Mitä ruoka-aineita vältätte raskaus-aikana??
Paljon on puhuttu kahvin vaikutuksesta keskenmenoon. Ja muita " kiellettyjen" listalla olen kuullut olevan sinihomejuusto sekä maksa. Pakastevihannekset tulisi keittää ja lihan olla täysin kypsää. Kuinka tarkkoja olette näissä ruoka ja juoma-asioissa??
Itse juon kahvia, mutta yritän pitää sen kohtuullisena, 2 kuppia päivässä. Sinihomejuustoa syön, jos sitä on ruoan seassa. (Herkkuani on pitsat ja pastat joissa on sinihomejuustoa!) Maksaa en syö.
Onko muita ruoka-aineita joita tulisi välttää?
Kiva olis kuulla, miten te muut toimitte näissä asioissa. =)
Sunset rv 4+4
Kommentit (6)
Maksaa, tai lihaa missään muodossa en tosin syö muutenkaan, enkä isoja petokaloja.
Mitä kaikkea " kamalaa" olen syönyt:
* aurajuusto raakana+kaikenlaiset muutkin juustot
* salaatit, jopa ravintoloiden noutopöydistä
* majoneesi
* kahvi, vaikka yleensä juon mieluummin teetä
* yrttiteet: kamomilla, minttu ja rooibos
* ulkomaiset ja kotimaiset hedelmät usein kuorineen esim.omenat, luumut, aprikoosit...
* ulkomaiset ja kotimaiset tuoreet ja pakastemarjat
Ja molempien raskauksien aikana olen ollut Afrikassa monta kuukautta, ja syönyt kaikkea... katukeittiöiden ruokaa, hedelmiä, varmaan pästöroimattomiakin maitotuotteita, ja moneen kertaan sulanutta ja uudestaan pakastettua jäätelöä (siellä usein sähkökatkoksia)
Ja kaksi tervettä lasta olen saanut. En tosin suosittele kenellekään ruokavaliotani;)
Listerian voi kuitenkin saada, vaikka välttäisi lähes kaikkea... Suomessa esim. on ollut listeriaa ihan kovassa edam juustossa.
Yritän välttää kaikkea keinotekoista, kuten lisäaineita. Niiden vaikutuksista ei vielä ole pitkän aikavälin kokemusta. Ehkä 10-20 vuoden päästä tiedetään, miten ne vaikuttavat. En halua olla koekaniini, tai varsinkaan en halua vauvani olevan koekaniini;)
Neuvolan suositukset on hyvät, ja asianmukaiset, mutta yhtä juttua ihmettelin. Suosituksessa lukee, että kofeiinin käyttöä tulee rajoittaa. 3kuppia kahvia, tai 3litraa kolajuomaa/päivä. Juokohan joku oikeasti noin paljon cokista???
Pastöroimattomia maitotuotteita kuumentamatta
Vakuumipakattua graavi- ja kylmäsavulohta, mätiä
Makeutusaineita, suuria määriä säilöntäaineita
Kuumentamattomia pakastevihanneksia
Kahvia en juo muutenkaan, teetä kuppi/päivä
Ostettuja ituja
Unohtuikohan jotain...
mutta lisäksi ainakin meillä kiellettiin myös merilevä (jodipitoisuuksien takia). Tosin kerran tuli niin vimmattu kasvissushin himo että tein niitä ja syötiin hyvällä halulla. Tuorejuustoistakin oli sellainen suositus että vaikka periaatteessa pastöroidusta maidosta tehtyä voi syödä, ei pidempään kuin pari päivää avoinna jääkaapissa ollutta. Sama koskee myös ainakin raejuustoa ja itse olen laajentanut koskemaan sen kaikkia maitotuotteita. Kaikki vihannekset/hedelmät pitää pestä tai kuoria ennen syöntiä.
Näitä kiellettyjä on niin kuin kahden tyyppisiä, on niitä joita vöi syödä vähäisiä määriä koska niissä on aineita jotka kertyy elimistöön tai suurina määrinä on haitallisia (esim. just levä, maksa, petokalat, kofeiini) ja sit sellaisia jotka voi kerrasta olla kohtalokkaita (tuorejuustot, raaka tai pitkään säilynyt kala ym listeriariskit, vahvat yrttiliuokset jotka voi aiheuttaa supisteluja, tietyt lääkkeet).
On totta, kuten Mariam kirjoitti, että jotkut saattaa syödä mitä tahansa epäterveellistä ja vahingollista ja silti synnyttää terveitä lapsia. Monet myös tupakoi, juo viinaa ja käyttää huumeita raskauden aikana... Minä en ottaisi tietoisesti mitään riskiä: neljä keskenmenoa kokeneena tiedän että vaikka olisi elänyt kaikkien suositusten mukaan miettii kuitenkin, olisiko pitänyt jotain tehdä toisin että olisi voinut estää tapahtuman. Varmasti sama koskee myös lapsen vakavia sairauksia ja epämuodostumia (osahan saattaa tulla tietoon vasta myöhemmin).
Ei silti kannata olla ihan hysteerinen, vaan syödä mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti koko raskauden ajan. Riski, että jotain todella pahaa tapahtuu, on lopulta aika pieni. Onnittelut raskaudestasi ja hyvää vointia sekä pikkuiselle että sinulle!
Esim. jos työpaikalla on salaatissa herneitä tai maissia, niin kyllä minä sitä syön, vaikka niitä ei olekaan kuumennettu.
Maksahan ei ole enää täysin kiellettyjen listalla. Itse olen pari kertaa syönyt leivän päällä maksamakkaraa. Se on niiiiin hyvää.
Mitä vältän, on tietty alkoholi ja sen lisäksi ulkomaiset juustot. Kalaa syön kypsennettynä tai juuri kalatiskiltä itse ostettuna (siis lämminsavulohta). Graavilohesta en välitä muutenkaan.
En minä nyt järkyttäviä muutoksia ole tehnyt ruokavalioon. Suosin kotimaisia vihanneksia. Pakastemarjat ostan myös kotimaisena, en siis kuumenna niitä.
Homejuustoa syön vain kuumennettuna. Tämmöisiä Valion tuorejuustoja olen syönyt ihan huoletta patongin päällä. Ne kun on tehty pastöroidusta maidosta.
Jos tuntuu, että ruoka on säilytetty väärällä tavalla (kuten mummoni luona, säilyttää liharuuatkin lämpimässä), jätän ne syömättä. Myös pitkään seisseet kakut ym. jää pöydälle.
Makeutusaineista vältän kaikkea muuta paitsi aspartaamia ja asesulfaamia. Nyt kun luin iltalehdestä sen kofeiinijutun, niin olen jättänyt kokiksen vähemmälle. Tosin kokista saisi juodan litran päivässä, ennen kuin siitä saisi kahvikupin verran kofeiinia.
Tytteli-83
Neuvolasta annetaan ihan kirjallisena ruokavalio-ohjeita. Tässä Espoon neuvolan ohjeet nettiversiona:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
Itse olen suth pitkälti tuon listan mukaan elellyt. Ituja olen syönyt, mutta en ole kaupasta ostanut ja omiakin erityisen lyhyellä syöntivälillä.
Ja lakuja ja salmiakkeja olen popsinut hyvällä omalla tunnolla, kun neuvolatäti sanoi niiden auttavan alhaiseen verenpaineeseen...
Onnea plussauksesta ja uuden tulokkaan kanssa! Soittele omaan neuvolaan ja varaile aikaa, sieltä yleensä saa suth hyvän kirja- ja monistekokoelman " starttipaketiksi" . :)