Kysyttävää keltarauhashormoonista lääkkeenä?
Hei!
Onko ketään, joka olisi syönyt kuuriluonteisesti keltarauhashormoonia kun on lasta yritelty. Mulla alho tuhruttelu ja pitkät kierrrot samalla kun lasta alettiin yrittää. Siihen asti kaik ihan ok. Sain gyneltä varuilta 3kk keltarauhashormooni kuurin ja nyt kysyisinkin, että:
Voiko keltarauhashormoonin nauttiminen vaikuttaa ovis tikuttelun tulokseen? Entä onko vaikuttanut teille jotain oireita; esim voimistuneita pms oireita, valeraskaus oireita tms? Onko siitä ollut millaisia tuloksia, eli oletteko raskautuneet nopeasti kenties aloituksen jälkeen?
Tuhannet kiitokset!
Adelein yk4 kp 8/28-30...
Kommentit (16)
kiitos Annhelen, Mutta mulla kyseessä ei oo terot vaan ihan siis normi keltarauhashormooni, eli lugestron. Sano et on samaa mitä nainen itse tuottaa normaalistikin ja siitä ei ole haittaa ottaa sitä vaik mulla sattuiski olemaan sen oma tuotanto reilassa. Sain sen käsityksen et terot on jo sit niinku " jykeempää" kamaa. En oo mitenkään asiantuntija näissä asioissa, siksi kyselenkin. Eli jos joku tietää tuosta lugestronista ja sen käytöstä jotain, niin kertokaa kiitos :)
ja tiputtelu ennen menkkoja. Lisäksi sain muutaman alkuraskauden keskenmenon rv 4-6. Ilman mitään kokeita gyne määräsi lugesteronit aloitettavaksi 3 pv ovulaatiosta. Annostus oli 1 aamulla, 2 illalla suun kautta.
Ekasta kierrosta tärppäsi ja raskaus meni loistavasti alusta loppuun... 42 viikkoa.
Tätä kolmatta raskautta yritettäessä samat oireet alkoivat... Hain gyneltä luget, jotka tällä kertaa määrättiin annostuksella 1 kapseli aamuin illoin emättimeen.
Jälleen tärppäsi heti (tosin nyt vasta rv 5+1).
Minulle lugeista ei tullut sisäisesti eikä emättimen kautta nautittuna minkäänlaisia oireita. Normaalist raskausoireet vasta ilmestyivät pari päivää ennen plussaa - palelu, iltaväsymys, reisien pakotus.
Omalla kohdallani siis vannon lugesteronin nimeen :-)
Toivottavasti sinullakin tärppäisi pian!
Viestisi kyllä pelasti päiväni joka viikon työstressin jälkeen alkoi huonotuulisena. Toki tajuan että itselläni ei välttämättä toimi täysin samoin mutta silti kokemuksesi valaa toivoa. Mulla kans alko yhtäkkiä ihan oudot tuhruttelut ja ylipitkät kierrot joita ei ole ollut kun joskus 10 v sitten. Ajattelin kans mennä hyvissä ajoin gynelle kun olin kuullu et keltarauhashormoni oli auttanu vastaavissa tilanteissa. Ei viitti oottaa vuotta jos kyseessä on noin pikku juttu.
Kiinnostaisi vielä tietää et tärppäskö sulta tosiaan siinä ekassa kierrossa jossa aloitit luget? Itse vaan mietin ku niitä otetaan vasta oviksen jälkeen. Mutta katsotaan kuinka käy.
Mukavaa viikonloppua sinulle ja muille :)
Täällä yksi " pitkän matkan" hoidokki, eli lapsettomuutta on nyt jatkunut jo noin 2v.4kk. Tuona aikana on tullut jos jonkinmoista lääkettä ja hoitoa kokeiltua, joten Lugeistakin on kokemuksia (tälläkin hetkellä itselläni käytössä koeputkihedelmöityshoidon yhteydessä). Ja muuten, itselläni alkoi myös tuhruttelut siinä samassa, kun lapsen yrittäminen aloitettiin, kummallista yhteensattumaa(ko)...
Mutta siis asiaan! :) Lugesteronin (tai muunkaan keltarauhashormonin) käyttäminen ei vaikuta oviksen bongaamiseen tai sen ajoittumiseen, Lugesteronhan aloitetaan vasta ovulaation jälkeen. Muistaakseni homma menee niin, että mikäli keltarauhashormonin aloittaa ennen ovulaatiota, voi se jopa estää ovulaation tapahtumisen - näin ainakin Teroista sanottiin mulle aikoinaan. Mutta siis ei hätää, kunhan aloitat Luget vasta oviksen jälkeen.
Kaikki hormonit (kuten lääkkeet yleensä) voivat aiheuttaa sivuvaikutuksia ja oireita - myös raskausoireiden kaltaisia! ;) Lugepakkauksessa on sivuoireet muistaakseni lueteltuna, mutta pitää muistaa, että jokainen reagoi lääkkeisiin yksilöllisesti, kaikki on mahdollista!
Hyvä juttu että hakeuduit lääkärille hyvissä ajoin, ihan turhaa on kärvistellä ilman apua - varsinkin kun selviä " oireita" on (tarkoitan tuota tuhruttelua ja pitkiä kiertoja). Toivottavasti Lugeista on sulle apua, itselläni ainakin keltarauhashormonit auttoivat tuhrutteluun. Onnea yritykseen, toivottavasti vastauksistani oli apua!!
Kaikki tieto on minulle kullan arvoista koska olen ihan noviisi näissä asioissa. Esikoinen sai alkunsa luomuna toisesta kierrosta ja koko aikuisiän on ollu nuo kuukautiset ihan kohtuu normaalit et sikäli uutta on tää. Mutta toivotaan että tästä on apua. Mitein vaan tuota ovis juttua kun lääkäri käski mun syödä noita lääkkeitä kp 15-24. Ja nyt ku nää kierrot on mitä sattuu niin en todellakaan voi olla varma et ovis on jo ollu ennen kp 15?? No ehkä ajatteli et jos ja kun hormooni tasaa nää kierrot ensin niin sit se ovis kerkee tulla ajallaan jatkossa? En tiedä. Mulle ei puhunu mitään siitä et vois estää oviksen tulon. No aloitin tänään oviksen tikuttelun joten saapa nähdä kerkiikö se tulla ennen keskiviikkoa jolloin luget ois tarkoitus aloittaa. Tää on niin kullan arvoinen tää palsta!! olen saanut vertaistukea NIIIIN moneen asiaan :)
Adelein yk4 kp11/28-30....
Piti vaan tulla vielä sanomaan, että varmaan juuri tuo kiertojen tasaaminen on lääkärillä ollut mielessä. Eli siis kunhan saadaan kierrot normipituisiksi, niin sitten se ovis pitäisi tuolloin kp15 jo olla ollut... Tosin tiedän erään tapauksen, jossa nainen otti ohjat omiin käsiinsä! ;) Lääkäri oli määrännyt terot juuri tuosta kp15 eteenpäin, mutta tämä tyyppi päätti oma-aloitteisesti lykätä terojen aloittamista parilla päivällä (kun epäili, että ovis ei ollut vielä ehtinyt tulla). Ja tuosta kierrosta hän sitten raskautui! :) Tämän ei ollut siis tarkoitus rohkaista omiin ratkaisuihin lääkityksen suhteen, mutta tuli mieleen kun näissä asioissa pyöritään... Mutta siis ehkäpä tuonkin takia sitä ei lääkärissä kovasti paljon mainosteta tuota keltarauhashormonin " haittavaikutusta" , jotta pysyttäisiin lääkärin ohjeissa - tiedä häntä.
Toivottavasti kiertosi siis tasaantuu mahd. pian ja onni teidät kohtaa!! :)
jos vaikka vielä joku haluaa jakaa kokemuksiaan :)
Joo, molemmilla kerroilla tärppäsi siinä kierrossa jossa aloitin luget. Lekuri käski tikutella oviksen ja siitä kolmantena päivänä aloittaa luget aamuin illoin. Luget vahvistavat keltarauhashormonitasoa ja auttavat kohdun limakalvoa paksuuntumaan ja pysymään paikallaan. Tiputteluhan johtuu siitä, että keltarauhashormonitaso on niin matala että limakalvo alkaa rapistua ennen aikojaan.
Toivon että sinulla käy yhtä hyvä onni!
Mikäs kp sulla onkaan nyt menossa? Milloin on ovis tulossa?
No mulla pitäis tänään olla kp13 ja ainakaan tänään ei vielä ole ovis +...? Mietin vaan et ku mulle sanottiin että ottaa lääkettä kp 15-24 aamuin illoin ja sit taas täällä kuulin et se voi jopa estää oviksen tulon, niin mitenkähän pitäis nyt tehdä?? Viime kierrossa kyl sain vaan yhden positiivisen ovis päivän tikkuun, eli ovis ei ehkä edes kunnolla tullu, joten en tiedä uskallanko alkaa muuttaa lääkärin ohjetta?
Apuva, mitäköhän pitäis tehdä??
Jos sulla kierrot yleensä 28-30, on ovis todennäköisesti siis kp 14-15 aikaan. Eli siinä tapauksessa aloittaisin luget aikaisintaan kp 17 tai 18. Tikuttele ahkerasti ja mittaa vaikka aamulämmöt. Mulla itselläni nousee aina oviksen jälkeen selvästi n. puoli astetta. Omalla kohdallani ei ainakaan ole tarkkaa mittaako ennen sängystä nousua vai myöhemmin.
Sitten kun lämmöt nousseet ja/tai ovisplussa ollut, voisit parin päivän päästä aloittaa. Jos et huomaa kumpaakaan selvästi, niin aloita vaikka sitten kp18.
että älä ihmeessä lopeta vielä kp 24. Mulle gyne sanoi, että joko vuodon alkamiseen asti tai jos plussaan niin rv 11 saakka.
Kaikilla ei vuoto välttämättä lugejen aikaan ala, mutta jos testaat 14 vrk oviksesta, pitäisi raskauden jo näkyä. Oma gyneni sanoi että jos 14 ja 16 pv oviksesta on testi nega, voi luget sitten lopettaa. Ei ennen.
Ollaampa saatu erilaiset ohjeet? Nyt kyllä ihan hirvittää et uskallanko muuttaa noin paljon lääkärin ohjetta ja vastaavasti taas uskallanko olla muuttamatta??? :o KÄÄK! Pitäs varmaan saada kysyä joltain toiselta lääkäriltä vielä. Ompas hankalaa!
Kiitos sinulle kaikista tiedoistasi! Voisko se olla et hoito on eri ku mulla oli pitkät kierrot ja sulla lyhyet?
Mulla kanssa keskenmenoja, sain reseptit clomeista ja lugesteronista. Clomit kierron 3.-7. päivä ja luget sitten jos raskaustesti on positiivinen. Nyt kun teidän juttuja luin, niin onko liian myöhään jos alotan lugesteronin vasta plussattuani?
Kiitos jos vastaatte, ja anteeksi kun hyppäsin keskelle teidän juttua!
Siellä on kerrottu annostus ja oikeat kiertopäivät eri " ongelmiin" . Keltarauhasen vajaatoimintaan aloitetaan 3 päivää ovulaatiosta. Tämä on siis yleensä se tapaus, jolloin raskauden toivotaan alkavan/pysyvän kyydissä lugejen avulla.
Toiminnallisiin vuotohäiriöihinkin 15.-17. päivä eli 3 päivää ovulaatiosta on tässäkin tapauksessa ok.
Minusta plussan jälkeen aloitus voi olla liian myöhään, koska limakalvo on voinut jo alkaa rapistua silloin eikä lisäprogesteroni ehkä enää auta..?
Googletin aihetta, mutta en löytäny juurikaan mitään selkeetä. Yliopiston apteekin sivuilta löysin selosteen, joka oli aika suppea. Mutta sitten otin ihan käteen lääkepakkauksessa olleen selosteen ja siinä oli hyvinkin seikkaperäisesti eritelty hoitotavat eri vaivoihin. Eli silloin kuin ongelmana on toiminnalliset vuotohäiriöt, niinkuin esim minulla hoito aloitetaan kierron 15-17 päivä ja se kestää 10 pv. Kun taas ongelmana on keltarauhasen vajaatoiminta niin hoito aloitetaan 3 pv ovulaation jälkeen ja jatketaan mahdollisesti jopa raskausviikolle 9-11. Siinä oli myös muita käyttötarkoituksia esim vaihdevuodet, hedelmällisyys hoidot jne. Eli näköjään kannattaa useimmiten uskoa omaa lääkäriä ja toteuttaa ohjetta jonka hän on antanut, tai jos epäilee niin soittaa lääkärille tai apteekkiin ja kysyy. Mulla kp 16 tänään ja tikutin todennäköisesti toissa iltana oviksen, joten aloitin lääkkeet tänään. Katsotaan kuinka käy. Mulla on tuo oviksen tikutus vähän hankalasti tulkittavissa kun saan aina vaan yhden päivän ajan sen kaksi yhtä vahvaa viivaa ja nytkin se toinen saatto olla ihan millin haaleempi jos oikeen tarkkaan katso, et en sit tiedä. Mut viime kuussa tikutin koko kuun läpi ja uuttakaan samanmoista tai parempaa ei tullut vaan kaikki muut oli tyhjää tai ihan haamua, joten kaipa tuo on nyt sit oletetttava mun ovikseksi ja kierron puolesta se kyllä ainakin viime kierrossa osu just sille päivälle.
Kiitos kaikille tähän pinoon osallistuneille ja toivon kaikille aurinkoista kevättä!
Tarkoititko Terolutia? Jos kiertosi on pitkä, hyvä että gyne on määrännyt sulle lääkkeen, joka tasaa kierrot. Se onkin SE juttu raskautumista ajatellen Terolutissa. Oviksen pitäisi tulla ajallaan ja se on varmaan helpompi pongata, kun pitkässä kierrossa. Itse en tarkemmin pitkistä kierroista tiedä, lyhyet kierrot on ollut syy minun Terolutin syömiselle.
Terolut ei siis vaikuta oviksen tikutuksiin tai ovikseen muutenkaan. Siihen on sitten eri lääkkeet, jos sellaisia tarvit.
Ikävä kyllä omasta ja nettikokemuksista Terolut ei ole mikään ihmelääke, mutta jos sun ainoa " ongelma" on pitkät kierrot, voit hyvinkin saada avun Teroista.
Itselle ei tullut ihmeempiä oireita, mutta varmaan niitä voi tulla.
http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=2530&postdays=0&post…
Esim. tuolta löydät kokemuksia Teroista =).
Paljon plussaonnea! Toivottavasti linkki toimii
AnniHelen@