Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaan kasvatuksenko hedelmiä?

18.01.2008 |

Sukulaisperheessäni on 4 villiä lasta. Kyläkutsut ovat heille alkaneet harventua koska lapset rikkovat, hajottavat, sekoittavat joka paikan. LIsäksi ovat otteissaan toisiaan kohtaan väkivaltaisia, lyövät, läpsivät, jopa kuristavat toisiaan. Vanhemmat yrittävät komentaa tyyliin:" älkää nyt viittikö" . Vanhin lapsista on eskarilainen, muut alle kouluikäisiä. Kotona vallitsee viidakon laki, saa tehdä mitä vaan mutta seurauksia ei tule. Esim. arestit tai jäähyt ovat tuntemattomia. Vieraat kyläillessään komentavat lapsia, josta lasten äiti loukkaantuu. Itse en kohta uskalla heitä myöskään kotiini kutsua, aina paikat sekaisin, mm.huonekalut pois paikaltaan ja tavaroita rikotaan. Auttakaa, mikä neuvoksi??Aika vaikea ottaa venhempien kanssa puheeksi kun tuntuu etteivät itse ymmärrä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteena on että meillä ollaan meidän säännöillämme joihin kuuluu mm. käsienpesu tullessa, leluja ei rikota, äärettömästi ei myöskään sotketa ja leikit siivotaan ennenkuin lähdetään.

Käsienpesu sen vuoksi että leikkivät ulkona enemmän kuin meidän lapset ja riehuvat läheisessä metsässä sekä tonkivat noita rapakoita. En välitä sitä pöpökantaa ottaa meille kun nuorin on vasta vuosikas :-)

Jos haluatte vanhempia tavata niin olisiko helpompi kutsua itsensä heille kylään? Silloin voisitte itse päättää koska mitta tulee liian täysi noista tenavista että voi lähteä kotiin.

Jos haluatte välttämättä heitä kutsua teille niin kyllä minun mielestäni saatte heitä komentaa jos vanhemmat eivät sitä älyä tehdä. Teidän tavaroitahan ne ovat.

Olisiko helpompaa nostaa helposti rikkimenevät lelut ja tavarat pois näkyviltä ennen heidän tuloaan? Tiedän, raivostuttavaa...näinkin olen joskus tehnyt kun olen tiennyt että pari maantiekiitäjää saapuu vieraisille :-)

Vaikeita asioita nämä aina ovat, mutta kyllä sinä voit mielestäni laittaa lapsille rajat teillä, omassa kodissanne. Riehukoot omassa kodissaan sitten miten lystäävät.

niin, tuli vain mieleen että viihtyisivätkö videoiden ääressä yhtään paikallaan?

Vierailija
2/4 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistäsi! Kyseiset lapset eivät saa videoita katsella kuin ehkä kerrran kuukaudessa, on kuulemma vaaraksi heille...Kotonani olenkin kaikki pikkutavarat joutunut laittamaan lukkojen taaakse, mutta vedenpitävä konsti sekään ei ole, samalla tavalla riehutaan silti.Käytännössä vahdin ja komennan " kullanmuruja" koko vierailun ajan kun ovat meillä. Heillä kun kyläilemme, joudun omaa lastani vartioimaan koko ajan, meno on nimittäin niin vaarallista etten voi päästää silmistäni. Omassa kodissani määrään minä, sopi se lasten vanhemmille tai ei. Eniten harmittaa se, ettei toisen kotia kunnioiteta: esimerkkinä tästä se, kun yksi lapsista hajotti lasimaljakon, sanoi äiti vain, että " eihän sille vahingolle mitään voi" ...Että ei ole paljon tehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-) harmillista vain lasten kannalta kun joutuvat oppimaan myöhemmin kantapään kautta käytöstavat...sitten joskus.....jos oppivat enää...

Vierailija
4/4 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti jo kouluikäisten osalta eivät käyttäydy yhtä fyysisesti ja osaavat jo jotain ymmärtää. Eli odota että aika kuluu.

Joskus olen itse törmännyt kavereiden lapsilla uskomattoman huonoon käytökseen- raivoaminen, kiukuttelu, paikkojen sotkeminen, haukkuminen. Lähinnä olen ihmetellyt vanhempien käytöstä, joka on aika lievää reagointia juuri hieman väsyneen tai tympääntyneen kuuloisena siihen jotain toteavat, mutta eivät keskeytä toimia... Itse olen sitten vähentänyt näitä tapaamisia ja yrittänyt sopia lähinnä aikuisten kanssa näkemisiä. Samalla olen joskus miettinyt miten nämä lapset voivat oppia sosiaalisia kanssakäymisen muotoja ja mitä näistä lapsista tulee.

Kuitenkin nyt vuosia myöhemmin ne samat lapset ovat jo kouluikäisiä ja osaavat käyttäytyä melko ok! Edelleen voivat olla hieman levottomia tai ärsyttäviä, mutta ei se meno ole ollenkaan samanlaista menoa kuin aikaisemmin. Toisaalta meidän pienenä hyvin käyttäyneet/uskoneet lapset ovat joustaneet pikkuhiljaa siihen toiseen suuntaan, eli hekin osaavat olla muuta kuin aina kovin mukavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä