Miten läksyt, kun lapsi sairaana
Lapseni on ekaa kertaa koulusta sairaana ja asia hieman mietityttää kuinka paljon käytännöt vaihtelevat eri kouluissa ja eri opettajilla.
Laitoin opettajalle aamulla tekstiviestin ja lisäksi näpyttelin sähköpostiakin ja kyselin, miten hän tahtoisi että toimitaan. Mutta en tiedä kuinka usein ope lukee sähköpostia.
Miten ilmoitatte poissaolosta? Tekeekö lapsi läksyt myös sairaslomalla, sitten kun taas alkaa parantua? Miten jos osa kirjoista on koulussa? Kuinka saatte tietää mitä läksyä on?
Kommentit (11)
kun on kaksoset ja samalla luokalla,eli koulussa oleva kertoo läksyt ja tuo kirjat
Isompien lasten kohdalla aina joku luokkakaveri tuli kertomaan läksyt,asutaan koulun vieressä :)
Ja LÄKSYT PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ!!! Monessa aineessa mennään koko ajan eteenpäin ja jos esim. matematiikassa hommat on hoitamatta, on lapsi totaalisen pihalla tullessaan kouluun, kun siirrytään jo seuraavaan asiaan (mikä todennäköisesti kiinteästi liittyy edellisinä päivinä opittuihin asioihin). Auttakaa tässä lapsianne, hyvät vanhemmat!
t. ope (joka ei kyllä ehdi 33 oppilaan luokassa ilmoitella poissaolijoiden vanhemmille erikseen läksyjä)
Mä olen joskus hakenut itse läksykirjat ja läksyt koululta, jos en ole saanut ketään kaveria kiinni ja olen ollut sairaan lapsen kanssa kotona. Lapselle video pyörimään, jos ei muuten halua olla yksin kotona tai jos sulla on auto niin siinähän kipeäkin lapsi voi hyvin tulla mukaan.
Jos laitat sisarukset asialle, niin kyllä heidän pitäisi minusta mennä sinne sairaan lapsen opettajan luo hakemaan kirjat ja läksyt. Ei kai sen open voi ajatella juoksevan ympäri koulua kirjojen kanssa etsimässä milloin kenenkin siskoja ja veljiä.
Vierailija:
Hakeeko sisko/veli läksyt opelta vai toimittaao ope läksyt sisarukselle? Toisella luokalla oleva kaveri (naapurista) vois ehkä tuoda läksyt, mutta toimittaiskohan ope läksyt tuolle kaverille vai pitäiskö pyytää kaveri hakemaan luokasta johonkin tiettyyn aikaan? Luokat kyllä melko kaukana toisistaan.Luokkakaverit asuva kaukana ja itse ei ehditä koululle ennen ovien sulkeutumista.
Luokalla on sellainen sääntö, että kunhan poissaolijat tulevat kouluun, niin ottavat läksytaululta ylös läksyt ja ne pitää olla tehtynä seuraavaan päivään mennessä, tai jos ainetta ei ole niin seuraavalle tunnille.
Itse olen pitänyt tärkeänä, että läksyt on tehtynä kouluun mennessä, varsinkin juuri matikassa. Tytöllä onkin yleensä aina matikan kirja repussa, joten jos kaveri ei tuo, niin tekee seuraavan aukeaman ja siihen kuuluvat kotitehtävät. Jonkun kerran on tehnyt liikaa, muttei se ole kuulemma haitannut.
Aikaa kuluu melkein tunti kotoa koululle ja takas, joten sairasta lasta ei voi jättääniin pitkäksi aikaa " videon varaan" .
Joo ehkä tuo on totta että kaverin tarviis hakea kirjat luokasta, mutta en tiedä kehtaako edes pyytää sellaista.
Koulu tosin on pieni eli ehkä ope vois läksyt raapustaa paperille ja antaa opettajan huoneessa kaverin opelle. Saa nähsä kun nyt joskus vastaa sähköpostiin.
Vierailija:
Mä olen joskus hakenut itse läksykirjat ja läksyt koululta, jos en ole saanut ketään kaveria kiinni ja olen ollut sairaan lapsen kanssa kotona. Lapselle video pyörimään, jos ei muuten halua olla yksin kotona tai jos sulla on auto niin siinähän kipeäkin lapsi voi hyvin tulla mukaan.Jos laitat sisarukset asialle, niin kyllä heidän pitäisi minusta mennä sinne sairaan lapsen opettajan luo hakemaan kirjat ja läksyt. Ei kai sen open voi ajatella juoksevan ympäri koulua kirjojen kanssa etsimässä milloin kenenkin siskoja ja veljiä.
Jos on pidempään poissa, sitten toki kannattaa jo jotain tehdä, ettei kasaudu kovin pahasti.
Itse olin kouluaikana supertunnollinen ja tein kipeänä kaikki, kun naapuristossa asui kavereita, jotka toi tiedot läksyistä. Mutta mielestäni näin jälkeenpäin ajateltuna se oli ihan turhaa pingottamista, tuskin olisin kärryiltä pudonnut, jos olisin tehnyt vasta terveenä (esim. seuraavana viikonloppuna urakoinut rästit pois). Joten jos minulle nyt opena vanhemmilta tulee sähköpostia, että lapsi on sairas päivän tai kaksi, kirjoitan vain että pikaista paranemista, katsotaan läksyt sitten kun tulee paikalle (+mahdollinen tukiopetuksen tarve, oppilaallahan on sairauden takia tulleen poissaolon vuoksi oikeus saada tukiopetusta. Monesti jo välkän verran tukiopetusta riittää, jos kyse on perushyvästä oppilaasta joka on ollut pari aineeni oppituntia kipeänä.)
Läksyt pitää olla tehtynä, vaikka on ollut kipeenä. Eihän siitä nyt mitään isoja sanktioita tule, mutta se on periaate. Ollaan käyty hakemassa koulusta kirjat, jos ovat pulpetissa. On lapsellekin kivempi mennä takaisin kouluun, kun on hommat hoidossa.
Eiköhän ope anna sitten tukiopetustakin, jos on jäänyt pahasti jälkeen.
poissaolosta tekstiviestillä. Mun mielestä jos ei montaa päivää ole poissa niin ei hätää vaikka ei läksyjä tekisikään mutta varmasti lapsen kaverit ne kertoisivat jos olisi tarpeen.
Kaipa se ope antaa ne tehtävät ihan mielellään sähköpostillakin, jos vaan ehtii. Ensisijaisesti kyllä uskon kuitenkin, että kavereilta kysellään.
Nuorimmainen teki viime viikolla kuumeessa matikan läksyjä, ettei vaan unohda tehdä niitä. Yritin toppuutella, että kyllä niitä ehtii, mutta haluavat hoitaa kaiken niin vimpan päälle.
Me ollaan miehen kanssa niin huithapeleita, että kai nuo ovat tajunneet jo äidinmaidosta, että tässä perheessä pitää itse hoitaa kaikki hommat, jotta asiat sujuu :).
Hakeeko sisko/veli läksyt opelta vai toimittaao ope läksyt sisarukselle? Toisella luokalla oleva kaveri (naapurista) vois ehkä tuoda läksyt, mutta toimittaiskohan ope läksyt tuolle kaverille vai pitäiskö pyytää kaveri hakemaan luokasta johonkin tiettyyn aikaan? Luokat kyllä melko kaukana toisistaan.
Luokkakaverit asuva kaukana ja itse ei ehditä koululle ennen ovien sulkeutumista.