Muita, jotka pettyneitä tyttölegojen tarjontaan?
Soitin eilen Legolle ja annoin palautetta. meillä on kaksi tyttöä ja molemmat ovat parhaassa pikkulegoiässä ja tykkäävät rakennella kaikenlaista.
Mutta: legojen tyttölegotarjonta on aivan surkea! Joo, on meillä vähän Belleville-sarjaa, mutta ensinnäkin ne ovat aivan sikakalliita ja toisekseen niitä on tosi vähän! Ja lisäksi tyttölegojen osat ovat tosi isoja eli niissä on tosi vähän rakennettavaa eli muunnettavuus on varsin pieni. Olen aika pettynyt niihin. Bellevilleen ei myöskään ole pieniä pakkauksia (alle 10e hintaisia), joilla sarjaa voisi kasvattaa esim. prinsessoilla ja muilla ukkeleilla vähä vähältä. Poikien sarjoissa pikkupaketteja (hinta 5-8e) on pilvin pimein.
Sanoivat legolla, että markkinatutkimusten mukaan tytöt eivät tykkää rakennella vaan haluavat valmiin leikin, jossa voi leikkiä roolileikkejä. meidän tytöt kyllä haluaisivat myös rakennella!
Onneksi sentään nyt on ilmestynyt pinkit palikat-laatikko pikkulegoja, varasin niitä kaksi. Mutta ilmeisesti niissäkään ei ole lisää ukkeleita leikkeihin. :(
Lisää tyttölegoja maailmaan! Antakaa palautetta Legolle, ehkä niitä joskus saadaan. Onko muita pettyneitä?
Kommentit (14)
Ne ovat suorastaan yltiömaskuliinisia. Poliisiasemapakkauksessa ei tietenkään yksikään seitsemästä hahmosta voi olla nainen. Mahtaako edes Lego Cityn sairaalassa olla töissä naisia? Tai lentoasemalla?
Ei tyttöjen legojen minusta pinkkejä tarvitse olla. Peruspalikkapakkausten kirkkaat perusvärit käyvät molemmille sukupuolille. Talonrakennussetit ovat myös varsin neutraaleja. Se on totta, että pakkauksissa ei juuri ole hahmoja mukana. Kaipaisin nimenomaan tavallisia ihmisiä, ei vain poliiseja ja palomiehiä. Legoshopista voi ehkä tilata jotakin.
Jaaha, tämänkin keskustelun pitäisi varmaan olla uuden " Lelut, pelit jne" -otsikon alla...
Kaipaan oikein omasta lapsuudestani tuttuja Fabuland-legoja. Ja ilmeisesti muutkin näin tekevät, kun Huutonetissä noiden hinnat kohoavat pilviin.
Ne Bellevillet näyttävät siltä, ettei niissä ole juuri mitään rakennettavaa. 4,5 v tyttö saikin sitten joululahjaksi Duplon prinsessalinnan ja sitä rakentelee innokkaasti. Pikkulegoista jotain City-sarjaa voisi ajatella, mutta on vielä vähän liian vaikea. Ja ainakin City-joulukalenteri tuntui olevan selkeästi pojille suunnattu, kun kalenteri oli täytetty parransänkisillä työmiehillä ja katuporilla. Sinänsä joku sairaala tai lentokenttä voisi olla aihepiirinä ihan tyttöäkin kiinnostava.
Legollahan on käsittääkseni mennyt viime vuosina aika kehnosti. En tiedä sitten onko surkea valikoima syy vai seuraus.
Itse vanhana " lego-fanina" olen myös kiinnittänyt huomiota näihin " tyttölegoihin" :/ Meidän tyttö on vasta 1-vee ja aloittelee legonrakentaja-uraansa dubloilla, mutta koska itse olen aina tykä' nnyt legoista, on jonkun verran tullut jo mainoksia ym. silmäiltyä ;)
Meillä oli kotona aikoinaan veljen kanssa suosiossa kaikki kaupunki-legot, talot sun muut. Muutama oli " kaupan taloja" , mutta suurin osa kehiteltiin kai peruspalikoista itse. Silloin " ennen vanhaan" oli myös kauppaa ja kioskia yms, missä oli naisväkeäkin töissä :DD Eikö tän tyyppisiä sit enää ole tarjolla... Periaatteessa mäkin vastustan koko ajatusta erillisistä tyttö- ja poikalegoista, ja miten niin tytöt muka ei tykkää rakentaa??? Roolileikkejä (jos ei halua ite rakentaa) voi sitten leikkiä vaikka jonkun muun sarjan leluilla, legon ideahan on juuri rakentelu ja muunneltavuus!!!
Ei minunkaan puolestani legojen tarvitsisi olla niin sukupuolisuunnattuja, mutta kun tuntuu, että ne ovat nykyään lähinnä poikasuunnattuja. Eivät siis neutraaleja tai tytöille tarkoitettuja.
Kun itse olin lapsi niin muistan, että mulle ostettiin (kovan kärttämisen jälkeen) sellainen pakkaus,jossa oli noin 6-8 kpl niitä ukkeleita lisää. Tyttöja ja poikia. Niillä sitten leikin tosi paljon pitkän aikaa itse rakentamissani rakennuksissa ja kulkuvälineissä.
Sellaista ukkelipakkausta en ole nyt nähnyt. Ja yllättävän monen legon sarjan ukkelit ovat eriaisia keskenään. Että jos sattuu olemaan montaa eri sarjaa niin vanhempien rahat varmasti menee erilaisten ukkeleiden hankintaan, kun niillä ei voi leikkiä ristiin.... :(
Meillä leikitään vasta duploilla, joista peruslegojen lisäksi löytyy prinsessalinna ja eläintarha sekä jotain maatilan osia. Nämä kaikki ihan kivoja, mutta mitä seuraavaksi. Kauppojen legohyllyt ihan notkuvat noita kaikenmaailman taisteluvehkeitä! Vaikka meillä leikitään monilla " poikien" leluilla, eivät taisteluvehkeet kyllä kiinnosta enkä haluaisi niitä meille edes ostaa. Lentokenttää olen katsellut, mutta siinä tosiaan näyttäisivät kaikki tyypit olevan miehiä, outoa.
iässä (pian 2-v.) ja hänellä on eläintarha ja muutama pienempi paketti. Duploista tuntuu löytyvän kivoja neutraaleja paketteja prinsessojen lisäksi. Mutta tosiaan iso osa pienemmistä Legoista joita olen katsellut on poliisi-, palo-, ja työMIEHIÄ!
Tästä keskustelusta muistin, että omat ja sisaren 80-luvun Fabulandit on kaikki tallessa :) Täytyy nuo kaivaa vaikka ensi syksynä esiin. Muistan kuinka ihania Fabulandit meistä olivat! Mummolan mökiltä löytynee ainakin huvipuisto, leikkipuisto, kampaamo, keittiö, bussi ja pormestarin auto ja paljon ukkeleita :D Miksiköhän sarjan teko aikanaan lopetettiin? Eikö muka myynyt...
Pettyneenä totesin, ettei vieläkään uusia enemmän tytöille suunnattuja pikkulegoja.
Duploista oli tullut kauppa ainakin uutena, joka on kivasti neutraali.
Meillä onneksi on tuollainen " poikatyttö" melkein 6v., joka tykkää leikkiä noilla City-sarjan legoilla. Rakentaa myös paljon kaikenlaisia taloja ja kulkuneuvoja ihan peruslegoista.
Se Bellville joulukalenteri oli muuten tosi hyvä. Siinä oli kaikkea pikkutilpehööriä -eläimiä, ruokaa, timantteja ym. kimaltelevaa :) Meillä ainakin niitä lisätään koristamaan autoja ja kotileikkeihin ruokaa..
Pitänee nousta barrikadeille vaatimaan naisia legomaailmaan! :))
Mutta siitäkin huolimatta yksi lemppari leluistani oli Legon ritarilinna. Joo, pojille ehkä suunnattu, mutta tyttönäkin tykkäsin sitä rakentaa. Vastaavia voisi kyllä olla tytöillekin, esim. pikkulegoista rakennettava prinsessalinna:)
Meidän tytöt eivät ainakaan vielä erityisemmin ihastele noita prinsessajuttuja, enemmän tykkäävät rakentaa ja leikkiä eläintarhalla kuin prinsessalinnalla :-) Emme kaipaa mitään pinkkiä ja suloista, vaan ihan reippaita, sukupuolineutraaleja legosarjoja, joissa kuitenkin hahmoina sekä naisia että miehiä esim. kauppa, koulu, lentokenttä, leikkipuisto, huvipuisto jne.
Antakaa palautetta Legolle! Minä paitsi soitin sinne niin puhuin myös Stockkalla ja Sokoksessa näistä asioista. Myyjät ainakin lupasivat antaa palautetta, kun tapaavat Legon edustajan seuraavan kerran.
Katselimme myös uutta lego esitettä ja huomasimme ettei clikits-korulegoja ollut tämänkään vuoden esitteessä. Kuka tietää vieläkö niitä myydään jossain?
Ei korvaa tietenkään niitä rakenneltavia juttuja, joista puhe on ollut, mutta clikitseissä on ollut kivoja pikkupaketteja esim. lahjoiksi.
Aivan ihania! Ajattelin noiden kaveriksi hommata jossain vaiheessa sitä talonrakennussarjaa, mutta muuten nuo nykylegot eivät oikein ole näyttäneet houkuttelevilta. Meillä on vielä duplot käytössä, joten olen kyllä vain joskus vilkaissut pikkulegotarjontaa.
http://shop.lego.com/ByTheme/Product.aspx?p=9247&cn=52&d=100
(muutama nainenkin joukossa...)
Tällaiset talot ovat varmasti myös tyttöjen mieleen:
http://creator.lego.com/en-us/Products/Structures/4996.aspx
ja hirveä määrä sellaisia eläinukkeleita, joilla leikin suunnilleen ihan koko ajan lapsena. Ovat siis suunnilleen sellaisia kuin nuo nykyiset duplo-" ihmiset" , ja muistan vieläkin melkein kaikkien nimetkin. :) Niille rakensin sitten monikerroksisia laivoja ja taloja. Miksei tuollaisia enää saa?? Nuo ovat mielestäni aivan ihania ja sukupuolineutraaleja, kun eivät ole mitään hirviörobotteja tai pinkkejä prinsessoja. No, vähän kärjistäen... Mutta luulisin, että tuollaisista monet tykkäisivät. Minä tykkäsin, ja toivottavasti oma tyttöni tykkää myös, kun jossain vaiheessa siirtyy pikkulegoihin.