Imetyksestä lehmänmaitoon siirtyminen
Kysäisenpä täältä taaperopuolelta, jos voisitte kertoa miten/milloin olette KÄYTÄNNÖSSÄ siirtyneet äidinmaidosta lehmänmaitoon.
Meillä sellainen tilanne, että lapsi vähän yli 11 kk ja saanut maitona ainoastaan äidinmaitoa (ei siis korvikkeita koskaan). Nyt olen aikeissa lopettaa imetyksen lapsen ollessa n. 1 v. Minua kuitenkin mietityttää, miten tuo siirtyminen olisi järkevintä tehdä?
Poika on saanut kyllä 10 kk iästä hapanmaitotuotteita ja joitakin ruokia on maitoon valmistettu (puuroja, laatikoita ym.). Nämä ovat sopineet ja maistuneet pojalle hyvin. Neuvolasta th sanoi, että jos aion tarjota lapselle ennen 1 v. muuta kuin äm:a, hän suosittelee korviketta siihen asti... Itsestä tuntuisi aika pöllöltä alkaa nyt korviketta tässä vaiheessa tarjoamaan. Mutta kuitenkin kai maitomäärää olisi jollakin lisättävä, jos imetystä vähennetään?? Miten olette tässä kohtaa toimineet?
Imetyksiä vielä 3 kertaa päivässä, tarkoituksena olisi lähipäivinä vielä yksi niistä tiputtaa pois. Ja pikkuhiljaa siinä vuoden iässä tavoitteena olisi, että joisi vain lehmänmaitoa.
Vinkkejä ja kokemuksia aiheesta nyt kaipailisin!
Kiitos!
Kommentit (9)
Me aloimme tarjota lehmänmaitoa vasta silloin tasan yksivuotiaana enkä sitä ennen mitenkään vähentänyt imetystä (ja meni aika pitkään senkin jälkeen). Niin kuin neuvolassakin sanottiin, jos alle yksivuotiaan imetyksiä ryhtyy vähentelemään, niin poisjätetyt imetyskerrat voi (nykysuositusten mukaan) korvata vain korvikkeella.
Onko sinulla jostain syystä kiire vierottaa? Meinaan, että WHO:n suositus on jatkaa parivuotiaaksi ja suomalainenkin jatkaa imetystä yksi vuotiaaksi ja sen jälkeen niin pitkään kuin hyvältä tuntuu.
Kiire vieroituksella ei varsinaisesti ole, mutta olin ajatellut n. vuoden iässä imetyksen lopettaa. En tietenkään ole mitään päivää imetyksen päättämiselle lyönyt lukkoon (esim. lapsen 1 v. päivä tms.). Mutta tällä hetkellä tuntuu, että olismme molemmat, sekä minä että lapsi, jo pikkuhiljaa valmiita lopettelemaan. Lapsi ei huoli aina rintaa, vaan saa raivareita, maitomääräni on mielestäni vähentynyt hurjasti, oma paino vähän turhankin alhaalla ym. ovat kaikki syitä, jotka puhuvat minusta lopetuksen puolesta.
Kyselin kokemuksia, koska en halua imetystä lopettaa kuin seinään. Vaan vähitellen vähentää imetyskertoja yksi kerrallaan. Tämä on varmasti helpoin tapa? Onko näin, ettette ole tarjonneet lehmänmaitoa raakana ennen 1 vuotta? Miten kauan on mennyt lehmänmaidon aloittamisesta siihen, että lapsi on juonut maitoa + muita maitotuotteita sen 6 dl/vrk? Milloin olette lopettaneet imetyksen kokonaan?
lapsi pian 11 kk ja tarkoituksena jättää imetys yhden ikävuoden paikkeilla. Tähän asti saanut vain äidinmaitoa. Parina viime päivinä olen kokeillut ruuan jälkeen antaa korviketta, mikä ei mene kauhean hyvin alas. Haluaisin siirtyä suoraan tavalliseen maitoon. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia. Hartaana toiveena olisi, että lapsi itse vierottuisi.
Mulla ei ole mitään suurta ratkaisua, mutta ihmettelen vaan tota, että ette halua antaa korviketta. eli onko joku syy, miksi ei halua antaa korviketta?
ymmärrän kyllä että täysimetykseen pyrkivä ei anna korviketta, mutta nythän olette nimenomaan alkamssa antaa lehmänmaitoa. korvike ja maito on sillä tavalla ihan samaa, että jos on halunnut tähän asti välttää maitoproteiinia, niin kyllä tavallinen maito on ihan sitä samaa, ja vielä vähän tujummassa muodossa.
en ole mikään korvike-firman mainostaja :) vaan ihan vaan omasta kokemuksestani piti vaan sanoa, että meidän lapsi joi korviketta pitkälle päälle 1-v, koska tavallisesta maidosta tuntu menemään vatsa sekaisin, vaikka oli syönyt hapanmaitotuotteita varmaan kuukauden verran kun ekaa kertaa otettiin tavallista maitoa (ja oli ollut korvikkeella n. 8 kk alkaen). eli jos tuntuu, että vatsa menee sekaisin, niin ehkä sitten korvikkeen kautta olisi helpoin siirtyä. voi tietysti olla että teillä lapsen vatsa kestää paremmin, meillä oli ehkä aluksi vähän herkkävatsaisempi tyyppi.
sen ymmärrän, että ei halua ensin totuttaa korvikkeen makuun ja sitten taas uudestaan tavallisen maidon makuun.
lisäksi meidän lapsi ei juo 6 dl:aa maitoa päivässä. se ei vaan mene alas. ja jos vieroituksen aikana maitomäärä vähän laskee niin tuskin vauva siitä rikki menee. lisäksi, jos lapsi on pari viikkoa vialle 1-v, niin eiköhän sen tavallisen maidon voi aloittaa. antaa vähän kerrallan ja vähentää imeytksiä siinä samalla. maitomäärää voi samalla korvata myös jugurtilla tai vaikka juustolla. itse pidän tärkeänä että saa d-vitamiinia, sehän on tärkeää kalsiumin imeytymisen kannalta.
a.
Imetystä lopetellessa vähensin ensin päiväimetyksiä. Niiden sijaan tarjosin aterioilla korviketta mukista. Imetin iltaisin ja öisin, viimeisenä luovuin aamuyösyötöstä (siinä vaiheessa poika ei enää herännytkään kuin sen yhden kerran). Imetys oli helppo lopettaa syöttö kerrallaan kun poika oppi juomaan mukista. Lopulta tarjosin yölläkin mukia mutta sitä ei tarvinnut montaa kertaa kun yöheräämisetkin loppuivat.
Hapanmaitotuotteita aloittelimme siinä 10kk iässä, viiliä ja jogurttia, ja kun ne eivät aiheuttaneet mitään sen kummempaa oiretta, aloin vähitellen 1-vuotispäivän lähestyessä sekoittaa korvikkeeseen (aterioilla siis) tilkan kunnon maitoa (muistaakseni käytimme kevyt- ta 1-maitoa), sitten vähitellen lisäsin kunnon maidon ja vähensin korvikkeen määrää. Näin siirryttiin muistaakseni noin kuukaudessa korvikkeesta tölkkimaitoon.
Itse olin sitä mieltä myös että en halua antaa pojalle korvikkeita laisinkaan, koska olin jo imettänyt lähelle vuoden, mielestäni olisi vain ollut hullua alkaa silloin syöttää korvikkeita. Joten tässä ymmärrän täysin.
Minulla oli myös tarkoitus lopettaa imetys kun poika täyttää 1 v ja olen kyllä vähentänytkin 5 kerrasta ensin kolmeen ja nyt syö enää aamulla ja illalla nukkumaan mennessä.
Meillä siirryttiin tavalliseen maitoon ensin totuttelemalla jugurttiin, viiliin ja piimään. Aloin antaa pari viikkoa ennen kuin poika täytti 1 vuotta. poika tykkäsi enemmän piimästä kuin maidosta. Ruokajuomana menee nykyäänkin vaihtelevasti muutamasta siemaisusta desiin kerralla. Meillä poika juo lisäksi aamulla, päivällä ennen päiväunia ja illalla puuron jälkeen 2 dl velliä, joten maidon tarve tulee tyydytetyksi varmasti jo siitä!
Jos teet puurot maitoon, annat välipalana jugurttia, viiliä ja ruuan kanssa maitoa tai piimää, uskon lapsen saavan sen 5 dl päivässä. Ja lisäksi vettä tai mehua janojuomana läpi päivän. Eli eihän maitoa ole pakko juoda, mutta nesteytyksestä pitää pitää huoli. Viilikin on maitotuote...
Pari vinkkiä, mistä meillä on ollut apua: punainen maito ja Hyla-maito uppoaa paljon paremmin kuin kevyt tai rasvaton. Punainen maito on rasvaista kuten äidinmaitokin (alussa ainakin..=) ja hyla-maito on makeaa joten maistuu paremmin (äidinmaitohan on hiukan makeampaa..)
toivotavasti tästä jotain apua :) onnea lopetukseen!
Sain rutkasti sitä mitä hainkin, eli niitä käytännön kokemuksia!
Ja toisiaan, koen vähän " pöllönä" aloittaa nyt korviketta, kun ei poika ole sitä ennenkään saanut.. Ja ikä kuitenkin lähentelee 1 v., jolloin voisi tavalliseen maitoon siirtyä. Ja toisaan tuo korvikkeen makuun tottuminen ei välttämättä ole hyvä juttu, koska loppujen lopuksi siihen lehmänmaitoon pitää siirtyä.
Olen nyt kahtena päivänä tarjonnut pojalle ruuan kanssa piimää mukista. Ja on sitä hiukan mennyt alaskin ;) Mukista juomiseen vaan tarvitaan hiukan lisää opettelua.. Nokkamukin rei' istä ei ainakaan meidän kaveri saanut imettyä piimää, joten piti antaa tavallisesta mukista. Ja sehän tietää millaista touhua se on ;)
Viiliä/maustamatonta jogurttia, raejuustoa ja velliä puuron joukossa on saanut päivittäin. Joten eiköhän tuo 5-6 dl/vrk täyty (ainakin vielä kun imetän sen 3krt/pvä, öisin ei poika ole syönyt enää aikoihin, alle 7 kk iässä lopetti itse yösyömisen).. Maitoa alan kokeilemaan ehkä ensi kuussa, kun tuo yksivuotispäivä lähestyy. Sitten voin imetyksiä samalla vähentää, kun näen miten maitoa alkaa uppoamaan. Ja kiitos tuosta maitovinkistä (hyla tai punainen), täytyypä koettaa, jos muut eivät kelpaa.
poika lopetti rinnansyönnin 10 kk:n iässä ihan kertalinttuulla. Yöllä ei enään kyllä syötykkään 6 kk:n iästä, muttei päivälläkään enää suostunut rintaa ottamaan. Kaksi viikkoa sinnittelin tarjota, mutta sitten luovutin. Meillä siirryttiin 1 1/2 kk:ksi jääkaappikylmään korvikkeeseen ja hyvin tavallisesta mukista upposi. Pullosta en ole koskaan mitään tarjonnutkaan, joten mukiin siirryttiin tissistä suoraan ja onnistui todella hyvin. Minäkin ihmettelen, miksi ette haluaisi korviketta antaa tuohon väliin, kun maitoa ei vielä saa antaa? Samanlaista korvikettahan se lehmänmaito on äidinmaitoon nähden. Meillä meni noin hyvin siihen kun täytti vuoden ja alkoi juomaan tavallista maitoa. Jos ette halua mitään maidonkorviketta antaa, niin tissitelkää mieluummin siihen saakka kun lehmänmaitoa saa alkaa antaa. Tai eihän siinä oikeestaan muita mahdollisuuksia olekkaan....
Meillä on 1,2 vuotias lapsi joka sai myös 1 vuotiaaksi pelkkää äidinmaitoa. Kun mitään allergioita ei ollut aloin suoraan tarjoamaan ruuan kanssa tavallista rasvatonta maitoa ja hyvin maistui, määrät olivat pieniä aluksi, mutta pikkuhiljaa kasvoivat! Nyt imetän vielä 2-3 krt/päivä, mutta maidon saannin kanssa ei varmaan olisi ongelmia vaikka en imettäisikään! Puurot teen maitoon ja 4-5 aterialla aina maitoa juotavaksi niin eiköhän siitä täyty tuo suositus eli n. 5dl maitoa/maitotuotteita per päivä!