Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos imettää pitkän niin pysyykö vauva pitempään terveenä?

05.02.2008 |

ELi vauva kun saa äidinmaidosta kaikki tarpeelliset vasta aineet niin onko kellää kokemusta siitä, että jos jatkaa imetystä mahdollisimman pitkään niin pysyykö lapsi pitempään myös terveenä? Jos vaikka jatkaisin imetystä esimerkiksi vain osittain siihen asti kun hää on vuoden ikäinen niin säästyykö lapsi useammalta taudilta? Tai kun vauva menee päiväkotiin vaikka vuoden ikäisenä mistä tunnetusti kaikki taudit leviää niin onko minulla mahdollisuutta suojella lasta taudeilta jos imetän vaikka iltoisin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen että neuvolassa olisi sanottu noiden äidin vasta-aineiden olevan merkittävässä asemassa tautien ehkäisyssä vain pari ekaa kuukautta, kunnes vauva alkaa kunnolla tuottaa omia vasata-aineita. Voin toki olla väärässäkin.

Vierailija
2/7 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan tutkimuksia, että imetys suojaa esim. allergioilta. Lastenlääkärimme on sanonut meille näin, että tuo äidinmaidon suoja kestää noin 6 kk saakka. Eli pienillä vauvoilla ei juurikaan flunssia yms. tule, jos ovat täysi-imetyksellä, tosin sellainen flunssavirus voi iskeä, johon äidilläkään ei ole vastustuskykyä eli äitikin sairastuu.

Mutta jos vie 1-vuotiaan hoitoon ja imettää, niin tuskinpa se maito enää suojaa noilta lastentaudeilta. Ja kaikki on niin tuurista sekä yksilöstä kiinni.

Itse olen imettänyt esikoisemme noin 1 vuotiaaksi ja hän kyllä oli aina tuonne 2½ vuotiaaksi kovin terve lapsi, mutta päiväkodin myötä on muutamat flunssat jälkitauteineen sairastettu yms. lastentaudit, tosin puoleen vuoteen 4v. neitokaisemme ei ole sairastanut kuin yhden vatsataudin.

Pointtini on, että imetys toki kannatta, onhan siitä todettu paljonkin etuja, mutta ei se silti takaa sitä, etteikö lapsi voisi sairastua tai tulla allergiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paibai:

ELi vauva kun saa äidinmaidosta kaikki tarpeelliset vasta aineet niin onko kellää kokemusta siitä, että jos jatkaa imetystä mahdollisimman pitkään niin pysyykö lapsi pitempään myös terveenä?

Tilastollisesti imetys pienetää riskiä sairastua, mutta yksilötasolla tämä ei ole ihan niin yksioikoista. Toiset pysyvät hyvinkin terveinä niin pitkään kun imetys jatkuu, toiset voivat sairastella imetyksestä huolimatta. Mutta tilastollisesti on huomattu, että imetetyt lapset eivät sairastele yhtä paljon kuin ei-imetyt lapset.

Omistani esikoinen sairasti useita korvatulehduksia puolen vuoden iästä eteenpäin, keuhkokuumeen kolme kertaa 2-4 -vuotiaana kunnes kitarisat leikattiin 5-vuotiaana. Hän kävi rinnalla nelivuotiaaksi. Kahta seuraavaa lasta imetin yhtä pitkään (ja täysimetystä 6kk kaikilla), ja he ovat olleet hyvin terveitä koko elämänsä. Pari pikku flunssaa molemmilla, mutta ei mitään sen vakavampaa.

Vierailija
4/7 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisen osalta en. Korvatulehdukset ja putkitukset takana, maito ja soija-allergia myös. Korviketta ei ole saanut (soijaa yritimme nyt 10kk iässä mutta se ei sopinut) vaan ainoa maidon lähde olen ollut minä :) Niin yksilökohtaista kyllä.

Vierailija
5/7 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korvatulehduksiakin tuli muutama 1-2 vuotiaana, kun oli tarhassa. Nyt ne onneksi loppuneet, ikää esikolla kohta 3 v.

Vierailija
6/7 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikko täysin korvikelapsi,sairasta ei juuri ikinä..tämä kolmas 9kk imetetty,sairastanut 5viikon iästä paljon,korvakierre ja pahat allergiat.Ei pitäny meillä paikkaansa=)Kotihoidossa olleet myös pitkään=)

Vierailija
7/7 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että suuresti vaikuttaa..

Meillä täysimetetty poikia 4kk, 5kk ja 6kk ja kokonaisuudessaan olen siis imettänyt poikia 10kk, 9kk ja nyt kuopusta 11kk saakka (kuopusta imetän siis edelleen). Esikoinen kesti tosi terveenä vauvana, mutta ei käyty silloin missään kerhoissa ym. ja aika vähän nähtiin toisia lapsia. Esikoisen aloittaessa kerho (3v) oltiin koko poppoo kipeenä koko syksy ja talvi. Nuhaa, yskää, kuumetta vuoronperään meistä jokaisella. Nyt ollaan terveenä kestetty, mutta on tuolla kuopuksella nuhaa pariin otteeseen ollut. Luulempa että meillä suurin vaikutus on ollut se, että sitten alettiin sairastaa kun alettiin liikkua paikoissa missä paljon lapsia ja nyt kun ollaan saatu vastustuskykyä ollaan taas terveenä oltu.

Meillä en ole huomannut ainakaan mitään vaikutusta asiaan imetyksen pituudella. Ja siis ekan korvatulehduksen meidän esikoinen sai 4 kuisena ja oli vielä täysimetyksellä silloin.