Imetys ja minipillerit
Hei!
Kysyisin kokemuksia imettäjiltä, jotka käyttävät ehkäisynä minipillereitä. Minkä merkkisiä pillereitä käytätte ja ovatko pillerit vaikuttaneet esim. maidon määrään vähentävästi. Neuvolalääkärissä oli puhetta Mini-pill -merkkisistä pillereistä. Onko kellään niistä kokemusta. Olen ymmärtänyt, että jotkin pillerit saattavat vähentää maidontuotantoa, näin en ainakaan haluaisi käyvän.
Kokemuksianne lukisin mielelläni.
Miisu1
Kommentit (5)
Mulla oli kanssa ilmetysaikana 10kk Cerazette-minipillerit käytössä.Olivat muuten hyvät mutta viimeiset 3-4kk tuli tiputtelutuhruvuotoa koko ajan, mikä saattoi johtua että hormonimäärä pillereissä oli alainen tai että mun munasarjat rupesivat aktivoitumaan (taustalla ennen raskautta endometrioosi mikä leikattu) kuukautisia ei tullut pillereiden aikana mutta tuli pian heti kun lopetin. Sitten aloitin tavalliset Jasmine-pillerit eikä tiputteluvuotoa enää tullut
Juu mullakin on nuo mini-pill-pillerit käytössä. Aloitin ne heti jälkitarkastuksen jälkeen,enkä oo huomannu niissä mitään ongelmaa. Nyt lapseni on 7 kk joten olen käyttänyt niitä jo muutaman kuukauden. En edes tiennyt että voisivat vaikuttaa maidon tuotantoon, Se ei meillä ainakaan ole ollut ongelma.
Minulla tosin oli yhdet kuukautiset jokin aika pillereiden aloituksen jälkeen, kai ne sekoitti sen verran hormonitoimintaa, mutta sen jälkeen ei ole ollut moneen kuukauteen kuukautisia. No,se nyt tuskin on iso ongelma.:)
Reseptin sain jälkitarkastuksen yhteydessä ja heti silloin aloitin niiden syömisen. Täysimetin ekat 6 kk ja tyttö kasvoi ihan normaalisti, joten eipä niillä kai vaikutusta maidontuotantoon ollut. Imetystä jatkoin 10 kk:n ikään asti, jolloin tyttö itse lopetteli.
Pillereitten alotuksen yhteydessä tuli pientä tiputtelua pari päivää, sen jälkeen ei ole minkäännäköistä vuotoa näkynyt ja nyt tuon noin vuoden ajan olen noita syönyt.
hannnah
Minulla oli käytössä Cerazette minipillerit jotka sai neuvolasta jälkitarkastuksen yhteydessä. Itsellä nämä aiheuttivat mielialan vaihteluita ja kuukautiset alkoivat ja samaan aikaan vauva alkoi hylkimään rintaa, eli pisti vaan armottoman huudon päälle kun joutui rinnalle. Päätin sitten jättää pillerit, vuoto loppui ja viikkoa myöhemmin rinnan hylkiminen ei sitten ollutkaan niin pahaa. Puhuin asiasta neuvolassa ja siellä sanottiin että vuoto saattaa muuttaa maidon makua joten vauva ei sen takia halunnut rinnalle.
Kuulemma ihan yleensäkin kun kuukautiset alkavat normaalisti niin rintamaito ei enää saata maistuakkaan. Ajattelin että omasta ja vauvan näkökulmasta oli parempi jättää pillerit syömättä että imetys jatkuisi normaalisti ja hyvin on mennykkin. :)
Mulla kaytossa Cerazette-minipillerit enka ole huomannut niitten mitenkaan vaikuttavan maidontuotantoon. Tosin aloitin ne vasta kun vauva oli viiden-kuuden kuukauden paikkeilla kun jannitin niin paljon muita mahdollisia sivuvaikutuksia, tosta maidontuotannon vahenemisesta en tiennyt huolehtia. En tieda oliko silla vaikutusta asiaan, etta pillerit tulivat kayttoon myohemmin - siina vaiheessa imetys oli tietysti jo hyvalla mallilla ja kiinteitakin maisteltiin, ja toisaalta mulla ei kylla missaan vaiheessa ole ollut mitaan ongelmia maidontuotannon kanssa.
Mutta siis toistaiseksi ainakin nama minipillerit ovat sopineet mulle hyvin eika mitaan kummempia sivuvaikutuksia ole ilmennyt. Tarkoitus on imettaa hamaan tulevaisuuteen, ainakin vuosi siis, enka usko, etta ainakaan pillerit sita tulevat estamaan!