Lapsesi kysymys, mihin et tiedä vastausta.
Tyttö kysyi äsken mistä jumala tulee. Enpä osannut oikein 6-vuotiaalle selittää.
Kommentit (11)
Jumala-kysymykseen vastaisin itse näin:
Jumala on ihmisten luoma uskomus. Ihmiset haluavat ajatella, että on olemassa joku korkeampi voima, jokavarjelee meitä ja joka tietää, mitä tapahtuu ja miksi. Ihmiset tarvitsevat tuota kuvitelmaa tunteakseen olonsa turvalliseksi. Jumala on siis ihmisten luoma satuolento, johon voi uskoa, jos haluaa tai olla uskomatta. Minä uskon, mutta kaikki eivät usko, ja melkein jokaisella on hiukan oma käsityksensä siitä, millainen Jumala ON.
Minusta paha kysymys on: miksi on kärsimystä? Miksi elämme, mikä on elämän tarkoitus?
Noihin voi sanoa, että kaikki on sattumaa, eikä millään ole tarkoitusta - mutta ei sellaista mielellään mene sanomaan viattomalle lapselle...
4-vuotias kysyi, onko kaikilla ihmisillä koti. Se oli vaikea kysymys vastata, mutta kerroin totuuden yksinkertaistettuna. Siitä seurasi tietysti lisäkysymyksiä kuten että minne ne ihmiset sitten menevät jos ei ole kotia.
Sitten on kysymyksiä, joihin ei osaa oikein itsekään vastata. Kuten se, että miksei meillä ole vauvaa.
Ja paine-erot taas syntyy ilman lämpötilaeroista, kun lämmin ilma on kevyempää ja nousee ylös.
" äiti, tuleeko meille vielä vauva?" , kysyy 5 v poikamme.
En osaa vastata, enkä halua kertoa totuutta, että toivottu on jo pitkään, mutta ei vaan tule :(
Aika ajoin tulee myös näitä kuolemakysymyksiä ja pohdintaa siitä, missä ollaan ennen syntymää? Esim. katsellaan vanhoja valokuvia ja lapsista joku kysyy: " Missä mä silloin olin?"
Millainen on taivas?
Mikä on enkeli?
Minä ja mies ollaan erottu kirkosta emmekä usko noihin asioihin, mutta anoppi jaksaa jauhaa paskaa Jumalasta, taivaasta, helvetistä ja enkeleistä.
En tiedä mitä tuolle esikoiselle (4v) voisi vastata. Kun en kuitenkaan viitsisi valehdella.
3v.