Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkinä lukemaanopettelevien vanhemmille!

Vierailija
23.01.2008 |

Keksimme ekaluokkalaisen kanssa kivan tavan harjoitella. Kirjoittelemme toisillemme kirjeitä!

Lapseni siis osaa lukea ja kirjoittaa, mutta se on vielä aika kankeaa. Kirjojen luku ei vielä kauheasti sen vuoksi nappaa.

Mutta lapsesta on kivaa piirtää ja kirjoittaa äidille kirje päivän tapahtumista. Minä sitten vastaan, tietysti. Tuossa tulee harjoiteltua kirjoittamista, lukemista ja kirjeen laatimistakin. Ja äiti kuulee päivän tapahtumista.

Me teemme noita niin, että lapsi kirjoittaa minulle illalla ja löydän kirjeen yöpöydältäni (teen vuorotyötä ja usein tulen kotiin silloin, kun lapset ovat jo nukkumassa). Minä teen oman kirjeeni niin, että lapsi näkee sen heti aamulla. Muitakin vaihtoehtoja on, miettikää päiväjärjestystänne.

Toinen vaihtoehto voisi olla jatkokertomus: molemmat kirjoittavat ja kuvittavat vuorollaan jatkuvajuonista seikkailukertomusta. Ei siihen montaa riviä tarvitse alussa kirjottaa, mutta hiukan silti.

Tuleeko jollain mieleen muita hauskoja tapoja harjoitella lukemista ja kirjoittamista?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän piirtämishimoinen neiti varmaan innostuisi tuosta myös. Kiitti vinkistä!

Vierailija
2/14 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. äiti ja ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis noin tsiljoona vuotta sitten) opettajan johdolla sellainen kirjeenkirjoitusjuttu, että jokaiselle arvottiin kirjeenvaihtokaveri luokasta ja sille sitten kirjoitettiin kirje. Seuraavalla tunnilla kaveri vaihtui. Tuota jatkettiin muutama viikko.

Homma ei vaan toiminut aina kamalan hienosti, koska jos se " kaveri" oli " väärää" sukupuolta tai vaikka joku evvk-tapaus, niin kirjoittaminen oli aika nihkeää.

ap

Vierailija
4/14 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppalista, jossa koodikieltä,.

Pyysin poikani tekemään kauppalistaa, piirsi kahvikupin kahvipaketin paikalle ja kirjoitti siihen kahvi, jne.. Samoin, jos käyn vaikka pesutuvassa ja poika on pihalla, laitan lapun oveen äi-ti pe-su-tu-vas-sa ja olen piirtänyt siihen pesukoneen kuvan.

Meillä innostui tästä tuo nuoriherra ja nykyisin kirjoittaa kauppalistat itse, kun kerron mitä puuttuu.

Vierailija
5/14 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kirjoitetaan lapselle reseptejä omaan kansioon (hän on kiinnostunut ruuanlaitosta). Alussa siinä oli piirrettynä ruoka-aineet ja esim. desimittoja tarvittava määrä. Nyt sujuu jo tekstin lukeminen.

Nuo viestilaput ovat hyvä idea.

ap

Vierailija
6/14 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota jatkokertomusta kokeillaan heti. Meidän poika tykkää hurjasti itse keksityistä saduista.

Vierailija
7/14 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
8/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis me on muunneltu tota " laiva on lastattu" -leikkiä välillä niin, että kirjoitetaan aina uusi sana kinder-munan koteloon piilotettuun lappuun ja heitellään pallon sijasta sitä. Tulipa sekava sepustus, mutta kysy lisää, jos et saanut selvää ;) Pienempänä leikittiin samaa ihan vain ääneen sanoja keksimällä, aluksi väreillä, sitten etukirjaimilla ja lopuksi hankalemmilla kirjainyhdistelmävaatimuksilla.

Vierailija
9/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niitä tarralappuja, poika kirjoittanut tavuja

au

to

kis

sa

ta

lo

jne. lapuille ja yrittää tehdä sanoja , ja myös minä sanon au ja hän etsii joukosta oikean , kaikkea kivaa voi pelata, etsitään kaikki joissa tavu loppuu o:n

Vierailija
10/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkaapin tms. oveen pitkiäkin tekstejä. Ekaluokkalainen tykkää kovasti.

Samjoin harrastetaan sarjakuvien piirtämistä (siis tietenkin teksteineen) ja kirjelappusia.

Vierailija
11/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon sanan pyykkikone, tyttö taputtaa sen tavuittain ja sanoo samalla. Automatkoilla varsin suosittu leikki, pyyk-ki-ko-ne

Vierailija
12/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotakin pitääkin kokeilla...

Vierailija:

sanon sanan pyykkikone, tyttö taputtaa sen tavuittain ja sanoo samalla. Automatkoilla varsin suosittu leikki, pyyk-ki-ko-ne

Täähän on mainio ketju, kerrankin aloitus aiheesta, josta voi oikeasti olla hyötyä (jos osuu olemaan ns. ajankohtainen asia, kuten meillä)

Vierailija
13/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkeistä, pitääpä toteuttaa heti tuo kirjeenvaihto kunhan poika tulee koulusta =)

Vierailija
14/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

jääkaapin tms. oveen pitkiäkin tekstejä. Ekaluokkalainen tykkää kovasti.

Samjoin harrastetaan sarjakuvien piirtämistä (siis tietenkin teksteineen) ja kirjelappusia.