Miten lopetit yöimetykset?
Kohta olisi aika lopetella yösyöntiä. Mutta miten?? Huudattaa en missään nimessä halua, ja mies ei käytännössä pysty öitä hoitamaan, joten miten ihmeessä pääsen yöimetyksestä eroon? Vauva ei huoli tuttia eikä tuttipulloa, eikä ole itse vielä vähentänyt imemistä yhtään, tissi maistuu vähän turhankin paljon... KIITOS avusta!
Kommentit (13)
Minulla on 8kk ikäinen tytär. Lopetin yöimetykset melko tarkalleen neljä viikkoa sitten, tytöllä oli tapana syödä yöllä pari kolme kertaa. Nyt nukkuu jo erinomaisesti kokonaisia öitä, toisinaan heräilee, muttei ole enää maitoa vailla.
Unikoulu-nimellähän tämä käytännössä toteutettiin, johon sain ohjeet neuvolasta. Alle 6kk:n ikäiselle sitä ei suositella mitä ilmeisimmin siksi, että sen ikäisellä voi hyvinkin olla yöllä vielä nälkä. Yksilökohtaista sekin. Jos syö hyvät iltapuurot alle ja iltamaidon päälle, ei meillä tytöllä ole nälkä vasta kun aamulla seitsemältä.
En tiedä, miten muutenkaan voisit saada yösyöntiä loppumaan, kuin " huudattamalla" , koska imemisestähän on vauvalle tullut myös tapa yöllä. Melkeinpä pitää sitten odotella, että lapsi itse vähentää yösyöntiä, koska mukisematta tuskin, edes syöttö kerrallaan imetystä vähentäen, lapsi suostuu olemaan.
Huudattaminen kuulostaa kamalalle, mutta ei tarkoita sitä, että lapsi jätetään yksin sänkyyn huutamaan. Unikouluista nyt kaikki varmaan tietävätkin, joten siitä en rupea tässä enempää kertoilemaan ellei joku halua. Aloittajan lapsen ikää en tiedä, joten siksikin.
Meillä ei myöskään tyttö huoli pulloa eikä tuttia, joten niistä ei ole ollut apua missään määrin. Ettei ole voinut tehdä niinkuin monet neuvovat, että vettä pulloon ja sitä antaa yöllä. Toisinaanhan siitäkin voi tulla tapa. Mutta, siis aloittajan lapsikaan ei ilmeisesti pulloa ota, joten tuo lienee poissuljettu ajatus.
Ymmärrän aivan täysin haluanne yöimetyksen lopettamiseen, ja siksi yritinkin tässä miettiä erilaisia keinoja pääni puhki.. Mutten keksinyt muutakaan kuin tuo unikoulu. Joka siis meillä toimi oikein hyvin, vaikka jokusen viikon veikin. Itse toteutin sen, mies ei asiassa auttanut. Se oli minulle ok. Ymmärrän kyllä, jos ei unikoulua halua/jaksa pitää, jospa sitten jollain olisi jokin muu keino.
sämpyläinen ja tyttö 8kk :)
Meillä juuri parhaillaan unikoulutetaan 6 kk vanhaa tyttöä, mikä on osoittautunut hyväksi keinoksi vähentää yöimetyksiä. Eli kun tyttö herää totuttuun tapaan syömään ensimmäisen kerran, en nosta tyttöä pois sängystään enkä anna rintaa, vaan jompikumpi meistä vanhemmista tapputtelee tytön uneen takaisin. Jos huuto yltyy itkuksi, nostamme tytön syliin, mutta vain siksi aikaa että rauhoittuu. Takaisin sänkyyn ja taas taputtelua. Muutaman yön jälkeen tyttö alkoi oppia ettei saanutkaan rintaa ja pienen älämölön (ei siis itkun missään nimessä!) jälkeen nukahti.
Toisella heräämiskerralla taas annan rintaa ja siitä tyttö nukkuukin jo aamuun asti. Eli me olemme vähentäneet yösyötöt 2-3:sta kerrasta yhteen ja hyvin on toiminut. Näin ajattelimme mennä yhdestä kahteen kuukautta ja sitten pikkuhiljaa jättämään myös se ainoakin kerta väliin.
Yösyöntihän on vain tapa, mikäli vauva syö jo hyvin kiinteitä 4-5 kertaa päivässä. Niistä päästäänkin noihin puuroihin. Eli aamupuuro ja iltapuuro mukaan, jotta maha pysyy yönkin täynnä.
Ideana tässä on toisto ja kärsivällisyys. Eli uudelleen ja uudelleen vaan samalla kaavalla vaikka sitten 10 kertaa peräkkäin. Meillä ollaan päästy mielestäni suht helpolla, tyttö saattaa herätä yhtäjaksoisesti maksimissaan kolme kertaa. Lopulta aina rauhoittuu ja nukkuu hyvin useamman tunnin.
Kannattaa googlettaa unikoulu. Sieltä löytyy hyviä vinkkejä!
DreamOne
Tuosta huudattamisesta pitää vielä sanoa, että meillä ainakin tytön älämölö ja vaikerrus on sellaista huomionhakuista kitinää, ei kunnon itkua. Eli selvästi tytöllä on vain tarve saada huomiota, syliä ja rintaa. Ei minullakaan olisi sydäntä itkettää tyttöä siinä oikeassa merkityksessään. Mutta selvästi vaikerruksen erottaa nälkäitkusta.
Kuulostaa tietenkin kauhealta ettei rintaa anna jos lapsi sitä haluaa, mutta itse olen sitä mieltä että mikäli nyt annan periksi, saan valvoa lapsen sängyn vieressä vielä kolme vuotiaana ja nukkumaanmenot on yhtä tappelua.
DreamOne
mies heräsi ja tarjosi vettä - siitä suivaantuneena pojat ovatkin nukkuneet ; ) Mutta nämä meidän tapaukset ovatkin olleet muutenkin vähän liian helppoja...
nimim. murrosikää odotellessa...
Poika siirrettiin 4 kk:n ikäisenä omaan huoneeseen, kun tuntui heräilevän niin usein, eikä tissikään aina kelvannut kuin muutaman lupsutuksen verran. Siihen loppui turha heräily. Kävin silloin vielä kaksi kertaa syöttämässä lasta hänen huoneessaan. Kuukauden sisällä jäi toinen yösyöttö pois, eli ei herännyt enää ensimmäiselle syötölle. Toinen jäin myös pois pian tuon jälkeen ja nukkui aamu viiteen yhteensoittoon. Kiinteiden aloittamisen jälkeen, olisikohan noin 7 kk:n iässä, vieroitin sen aamuviiden herätyksen ja kyllä siihen pari aamua huutaessa meni, että ei enää herännyt ennen kuin kahdeksalta tissille. Minustakin se kitinä ja natina ei ollut nälkähuutoa ja tuon koommin ei ole niin aikaisin enää herännytkään, joten nälästä ei ollutkaan kyse. En oikein minäkään nähnyt muuta vaihtoehtoa ja meillä ainakin toimi, vaikkakin kaikki hyvinkin helposti onnistui.
Oliko teillä itkuhälytin käytössä vai miten tiesit lapsen heränneen yöllä? Meilläkin on lapsella oma huone, mutta nukkuu vielä samassa huoneessa vanhempien kanssa. Mietin vain että miten kuulen vauvan heränneen jos kuitenkin jatkamme yhden syöttökerran tahdilla vielä hetken. Meillä ei itkuhälytintä ole.
Toinen kysymys koskee tuota aikaväliä. Eli kauanko te menitte sillä yhdellä syötöllä? Meillä kun on tarkoituksena jatkaa yhdellä syötöllä kuukausi-kaksi, mutta onkohan tuo liian pitkä aika. Iltapuuroa kuitenkin menee jo ihan kivasti.
DreamOne
Poika on kohta 1 v 11 kk, joten en kaikkea ihan tarkkaan muista, mutta pääpiirteittäin kuitenkin. On meillä kyllä itkuhälytin, muttei se yöllä koskaan ollut käytössä. Se kun ottaa niin tarkasti kaikki kääntyilyt yms. tuhinat niin ihan turhaan niihin sitten heräsin. Meidän ovi ja vauvan huoneen ovi on vastakkain, eteinen välissä. Pidimme ovet auki ja heräsin kyllä hyvin siihen kun maitonälkä ähinä alkoi. Poikamme ei ole koskaan ollut kova itkemään, joka olisi kyllä helpottanut siinä määrin, että olisi todella kuullut, koska hänellä on nälkä. Hyvin kuitenkin kuului tuo " ähinä" , vaikka matkaa huoneeseen oli. Alkuunhan sitä tuli käytyä tarkistamassa, nukkuuko veijari, ihan turhaankin, kun epäili sitä kuuluvuutta.
Sen muistan hyvin, että noin 7 kk:n iässä vieroitin sen aamullisen syötön. Poika meni nukkumaan yöunille yhdeksän maita ja söi yöllä kahdeltatoista ja kolmelta ja sitten silloin viideltä. Melko tarkka oli noista ruokailuajoistaan. Siihen vastaus missä ajassa koko yösyötöt loppui on tuo 3 kk:tta. En muista montako viikkoa aina meni, kun jätti heräämättä välit, mutta kolmeen kuukauteen kolme syöttöä kokonaan pois. Yhtenä yönä vain herättiin vasta kolmen maita syömään ja jossakin vaiheessa sitten vasta viideltä. 6 kk:n iästä alkoi syömään kunnon iltapuuron ennen yhdeksää, joten se varmaan sitten viimeisteli sen, ettei enää tarvinnut edes sitä kello kolmen syöttöä. Päivälliset tissittelyt hän sitten jätti itse kokonaan 10 kk:n iässä. Olisin pitempään halunnut imettää, muttei hän huolinut. Kaksi viikkoa sinnikkäästi tarjosin ja tarjosin, mutta turhaan. Itkuksihan se sitten minulla meni...Nyt kun ajattelen, niin en varmaankaan olisi tuota aamuimetystä vierottanut, jos olisin tiennyt, että noinkin pian lopettaa kokonaan. Ehkä sekin vaikutti sitten siihen lopettamiseen. Pulloa hän ei ole koskaan suostunut ottamaan ja tissien jälkeen siirryttiinkin suoraan mukiin. Toisilla lapsilla se imuvietti varmaan on kovempi ja toisilla sitten ei, sillä olen itselleni tätä järkeistänyt. Vähän aiheen vierestä....
...uskon todella, että jokainen lapsi kyllä sitten niin kovan äänen päästää, kun todella nälkä yllättää, että heräät siihen varmasti, olipa huone vaikka vähän kauempanakin. Muihin ääniinhän sinun ei tarvitsekkaan herätä. Kun hänellä on sinulle asiaa, hän varmasti sen ilmoittaa. Minä herään vieläkin poikani yölliseen temmellykseen tai itkuun, vaikka hänen ovensa on nyt jo öisin kiinni ja hiljainen ääni hänellä on vieläkin.
taisin sen viimeisen viiden syötön kanssa ensin alkaa tekemään niin, että kokeilin ensin tutia, jotta saisin hänet jatkamaan unia ja jos ei rauhoittunut ja huuto yltyi, niin noustiinkin syömään puuroa. Tämän äkätessään hän sitten nukkuikin yhtäkkiä pidempään heräämättä ollenkaan. Myös sitten kun noustiin vasta kahdeksan maita, annoin ensin puuron ja sitten vasta tissin. Liekkö sitten ollut väärä taktiikka, en tiedä....toimi meillä mielestäni vähän liiankin hyvin.
Eli osittain ehkä samanlainen, osittain erilainen tilanne meillä.
Olen siitä 6kk iästä asti yrittänyt yövieroittaa ja ainut mihin olen päässyt on että tissin sijaan annan pullosta maidon.
Meillä ei todellakaan ole helppo tapaus tämä neiti ja huuto on todellakin huutoa jos palvelu ei pelaa. Asumme kerrostalossa enkä ihan naapureita ajatellen ole voinut toteuttaa unikoulua kun se huuto on niin karmaisevaa, kuin päätä leikattaisiin, vaikka kuinka on yritetty sitkeästi tassutella ja sylitellä. Eli ne yrityksen on jääneet kovin lyhyeen. :(
Meillä tyttö on saanut alusta asti vähän lisiä pullosta mutta on aina inhonnut sitä. Yöllä jostain sýystä pullo kuitenkin kelpaa ja päätinkin sitten lopettaa imetyksen yöllä ja tarjota pulloa sillä ajatuksella että alkaisin sitten antaa vaan vettä. Eli rintaliivit päälle ja vesipullo yöpöydälle. Neiti imi ensimmäisellä herätyksellä vettä puoliunessa 40ml kunnes tajusi että se ei ollutkaan maitoa ja tuli hirmuinen 2 tunnin huuto joka loppui lopulta imetyksellä... Seuraavilla kerroilla imaisi pullosta ja jos oli vettä, alkoi heti karjua pää punaisena.
Olen ehkä liian hellämielinen (myös naapureita kohtaan) mutta olen ajatellut että kyllä se iän karttuessa helpottaa. Pääsemme loppujen lopuksi helpommalla näin. Ja 2-3 syötöstä olemme jo päässeet pääasiassa yhteen aamuyön syöttöön ihan neidin omien unenlahjojen parannuttua.
Halusin siis tämän kertoa vain siksi, että ei todellakaan kaikille vauvoille ja perheille sovi nuo unikoulut tms. Älä siis tunne itseäsi lannistuneeksi jos se ei onnistu. Tsemppiä!
nummuli ja typy 11kk
Meillä poika alkoi noin 1-vuotiaana nukkua yöt heräämättä, joten siihen loppui yötissittely itsestään. Välillä oli kehittymisestä ja hampaiden tulosta johtuen melko rasittava heräilykausi (noin 8-11 kk), jolloin herättiin itkemään ja tissille piti päästä useamman kerran yössä.
Kun yötissittely oli loppunut, saattoi hän tulla yöllä viereen nukkumaan jos heräsi, mutta tissiä ei enää halunnut. 1v3kk lopetin imetyksen kokonaan, kun rinnat kipeytyivät uuden raskauden vuoksi. Tosin silloin hän söi muutenkin vain illalla ennen nukkumaan menoa.
Unikoulua muille suositellessa sanonkin aina että meillä ainakin toimii hyvin, mutta kaikille vauvoille ei. Tuosta ensimmäisestä tekstistäni huomautus jäi vain pois :) Mutta kokeilla kannattaa ehdottomasti, koska siitä on hyviä tuloksia saatu useiden vauvojen kanssa.
Kiitos mine kovasti tyhjentävistä vastauksista! Oli mielenkiintoista lukea miten teillä homma sujui. Eli teillä väheni suunnilleen yksi syöttö kuukaudessa. Se tukeekin ajatustani siitä että kuukauden sisällä pyrimme luopumaan meidän aamuyön syötöstämme. Nyt meidän tytteli siis tosiaan herää nälkäisenä noin klo 2-4. Eikä imut ole mitään muutamaa kertaa, vaan tyttö syö kyllä han kunnolla ja aika pitkään tuolloin. Eli jospa kuukauden päästä tämänkin mamman tissit jätettäisiin öisin rauhaan! :)
Itkuhälytintä ei olla hankittu juuri sen vuoksi, että se rekisteröi kaikki ähinät ja puhinat. Kun herään niihin tytön nukkuessa samassa huoneessa, niin miksi en heräisi niihin hälyttimen kautta. Meillä makuuhuoneet ovat vierekkäin yhden seinän erottaessa niitä, joten tosiaan varmaankin kuulen kun tyttö oikeasti herää. Tuota omaan huoneeseen siirtämistä ei varmastikaan harkita ennenkuin syötöt on loppu kokonaan, sillä pystyn imettämään ainoastaan makuulteen ja joutuisin tuomaan tytön joka tapauksessa vanhempien makuuhuoneeseen sängylle. Mutta unikoulua harjoittaessa kyllä voimme aina mennä tytön huoneeseen taputtelemaan. Kiitos kannustuksesta sen suhteen, että kyllä sen äänen sitten kuulee. Ajatuskin tytöstä yksin vaikeroimassa iskän ja äiskän vetäessä unta pollaan tuntuu kauhealta :D
DreamOne
samasssa tilanteessa ollaan kuin sinä. minäkin ottain hyvät neuvot vastaan. tutti ja pullo ei kelpaa joten yöllä olen myös huvitutti...
ankka ja poika kohta 6kk