Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päiväkodissa suhtaudutaan kestovaippoihin?

26.01.2008 |

Saako hankalan maineen, jos vie lapselleen kestovaipat päiväkotiin?

Ihan hirmuisen hyvissä ajoin olen tämmöistä miettimässä, poika kun aloittaa päiväkotiuransa vasta vuoden päästä. Niin, mutta mietin, että miten rasittavaksi hoitajat kokevat esim. Fuzzin taskuvaipat.

Kiva olisi kuulla kokemuksia niin hoitajilta kuin kestovaippailijoiden vanhemmilta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmathan sinne vaipat vie. Kestoilijan kannattaa varmaan muistaa vaippoja viedessään 2 asiaa: Että niitä on tarpeeksi ja että ovat helppokäyttöisiä! Asiaan vihkiytymätön kiireinen hoitaja joka ei ole ennen käyttänyt muuta kuin kertiksiä, ei varmaan ilahdu jos lapsen repussa on harsonippu ja origamin taitto-ohje.

Taskuja tai all-in-oneja suosittelen hoitoon viemään. Vaikka sisävaipat onkin helppokäyttöisiä, " kertismäinen" laitettavuus saa touhun näyttämään helpommalta

Vierailija
2/16 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun täällä ei saa muokattua omaa viestiä. Tarkoitin siis ettei minulla ole kokemuksia päiväkodista. Mutta kokemuspohjani perustuu muiden kertomuksiin ja siihen miten kaverit on suhtautuneet naperoni vaipatukseen joko seuratessaan sivusta tai kokeillessaan itse millaisia nuo on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppoa hoitajalle kuin kertistenkin. Mukaan vaippapussi johon likaiset sai laitettua. Muovipintainen olisi hyvä niin ei mitään valu pussista ja semmoinen pussinsuu että saa kunnolla kiinni eikä hajutkaan karkaa. Me ei kovin pitkään sitten kuitenkaan jaksettu vaippoja raahata päiväkotiin ja tyttö käyttikin siellä sitten loplta kertiksiä. Mutta se siis johtui ihan siitä että itse koimme liian työläänä vaippojen jokapäiväisen edes takaisin raahaamisen.

Vierailija
4/16 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien valmiiksi täytetyt vaipat sinne ja likavaippapussin tuon joka päivä kotiin pestäväksi. Todella hyvin on toiminut.

Hoitaja (aloitti pph:na vuoden alussa, muuten päiväkodissa töissä) on suhtautunut todella hyvin kestovaippoihin, vaikka aikaisempaa kokemusta hänellä ei ollut niistä. Hoitaja on antanut pelkästään positiivista palautetta kestovaipoista.

Siskoni pojalla on myös Fuzzit päiväkodissa käytössä. Oli ryhmänsä ensimmäinen kestoilija, kun vuosi sitten aloitti. Nyt ryhmässä on kolme muutakin kestovaipoilla olijaa. Siskoni kysyi alkuun mahdollisuutta kestoilla päiväkodissa eikä he olleet yhtään innoissaan siitä. Heillä oli kuvitelmat todella hankalista vaipoista, joita eivät osaa lapselle laittaa oikein.

Mutta alkukankeuden jälkeen kestoilu on sujunut hyvin. Alkuun nepparit olivat aivan liian löysällä usein. Mutta parissa viikossa hoitajat oppivat vaippojen laittamisen.

Vierailija
5/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa kun tytön vein hoitoon, niin hoitajat olivat hieman epäileväisiä, että miten kestot toimii päiväkodissa. Pelkäsivät hajuhaittoja :) Mutta muutaman päivän jälkeen, kun kaikki meni ihan hyvin niin ei heiltä mitään valitusta ole tullut.

Vaippoina meillä on tarrallissia taskuvaippoja (Lilla mamma) ja fuzzeja. Itse koen nuo tarralliset paremmiksi, koska ne on helpompi laittaa oikealle kireydelle, mutta fuzzitkin toimii.

Itse en koe tuota vaippojen viemistä ja tuomista hankalaksi, mutta vaippoja on hyvä olla tarpeeksi paljon, että vaippoja ja täytteitä ehtii pestä ja kuivata ja täyttää sopivalla tahdilla.

Vierailija
6/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakaan ei ollut aiempaa kokemusta, mutta asenne oli heti myönteinen, varsinkin kun näkivät millaisesta vaipasta oli kyse.

Fuzzit ja vastaavat meilläkin, mulla sen verran vähän noita vaippoja että vein yleensä joka päivä päivän satsin. Tavallinen muovipussi oli kotiintuomista varten. Harvoin pojat päiväkodissa kakkasivat, mutta ohjeeksi olin antanut että kippaavat helposti irtoavan osan pönttöön ja vaippa sitten vain suljettuna pussiin.

Eihän tuo paljon kertisten käytöstä poikkea, käytetty vaippa vain laitetaan eri paikkaan, ei roskikseen.

Sitä eivät kyllä osanneet katsoa, oliko vaippaan pissttu vai ei. välillä toin kotiin ihan kuivia vaippoja, pojat kun päästelivät pisuja harvoin mutta paljon kerralla.

Ainoastaan ripuliepidemian aikana (ei iskenyt meidän kaksosiin) pyydettiin, että toisin jonkin aikaa kertiksiä.

Vierailija
7/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tuumaisivat jos silti ilmoittaisi käyttävänsä vain kestoja...

Vierailija
8/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ennakkoluuloja kestovaipoista, eli että ne on vaikeita laittaa lähinnä. Meillä mies oli NIIN vastaan kestoja, että sitä ei kukaan uskokaan. Mutta nyt laittoi jo tytölle fuzzin ja jopa kertoilee töissä kavereille, että kestot on tosi jees. Meidän poika oli hoidossa jonkun aikaa, ja siellä yhdellä tytöllä oli kestot. Hän tosin oli muuten jo kuiva, päiväunille laitettiin vain vaippa. Hoitajat vaihtoi sen mukisematta. He oli jo niin vanhoja hoitajia, että olivat takuulla pitäneet harsoja yms. omilla lapsillaan ja homma oli tuttua. Tytöllä oli käytössä muotoonommeltu sisävaippa ja housunnäköinen kuori. Eli kannattaa varmaan ainakin kysyä, suostuvatko vaihtamaan kestoja, ja näyttää, millaiset vaipat on kyseessä.

Vierailija
9/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidossa vaippoina on vain valmiiksi tuhdisti täytettyjä taskuvaippoja. Hoitaja oppi systeemin kerrasta ja on innoissaan hajuttomista vaipoista, jotka eivät falskaa :) Muutamana ekana päivänä vaippa oli liian pitkään päällä ja pisut tuli lahkeesta imun loputtua, mutta olen lisännyt imua ja nyt on pojalla samat vaatteet hakiessa kuin aamulla viedessä.

Vierailija
10/16 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus kestovaippailee. Hoidossa aloitettiin 1v ikäisenä. Hoitajamme on eläkeikää *nyyh* lähestyvä täti, joka ei ole kokenut kestovaippoja lainkaan hankaliksi. Meidän käyttämät vaipat hoidossa olleet pääasiassa JamTotsin BerryPlusheja. Hoitaja on tykännyt näitä kovasti käyttää, vaipat vaihdettava 2-3h välein... kertaakaan ei ole ollut vaatteet märkinä. Uskoisin, että useimmissa päiväkodissakin suostuvat käyttämään kestoja. Vie vaikka vaippa " näytille" kun käytte tutustumassa - eivätköhän ihastu.

Ei muuta kuin positiivisin mielin ehdottamaan kestovaippoja - sitten kun hoitoa olette aloittamassa :)

Vierailija
11/16 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö 1v9kk on kuulemma ensimmäinen päiväkodissa jolla on kestovaipat. Hoitajat sanoivat käyttävänsä niitä vaippoja joita vanhemmat tuovat.

Me ollaan viety Fuzzi Buntzeja, niitä menee max 5kpl päivässä, usein kolmella pärjää. Käytetyt vaipat ovat olleet melkoisen kuivia, yhdet pissat per vaippa. Päiväkodissa varmaankin käytetään potalla suht.usein ja meidän tyttö välillä osaa ilmoittaakin kun potalle haluaa.

Kakat olemme pyytäneet huuhtelemaan pönttöön, muuten vain laittavat vaipat pussiin. Olen vienyt pestäviä vaippapusseja (popolinin ja jamtotsin kun en jaksanut ommella).

Hyvin on homma toiminut, suosittelen! Kannattaa vaan viedä jotain pitäviä ja helppoja vaippoja jotta hoitajilla on helpompaa.

Vierailija
12/16 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli vuosi sitten ryhmänsä ensimmäinen kestovaippapeppu. Käytimme pelkkiä taskuja ja kun vaipat olivat hoitajille uusi juttu, niin tokihan ne joskus olivat vähän miten sattuu päällä. Muutamassa viikossa oppivat kumminkin, että esimerkiksi Fuzzissa kiinnitetään sekä reisi- että vyötärönapit, ei vain toisia. (Oli kyllä hilpeä olo, kun löysi löysän kakan vaipasta, jossa oli vain vyötärönapit kiinni.)

Nyt syksyllä tuli sitten varmaan osaksi meidänkin esimerkin rohkaisemana ryhmään kaksi muutakin kestovaippapeppua. Toisella on taskuja, toisella sisävaippoja ja kuoria, jopa villiksiä. On ihan kiva tunnelma, kun näkee usein vaippoja viedessä hahtuvavillikset tuulettumassa.

Hoitajille vaipat ovat vain vaippoja: ne puetaan päälle, riisutaan ja pistetään pesupussiin. Vähän vaati opettelua, niin kuin mikä hyvänsä uusi asia. Oli varmaan hyvä, että se eka kestovaippapeppu ei kumminkaan käyttänyt villiksiä.

Vierailija
13/16 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siis hoitajana. Aiemmin en ollut törmännytkään taskuvaippoihin, vaan lähinnä harso ja kuori yhdistelmiin. Mutta ei noiden taskuvaippojen kanssa ollut mitään eroa kuin kertistenkään, ainoastaan huuhtelu, jos oli kakat tullut. Vanhemmat toimittivat puhtaat taskut täytettynä hyllyyn ja hakivat likaisten pussin vessasta, meidän hoitajien ei siis tarvinnut muistaa toimittaa niitä edes eteiseen.

Vaipat vaihdetaan tosiaan päiväkodissa varsin tiuhaan, ennen ulos menoa, (usein jouduttiin vaihtamaan sisään tullessa tai ulkoa, kun kakka tuli), nukkumaan mennessä, herättyä ja taas ulos mennessä, silloin jos vaipassa yksikin pieni pissa, niin vaippa vaihtoon, koska mahdollisuutta tarkkailla pissaamisia vaihtorumban jälkeen ei oikein ole, joten varmuuden vuoksi mahd. kuiva vaippa päälle, joka vaihdolla.

Tämän päiväkotikokemuksen jälkeen olen nyt päättänyt alkaa kestoilemaan syntyvän kuopukseni kanssa.

Vierailija
14/16 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin joku tuossa jo kirjoittikin, hoitajille vaipat on vaippoja ja niitä vaippoja käytetään, joita vanhemmat toimittaa.

Meidän poika aloitti päikyssä viime syksynä ja silloin ryhmässä oli yksi muu kestoilija, joten hoitajat eivät edes ihmetelleet, mistä on kyse. Aika uskomatonta vaan, että yksi tosi kokenut hoitaja kertoi, että nämä olivat ensimmäiset kestoilijat hänen urallaan! No, niin kai se on, että monet kestoilijat eivät halua olla vaivaksi ja suosiolla ostavat kertsejä päikkyyn. Vai?

Meilläkin on käytössä taskuvaippoja (Fuzzeja ja muita). Kuten joku jo aiemmin totesi, tarralliset vaipat on asiaan perehtymättömän helpompi saada oikealle kireydelle. Fuzzit on meillä edelleen aika löysällä. Toisaalta poika innostui kuivaksiopettelussa jo alkusyksystä ja onkin melkein koko päikkyuransa ajan käyttänyt harkkapöksyjä. Ainoastaan unille ja (yleensä) pihalle laittavat vaipan. Tähänkin hoitajat suhtautuivat asenteella " Ilman muuta!" , kun ehdotin, että voisin tuoda harkkiksia myös päikkyyn.

Kuulostaa kyllä todella oudolta, jos jossain päiväkodissa oikein toivotaan kertsejä! Kertoo just siitä tietämättömyydestä kestojen suhteen... Olen kuitenkin sitä mieltä, että turha päikyntätejä on " kuormittaa" monimutkaisilla harso-villisvirityksillä, vaikka meilläkin niitä kotona käytettiin, joten sen vuoksi vein ilman muuta noita taskuvaippoja. Kakat huuhtelevat pois ja sitten sujauttavat likavaippapussiin, joten ei ole kyllä meidän vaipat, jotka siellä vessassa haisevat;)...

Lisäksi yksi ystäväni, joka on itsekin ollut päikyssä töissä, toi esiin sellaisen näkökannan, että hankalammat viritykset voi olla työläitä varsinkin silloin, kun vakihoitajat on poissa eli sijaiset ei välttämättä niitä osaa käyttää, vaikka vakihoitajat ois oppineetkin.

Mutta joo, rohkeasti vain kestoilemaan päikyssäkin, kun sen aika tulee!

matteusk

Vierailija
15/16 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli käytössä Fuzzy Bunzit jotka olin kotona täyttänyt. Lisäksi meidän oli toimitettava päiväkotiin kannellinen astia vaipoille. Ostin sellaisen roskiksen, sinne oli näppärä laittaa pussi käytetyille vaipoille.

Meidän kaksoset olivat päiväkodin ekat kestoilijat ja eivät valittaneet vaipoista ollenkaa.

Vierailija
16/16 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päiväkodissa töissä ja muistuttelenkin nyt, että vaikka päiväkoti kuinka toivoisi kertakäyttöisiä vaippoja (ihan päätöntä mielestäni) on jokaisella vanhemmalla oikeus toimittaa kestot päiväkotiin. Ja jos oikein " kettumainen" haluaa olla, vaikka ihan harsot tms. vaikeimmasta päästä olevat systeemit.. Tämä tosin ei kannata.. Tietysti kaikki pääsee helpoimmalla, jos käytössä olevat vaipat ovat sellaisia, että " tyhmempikin" osaa pukea oikein ja ovat mahdollisimman helppoja. Säilytys on ilmeisesti jossain toteutettu siten, että pesupussi on viritetty 10l ämpäriin, jonne vaipat on helppo nakata ja josta pussi on näppärä ottaa kotiin pesuun.

Meillä on lapsiryhmän 12 lapsella vaipat kaikkiaan 10:llä eikä ainoatakaan kestopeppua, valitettavasti. Jätemäärä (ja haju) on valtava. Mun mielestä olis paljon ihanampaa, vaikka niitä likavaippapussukoita (tai äpäreitä) olis vessassa useampikin. Kestot kun ei mun nenään haise jostain syystä niin pahalta ku kertikset..