Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmia kurinpidossa? Meillä toimi tämä...

Vierailija
18.01.2008 |

Meillä 6- ja 5 -vuotiaat lapset. Isommalla pikkumurrosikää, joka on ollut ajoittain aika hurjaa tässä syksyllä: raivonnut ihan silmittömästi, sylkenyt, nimittellyt myös meitä vanhempia, satuttanut meitä jne. Ovat olleet aika rauhallisia ennen, mitä nyt normaalit uhmat. Olen sitä mieltä, että paha mieli saa olla ja huono päivä mutta miten se vaikuttaa käyttäytymiseen, on sitten toinen juttu. Saa kiukutellakin, kunhan se pysyy hyvän maun rajoissa (eli ei syljetä päin, potkita jne.). Hermot on ollut mullakin koko ajan tosi kireellä...

Pari viikkoa sitten pidimme meidän perheen ensimmäisen perhepalaverin. Ilmoitin siitä pari tuntia aikaisemmin, että tällainen pidetään ja miksi. Tarkoitus oli siis YHDESSÄ keksiä meidän perheen säännöt ja rangaistukset, jos niitä ei noudateta. Lapset olivat innoissaan.

Palaverissa lapset ehdottivat säännöiksi juuri niitä, joissa ovat eniten viime aikoina itse luistaneet :) Kokosimme niitä sitten listalle ja sitten rupesimme miettimään rangaistuksia. Kaksi sääntöä ovat sellaisia, että niistä rangaistus paukahtaa heti (toisen satuttaminen tahallaan sekä sylkeminen). Muut säännöt ovat sellaisia, että vanhemmat antavat kaksi varoitusta ennen kuin rangaistus otetaan käyttöön. Lapsille ovat omat rangaistukset ja aikuisille omat.

Nämä kaksi viikkoa ovat menneet aivan upeasti! Muutaman kerran on otettu rangaistukset käyttöön mutta muuten meidän arki on rullannut tosi hyvin. Pari huonotuulisempaakin päivää on ollut ja esikoisella eskarissa kaveriongelmia mutta niistäkin on selvitty nyt puhumalla eikä raivoamalla ja pikkuveljeä kiusaamalla, kuten tässä aiemmin.

Suosittelen!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tsemppiä jatkossakin!

Vierailija
2/6 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja säännöt jäävät paremmin mieleen, kun ne on yhdessä sovittu. Irrationaalisen kolmevuotiaan kanssa tuskin vielä toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään tämä olisi toiminut pari vuotta sitten.

Mutta tässä kyllä varmaan pätee sama idea kuin joskus aikuistenkin kesken (esim. miehen " kouluttamisessa" ) eli kun toiselle tulee se mielikuva, että on itse keksinyt koko jutun, niin silloin se tuntuu hyvältä :)

ap

Vierailija
4/6 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan jaksa uskoa, et meidän lapset jaksais edes istua pöydän ääressä niin kauan, et joku palaveri saatais pidettyä...

taas näitä besserwisseräitejä neuvomassa meitä niin huonoja äitejä.

Vierailija
5/6 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
6/6 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut voi olla näin herkkänahkaisia...

Vierailija:

taas näitä besserwisseräitejä neuvomassa meitä niin huonoja äitejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi