Äkkilähtöjä harrastaneet!
Tosi vähän ollaan matkustettu ja lähdettäis miehen kanssa kaksistaan jonnekin reissuun toukokuun lopulla. Ajateltiin jättää suunnitelmat äkkilähdön varaan. Onko järkeä? Säästääkö siinä edes, minkä verran?
Minä kuitenkin hermoilisin koko kevään, että tuleeko matkasta mitään jos se on varattu etukäteen, pelkään että joku sairastuu, lasten hoitojärjestelyt menee mönkään ja matkan peruutus ei onnistu. Eli sillä perusteella ajattelimme äkkilähtöä, että rahaa säästyy ja sairastuminen ei aiheuta riskiä. Eli lähdetään jos päästään lähtemään ja jos ei tänne helleaalto iske samaan aikaan. Kaksin kun matkataan, ei hotellilla ole niin väliä kunhan päästään jonnekin löhöilemään ehkä vähän retkeilemään ja syömään hyvin.
Onko suosituksia kohteista, joista kannattaisi ottaa etukäteen selvää ja kytätä niitä sitten keväällä. Entä mikä matkatoimisto toimii äkkilähdölläkin? Kaikkia vinkkejä otetaan vastaan!
Kyllähän äkkilähdöissä säästää jos on menossa ranta-kohteisiin (Kreikka...). Itse olemme käyneet pari kertaa miehen kanssa Finnmatkojen (määritelty majoitus) äkkilähtö-matkalla Mallorcalla (en suosittele) ja Kreetalla (suosittelen!). Määrittelyn majoituksen halusimme siksi kun kokemusta on 2 tähden hotellista ja ne voi olla todellsia murjuja, varsinkin Kreikassa ja kyllähän siellä hotellilla kuitenkin tulee oltua. Viime toukokuussa oltiin Milanossa+ Como-järvellä, matka varattiin jo helmikuussa (hotelli ja lennot tuli halvimmaksi, myöhemmin emme enää löytäneet samaan hintaan), mummo tuli hoitamaan poikaamme siksi aikaa ja olimme todella varovaisia ennen matkaa, käsidesi oli ahkerassa käytössä. Jos jompi kumpi meistä olisi sairastunut, matkavakuutus oli korvannut, lentoyhtiö ei, sillä kyse oli tarjous-lentolipuista.
Eniten äkkilähtöjä lienee Kreetalle, sillä se on iso saari ja siellä on monta kohdetta. Itse suosittelen lämpimästi. Toukokuu on paras aika matkustaa sillä turistirysiä ei liiemmälti silloin ole ja ilmatkin ovat inhimilliset. Matkavakuutus on kyllä ehdoton, meillä se on noissa luottokorteissa automaattisesti ja kummatkin kuuluu liittoon joten...