Te jotka otitte ensimmäisessä synnytyksessä epiduraalin. Mitä kivunlievitystä käytitte seuraavissa?
Pysyittekö edelleen epiduraalilinjalla, otitteko jotain muita puudutteita vai menikö luomusti? Onko epiduraali ylipäätään vain " ensisynnytysten juttu" ?
Kommentit (15)
En uskaltanut ottaa epiduraalia koska ekassa supistukset heikentyivät ja ponnistusvaihe oli piiiiitkä. Toisen kohdalla kivut oli kovat mutta ponnistusvaihe meni nopeasti.
Huoletta voit sen ottaa, jos tykkäsit siitä kivunlievityskeinona. Mutta voihan toisessa kokeilla jotain muuta. :)
Lieventävätkö myös supistuskipua vai vaan helpottavat ponnistusvaihetta?
Ja kummassakin lisäksi ilokaasua. Mielestäni toimivat kivunlievitykset, enkä ymmärrä miksen olisi ottanut epiduraalia toisenkin kerran kun se kerran toimi hyvin.
Ilokaasusta ei kauheasti ollut muuta apua kuin että " pakotti" hengittämään rauhassa. Lopetin sen hönkäilyn aina liian myöhään ja olin sitten " pilvessä" supistusten välillä... Mutta oli mulle jonkinlainen henkinen tuki.
Kolmannessa en tarvinnut mitään, eikä olisi oikein mitään ehtinytkään, sama homma neljännessä.
Olisin varmaan ottanut epiduraalin myöhemmissäkin synnytyksissä, jos olisivat kestäneet yhtä kauan kuin eka - olisi saanut levätä vähän.
en pitänyt siitä tunnottomuudesta. Koko synnytys oli kun iso muljahdus ja jouduin ponnistamaan kätilön pyynnöstä. Tyyliin nyt sua supistaa, ponnista
Tokassa naukkailin vain ilokaasua. Kivut olivat kyllä kovat, mutta synnytys meni niin paljon nopeammin, ettei ehtinyt harmittaa ;-)
Se ei tehonnut toivotulla tavalla. Tokassa synnytyksessä ei ehditty muuhun kuin ilokaasuun.
Tokassa vain ilokaasua, koska sairaalaan tullessani synnytys oli jo liian pitkällä epiduraaliin.
Ilokaasu toimi lähes yhtä hyvin, mutta ponnistusvaiheessa ero kyllä oli aika iso: epiduraali vei kivun kokonaan, mutta ilokaasua ei enää ponnistusvaiheessa voinut käyttää, joten siinä vaiheessa olin sitten kokonaan ilman kivunlievitystä.
Tokassa spinaali joka vei supistuskivut täysin. Kolmannessa myös spinaali, joka ei kylläkään tehonnut supistuksiin yhtään, mutta poisti venymiskivun kokonaan. Mulla ei ilokaasu ja kohdunkaulanpuudutus tehneet yhtään mitään.
Ei puuduttanut ihan niin tehokkaasti eli tunto säilyi mikä oli mukavampi vaihtoehto minusta.
Meni kyllä päin mäntyä, sillä katetri ei mennytoikeaan paikkaan, ja synnytys lähti etenemään tosi nopeasti ja puolessa tunnissa epiduralin laiton jälkeen olin täysin auki.
Siksi halusin sen, koska synnytys oli siihen mennessä edennyt suht hitaasti ja ekassa synnytyksessä se oi tosi ihana helpotus. Tokassa kaikkea muuta, koska ei ollut paikallaan.
Ekassa loppu oli ihanan kivuton, mutta silti ponnistustarve tuli ihan selvänä, eikä ponnistaminen tehnyt pahaa, mutta tokassa sattui niin pirusti, enkä tiennyt miten päin olis ollu. Sovittiin kätilön kanssa, että jos joskus vielä menen niin jotain muuta laitetaan.
Minusta epiduraali on ihan jees. Mulla synnytys kesti 15 h ja nukkumatta meni puolitoista vuorokautta, joten epiduraali antoi lepotauon. Sain yhden epiduraalipiikin+oksitosiinin ja aukesin tunnissa 8 cm, minulla on vain hyvää sanottavaa.
Vei kaikki kivut ja tunnon kyllä myös, mutta ei minusta ollut yhtään vaikeaa ponnistaa, kun kuunteli kätilön ohjeita.
Kivut lähtivät pari minuuttia puudutteen saamisesta, eli oli todella tehokas!
Kakkonen tuli niin vauhdilla, etten ehtinyt olla salissa kuin vissiin vartin ; )