Minkälaista on henkilökohtaisen avustajan työ?
Kommentit (5)
Päättelen tämän siitä, että eräs tuttavani työskenteli hlökohtaisena avustajana ja soitti mulle työpäivän aikana jatkuvasti tai vähintäänkin puski tekstareita. Ei ilmeisesti ollut hommaa? Lopulta mun oli pakko sanoa, että en kolmen pienen lapsen kanssa voi toimia päivät pitkät hänen viihdytysjoukkonaan.
Itse olen nauttinut avustajan työstä kesällä. Olen käynyt asiakkaiden kanssa esimerkiksi rannalla ja retkillä. Voisiko mukavampaa kesätyötä olla? Jos olet menossa vaikka jonkun kotiin, älä ota työtä vastaan jos haastattelutilanteessa tuntuu, ettei synkkaa. Siinä työssä on pakko synkata.
On tärkeää myös muistaa, että olet avustajan roolissa eli et päätä mitä avustettavasi haluaa vaan avustat häntä hänen toimissaan ja liikutte sinne minne hän haluaa. Kunnioitat häntä ja toimit apukäsinä niinsanotusti.
Päiväkodissa avustajan työ on usein fyysistä, olet lapsen kanssa lähes joka hetkessä mukana ja pidät kiinni siitä, että kuntoutukselliset tavoitteet täyttyvät. Tämä monesti aiheuttaa avustettavassa suuttumista, raivokohtauksia jne. Olet läsnä myös silloin ja rauhoittumisen jälkeen aloitatte saman vääntämisen mahd. alusta, eli pitkää pinnaa ja oikeanlaista asennoitumista se vaatii.
Henkilökohtaista avustajaa kun ei ihan helpolla saa, joten vammat ovat usein laajoja tai monialaisia. Psyykkisestikin voi olla aika rankkaa ajoittain, mutta yleensä ne pienet taisteluvoitot ovat sitten kultaakin kalliimpia! Ja avustettavaan kiintyy.
Palkka on huono, muistaakseni jotain päälle 1000 euroa jos olet koulutettu, joten ei sillä rikastuta. Toisaalta työ ei vaadi suunnittelua esim. toimintatuokioihin, saat valmiit kuntoutussuunnitelmat ja tavoitteet lapsen hoitajilta tai terapeuteilta.