Kukkaihmiset, auttakaa!! Amarylliksestä kysymys..
Missä vika? Ostin joulun alla ritarinkukan kukkakaupasta. Jouluksi tulikin kolme todella kaunista valkoista kukkaa. Saatoin kastella hieman liikaa (en tiennyt että niukka kastelu vai runsas koska oli kukinta-aika) josta syystä kukat putosivat tai menivät huonoksi hyvin äkkiä. No, leikkasin lopuksi kuihtuneen kukkavarren pois.
Sen jälkeen annoin kukan kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Kukka rupesi kasvattamaan lehtiään pitkiksi jotka eivät enää pysy pystyssä (kuuluuko niiden pysyä?). Yhtäkkiä kukassa ollut toinen kukkavana alkoi puskea kukan nuppua vaikka kukkavartta ei ollut kuin jotain 5cm! Ajattelin että nyt en kastele liikaa, mutta taisinpa kuitenkin kastella koska tämäkin kaunis kukka napsahti hyvin herkästi poikki kun vähän asettelin ruukkua parempaan asentoon.
Nyt tämä toinen kukkavana kuihtu lehtineen kokonaan (??) pois ja kukka on täynnä ällöttäviä pikkukärpäsiä.
Mitä minä tein väärin ja voinko enää saada kukkaa ' henkiin' vai joudunko heittämään pois?
Toivon että auttaisitte, koska kaikille kukkasivuille joutuu rekisteröitymään eikä minulla ole aikaa semmoisiin.
Kommentit (15)
Nostanko mä nyt tuon kukan ruukkuineen ja lehtineen viileään komeroon? Ne kärpäsethän vaan lisääntyy siellä!
Vierailija:
Nostanko mä nyt tuon kukan ruukkuineen ja lehtineen viileään komeroon? Ne kärpäsethän vaan lisääntyy siellä!
Leikkaat kaikki lehdet pois kokonaan ja putsaat hellävaroen sipulin mullasta. Sitten vain kuivaan, viileään ja pimeään.
Sitten kun herätät, laitat puoliksi multaan, laitat ikkunalle ja kastelet varovasti.
Itse en ole moista vaivaa viitsinyt nähdä... laiska kun olen eikä sopivaa kaappiakaan ole. Mutta kokeile.
2
Sitten loppukesästä vasta, kun sipuli on muhkea ja täynnä varastoitunutta energiaa, leikataan lehdet pois ja sipuli otetaan mullasta ja laitetaan pimeään, viileään paikkaan. Muutaman kuukauden jälkeen se otetaan valoon ja istutetaan, jolloin kukkavanat ilmestyvät jälleen.
Tässä vaiheessa leikataan vain kukkavanat pois ja kastellaan lehtiruusuketta, jotta se pystyy keräämään maksimimäärän ravintoa sipuliin.
Kukinnan aikana amaryllis tarvitsee niukasti vettä. Ruukun sopii olla melkeinpä rutikuiva ja vettä voi silloin lisätä pari ruokalusikallista kerrallaan.
Eli siellä sipulissa on kaikki energia, mitä amaryllis tarvitsee kukkiakseen. Kukkiminen kuluttaa sipulin energian tyhjiin. Sen voi ihan nähdäkin, kukkineen amarylliksen sipuli on vain kutistunut kuori. Ja sitten nousevat lehdet, jotka yhteyttävät ja alkavat kerätä sipuliin uudestaan energiaa.
On ihan turhaa laittaa tyhjää sipulia lepäämään - ei se jaksa kukkia, kun varastoitunutta energiaa ei kerran ole. Ensin pitää tallettaa, jotta voi myöhemmin ottaa.
Mutta mikä on lehtiruusuke? (anteeksi, oon ihan aloittelija..)
Ja joudunko mä nyt kärsiin noista pikkukärpäsistä koko talven??
Vierailija:
On ihan turhaa laittaa tyhjää sipulia lepäämään - ei se jaksa kukkia, kun varastoitunutta energiaa ei kerran ole. Ensin pitää tallettaa, jotta voi myöhemmin ottaa.
Lehtiruusuke on vain toinen tapa sanoa, että on paljon lehtiä, jotka alkavat kasvaa lähes samasta kohdasta.
Jos sulla on parveke niin laita koko purkki sinne. Kasvi ehtii kyllä kerätä tarpeeksi energiaa kesänkin aikana. Mutta jos tulee pakkasta niin ota sisään.
Rautalangastako tämä pitää vääntää? Äitisi ottaa sipulin maasta, leikkaa lehdet pois ja laittaa sen lepäämään sen jälkeen kun lehdet ovat ensin keränneet sipulin täyteen energiaa. Ei heti nyt, vaan vasta loppukesällä. Kysy vaikka.
Jaloritarinkukilla on selvä vuodenaikaan sidottu kasvurytminsä. Nuppujen kehittymisen, kukinnan ja sitä seuraavan lehtien kasvun aikana jaloritarinkukat tarvitsevat paljon vettä ja kukinnan jälkeen lehtien kehittyessä myös viikoittaisen lannoituksen. Anna mullan kuitenkin kuivahtaa kastelujen välillä.
Leikkaa kukkavana kukinnan jälkeen pois, sillä siihen mahdollisesti kehittyvät siemenet kuluttavat turhaan kasvin energiaa. Anna kukinnan jälkeen kehittyvien lehtien kasvaa rauhassa ja kerätä energiaa seuraavan talven kukintaa varten.
Jaloritarinkukat viihtyvät mainiosti kesällä ulkona varjoisassa paikassa. Tarkkaile niitä silloin kuitenkin aika ajoin, sillä lehdille päässeet etanat voivat syödä kaikki lehdet hetkessä.
Tuo kasvi sisälle syyskuun alussa, lopeta kastelu ja lannoittaminen kokonaan ja anna lehtien lakastua. Voit nyt sijoittaa kasvin minne tahansa, sillä lepoaikana se ei tarvitse edes valoa. Lämpötila ei saa kuitenkaan laskea alle 10 asteen. Parin kolme kuukauden kuluttua näkyviin ilmestyvät uudet nuput. Poista silloin sipulin ympäriltä kaikki vanha multa ja istuta kasvi uudelleen.
Mitä ihmettä tässä nyt sitte noudattaa?
Eli, nyt mä leikkaan sen kukkavanan pois ja annan kukan vain olla tuossa ikkunalla. (Leviääkö teillä lehdet joka suuntaan?) Ja ilmeisesti kastelen silloin tällöin? Kesällä kukka ulos varjoon ja syyskuussa pelkkä sipuli komeroon. Alkaako siihen sipuliin sitte tulla nuppuja vaikka ei mullassa sielä komerossa olekkaan?
Ainakin minun mielestäni kastelu on silloin aika vähäistä, jos koko purkki kuivuu ennen kuin annetaan seuraavan kerran vettä. Tämä on ihan semantiikkaa eli ihmiset ymmärtää samatkin sanat eri tavalla. Minun mielestäni purkki on koko ajan kostea jos kastellaan runsaasti...
Sipuliin alkaa usein kehittyä kukkavanojen pienet alut jo siellä pimeässä. Kun kurkkaa sinne komeroon ja näkee että jotain vaaleaa pilkistää niin silloin voi sipulin ottaa ulos ja istuttaa uudestaan. Mutta aina niitä hiirenkorvia ei näy, ja sipulin voi silti ottaa ikkunalle, kyllä ne kukat tulevat jos ovat tullakseen. Tämä sipulin uudelleenkukitus ei aina onnistu sataprosenttisesti edes mummiltani, joka on todellinen viherpeukalo.
sen kukat eivät jaksa kehittyä ja aueta. Itse kastelen amaryllikseni n. kerran viikossa niin, että vesi tulee läpi. Vettä ei siis saa jättää seisomaan vadille tai muoviin. Kolmas kukkavana on tulossa. On nyt n. 20 cm korkea, lehdet aika lyhyitä. Minusta amaryllis ei ole ihan tavallinen sipulikasvi hoidoltaan kun vertaa vaikka hyasinttiin.
Eli, minä kastelen kukinnan aikaan mullan läpimäräksi ja annan sitten kuivua noin viikon, joskus puolitoista. Pidän siis mullan kosteana koko ajan.
Yleensä kaikki kukat saavat kuivahtaa ainakin pinnaltaan ennen seuraavaa kastelua, ettei kyseessä ole suo- tai kosteanpaikan kasvi.
Itse en ole kastellut ollenkaan.
Yleensä sipuli tekee kaksi putkea ja lopettaa sitten. Joskus voi alkaa tunkea kolmatta, mutta se jääkin pieneksi ja kuihtuu pois.
Nyt sulla on kaksi vaihtoehtoa. Heitä sipuli pois. Tai laita se lepoon pimeään ja hieman viileään paikkaan. Siellä se lepää muutaman kuukauden ja sitten voit nostaa valoon ja alkaa varovasti kastella. Se joko herää tai ei...
Kukat saa muuten kestämään paljon paremmin siten, että leikkaa ne putken alapäästä, laittaa alareunaan tiukan kuminauhan ja laittaa leikkokukaksi maljakkoon.