Maanantaita Helmet!!
Olen kerranki ajoissa hereillä. Parin tunnin päästä päätetään käynnistyksen ajankohdasta. Jotenki ei ole nukuttanut.. Kassit on pakattuna jos vaikka saisin jo jäädä osastolle.
Jos vauveli on kiinnittynyt, pyydän tabletin ja lähden vielä kotiin. Saa siellä käynnistyä rauhassa. Tuttuni teki näin.
Kohta herätän esikoisen ja vien päiväkotiin. Niillä on siellä tänään esikoisen 5 vuotis synttärit. Niitä on jo viikonloppu kotona juhlittu. Huomenna on tytön virallinen synttäripäivä. Jännä ois jos tulis sama synttäripäivä.
Vauvan painoarvio oli 2 vkoa sitten 3.2kg. Kuukausi sitten oli 2.2kg. Jos sama tahti on jatkunut niin painoa ois jo 3.7kg. Toivottavasti riittää käynnistykseen.. Edellisestä synnytyksestä toipuminen kesti n.4kk. Leikkoivat alapäätä VÄHÄ turhan reilusti.. Istukan kanssa oli ongelmia. Kaavittiin 2 kertaa ja haavalle annettiin jäädytyshoitoja. 6 pussia piti antaa verta.. Apua nyt kaikki vanha tulee mieleen kun aika lähestyy!!
Ilmoittelen sit miten meni..
Jännittynyt Siirikki ja neiti 38+2
Kommentit (36)
Amandantrio: minkä kokoinen vauvan epäillään olevan? Onko vauvan koko siis syynä käynnistykseen? Oliko teillä muita lapsia, entä minkä kokoisia ovat olleet? Olet varmasti jo kertonut tämän kaiken, mutta en ole kovin usein kirjoitellut/lukenut täällä.
Mrs.Marple kyseli pulssista.. Mulla on ollut joka raskaudessa vaivana nuo " rytmihäiriöt" . Eli pulssi nousee levossa yli sataan ja saattaa tahkota siellä yli tunninkin putkeen. Tästä syystä olen jäänyt kahdessa ekassa raskaudessa sairauslomallekin, koska näitä " kohtauksia" alkoi olla niin paljon, että n. kuusi tuntia kahdeksasta työtunnista meni sykkeen hakatessa yli sataa. Ja istumatyötä teen. Tuolloin sanottiin, että vauva painaa isoja suonia eikä veri pääse kiertämään, joten sen takia sydän joutuu tekemään ylitöitä. Nyt on ollut kotona ollessa n. viikon ajan monta kertaa päivässä taas samaa ongelmaa, vaikka olen pyrkinytkin lepäämään paljon (istuminen siis aiheuttaa sitä minulle eniten) ja olo on kyllä tosi tukala aika ajoin. Mä olen ekassa ja tässä kolmannessa raskaudessa käynyt sydänfilmissäkin, ja tällä kertaa onneksi oli kohtaus päällä, joten tiheä pulssi tallentui. Rytmi oli muuten ihan säännöllinen, mutta aivan liian nopea ollakseen mun lepopulssi. Vaaratontahan tuo on, mutta kannattaa kuitenkin aina yrittää levätä " kohtaukset" pois. Todella ikävä vaiva, mutta mulla jäi synnytyssaliin.
Täällä voidaan ihan kohtalaisesti. Eilen tuntui, että vauva työntyi taas lantioon entistä enemmän. Supistelikin oikein mukavan kipakasti. Kävellessä sattuu yhä enemmän tuonne häpyluuhun, nivusiin ja lantion alueelle yleensäkin. Tuntuu, että kävelen jalat levällään, mutta toivottavasti on vain kuvitelmaa.. ;)
Mikaela rv36+2
Amandantrio, anna_liisa ja siirikki, tsemppiä itse kullekin! Täällähän saa ihan tosissaan jännittää!!!!!
( . ) Venyy ja paukkuu, Onni touhuaa ihan tosissaan välillä... Mut siis ei mitään uutta auringon alla, sairaalakassi ajatuksen asteella, joitaki vauvan vaatteita sentään jo pestynä, mut eipä muita valmisteluja...
Syyllisyys-riittämättömyys-tunteet suhteessa esikkoon voimistuu vaihtelevasti ja pinna on to-del-la kireällä...
Pinnan kiristyminen toki johtuu varmasti paremmin siitä, et kohta viikkoon ei oo päästy ulos. Luka sairastaa siis. Lämmöt korkeimmillaan tuolla +40 ja räkii jä pärskii... Eilen saatiin lääkäri-tädiltä Pronaxenia ja nyt näyttää, et ainaki kuume saatiin alas.
Parasta kaikessa kuitenki on se, et lähes kaikki kiinteä tulee oksennuksena ulos. Olin ajatellu viedä mm. petivaatteet tänään ulos, mut laitoinki ne äsken pesukoneeseen... Poika kun oksensi kaiken ulos hetki ennen nukahtamistaan ja niin edelleen...
*phhuuh*
Kunpa ei tarvis vielä kuukauteen synnyttää!!!!!
Kiitos ja anteeksi!
Väsynyt Luuk@ ja Onni 37+2
Tsemppiä anna_liisalle! Toivottavasti pääset pian tosi toimiin!
Tosiaan neuvolassa kävin ja huoleni vauvan koosta sen kun kasvoi :/
Sf-mitta huiteli ylimmänkin käyrän yläpuolella, ollen nyt 37cm!!!
Verenpaine oli (mun normaaleihin) vähän koholla 122/83, painoa tullut 1,460kg/vko
hb 109
rt, syke 145
Pää ei enää liiku sivusuunnassa, että alhaalla ollaan...
Sain nyt sitten lähetteen polille arviointiin, onneksi!
Ajattelin minäkin käydä pitkästä aikaa kirjoittelemassa kuulumisia, ennen h-hetkeä. Niin se vaan tuo aika menee ja alkaa helmikuisia syntyä. Onnittelut jo pienokaisen saaneille.
anna-liisa kuulostaa lupaavalta! Toivottavasti saat nyytin syliin jo tänään ja kaikki menee hyvin!
Ja samoin siirikki, toivottavasti ei tarvitse enää kotiin tulla ilman vauvelia.
Täällä alkaa olla kaikki valmiina vauvaa varten (paitsi oma pää :)). Siivottu on ja melkein kaikki hankinnat on tehty. Tilaamani tuplavaunutkin ovat saapuneet. Vähän meinas jännittää, että kerkeävätkö tulla ennen vauvan syntymää, kun sanottiin että toimitus voi mennä jopa pitkälle maaliskuuhun!
Oma vointi on edelleen ihan ok, jaksan vielä tuon 1,5 vuotiaan perässä juosta. Mutta pientä vaivaa alkaa olla kuten liitoskivut ja supistukset on menkkamaista kipuilua. Pojalta alkoi kipeät supistukset 2pv ennen synnytystä ja nyt mulla on ollut näitä jo viikon..
Toisaalta ei mulla ole vielä hoppu synnyttämään, vaikka oishan se ihana saada tyttö jo syliin.. Välillä vaan tuntuu että eihän tässä nyt näin loppumetreillä voida olla. Synnytys on kyllä mielessä käynyt ja onneksi siitä on minullakin hyvät muistot, joten rauhallisin mielin sitä odottelen. Synnytys oli aika nopea, 9h säännöllisistä supistuksista pojan syntymään. Ja epiduraali toimi niinkuin pitikin. Saas nähdä miten tällä kertaa menee.
Mutta kaikille oikein paljon tsemppiä ja kärsivällisyyttä tähän loppuodotukseen ja synnytykseen. (Kuinkahan kärsivällinen minä jaksan olla kun mennään lasketunajan yli :)..
Minni-äinen 38+4
Hyvä tietää ettei tämä varmaan sen kummallisempaa ole, varmaan vauva vain painaa tuolla jossain jotain.. On kyllä niin alhaalla ja muutenkin.
anna_liisalle tsemppiä! Sulla on viikotkin niin hyvässä mallissa että sais varmasti jo tullakin!
Suunnittelin, että lähden tästä ruokakauppaan, mutta on jotenkin vetämätön olo. Paras vain lepäillä tämä päivä ja yrittää huomenna uudelleen..
Ensalkuun tsempit anna-liisalle ja siirikille, toivottavasti seuraava viesti teiltä onkin vauvauutinen! :)
Joku puheli ummetuksesta -- äitiryhmässä kätilö sanoi että kaksi raakaa porkkanaa päivässä on suolen pulloharja. Että kuurille vaan kaikki sitä kaipaavat.
Ärtynyt ja väsynyt olo ollut aamusta lähtien (huono yö), ja tänään oli neuvola. Ukkokaan ei kerinnyt mukaan, joka lisäs harmistumista. Jota taas vähensi tieto siitä, että aiemmin aamulla Arnoldsista haetut tuplasuklaamuffinsit odottaa palkintona jääkaapissa (edelleen oon malttanut pitkittää herkuttelua, mm-mm!). Voi kun ne on hyviä.
Verenpaineet oli tosissaan koholla, ja tarkistettiin kotimittarikin joka antoi samat arvot. Sinänsä hyvä, kun kotona paineet on olleet suht normaaleja. Tulikin lepokäsky loppupäiväksi.
Viikot 37+1
Paino -600g
RR 150/100 (!)
prot ja glug - -
Sf 34
syke 130
Liikkeet ++
Vauvan kooksi arvioi käsikopelolla kolmisen kiloa, pää on jo menossa alaspäin mutta liikkuu vielä. Puheltiin synnytyksestä ja jännittämisestä ja olotiloista, oli mukava käynti. Nyt asennoidun lepäilyyn, käsityökori on vieressä sohvalla jos sattuu innostumaan, kaukosäädin ja läppäri sekä verenpainemittari kädenulottuvilla. Vauva punkaa vauhtia kylkiluista. :) Nyt sitten huilitaan ja mittaillaan toivottavasti laskevaa painetta.
Oon nähnyt unia vauvasta, poikaunia. Ja imetyksestä (maitoo on unessa vaan suihkunnut ja vauva on mielissään imenyt, saa nähdä miten sitten sujuu).
Mukavaa viikonalkua kaikille! Jospa sen kassinkin sais pakattua tällä viikolla.
Täällä ollaan vielä kotona.Supisteluja edelleen,mutta välillä menee nyt 6min.Äsken sitten tuli kolme supistusta 2 min välein.Saa nähdä joko tässä kohta pitää lähtee takasin.
anna_liisa 38+5
Pikaisesti viesti anna-liisalle!!!
Tsemppiä synnytykseen, mul oli jo eilen sellanen olo et oot synnyttämässä.
Palailen myöhemmin kirjoitteleen!
iitulii 36+5
Voi että, oli ihanaa olla aamusta lasten kanssa pihalla. Keli oli aivan loistava ja seuraakin löytyi puistosta heti aamusta. Esikoinen (4v) halusi testata ekaa kertaa tänä talvena luistelua ja niinpä sitä sitten mamma kyyristeli siellä lumipenkassa, että saatiin hokkarit jalkaan. Kyllä tää maha on vaan noissa tilanteissa tiellä - ei voi mitään!
[b]Anna_liisalla[/b] on jännät paikat! Tuntuu hurjalta, että supistelu on noinkin tiheää ja sitten taas hiukan laantuu. Mutta sen verran aktiiviselta kuitenkin tilanne näyttää, että toivottavasti saat tänään jo pienen syliisi! Tsemppiä!
En minäkään muista syytä, miksi [b]Siirikki[/b] odottelee käynnistystä, mutta saattaa olla, ettei enää ehdi meille kertomaan ennenkuin vauva on maailmassa eli tsemppiä myös sinne :)! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Kirjoitit, että palaat mahdollisesti tabletin oton jälkeen kotiin ystäväsi tapaan. Itselläni kakkonen tosiaan käynnistettiin ja ehdin saada päivän aikana pari tablettia. Kun niillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, kätilö suositteli lähtemistä kotiin yöksi, kun käynnistystä oltaisiin jatkettu vasta seuraavana aamuna. Onneksi en lähtenyt, sillä tunti tuon keskustelun jälkeen rajut supistukset tulivat aivan puskista. Niiden väli oli vain muutama minuutti enkä pysynyt kunnolla tolpillani. Joutuivat kätilöt taluttamaan saliin, minne mies ehti juuri ja juuri. Synnytyksen kokonaiskesto oli pari tuntia.
Kaikenlaisia tuntemuksia on ollut porukalla viikonlopun aikana - niin myös minulla. Lauantaina olin jo ihan varma, että lähdetään synnyttämään ja hätäpäissäni pakkasin vihdoin sairaalakassinikin. Varsinaisia selvästi kipeitä supistuksia ei ollut, mutta mahdoton menkkamainen jomotus jatkui käytännössä koko päivän ja alapäätä vihloi. Luultavasti johtui siitä, että vauva liikkui paljon ja porautui entistä alemmas lantiossa. Sunnuntain vastaisena yönä alkoi esikoisella vielä ripuli, joten siinä sitten yön kärvistelin. Olisi pitänyt pystyä maata rauhassa noiden omien kipujen takia, mutta eihän sitä pystynyt, kun oli vietävä toista vessaan koko ajan.
Mutta nyt on pakko lopetella ja ruveta valmistautumaan iltaan. Luvattiin viedä poika nimipäivänsä kunniaksi Mäkkiin syömään ja samalla ajateltiin hakea hänelle sukset ja monot lahjaksi. Aika tyyris nimpparilahja, mutta kun ne on kuitenkin nyt hankittava, niin ovatpa sitten edes joku lahja. En tiedä, pitääkö pikkusiskollekin (2v) hankkia samalla, sillä on isoveljeään selvästi lahjakkaampi motorisesti ja luulen, että innostuisi hiihtämisestä yhtä paljon. Onneksi on tulossa tämä kolmas vielä käyttämään samoja vempeleitä eli käyttöä riittää.
t. Jogu (37+5)
Ihan aluksi Anna_liisalle tsemppiä! Teillä on kyllä tosiaan jännät paikat siellä. Ei taida mennä enää kauan, kun saat nyytin syliisi :-).
Aamulla oli neuvola. Tässäpä käynnin anti:
Rv 39+1
Paino +162 g/vk (edelleen se 9 kg yhteensä)
Turvotus -
RR 121/74
Pissa -
Sf-mitta 36 cm (viimeksi 34, sitä ennen 36)
Tarjonta rt
Syke 140 - 168
Liikkeet ++
Seuraavaa neuvola-aikaa ei varattukaan. Viikon päästä on äitipoliaika ja silloin varmaan määrätään käynnistyspäivä. Jos tarvetta ilmenee, varaan neuvola-ajan äitipolikäynnin jälkeen tai sit otan seuraavan kerran yhteyttä, kun vauva on maailmassa. Tuntuu aika hurjalta, että se voi tapahtua jo ensi viikolla. Siis jos määräävät käynnistysajan. Mulla kun kohtu tykkää pitää sisältönsä maaahdollisimman pitkään, jos sille vaan lupa annetaan ;-).
Yskän suhteen mulla on nyt sellainen tilanne, että eilen yskitti pitkästä aikaa vähemmän kuin aikaisemmin. Jonkun verran piti kuitenkin köhiä ja tähän asti masun jommalla kummalla sivulla pysytellyt kipu (vatsalihasten rävähtämisestä johtunut) siirtyikin napaan. Onneksi tänäänkin on vähemmän yskittänyt, mutta navasta on tosiaan pakko painaa kädellä, kun yskäisen. Aika ilkeältä tuntuu. Aivan kuin navasta pullahtais kohta jotain ulos. Eilen illalla ja tänä aamuna tuli suolahuuhtelun jälkeen veristä räkää (sorry yökköjutut). Jospa tää tauti nyt vaikka alkais pikku hiljaa korjaantua.
neronja rv 39+1
kävin esikoisen kanssa kaupungilla kävelemässä ja ostin lankoja. Ajattelin neuloa vauvalle vielä yhden nutun. Johan niitä onkin tullut tehtyä muutamia.
Sitten oli lääkärineuvola - paikat pehmeät mutta ei auki ja kanavaa jäljellä 3cm joten ei lähtö täällä vielä pitkään aikaan. Sf-mitta huikeat 36 cm mutta lääkäri rauhoitteli ettei se välttämättä tarkoita isoa vauvaa, heitti lonkalta painoarvioksi 3,6kg täysiaikaisena. Saa nähdä... Muut hommat ok ja vauva mahtuu tulemaan.
Ummetuksesta on ollut puhetta. Itse olen pitänyt vatsan toiminnassa syömällä joka päivä A-jogurttia kauraleseiden kera. Ja pitäisi juoda paljon.
Jännää, toiset ne on vaan lähdössä jo synnyttämään. Itsellä se tuntuu vielä kaukaiselta haaveelta, mutta onneksi pian on helmikuu ja H-hetki lähestyy. Pian on pikku nyytti kainalossa *huokailee vaaleanpunaisissa unelmissa*
cry-baby 35+5
Täällä on pieniä toiveita että pääsis joskus eroon tästä mahasta! On supistellut aamusta asti, ei niin kipeitä mutta n.10 min välein nyt supistelee. Kaksi meidän lapsista on syntynyt 29 päivä ja yksi 30 (vieläpä tammikuuta) päivä, katsotaan miten tämän kanssa käy...
Huomenna pinoudutaan jos ei olla päästy lähtemään.
Kaikille Helmille tsemppiä synnytykseen, jos ei ehdi enää tsemppauksia kirjoitteleen!!
aurela ja masuasukki rv39+3
...ja peukutukset Siirikille, anna_liisalle ja aurelalle kun on tilanteet päällänsä! =) Toivotaan että kaikki menee normaalisti että jää hyvä mieli synnytyksestä!
Täällä ei vielä mitään ihmeellistä... Odottelen sitä yötä kun vedet menee. HEH! Koitan nauttia viimeisistä päivistä/viikoista pelkän esikon kanssa.
suko81 39+2
Vauva ultrattiin viime viikolla 3,9-4,1kg viikoilla 35+. Mulla raskauden ajan diabetes ja sen vuoksi suuri kasvu. Verensokeriarvot ovat olleet suht ok, mutta sukuperimänä myös isokokoiset vauvat, joten ehkäpä sieltä syytä. No nyt lääkärit epäilevät, että vauva olisi voinut kärsiä hapenpuutteesta valtaisan kasvun vuoksi. Onneksi tämän päivän lapsivesipunktio osoitti, että näin ei ole ainakaan vielä tapahtunut. Tämä on meidän kolmas lapsi, eka painoi 4200g ja toka 4880g. Ongelmana vain on, että mulla ultra-arviot ovat aina heittäneet kilon alakanttiin eli jos tämä lapsi onkin jo 5kg? No huomenna taas avo-osastolle ja synnytystapa-arviotakin lupasi lääkäri tehdä. Toivottavasti vauvan keuhkot ovat kypsät ja synnytystä voisi pikkuhiljaa alkaa käynnistämään.
t.Amanda
Mikaela77:
Amandantrio: minkä kokoinen vauvan epäillään olevan? Onko vauvan koko siis syynä käynnistykseen? Oliko teillä muita lapsia, entä minkä kokoisia ovat olleet? Olet varmasti jo kertonut tämän kaiken, mutta en ole kovin usein kirjoitellut/lukenut täällä.
Jonttu82: Sua mä tänne tulin huhuilemaan....olin jo melkein varma siitä kuka olet, mutta sitten näin sen tyypin eikä ollut raskaana.Joten...hhmm, vielä on epäselvää kuka olet ;) Huonot raksuttimet mulla. Annatko jotain pientä vinkkiä itsestäs??
No joo...meidän poitsu syntyi sitten 14.11 kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen...käynnistykseen piti mennä ennenkuin tää napero ulos tuli :)
Nyt on siitä jo vierähtänyt aikaa...poika on kohta jo 3kk. Hyvin on mennyt kaikki ja vauva-aika vierähtää tosi nopeaan ja on se niin ihanaa aikaa vaikka välillä väsyttääkin.
Sulla ja siis teillä kaikilla onkin jo kohta h-hetki lähellä.
Tsemppiä siis kaikille!!!!!! Toivokaamme, että tulee paljon terveitä helmi-vauvoja
Dragondream+poika 2,5kk
Koko viikonlopun ollut todella huono olo, ja eilen ei tuntunut liikkeitä lähes ollenkaan. Päänsärky vain jatkui ja turvotus on edelleen aikamoista. Nukkumaan mennessä (joskus yöllä yhden jälkeen) aloitin liikelaskennan ja sain ehkä just ja just kasaan ne kymmenen, ja sen jälkeen ei taas mitään. (paitsi hikkaa). Aamulla oli muutenkin neuvola, joten ajattelin odotella sinne.
Aamullakaan ei liikkeitä tuntunut ja muutenkin huono olo jatkui. Tietty tässä vaiheessa oli jo stressikin aika kova. Neuvolassa sitten oli taas vaihteeksi uusi sijainen, joka onneksi oli mukava ja asiantunteva. Otti sanomani tosissaan, ja kun hänkin sai vain alhaisen sykkeeen kuuluviin, sain samantien lähetteen tyksin polille.
Istuskelin sitten sydänkäyrässä 25min eikä pikkuinen pahemmin tuolloinkaan liikkunut, sykkeet kuitenkin hyvät. Huh. Join siinä istuessa tuoremehuakin, joka pikkuisen herätteli vauvaa, mutta vai pari pientä liikettä tuli. No, siitä sitten pääsin lääkärille ja ultraan. Ihanaa! Onneksi on tällaisia mahdollisuuksia, että pääsee heti tarvittaviin tutkimuksiin!
Neuvolassa:
rv 37+1
paino - 2kg (jee, turvotus vähän laskenut!)
turvotus +
paineet 110/76
pissa ok
sf-mitta 34 (tosin terkka itse arveli mitanneensa yläkanttiin)
tarjonta rt vauvan syke 162
liikkeet +-
Polilla:
lapsiveden määrä N (normaali?)
virtaukset ok
painoarvio 3.0kg
rt
syke (en saa selvää, mutta siis ok)
liikkeet ++
(sain muuten ekaa kertaa painoarvion, tosi kiva sekin tietää!)
Mukaan sain liikelaskentalomakkeen, jota nyt sitten täyttelen päivittäin. jos liikkeitä ei tunnu tarpeeksi, niin samantien osastolle.
Kyllä helpotti! Mutta silti tietty olen edelleen huolissani, mutta kyllä tämä tästä!
täysikuu ja tytär 37+1