Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunkaulansyövän esiaste ja raskautuminen

04.02.2008 |

Mulla todettiin "esiasteen esiaste" kun kävin kolkoskopiassa. Olin sähkösilmukkahoidossa ja piti olla ok mutta viikon päästä soittivat että heti uuteen hoitoon, onkin laajempi ja ärhäkämpi. Oikein ihmettelivät. Uuden toimenpiteen jälkeen olen nyt käynyt tarkistuksessa ja siitä odottelen tuloksia...

Raskaus oli suunnitelmissa ja nyt odotellaan lupaa. Jos se tulee niin pelottaa koska on kuulemma ehdottomasti riskiraskaus kun kohdunkanavaa on silmukoitu kahdesti.

Mulla on yksi lapsi 2,5 vuotias.

Te joilla ollut näitä muutoksia, onko käytössä nuvaring ehkäisyrengasta? Mulla on ja mietin voiko se edesauttaa. Sitähän ei niin paljoa ole tutkittu..?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuossa sain tietää, että minulla on kohdunkaulansyövän esiaste tai jopa syöpä. Kolonoskopiaan ja koepalojen ottoon olen menossa, mutta tämän hetkisten tietojen mukaan edessä on ainakin jonkinasteinen eksisio kohdunsuulta. Toivoa täytyy, että ei jouduta menemään radikaaleihin poistoleikkauksiin, sillä toivoisin saavani joskus biologisia lapsia.

Nyt haluaisinkin kuulla kokemuksia sellaisilta, joilla on hoidettu kohdunkaulansyöpää jonkinlaisella poistavalla menetelmällä (sähkösilmukkahoito, konisaatio tms.), miten on raskautuminen onnistunut ja miten raskaus on edennyt? Onko keskenmenon riski suurempi? Onko ennenaikasen synnytyksen vaaraa, sillä kohdunkaulasta osa poistettu? Aiheuttaako toimenpide kohdunkaulan heikkoutta?

Pää täynnä kysymyksiä ja epävarmuutta.. Huoh. Vertaistukea kaipaisin myös muilta kohtalotovereilta (ei siis pelkästään raskauteen liittyen), jos teitä täältä löytyy.. Tiedän, että nämä asiat saa selville myös lääkäriltä tai muulta terveydenhuollon ammattilaiselta, mutta kaipailen nyt tosiaan sitä vertaistukea, enkä kirjoista luettua tietoa..

Vierailija
2/18 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla löytyi joulukuussa 06 papassa tulos h-sil eli 3-4 luokkaa. Sain lähetteen kolposkopiaan reilun kuukauden päähän. Ahdistus ja huoli oli kova tuolloin ja meninkin välittömästi yksityiselle operaatioon.

Tehtiin konisaatio ja pala kohdunkaulasta poistettiin- koepalan tulos oli kohdunkaulan syövän vaikein esiaste.

Kontrolleissa nyt vuoden aikana kaikki on ollut kunnossa - eli koko alue saatiin poistettua.

Raskautta on yritetty nyt hoidoilla 3 kierron verran. Tulosta ei ole kuitenkaan tullut pakastettujen alkioiden siirrosta. Ja alkuperäinen syy hoitoihin ei siis ole tuo konisaatio, vaan aivan muu.

Hoitava lääkärini kertoi, että polttamalla tai sähkösilmukalla tehty hoito on säästävä, eikä todennäköisesti aiheuta keskenmenoja tai ennenaikaisia synnytyksiä. Tutkimustietoa ei kyllä ole, koska hoidot on melko uusia.

Toinen gynekologi oli sitä mieltä että raskauden yrittämiselle ei ole mitään estettä ja raskautumiseen ei tämän toimenpiteen pitäisi vaikuttaa. Hänen mielestään ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa ja ehkä vuodelepoa tarvitaan. Myös raskausaikana tehdään näitä papa seurantoja -- yleensä konisaation jälkeen jos on syövän vaikein esiaste- seuranta 5 v ajan erikoissairaanhoidossa.

Muistan että ahdistukseni oli valtava asian ollessa akuutti ja koko elämä meni aivan sekaisin ja olin kykenemätön tekemään juuri mitään.

Voimia sinulle!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävälleni on tehty sähkösilmukkahoito, ja kaksi lasta saanut sen jälkeen. Kaikki meni normaalisti.

Vierailija
4/18 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi!

Oliko sulla vakuutus joka korvasi toimenpiteen yksityisellä vai maksoitko itse ko. toimenpiteen? Kuinkahan paljon mahtoi olla hintaa? Soittelin tuossa keskussairaalaan ja sanoivat ajan tulevan tosiaan kuukauden sisään. Lupaili kyllä kysellä lääkäriltä, otetaanko johonkin väliin, mutta jostain kumman syystä en oikein luota tuohon että julkisella pääsis nopeesti hoitoon ja tietysti tämän asian haluis saada mahd pian hoidettua.

Jos et halua täällä mennä yksityiskohtiin, voit laittaa mulle sähköpostia osotteeseen milla-matilda@suomi24.fi

Vierailija
5/18 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla todettiin papassa kohdunkaulan solumuutoksia joulukuussa 2005 ja tammikuussa -06 tehtiin konisaatio,se tehtiin polttamalla osa kohdunkaulaa .

Lääkäriltä silloin kyselin mahdollisiin tuleviin raskautumisiin liittyviä ongelmia,mutta sanoi ettei pitäisi juurikaan vaikuttaa koska kohdunkaulasta oli otettu vain pieni pala pois,enemmänkin hoitamattomana saattaaisi aiheuttaa lapsettomuutta tai ainakin vaikeuttaa raskaaksi tuloa. Olin muuten itsekin ihmetellyt kun melkein toista vuotta olimme ilman ehkäisyä eikä mitään tapahtunut,mutta heti konisaation jälkeen helmikuussa jäi kuukautiset pois!:) Ja tyttö syntyi lokakuussa 2006.

Raskautta seurattiin tarkemmin kuin aivan normaaliraskautta,kävin ultrassakin useamman kerran,mutta oikeastaan mitään isompia ongelmia ei ollut,jonkun verran ennenaikaisia supistuksia,mutta sitähän ei tiedä johtuivatko juuri tuosta konisaatiosta vai jostakin muusta.

Ja nyt odotellaan toisen lapsen syntyväv viikon sisällä!:)

Joten luulen,että jos poistettava pala ei ole kauhean suuri,niin ei sen pitäisi vaikuttaa raskautumiseen tai raskauden kulkuun.

Toivottavasti tämä vähän rauhoitti mieltäsi.Muistan kun itse olin aivan paniikissa asian kanssa,tuli kyllä maalailtua vaikka mitä kauhukuvia seinille.

Vierailija
6/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan jo ehtinyt hakeutua yksityiselle hoitoon..

Mulla ei ole mitään vakuutusta. Itse maksoin tuon hoidon. Kela korvasi osan. Mielstäni ei ollut kallis operaatio. Kävin Helsingissä Femedassa. Maksoi muistaakseni n. 150 e. Olin todella tyytyväinen hoitoon siellä. Toimenpide oli nopea, kivuton, lääkäri selosti tapahtumia koko ajan. Soitti tuloksista kotiin ja kaikki meni hyvin.

Ajan sain tuolloin jo seuraavalle viikolle. Kunnallisella puolella ei välttämättä operoida heti vaan otetaan ensin koepalat ja odotetaan niiden tuloksia. Tuntui, että pikainen operointi tuolloin pelasti mielenterveyteni. Asia ja kauhukuvat pyörivät siis mielessä koko ajan.

Konisaation jälkeen yksityinen lääkäri laittoi lähetteen omaan sairaalaan, jossa asiaa siis seurataan nyt vuosittain.

hevioso

Vierailija
7/18 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni on tehty 4 hoitoa ja kohdunkaulaaa jouduttiin lyhentämään radikaalisti.

olen saanut senjälkeen 3 lasta. raskaudet ovat olleet erittäin vaikeita ja lapset ennenaikaisia. yhdessä raskaudessa kohdunkaula ommeltiin umpeen cerclage-langalla. mutta tämä johtuu pelkästää siitä että niitä operaatioita tehtiin todellakin 4. minulle alettiin puhua jo kohdunpoistosta seuraavana vaihtoehtona.

sinuna olisin nyt huoletonna ja tekisin pikaiseen lapsia jos elämäntilanne sopiva.

kaikkea hyvää sinulle ja toivotaan ettei solumuutokset uusi!

Vierailija
8/18 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut (ainakaan vielä) hakeutua yksityiselle, soitin gynen polille ja sanoin muutaman kauniin sanan ja niinpä siinä sitten kävi, että huomenissa olen menossa kolonoskopiaan ja koepalojen ottoon. Tuota en kyllä tiennyt, että yksityisellä voitaisiin tehdä konisaatio heti, ennen koepalojen tuloksia. Mutta näillä mennään nyt eteenpäin ja katotaan mitä huomenna sanotaan. Julkiselle kun olen menossa, niin kaipa ne koepalojen vastaukset odotetaan ennen mitään toimenpiteitä. Ja jos kestää liian kauan aikaa, sitten otan yhteyttä yksityiselle puolelle.. Hinta kun ei tuntunut lainkaan mahdottomalta. (kiitos tästä tiedosta hevioso)

Toivon, että menee vähillä hoitokerroilla " ohi" eikä solumuutokset uusi. Ja ehkä minäkin niitä pikkusia vielä saan, kaikesta tästä huolimatta..

Vierailija
9/18 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kävin itse viime viikolla kolposkopiassa. Limakalvolta löytyi värjäyksessä poikkeavan näköinen alue, josta otettiin koepaloja.

Kuinka kauan teillä on mennyt siihen, että saitte vastaukset koepaloista tehdyistä tutkimuksista? Minulle sanottiin, että patologin lausuntoon menee aikaa kuukausi. Se on mielestäni aika pitkä aika.

Voikohan tuo poikkeava alue olla mitään muuta kuin syövän esiastetta? No, henkisesti olen jo valmistautunut siihen, että sitä se on.

Vierailija
10/18 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin, että koepalavastaukset tulevat kahdessa tai kolmessa viikossa. Kirjeellä sanoivat tulevan (mitä ihmettelin..) ja jos tulee jotain toimenpiteitä niitä varten olevat ajat ovat sitten siinä kirjeessä.. Ajattelin käydä kyllä yksityisellä vielä tulosten kanssa, jahka saapuvat. Julkisella sanoivat, että tulosten jälkeen saattaa mennä vielä kuukaudesta kahteen ennen kuin pääsee toimenpiteeseen, jos siihen on tarvetta.. Tämä siksi, että kyseessä on hitaasti etenevä sairaus, tosin tässä ei kyllä oteta huomioon ihmisten mielenterveyttä/mielenrauhaa..

En osaa sanoa, mitä muuta muutokset voisivat olla, mutta itseäni on lohduttanut tieto siitä, että kohdunkaulan syövän esiasteet ovat yleisesti ottaen hyvin hoidettavissa. Itse olen etsinyt tietoa kaikkialta sekä kysellyt, kysellyt ja kysellyt asiasta tietäviltä. Lääkärin kanssa juttelin melko pitkään ennen koepalojen ottoa ja kysyin siinä kaikkia mieltä askarruttavia juttuja. Minulla ainakin tiedon hankkiminen on helpottanut suurinta ahdistusta ja valanut uskoa siihen, että kyllä tästä selvitään..

Voimia sinulle Kermeliini!

Asian kanssa painiskeleva

Milla-Matilda

Vierailija
11/18 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle vastauksestasi. Olen itsekin surffannut netissä ja kaivellut vanhoja lääkärikirjoja ja lukenut lehtiä " sillä silmällä" siitä lähtien, kun papa-lappu kopsahti postilaatikkoon. Olen onnekseni huomannut, että esiaste etenee hitaasti, enkä sitä pelkää, etteikö mitään olisi tehtävissä, mutta tuo varsinaisen tiedon odottaminen on kuitenkin aika tylsää. Tylsää ja henkisesti kuluttavaa.

Voi olla, että vastaus tulee jo maanantaina tai sitten täytyy odotella vielä parikin viikkoa. Jos on tehtävä jokin toimenpide, on varmaan aika suuri houkutus lähteä hakemaan sitä yksityiseltä lääkäriasemalta, mikäli sairaala-aikojen saaminen kestää.

Oletko löytänyt mitään sivustoa netistä, mistä voisi löytää aiheeseen liittyviä tuoreita keskusteluja? Itse en ole vielä onnistunut sellaiseen törmäämään.

Vierailija
12/18 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo löytäny mitään aiheeseen liittyviä keskusteluja, tosin en kauheesti oo etsinytkään, kun oon ollu nettipimennossa hetken aikaa..

Kyllähän tämä odotteleminen hermoille käy, joka päivä postia selatessani sydän hakkaa tuhatta ja sataa jännityksestä, että joko tänään olis tulokset tullu..

Vierailija
13/18 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Joko olet saanut tuloksia?

Minulla on loop-aika ensi viikolla. Kolposkopiassa löytyi syövän esiastetta, vaikeaa ja keskivaikeaa. En tosin osaa niistä vielä mitään päätellä ennen kuin keskustelen lääkärin kanssa tai näen asiasta mustaa valkoisella. Tiedon sain soittamalla, eivät pidä niin kovaa kiirettä noiden papereiden lähettämisellä.

Kermeliini

Vierailija
14/18 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tulokset tuli, kirje tuli kaks viikkoo koepalojen otosta, vaikea kohdunkaulansyövän esiaste siellä löytyi.. Sähkösilmukkahoitokin jo tehtiin.. Yllättävän nopeaa toimintaa julkisella puolella, viis ja puoli viikkoo papa-tuloksesta oli shkösilmukkahoitoon aika..

Nyt vaan sitten odotellaan seuraavaa kontrollikäyntiä..

Vierailija
15/18 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tänne ketjuun koska itselleni tuli papasta tulos lievästä solumuutoksesta. Kävin lääkärissä ja se sanoi että ihan siisti kohdunsuu ja että se ei ole mihinkään levinnyt siitä suulta. Sit se sanoi että joku " tukkeutunut huokonen" näkyy. Tiedä sitten mitä sekin tarkoittaa?

Ongelma vain on nyt siinä, että tuli samaan aikan raskaaksi. Eli vauvan yritäminen kyllä lopetettiin heti kun papan tulos selvisi, mutta tärppi oli käynyt jo. Mikä sinänsä on hieno juttu :)

Nyt vaan sitten selvitellään että voiko sitä koepalaa ottaa tai kolposkopiaa tehdä raskauden aikana. Sitä on nyt jo muutama viikko selvitelty eikä asia etene suuntaan tai toiseen. Olisi mukavampaa nauttia raskaudesta kun ei tarvitisi tällaista asiaa jännittää. :(

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että mulla on pahimmillaankin kyse syövän esiasteen esiasteesta? Ja koska nämä vaivat tosiaan etenevät hitaasti niin siinä mielessä ei kiirettä ole ja raskaus saadaan rauhassa odottaa loppuun asti. KAI! Kukaan ei ole asiaa mulle sen suuremmin vielä selitellyt! Lääkäri vain toteaa ympäripyöreitä ja neuvolassakin sanottiin vain että ei ole syytä paniikkiin. NO eipä ne kai paniikkia lietso vaikka tilanne olisi mikä.

Voi kurjuus näitä juttuja.

Tsemppiä kaikille vastaavien asioiden kanssa painiville!

Vierailija
16/18 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi samoin kuin sinulla. Kävin papassa, plussasin ja kolme päivää plussan jälkeen sain kirjeen jossa kerrottiin että minulle on varattu aika kolposkopiaan. Kävin siellä rv 7. Lääkäri sanoi että silmälle näyttää hyvälle, mutta tulos sanoikin sitten toista :(

Minulla todettiin kohdunkaulan syövän esiaste keskivaikeana.

Ilmoitus oli minulle henkisesti todella kamala. En pystynyt nukkumaan, olin raskaana ja pelkäsin vauvan puolesta. Luin kauhukertomuksia netistä,kuinka joltain oli jouduttu poistamaan jo kohtukin kun hoidot ei auttaneet jne jne..

Tässä tilanteessa sain taas todeta että netti on siunaus ja kirous ;)

Minulle soitettiin sairaalasta että Loop- silmukkahoito on tehtävä. Syöpälääkäri oli sitä mieltä että ei jäädä odottamaan synnytyksen jälkeen, koska kuukan meistä ei voisi tietää riehaantuuko esiaste vai peräti paranisiko?

Sain ajan vasta kun minulla oli jo rv16!

Lääkäri silloin suuttui hiukan sille joka oli ajan laittanut noin pitkälle, sillä hoidot kannattaa tehdä viim.rv 15, ettei kohtu paina liikaa ja raskaus mene kesken. Kuitenkin hän sai luvan tehdä hoidon ja hoito tehtiin. Epämiellyttävä operaatio, mutta nopea ja mieli itsellä parempi.

Luulin että vuodan paljon, mutta minulla tuli vain suttua (poltti paljon verisuonia umpeen hoidon jälkeen) ja sen jälkeen vetistä vuotoa.

Kaikki sujui siis todella hyvin ja meidän pieni pysyi loppuun asti matkassa :)

Kävin papassa 3kk synnytyksen jälkeen ja puhdas tulos, toki vielä seurataan 5vuotta.

Suosittelen kaikille menemään vaikka olisikin raskaana. Jaksaa paljon paremmin itsekin sen oman pään kanssa,kun asia on hoidettu ainakin kertaalleen ja sillä voi jo tosiaan saada puhtaan paperit :)

Vierailija
17/18 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli papakokeesta vahva nelonen, jonka jälkeen koepalat ja sen jälkeen sähkösilmukkaa kirurgin toimesta.

Laserilla hoidettiin vielä sen jälkeen, kun loopin jälkeen koepaloista löytyi vielä jotakin.

Minä sain kiellon raskautumiseen vuoden ajaksi sähkösilmukasta, koska haluttiin seurata kohdunkaulan tilannetta. Kävin papassa ensin kuukauden välein, sitten useamman kuukauden välein.

Sen jälkeen ei tähän liittyviä raskautumisongelmia ollut. Minulle sanottiin, ettei tämä vaikuta raskaaksi tulemiseen eikä raskaana pysymiseen.

Vierailija
18/18 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla papa:n tulos oli LSIL eli käsittääkseni kaikkein lievin muutos. Lääkäri soitteli eilen että mulle tehdään joku HPV-tyypitys ensimmäisen lääkärineuvolan yhteydessä. Eli mulla tutkitaan ensin että onko muutoksen aiheuttaja ns. paha virus vai hyvä virus. Pahat saattavat aiheuttaa pahanalaatuisia kasvaimia ja hyvät virukset eivät. Jos kyseessä on hyvä virus niin asialle ei käsittääkseni tarvitse tehdä enää mitään. Jos taas kyseessä on paha virus niin sitten taas tutkimukset jatkuvat.

Huoh. Ärsyttävää odottelua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän