Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin saa istuttaa?

17.01.2008 |

Milloin saa istuttaa?

Meillä on just 4 kk täyttävä vesseli, joka punkaa itseään väkisin istualleen sitterissä ja kun käsistä ottaa kiinni, nostaa itsensä istumaan makuultakin. Sama meininki hänellä on sylissäkin, aina vaan pitäisi päästä pystyasentoon. Minkä ikäisenä vauvaa saa pitää esim sylissä istumassa ihan oikeassa istumasennossa? Tähän asiaan en ole mistään oikein saanut vastausta: Maalaisjärkeni sanoo, että jos poika itse itseään istumaan ponnaa, eikös sitä silloin siihen olisi jo valmis?! Milloin siis teidän vauvat ovat alkaneet istumaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan 90 asteen kulmaan en laittaisi (eikä siinä pysykään kun menee nenälleen) eli ei tuoliin vielä kuitenkaan mutta sitteri ja sylissä istutus ok. Syöttötuolissa alettiin meillä pitää 5kk ihan pieniä hetkiä, itse kyllä ilmaisi äänekkäästi kun ei jaksanut olla tai sitten valui pahaan asentoon. 6,5kk alkaen istuikin sitten tuetta kuin tatti.

Vierailija
2/8 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi vajaa 11 kk, eikä vieläkään lupaa istuttaa pitkiä aikoja 90 asteen kulmassa (syöttötuolissa kyllä syö, mutta rattaissa ei istuteta 90 asteen kulmassa). Lapsi ei siis osaa vielä itse lattialla leikkiessään käydä istumaan suorin jaloin, eikä osaa purkaa asentoa hyvin. Vartalo lösähtää helposti, ja esim seisossa vatsa työntyy liikaa eteen. Siitä huomaa, että keskivartalosa ei ole vielä tarpeeksi voimaa istumiseenkaan. Kovin on siis yksilöllistä, eikä kannata tuijottaa liikaa lapsen ikää, vaikka yleensä kuulee sanottavan, että lasta saa istuttaa puolivuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..4 kuisesta ilman tukea lattialla. Eli aika yksilöllistä on.

Vierailija
4/8 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voi huoletta istuttaa, kun lapsella on " istumisheijasteet" kunnossa. Eli kun lapsi on istuvassa asennossa ja kallistat häntä sivulle, niin ottaako kädellä vastaan alustasta. Tai eteenpäin kallistettaessa, tosin sitä kokeillaan niin, että vauva on kokonaan sylissäsi ja siitä kallistat häntä ikään kuin kasvot kohti pöytää, niin ottaako käsillä vastaan.

Muuten voi pieniä hetkiä istuttaa sylissä ym. jos kerran toinen noin kovasti ponkii istuma-asentoon.

Vierailija
5/8 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti koittaa nousta jo pystyyn, ei olla vielä kyllä edes kokeiltu edes tuettua istumista. Esikoinen istui puolivuotiaana ja lähti kävelemään 9kk.

Vierailija
6/8 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ja muistaakseni keskosiin erikoistuneen fys.terapeutinkin ohje oli, että kun vauva pyrkii pystympään juuri sylissä tms, niin voi pitää hyvin jo sylissä ihan istuvassa asennossa. Sylissähän vauva ei kuitenkaan useinkaan ole ihan 90 asteen kulmassa ja muutenkin on hyvä tuki joka puolella. Meidän tyttökin on n. nelikuisesta sylissä " istunut" vaikka tuetta oppi istumaan vastan n. 8kk iässä ja itse pääsi lattialla istuma-asentoon vielä tätäkin paljon myöhemmin, oisko ollut liki 10 kk. Ja mä oon samoin sitä mieltä kuin joku aiempikin vastaaja, että kyllä vauvakin sen ilmaisee, jos ei ole hyvä olla!

Vierailija
7/8 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Aida05:sen kanssa.

Juuri käytiin neuvolassa meidän 6 kk tytyn kanssa ja nyt saa istuttaa, koska suojaheijasteet ovat kunnossa. Ei kaadu enää eteen ja sivullekin kallistettaessa ottaa kädellä vastaan. Ja selkä on suorassa, kun vetää käsistä istumaan.

Tuettuna ei vielä istu millään muotoa. Mutta nyt aletaan istumaan syöttötuolissa, pieniä aikoja kerrallaan näin aluksi.

Meidänkin tyttö on suostunut sylissä olemaan vain istuvassa asennossa varmaan noin nelikuukautisesta lähtien.

Vierailija
8/8 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jossain " kysy lääkäriltä" -palstalla samanlaisen kysymyksen ja siinä lääkäri vastasi, että saa istuttaa, kun heijasteet ovat tulleet ja istuu selkä suorana. Mitään ikärajoja hän ei kertonut. Kysyin vielä varmuuden vuoksi fys.terapeuttiystävältäni ja hän sanoi, että sylissä istuminen EI ole istuttamista! Siinä tuki on joka puolella. Istuttamista on pakotettuna tai sidottuna(tyynyt ym.) syöttötuoliin tai sitteriin liian istuvaan asentoon liian aikaisin. Meillä tyttö alkoi jo kolmikuisena nousta sitterissä puoli-istuvasta täysin istuvaan, eikä siitä suostunut millään menemään takaisin makuulle. Nelikuisena oli suojaheijasteet eteen jo tulleet ja 5kk neuvolassa myös sivuille. Silloin terkkari sanoi, että saa istuttaa ilman tukea lattialla tai lyhyitä aikoja syöttötuolissa, jos siihen itse kykenee (on selkä suorana tai tukee itseään käsillä). 6kk iässä tyttö istui jo todella napakasti rattaissa useita tunteja. Siis nousi itse istumaan ja siitä laskeutui takaisin puoli-istuvaan kun väsyi. Lattialla oppi istumaannousun konttausasennon kautta alle 6,5-kuisena.