Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia munasarjakystasta?

Vierailija
05.02.2008 |

Sellaista epäillään mulla, vatsa on turvonnut ja iso ja näytän kuin odottaisin viimeisillään.. On oireillut jo pitkään (siis lähinnä vatsanseudun turvotusta) eikä näytä häviävän itsekseen.

Kokemuksia, kiitos :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän oli kuin olisi ollut viimeisillään.

Vierailija
2/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli halkaisijaltaan jotain 4cm. Helvetin kivulias, sekä kysta että tuosta toimenpiteestä toipuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla kystia toistuvasti muttei ne kovin paljon vatsaa kasvata, itseasiassa ei ollenkaan.

Suurin on ollut 8 x 10 cm. Leikattiin ja munasarja oli kiertynyt vartensa ympäri ja jouduttiin täten poistamaan.

Puhuit että epäillään, kyllähän ultralla näkee onko kysta vai ei. Taidat nyt höpöttää iltasi iloksi.

Joskus kasvaimet voi kasvaa suuriksikin mutta uskon ettei kysta todella suureksi kasva katsos kun niillä on taipumus puhjeta itsekseen.

Vierailija
4/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähystämällä leikkasit.

Vierailija
5/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa munasarjassa, halkaisija n. 4-5 cm.

Leikkausaika oli jo tilattu, mutta tulinkin raskaaksi. Ennen raskautta aiheutti helvetillisiä oireita kun puhkesi, raskausaikana ei ollut mitään vaivaa, ja itse asiassa kysta hieman surkastuikin. Nyt vuosi synnytyksen jälkeen on taas vähän ruvennut kasvamaan ja oireilemaan lähinnä kipuiluna, ei onneksi ainakaan vielä ole puhjennut. Eivät leikkaa sitä jollei rupea taas pahasti temppuilemaan tai kasva paljoa.

Te kellä leikattu, kauanko leikkaus ja toipuminen kesti? Uusiiko kystat helposti?

Vierailija
6/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tähystämällä leikkasit.

Vierailija
7/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tosiaan on ollut melkoisen kokoinen kun ajattelee että puolet maitopurkista.

Ei ole ainakaan mulle tullut uudestaan.

Yhtenä iltana alkoi vain yhtäkkiä mahakipu, sitten oksetti, pyörrytti ja ripuloin. En tiennyt vielä siinä vaiheessa että mikä on. Mentiin päivystykseen niin siellä selvisi.

Leikkaus oli kaikinpuolin helppo ja nopea. Olin 2 päivää sairaalassa sen jälkeen.

Vierailija
8/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan olen saanut hormoivalmistetta. Neljä kertaa on puhjennut itsekseen ja voin kertoa että se kipu on helvetillinen. Kerran jopa olen menettänyt tajuntani.

Nyt toista munasarjaa ei ole joten sinne ei kystia synny. Leikkauksen jälkeen toivuin nopeasti, tähystysleikkaus.

Sen jälkeen on kerran ollut kysta toisella puolella jota on seurailtu, nyt on hiljainen vaihe.

Vierailija
9/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin se on kooltaan vähintään lapsen pään kokoinen.

Itseltä leikattu vähän kananmunaa suuremi kysta munasarjasta.

Vierailija
10/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellainen mihinkään puhkea ja voi kasvaa hyvinkin suureksi, vatsaontelossa on tilaa.

Vierailija:

Taidat nyt höpöttää iltasi iloksi.

Joskus kasvaimet voi kasvaa suuriksikin mutta uskon ettei kysta todella suureksi kasva katsos kun niillä on taipumus puhjeta itsekseen.

Vierailija
11/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa todetaan vuosittain 500 uutta tapausta, joista noin 100 on borderline-tapauksia.

Oireet

Kasvain on pitkään oireeton ja todetaan vasta etäpesäkevaiheessa.

Noin puolella potilaista on vatsanturvotusta ja painontunnetta. Askitesta muodostuu herkästi.

Vierailija
12/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi kystaa, isoimmillaan olivat n. 5-senttisiä ja silloin esiintyi vähän kipuja. Nyt ovat pienentyneet n. 2-3-senttisiksi, eivätkä enää vaivaa (olen raskaana).

Vierailija
13/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on leikattu 6 kertaa dermoidikysta munasarjoista, ekat kerrat avoleikkauksella ja sen jälkeen sitten tähystämällä.

Munasarjoissa aiheuttaa valtavaa painontunnetta, hiustenlähtöä, uneliaisuutta...jne. Oireet tunnistaan, kun niitä on tarpeeksi usein jo tuolta leikelty.

Ekalla kerralla kerrottiin, ettei yleensä uusi ja varsinkaan siirry toiseen munasarjaan ja kas´ seuraavaksi se olikin sitten jo siellä...

Vierailija
14/16 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suinkaan höpöttele iltani iloksi. Tänään kävin lääkärillä ja lähete lähti toki ultraan, täällä perähikiässä missä asun kun ei tk omista ultraa. Lääkäri siis epäili, että kyseessä olisi huomattavan suuri munasarjakysta ja nyt odottelen kutsua ultraan.

Kiitos kaikille vastanneille!

ap

Vierailija
15/16 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että dermoidikysta kehittyy jo sikiöaikana, on siis " kaksonen" , joka ei ole kehittynyt. Ja siksi ei siis voi uusia?

Vierailija
16/16 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kysta voi kasvaa todella suureksi. Mitattaessa oli 27 cm läpimitta, eli 10.3litraa... Poistettiin onnistuneesti kiireellisenä. Ehti onneksi lähteä pienentymään ennen leikkausta.