Miksi meillä ei tärppää?
Meillä on jo kaksi lasta, nuorimmainen täyttää pian 2v. Yritystä on ollut nyt 10 kiertoa ja taas on kuukautiset aluillaan. Olen mitannut lämpöjä ja ilmeisesti ovis tapahtuu, tosin kierto on ruvennut jostain syystä venymään 30-35 päivään, kun aikaisemmin se oli aina 29 päivää. Seksiä on harrastettu säännöllisesti ennen ovista ja oviksen jälkeen n. joka toinen päivä tai päivittäinkin. Alkaa tuntua, ettei meille enää lasta suoda. Lääkäriin olen ajatellut mennä, mutta kyselen teiltä nyt vielä vinkkejä, jos jostain muustakin olisi apua...?
Kommentit (7)
Ensimmäistäkin lasta yritettiin lähes vuosi, sai kuin saikin alkunsa clomeilla (olin kovien kuukautiskipujen vuoksi jonolla laparoskopiaan, epäilivät endometrioosia, kivut ovat kovia nytkin). Toinen lapsi sai alkunsa ekasta yrityskierrosta. Vaikka olemmekin onnellisia kahdesta lapsestamme, niin pettymys on silti aina kauhea, kun kuukautiset tulee. Pitänee siis yrittää taas clomireseptia, huoh.
mutta tästä kiinnostuin:
pöheltäjä:
jos ovis tapahtuu kp. 18 jälkeen, voi munasolun rakenne olla " vanhentunut" ja siksi ei sitten tärppää.
Uteliaana kyselen, että mistä tuo tieto on peräisin? Itselläni nimittäin 9/11 yrityskierrossa ovis on ollut kp 18 jälkeen, siitäköhän tämä meidän tärppäämättömyys johtuu?!
Mistähän tuon asian voisi selvittää? Mitä tuo vanheneminen käytännössä tarkoittaa? Munasolu irtoaa, mutta ei pysty hedelmöittymään vai ei pysty kiinnittymään?
Meidät molemmat on jo tutkittu, eikä vikaa löytynyt. Kierronkartoituskierrossa ovis oli kp 19-20 ja ainakin siis todistettavasti tapahtui. Lääkäri tietää pitkistä kierroistani, eikä tuota mahdollisuutta maininnut.
Killa
Mitä tulee vanhentuneeseen munasoluun, niin ainakaan omalla kohdallani se ei pidä paikkaansa. Minulla pitkä ja epäsäännöllinen kierto ja lyhyt luteaalivaihe eli ovis tapahtuu aina myöhemmin kuin kp 20 ja viidestä raskaudestani neljä lähtenyt liikkeelle ekasta yrityskierrosta..
Mittumaari rv 15+1
Normaaliksi kk-kierroksi katsotaan 28-32 vrk jos siitä laskee, niin oviksen pitäisi tapahtua viim. kp 18 ollakseen " normaali" . Tällä tarkoitetaan lähinnä sitä, että lapsettomuushoidoissa ei lähdetä kasvattamaan munasolua, jonka ikä on yli 18 vrk, koska sen rakenne on " vanhentunut/häiriintynyt" . Mutta kuten alkuunkin sanoin, moni nainen (itse mukaanlukien) on onnistuneesti raskautunut pidemmilläkin kierroilla - tuo on vain lähinnä raja-arvo lapsettomuushoitoja ajatellen. Mutta, jos toistuvasti kierrot ovat pitkiä, eikä tärppiä käy, niin tämä mahdollisuus pitää poissulkea.
Onnea tärppiin!
kilpirauhasen toiminta. Vajaatoiminta mm. kuuluu niihin että saattaa ehkäistä raskauden alkamisen. Kun kilppari erittää naiselle todella tärkeää hormonia ja se hormoni on myös vauvanalulle todella tärkeää eli vaikuttaa mm. vauvan aivojenkehitykseen.
Kannattaisi varmaanoikeasti käydä " kokovartalo" tarkastuksessa.
Itseltäni on leikattu kilppari ja oon aina raskauksissa ollut tosi tarkassa syynissä että hormoonien määrä pysyy oikeana, että vauvalla ja minulla on kaikki hyvin.
Mulla noi kierrot heittelee, vikan vuoden aikana pituudet olleet 28-41 pv ja enimmäkseen olleet selvästi yli 30pv. Toivotaan, että tärppäisi siis epäsäännöllisistä kierroista huolimatta! :)
mutta pidentynyt kierto voi jotain osviittaa antaa. Nimittäin, jos ovis tapahtuu kp. 18 jälkeen, voi munasolun rakenne olla " vanhentunut" ja siksi ei sitten tärppää. Toisaalta monilla pitkäkiertolaisilla on tärpännyt ihan ok:sti. Ja toisaalta, joskus vaan " tullaan" sekundäärisesti lapsettomiksi, eli lapsia jo on, mutta sitten ei tärppää millään - näitä luonnonoikkuja...
Toisaalta, jos teidän syynä on tuo pidentynyt kierto, niin Clomifenilla voidaan kenties siinä kohtaa auttaa. Mutta nämä on sitten lääkärin hommia, joka sitten selvittelenee syytä tarkemmin. Onko sinulla muuten tutkittu tsh ja prolaktiini?