tosi hyvä jne, mutta kalliit huoltokulut, melkonen bensasyöppö ja penkkien muunneltavuus hanurista oli suurimmat syyt miksi halusin siitä eroon.
Ostettiin joulukuussa uusi Hyundai Trajet ja siihen oon ollu aivan huipputyytyväinen.
Se on hieman pienempi kuin Chrysler, mutta keskelle mahtuu kolme turvaistuinta vierekkäin mitä edelliseen ei saanu millään, koska se sohva oli kaamea. Lisäksi kaikki penkit on helppo ja nopea irrottaa yksitellen. Ja se siis mitä mä itse kaipasin eniten oli tuo kuusipaikkaisuus mikä ei edellisessä onnistunut. Meidän voyager oli vm2002, uudemmissa varmasti paremmat systeemit. Mutta tää toimi vain 5 tai 7 paikkaisena ja koska ei ollut Grand niin tavaratila oli onneton, jos kaikki penkit oli paikallaan.
Tässä hynyssä on ihan mukavasti tilaa tavaroille ja vaunuille, kun pitää kuusipaikkaisena ja tarvittaessa nopsasti saa sen seiskankin paikalleen.
Taloudellisuudessa oon jo huomannu ihan selkeen eron. Tätä ei tarvi tankata läheskään niin usein kuin edellistä. Tietty pienempi kone ei kiihdy samoin kuin aiempi, mutta lasten kanssa ei tuota vauhtia välttämättä enää niin kaipaakaan.
Voin kyllä lämpimästi suositella hynyä kuudenkin hengen perheelle, seitsemälle ei taitais enää tavaratila riittää, jos sitäkin tarvii paljon.
Kannattaa käydä koeajeluilla ja vertailla! Oma makuhan ja käyttötarkoitus ne tärkeimmät kriteerit ovat!
ostettiin tuollanen syksyllä ja on aivan ihana auto. Meillä on kolme lasta ja ajateltiin, että yks siihen vielä mahtuis. Jos kaikki 7 penkkiä on käytössä, niin sitten ei jää tavaratilaa (ajateltiin kyllä, että sit vois ostaa vaikka suksiboxin katolle). Kahelle viimeselle penkille ei mahu kun lapset, koska jalkatilaa sielä on vähän. Tokan rivin penkit on tilavat (meillä turvaistuin, turvavyöistuin ja koroke ja kaikille saa ilman suurempaa tuskaa turvavyöt kiinni) -> kaikki istuimet ovat erillisiä, mikä oli meidän yks ehto autolle. Etuistuimelta saa myös airbag:in kytkettyä pois päältä. Ja penkit saa kaikki tavaratilan alle eli jos tarvii isomman tavaran kuljetukseen, niin sekin onnistuu ilman penkkien irrottamista.. Ainoat huonot puolet esim chrysler grand voyageriin verrattuna on, että meidän autossa takaovet aukeavat normaalisti (liukuovet olisivat kätevät) ja tavaratilan pienuus 7 istuimen ollessa käytössä..
Tuossa siis yks vaihtoehto. Mutta, jos tavaratilaa pitää olla (esim vaunut mahtuvat kaikkien istuinten ollessa käytössä) niin en tiedä muuta tila-autoa kuin tuon chrysler grand voyager jossa sitä on riittävästi (ja pitää siis olla tuo pitempi grand malli). Siinä huonoja puolia on niin kuin jotkut ovat jo kirjoittaneetkin, että bensaa vie paljon (diesel vie vähemmän) ja kuulemma huoltokulut ovat kalliita.
Onnea autokaupoille! :)
-sani
Vaihdoimme äskettäin Opel Zafiran tuohon Citroeniin ja kyllä ero on tosiaan valtava. Citroen C8 taitaa olla käytännössä melkeinpä sama auto kun Peugeot 807. Me ollaan ainakin tosi tyytyväisiä. Ja auto on varusteltu kaikilla niillä herkuilla jotka meille ovat riittävät. Auto on automaattivaihteinen ja sivuovet ovat liukuvat. Penkit ovat kaikki erilliset ja niitä voi liikuttaa kiskoilla eteen- tai taaksepäin. Jos nyt vaunut tai muuten paljon tavaraa tarvitsee mahtua niin silloin mäkin suosittelen jotakin pikkubussityyppistä autoa, mutta meidän käyttöön tää sopii oikein hyvin. Autossa on kattotelineet joten tarvittaessa saadaan sinne myös suksiboksi. Ja se peruutustutkakin löytyy.
Nyt meillä todella on juuri sellainen auto kun haluttiinkin enkä usko, että vaihtaa enää tarvitsee. Meillä nyt kolme lasta istuimissa ja toivottavasti tulevaisuudessa neljäskin ja uskon, että silti mahdumme siihen loistavasit. Kulut tietty tälläisessa isossa autossa on korkeammat kun noissa pienemmissä, mutta uskon, että pienemmät kuitenkin kuin Chryslerissä (toivottavasti en tässä puhu läpiä päähän). Eli sitä Peugeotia tai Citroenia voin suositella.
Meillä tai siis tarkemmin sanottuna mun isällä oli tommonen grandis vajaat pari vuotta sitten.
Itse rakastin ko. autoa, automaattivaihteet,autom.ilmastointi,7 paikkainen ja tosi hyvä ajaa!!
Tietty tyyppivikojakin löytyy...mistäs ei löytyisi.
Vaikka kaikki 7 paikkaa oli käytössä (2 edesä, 3 keskellä ja 2 takana) jäi tilaa silti taakse kasaan taitetuille vaunuille ja parille kassille/laukulle.
Sai myös niin, että vain toinen takapenkki pystyssä ja toinen matalana, joten sitten mahtui jo huomattavasti enemmän tavaraa.
Tolla huristeltiin menemään yksi kesä ja oli kyllä mukavaa! Penkit on hyvät istua. Oon vieläkin katkera, kun vaihdettiin autoa :)
Toinen oikein isolle perheelle sopiva ratkaisu on huyndai h-1. Se on 9 hengen tila/pakettiauto. Siinä siis penkit edessä 3:lle, keskellä 3:lle ja takana 3:lle ja silti jää tavaratilaa reilusti. Esim. ikean ostokset mahtui oikein mainiosti " takakonttiin" (ja tavaraahan ikeasta tulee ostettua paaaljon :D )
Ainoa miinus tossa on hinta. on tosi arvokas...ja tietty se, että on diesel. Joten jos ei tule niin paljon ajoa, että tavallaan ajaa" yli veron" , niin tulee kyllä kalliiksi. Vero n. 700-800 euroa!!
Tämmösiä tuli mulle mieleen...toivottavasti on jotain apua:)
Aleida 33+5
Fordin Galaxy on tosi tilava, joten kannattaa tutustua myös siihen. Ostettiin juuri DSL vm. 2007 ja se vie polttoainetta alle 6,5 litraa satasella ja tavaratilaakin jää. Takimmainen penkkirivi kaatuu lattiaan, joten on myös helppo muunnella. Vanhemmissa Galaxeissa takimmaiset penkit joutuu irrottamaan, jos tarvii tavaratilaa enemmän. Malli on vaihtunut vuonna 2006.
Nyt ollaan tutkittu eri vaihtoehtoja ja vertailtu ominaisuuksia.. Meidän suosikki on kyllä se Peugeot 807. Eihän siihen mitään suurta tavaratilaa jää kun takarivilläkin joku istuu, mutta harvemmin tehdään sellaisia reissuja että tavaraa olisi paljon mukana. Ajateltiin hankkia myös boksi katolle.. Yksi tärkeä ominaisuus oli meille nuo liukuovet! Kun autokin on jonkin verran leveämpi, helpottaa huomattavasti lasten kulkemista. Ja toisaalta auton käyttö tulee kuitenkin halvemmaksi kuin noiden amerikkalaisten tila-autojen.
Nyt vaan pitäisi löytää sopiva yksilö..
Meillä on ollut Zafira,Chrysler voyager ja Peugeot 708(?)
Kaksi ekaa 7:n paikkaisena ja peugeot 8:n paikkaisena.Kaikki autot olivat hyviä ajettavia,koostaan huolimatta ketteriä kaupungissakin.
Tämän kokoluokan parhaimmaksi itse mielsin voyagerin.Siihen vaikutti miellyttävä automaattivaihteisto ja kiinteät(sai kyllä irroitettua mutta ei ns lattiasta nousevat penkit)penkit,joissa pientenkin oli hyvä istua.Takaluukku juuri sen kokoinen että kasatut vaunut mahtuivat ketterästi ja matkalaukku viereen..Jossain tm turvallisuustesteissä voyager ei tosin pärjännyt.Kun taas peugeot todettiin turvalliseksi.
Zafira näistä" huonoin" .En yhtään pitänyt niistä 2.takapenkistä jotka nousivat lattiasta.Takatila jäi olemattomaksi ja lasten oli niissä takapenkeissä paha istua,sillä jäivät niin alas.Myös lasten kiinnittäminen kys penkkeihin hankalaa.
Nyt tosin nämäkin mallit auttamattomasti liian
ahtaat ja ajelemmekin vito pikkubussilla.Äkkiä siihenkin totuin ja nyt on iso auto jo ihan näppärästi ajettavissa=)
Jos näistä oli sinulle jotain apua niin kiva!Ei taida naiset oikeen intoutua näistä autoasioista vastailemaan=)Voin yrittää vastata lisää jos tulee joku kys mieleen!
Leanna kera 6:n lapsosen