Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osataanko nykyisin laittaa ruokaa?

Vierailija
18.01.2008 |

Meillä naisvaltaisella työpaikalla välillä käydään keskustelua ruoanlaitosta, ja hämmästelen aina sitä, miten vähän kukaan laittaa tai ylipäänsä osaa laittaa ihan tavallisia arkiruokia. Sattumaako, vai onko yleisemminkin näin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin ohjeita noudattaa. Mutta kiinnostusta on tasan nolla.

Vierailija
2/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakulttuuri on kyllä viimevuosina muuttunut nopeaan tahtiin ja enää ei välttämättä niinkään edes tehdä ns. perinteisiä ruokia. Itselleni vieraiksi ovat jääneet suurin osa etnisistä, kun en pidä niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyttemmmin olen hämmästyksellä kuunnellut anopin, naapureiden ja kavereiden juttuja heidän " ruuanlaitostaan" ..

Ohhoh miten tumpeloa väkeä. Enkä siis puhu vain nuorista ihmisistä, vaan ihan kuusikymppisistäkin!

Vierailija
4/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka päivä perheelle lämpimän ruoan. Viikolla ihan perusruokaa (esim. makkarakeitto, pinaattivelli, lihapullat ym.) viikonloppuna vähän enemmän käytän aikaa ja vaivaa siihen. Ohjeita tarvin vaan niihin viikonlopun ruokiin ja niitäkin aina sovellan itselle ja perheelle sopivaksi. Nautin siitä.

Vierailija
5/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ruuanlaitosta enkä ole siitä juurikaan kiinnostunut.

Teen kun on pakko. Koitan kuitenkin saada monipuolista ruokaa, mutta mitään gourmet-kokkia minusta ei tule tekemälläkään.

Vierailija
6/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pystyy tekemään vaikka esimerkiksi ihan tavalliset perunamuusit, karjalanpaistit, janssoninkiusaukset, lihakeitot, pannukakut, kaalilaatikot sun muut ihan lonkalta. ap

Vierailija
7/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri työhöntulotarkastuksessa terkka oli ihan äimänä kun kerroin, että meillä 5-henkiselle prhelle tehdään vähärasvaista, vähäsuolaista kotiruokaa ainakin 6 kertaa viikossa ja ehkä maanantaisin oikaistaan eineksillä.

Ja viikolla ihan perus, perus, perus ruokaa: Spaghettia jauhelihakastikkeella, lihapullia, uunibroileria riisillä, kalakeittoa, uunikalaa, lohipastaa, jauheliha/liha/makkarakeittoa, kanakeittoa, kasvissosekeittoa, mureketta, " palapaistia" , karjalanpaistia, uunifilettä jne.

Vierailija
8/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ei oikein taida muistaa, vaikka tekisivät useamminkin. Ei ruoanlaittotaito minun mielestäni ole mitenkään kiinni siitä, että muistaako reseptejä ulkoa. Enemmänkin siitä, osaako reseptejä noudattaa ja soveltaa.

-3-

Vierailija
9/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä en muista lunttaan keittokirjasta...

Vierailija
10/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräissä illan istujaisissa jossa oli paljon naisia paikalla tuli puhetta ruuanlaitosta ja kun tämä kävi ilmi että laitan ruokaa joka päivä (pääsen aikaisemmin töistä kuin mieheni) niin alkoi kauhea kaakatus siitä kuinka olen jämähtänyt 50-luvulle ja kuinka tuhlaan elämäni ruuanlaittoon (oih jopa puoli tuntia..!) ja kuinka olen hellan ja nyrkin välissä.

Mitään vaikutusta ei ollut vaikka sanoin naurahtaen että eihän mieheni vaadi minulta mitään ruuan laittamista, on vain järkevää että mä sen laitan kun aikaisemmin olen kotona ja itsekin tosi nälkäinen silloin!

Sitten sain pitkän esittelyn hyvistä eineksistä ja mikron helppoudesta. Olin ihan huvittunut siitä miten omatekemää ruokaa suorastaan paheksuttiin ja jotkut säälivät minua. Heittipä joku nauraen jotain että " ootsä marttakerhossa tai jotain.."

Juu en oo vaikka perunaa osaan keittääkin..

Vierailija
11/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi jotku (uusavuttomat?) kuvittelevat että perusruuan valmistukseen menee paljon aikaa...

Tälläkin palstalla minua on haukuttu, kun olen kertonut ettei ruuan valmistukseen mene pitkää aikaa (ja esim. perunat kuorin tv:n äärellä/lehteä lukiessa, en suinkaan ole tsikialtaan vieressä hanaa tuijottamassa;) sama juttu pastakastikkeissa, uunivuoka ruuissa, keitoissa ymv.

Varsinaiseen VALMISTUKSEEN, ei mene paljoa aikaa (keitoissa tosin viikolla käytän valmiita pakaste-keittojuureksia) ja siinä hellan vieressä eo todellakaan tarvitse seisokella, vaan voi puuhata muuta kun ruoka kypsyy hellalla/uunissa.

Salaattia en viikolla valmista, vaan paloittelen vaan kurkkua&tomaattia kulhoon, tai raastan muutaman porkkanan.

Mutta ruuanlaitto lienee sellainen taito, että mitä enemmän sitä tekee, sitä nopeammin osaa vaikkapa ne perunat kuoria---> ei mene aikaa niin kauan kun ihmisellä joka kerran vuodessa väkertää jotain.

Vierailija
12/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kyllä paljon ns. puolivalmisteita (pakastevihanneksia, uncle ben' s ym. kastikepohjia, mexicon ym. patoja jne.).

Vierailija
13/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ihan perusruokia perheelle monta kertaa viikossa. Kiireessä menee eineksetkin, mutta pääasiassa omaa tuotantoa. En käytä reseptejä perusruokia, siis taviskeittoja ja kastikkeita tehdessä. Joskus tulee ohareitakin, joista saan kyllä ihan välittömän palautteen.. =0)

Uusia juttuja joutuu sitten reseptillä tekemään, mutta sehän vain piristää.

Teen joululaatikot myös itse, vaikka Saarioisten äiti tekee ihan kelpoja. Sain kyllä nytkin perustella sukulaisille, miksi näin.. höh!!

Kaupan leivonnaisia en muista, milloin olisi ostettu. Ihanaa kokeilla uusia kakkuohjeita, pidetään monesti kekkereitä ihan vain, että saadaan maistella jotain herkkua.

Vierailija
14/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten ja miesten työnjaosta ja 50-luvulle jämähtämisestä

Meillä mieheni tekee 99% viikonlopun (paremmista) ruoista ja arkiruoista ainakin 40 % (kalaa ei osaa laittaa =viitsi opetella valmistamaan)

Luen " kotiruoksi" nykyään sellaiset puolivalmisteet kuin marinoidut lihat, pata-ainekset (Italianpata), Heinz currykastikkeella terästetyt broilerruoat - eli arkena meillä ei keitellä liemiä luista.

pääsääntöisesti meillä ruoanvalmistus aloitetaan kun tullaan kotiin (n. klo 16.50) ja ruoka on pöydässä kun Pikku Kakkonen loppuu klo 18.45. Aikaa menee maksimissaan 45 minuuttiia, useimmiten alle 30 min.

Vierailija
15/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

pääsääntöisesti meillä ruoanvalmistus aloitetaan kun tullaan kotiin (n. klo 16.50) ja ruoka on pöydässä kun Pikku Kakkonen loppuu klo 18.45. Aikaa menee maksimissaan 45 minuuttiia, useimmiten alle 30 min.

Tuosta kotiruuan perusteluista muille...

Uskoisin sen johtuvan siitä, että aika moni nainen myös valittaa siitä kuinka pitää laittaa ruokaa (siis silloin kun ns. kaikki tehdään itse, ei puolivalmisteita). Silloin myös niille, jotka eivät valita (ainakaan sillä kertomishetkellä), tulee varmaan sitä ihmettelyä, että kuinka jaksaa jne.

Vierailija
16/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päivittäin mutta tiedän kyllä monia, jotka eivät osaa!

Vierailija
17/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovellan itse omia ideoitani. Se toimii aika kivasti, mutta siinä on se huono puoli, että sitten kun saa aikaiseksi jotain tosi hyvää, niin sitä ei voi tehdä uudestaan, kun reseptiä ei ole tullut kirjattua ylös. Mutta eihän kokkaaminen vaikeaa ole. Pitää vain hiukan olla käsitystä siitä, minkälaiset ainekset suunnilleen sopivat yhteen ja miten niitä käsitellään.

Vierailija
18/18 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialaista voidaan joskus ostaa take awayna. Mutta en tee kyllä suomalaisia perinneruokia, enkä osaa tehdä esim. ruskeaa soosia. Paisteja ja patoja teen usein. tykkään kokeilla uusia reseptejä.

Kokkaustaidon olen opetellut lasten myötä. Nyt olen jo hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan