Kestovaippa kakkaajalle
Hei
Vauvapuolen keskustelun innoittajana ajattelin kokeilla kestovaippailua. Nyt ole pari iltaa kahlannut netin sivustoja ja käynyt parissa kaupassa hypistelemässä vaippoja. Tottakai kaikki myyvät tosi hyviä, mutta mikä teidän mielestänne on hyvä vaippa vauvalle, joka kakkaa usein?
Mua kiinnostaisivat villaiset yhdistelmät, mutta tuntuu, että sellaiset (taisin katsoa jotain imse vimse -kuorivaippoja)" muovitetut" vaipat pitäisi kakat paremmin. Olenko oikeassa/väärässä? Kokeilin siskolta saatua äitiyspakkauksen popolinia, mutta se taisi olla liian pieni (vauva nyt 2.5-kuukautta ja noin 5,5kg).
Ai niin ja vielä tyhmä kysymys: Voiko esim villaisen kuorivaipan kanssa käyttää imse vimsen sisävaippoja (kaupassa oli " edullisia" pakkauksia, joissa sai 4 sisävaippaa 36 eurolla) tai imse vimsen kuorivaipan kanssa käyttää harsovaippaa?
T. Rila ja poika
Kommentit (12)
Fleecepalanen oli meilläkin näppärä vaipan sisällä kun vauva oli ihan pieni. Silloin käytettiin harsoa+tarvittaessa lisäimua, fleecepalanen ihoa vasten ja PUL-kuori päällä. PUL-kuori oli meillä ainakin hyvä silloin kun kakkaa tuli paljon ja usein, sen saa helposti huuhtastua puhtaaksi kakasta, villahousujen peseminen on vähän vaivalloisempi ja ennen kaikkea hitaammin kuivuva homma. Edelleen käytetään PUL-kuorta päivisin koska se on meillä ainakin ollut paljon pitävämpi kuin villikset, päivisin ei ole kiva jos vaatteet haisee pissalta. Villikset öisin, koska eivät paina mistään. Yökkäri aamulla vähän tuoksahtaa ja saattaa olla kostea mutta sepä ei haittaa. Fleecepalat kannattaa leikata riittävän isoiksi, niin että fleeceä tulee vaipan reunojen yli. Mä tein liian kapeita ja kakka oli aina myös vaipan reunoilla... Nykyään kakitaan pönttöön kun sitä tavaraa tulee vaan kerran päivässä (vauva 5kk). Nestemäistä sappisaippuaa kannattaa hankkia heti ekojen kestojen kanssa samaan aikaan, sillä lähte kakkatahrat (ja muutkin tahrat) hyvin pois! Jos koko vaippa on kakkaantunut, olen laittanut lavuaariin vähän vettä ja sappisaippuaa, vaippa sinne hetkeksi likoon ja sitten pesua odottamaan, ei jää kakkatahroja. Ja vielä, meillä ainoat isot kakkavahingot (=lapsi niskaa myöten kakassa) on tapahtunut kertisten kanssa, eli kestot toimii kyllä siinä suhteessa tosi hyvin!
Meillä käytössä oli riisipaperi. Kakka jäi paperiin ja pissat meni vaippaan. Paperista sitten suihkuttelin kakat pönttöön ja paperi roskiin. Myöhemmin kun kakka on kiinteämpää, se on kohtuu helppo kyllä saada vaipasta irti vaikka paperi ei olisikaan.
t. SannaNu
Minä tykkäsin käyttää villiksiä ja leijaksi taiteltua harsoja usein kakkaavalla vauvalla. Leija piti suht hyvin kakan sisässään ja jos ei pitänytkään, niin se kakka pysähtyi viimeistään villiksiin. Muita kuoria tai taskuja käyttäessä kakkaa meni usein vaatteisiin ja jopa lakanoihin saakka.
Se on toki makukysymys, peseekö mieluummin koneella vaatteita vai käsin villiksiä. Yksien villisten pesuun tuoreeltaan ei kyllä mene juurikaan enempää aikaa kuin pepun pesuun.
Ollaan kestoiltu nyt 3 kk ja hyvin on mennyt (poika 8kk). Oli ihan pakko vastata ku huomasin ton riisipaperijutun eli riisipaperi on tosi hyvä taitella vaipan päälle niin se ei sotkeennu. Siis sen riisipaperin voi heittää vessanpönttöön ettei kantsi turhaan jättää roskiin haisemaan. Näin minulle kerrottiin.
Itse oon ehdoton taskufani (Bumgenius on ykkönen ja Fuzzi kakkonen) ja on meillä muutama AIO all-in-one (joista Eemukka on paras istuvuudeltaan ja muutenki). On mulla yhdet Ruskovillan villikset mut ne ei oo vielä saavuttanu sitä imukykyään.
www.kestovaippainfo.fi sivuilta löydät lisäinfoa ja voit ostaa käytettyjä.
Täytyy sanoa että se ÄP:n kestovaippa oli kyllä HIRVEÄ ja en yhtään ihmettele jos ihmisillä lopahtaa into kestoiluun ennen kuin se on alkanutkaan sen nähdessään...
Tuo riisipaperi on vähän hankala asia kun useimpia riisipaperilaatuja ei kuitenkaan saisi heittää vessanpönttöön kun tukkivat viemärin. Ehkä on jotain sellaista laatua olemassa jossa ei ole sitä jotain vahvikeainetta (sellainen paperi kun kestää jopa pari konepesua) ja näinollen lähes liukenee veteen (kuten vessapaperi), mutta kannattaa siis tarkistaa, voiko sitä sinne viemäriin pistää.
Minusta se riisipaperi ei ollut niin kätevää sitten kun tämä selvisi (oli Ruskovillan riisipaperia) vaan mieluummin sitten käytin noita pestäviä fleeceliinoja.
Ostin ruskovillan pöksyt (llyhyet ja pitkät) ja pesin ne. Kesti vain kuivua meidän olohuoneessa vuorokauden, joten ostin myös muumi-kuorivaipan Prismasta. Nyt sitten on ekaa kertaa villikset ja ihanan lämpöisiltä tuntuvat. Ainakin ekat pisut pitivät, kun heti vaihdoin kun huomasin harson olevan märkä. Muumi-kuoriin (jossa myös harso+flanelli sisällä) tulikin sitten ekat kakkavahingot :) Heti pesuun ekan käytön jälkeen.
Liikkeessä josta ostin ruskovillat, myyjä sanoi, että riisipaperin voi heittää pyttyyn. Heidän esitteessään kuitenkin sanottiin, että sitä ei nimenomaan saa heittää, koska on ns. märkäluja paperi. Olen sitten heittänyt roskikseen. Jostain papereista sanotaan, että ne voi pari kertaa pestä koneessa ennen roskiin laittamista. Onkohan rv:n riisipaperi sellaista?
Olen siis kestoillut nyt kotona. Harso+flanelli-yhdistelmiä on 6 kappaletta, joten sen verran voin päivässä kestoilla. Valitsin ne, kun ajattelin niiden kuivuvan parhaiten yön aikana. Onkohan muita nopeasti kuivuvia sisävaippoja, jotka sopii hyvin villisten kanssa?
T rila ja pikkukestoilija Eliel
Tuo meillä käytössä ollut oli tosiaan Ruskovillan myymälästä ostettua riisipaperia ja itse pesin niitä 2-3 kertaa koneessa. Kakkapaperit heitin roskiin mutta pissaiset pesin ja käytin uudelleen.
Sisävaippana kannattaa myös harkita sisätäyttövaippoja joissa siis vain kaksi kangaskerrosta joiden välissä on tasku jonne voi vaikka laittaa flanellin tai harson. Itselläni on Ronjan ja Ummalullan sisätäytöt ja varsinkin tuo Ummalullan Haba-sisätäyttö on kiva kun on sisäpuolelta bambua ja ulkopuolelta hamppua niin jo itsessään imee aika kivasti. Monilla muillakin näitä on eikä sellaisen ompelu itsekään varmasti olisi kovin vaikea juttu.
Kantsii muuten katsastaa koska lähipaikkakunnalla olisi Kestovaippahulinat - siellä näkee kerralla paljon erilaisia vaippoja ja vaipanvalmistajia. Täällä pk-seudulla taisi olla ensi kuun alussa Kaapelitehtaalla.
Riisipaperin voi pistää pyttyyn, mutta vain ulkohuussin pyttyyn, mistä se sitten maatuu. Mökkioloissa, kun ei ole käsisuihkua, se on oikein näppärä tapa saada kakka siististi pois vaipasta.
tosiaan kuten täällä useammat on todennut niin riisipaperia ei saa pistää pönttöön. Pönttöön saa pistää vain vessapaperia ja riisipaperi on aikasta kovempaa materiaalia kuin vessapaperi. Ite pesin vahingossa papereita välillä, ja ihan hyvin olis voinut käyttää uudestaan. Ehkä tällä toisella tulokkaalla niin teenkin.
Ite en niihin kankaisiin kuivaliinoihin mieltynyt vaikka niitä muutama iteltä löytyykin. Olis varmaan tarvinnut vielä enemmän että olis kätevä käyttää. Ainahan tuota kuivaliinaa ei tarvi käyttää, jos osaa arvioida milloin lapsen kakkauspäivä on. Meillä toiminta oli välillä hyvinkin säännöllistä.
t. SannaNu
Meillä on käytetty vain riisipaperia ilman ongelmia. Niitä voi pestä pesupussissa paljon kerrallaan (kokemukseni mukaan). Ja meidän paperit ovat kestäneet 3-5 pesua ilman että olisivat liian haperot tai täynnä reikia.
Niinpä jätettiin ne pois. En kokenu, että pikkuvauvanakaan maitokakka olisi ollut ongelma. Meillä vaihdettiin kylppärissä vaipat ja siellä wc-pönttö, niin sen päällä käsisuihkulla kiinteämmät jätökset pönttöön ja vaippa pesua odottamaan ämpäriin. Ihan joskus saatoin oikein likaiset pyöräyttää koneessa huuhteluohjelmalla ja laittaa vasta sitten ämpäriin.
Hauskaa että olet innostunut kokeilemaan!
Ihan ensiksi; sisävaipan kanssa voi ehdottomasti käyttää villahousuja (näin me teemme nyt) ja harsojen kanssa voi ehdottomasti käyttää " muovi" eli pul-kuoria (näin me teimme kun neiti oli pienempi ja sisävaipat turhan isoja).
Tämä on toki makukysymys mutta itse tykkään jos vaipassa ei ole kovasti mitään ylimääräisiä lärpäkkeitä, eli kiinniommeltuja imuläppiä tms. kun tulee kakkaa. Kakat on paljon helpompi huuhtaista pönttöön sileästä vaipasta. Suosittelen myös kokeilemaan fleecestä leikattuja kuivaliinoja; itse vaippa pysyy hyvässä lykyssä kakattomana (varsinkin jos tuotetta tulee usein mutta vähemmän) ja tuotos jää helposti huuhdottavan fleece-liinan päälle. Näitä voi siis itse helposti leikellä fleecestä eikä niitä tarvitse mitenkään huolitella ompelemalla. Peppu myös pysyy sen ansiosta kuivempana. Fleeceä tosin jos käyttää, niin pyykinpesuaineessa ei saa olle saippuaa yli 5%, että kannattaa sitten tarkistaa pyykkiaineen sisältö. Olen myös huomannut että fleece taitaa tykätä ennemmin nestemäisestä kuin jauhepesuaineesta, mene ja tiedä, onko siinä jotain oleellista eroa...
Tsemppiä kestovaipatukseen!