tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19909)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laskin keittiössä tällä hetkellä näkyvät tavarat ja sain yli 100! Apua. Tosin yksi laatikko oli auki, mutta silti. Ahdistaa, en suosittele laskemaan mitään.
100keittiössä on aika vähän
Siis vaan näkyvillä ja yhdessä laatikossa! Vähän oli tosin tiskejä odottamassa tiskikoneen tyhjennystä.
Mitä ihmettä! Mulla näkyy 8!
Tehosekoitin, leivänpaahdin, kahvinkeitin, hedelmäkulho, talouspaperiteline, pähkinäkulho, tiskaamaton kattila, patakinnas. Mitä sulla on noi 100!?
Aa ymmärsin että keittiötavaraa. Lisään sitten omaan listaan: Pöytä, neljä tuolia, pöytäliina, maljakko, kattolamppu, seinäkello, jääkaappi, matto.
Eli 8+11= 19.
Edellinen 4764 jatkaa, nämä huomasin vielä:
3 jääkaappimagneettia
lapsen lukujärjestys
Verhot
Käytössä oleva käsipyyhe
Ja nuo 3 tyynyä on istuintyynyt, joissa erilliset päälliset, eli periaatteessa 6 esinettä.
Pitää yrittää jatkaa laskemista, vaikka ahdistaakin tavaramäärä. Kerron tuloksia, mutta en enää näin tarkkoja listoja, tuskin ketään kiinnostaa :D
Sitäkö laskette paljonko näkyvillä keittiössä? Ei siis jokaista astiaa ja kattilaa, mitä ovat kaapeissa?
Mulla varmaan nelinumeroinen luku (kaapeista) koska on astiat 50 hengelle.
Kunhan koronasta päästään pidän taas juhlia.
Eroa.
Jätä se sika.
Sitten on vain sun ja vauvan kamat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laskin keittiössä tällä hetkellä näkyvät tavarat ja sain yli 100! Apua. Tosin yksi laatikko oli auki, mutta silti. Ahdistaa, en suosittele laskemaan mitään.
Siis vaan näkyvillä ja yhdessä laatikossa! Vähän oli tosin tiskejä odottamassa tiskikoneen tyhjennystä.
Tehosekoitin, leivänpaahdin, kahvinkeitin, hedelmäkulho, talouspaperiteline, pähkinäkulho, tiskaamaton kattila, patakinnas. Mitä sulla on noi 100!?
Aa ymmärsin että keittiötavaraa. Lisään sitten omaan listaan: Pöytä, neljä tuolia, pöytäliina, maljakko, kattolamppu, seinäkello, jääkaappi, matto.
Eli 8+11= 19.
No tämä on huikee!
Se 15 koriste-esinettä yhdessä huoneessa ei ole minimalistista sisustusta. 😅
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö laskette paljonko näkyvillä keittiössä? Ei siis jokaista astiaa ja kattilaa, mitä ovat kaapeissa?
Kunhan koronasta päästään pidän taas juhlia.
Keskustelu oli siitä kuinka paljon tavaraa on kodissa ylipäätään. Minä laskin keittiössä näkyvät tavarat ja ahdistuin jo ennen kuin sain avattua yhtään laatikkoa, Yksi oli auki, nkkn sen laskin mukaan. Ajattelin siitä huolimatta laskea koko kodin loppuun.
19 on aika huikea saavutus, en kyllä osaisi kaikkia tiskiharjoja tms joka kerta piilottaa. Paahdinta ei kannata, kun lapsi nostaa sen joka päivä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yhden idean adoptoin tuosta joka paikasta tunkevasta The Home Editistä. Lazy Susan tai spinning tray nimellä olevat tarjottimet. Lyhyelle tosi näppäriä kun ei tarvitse kurotella ylähyllyjen perukoille vaan senkun käännät tarjotinta ja yletät haluamaasi asiaan. Ja nurkkakaappeihin ja hyllyihin myös mahtavat. Jos joku tietää mistä Suomessa saisi halkaisijaltaan 15-20 cm niin ilmoitelkaa. Omat on Clasulta ja sen verran isoja ettei niitä mahdu ihan kaikkialle minne tahtoisin.
Löytyy maustehyllyinä:
https://www.epicurious.com/expert-advice/make-everything-a-little-easie…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 8+11= 19.
No tämä on huikee!
Minimalismi voi tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Itse olen ymmärtänyt sen, että kaikki tavarat on käytössä ja tärkeitä. Ei kaikki halua sellaista valkoista kuutiota vaikka ovat minimalisteja. Onko minimalistisempaa se, että on yksi iso taulu vs. saman tilan vievät 20 pikkutaulua? Ei, se on vaan omaa makua. Minimalistillakin voi olla sadoittain harrastukseen liittyviä tavaroita ja sisustus on monen harrastus.
Eikä 15 ole minusta niin paljon, tarjotin jonka päällä kukka ja muutama tuikku on jo helposti 5 esinettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 8+11= 19.
No tämä on huikee!
Arvasin että joku alkaa väittää näin. Minimalistinen sisustus ei tarkoita että on joku x määrä tavaraa. Vaan ettei ole tavaraa, jolla ei ole tarkoitusta. 15 kahteen asetelmaan laitettua koriste-esinettä ei tee sisustuksesta ei-minimalistista. Jos ikkunalaudalla on esim minun tapauksessani tarjotin jolla on 5 peilipalloa, 2 kynttilän jalkaa ja 2 kynttilää, tulee siitä yhteensä 10 esinettä. Toinen asetelma koostuu viidestä esineestä. Näillä kahdella asetelmalla on tarkoitus, ja niissä on vain esineitä joilla on minulle tarkoitus, esim muistoarvoa.
Yhä, minimalismi ei tarkoita kaiken karsimista, vaan kaiken tarkoituksettoman karsimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 8+11= 19.
No tämä on huikee!
Arvasin että joku alkaa väittää näin. Minimalistinen sisustus ei tarkoita että on joku x määrä tavaraa. Vaan ettei ole tavaraa, jolla ei ole tarkoitusta. 15 kahteen asetelmaan laitettua koriste-esinettä ei tee sisustuksesta ei-minimalistista. Jos ikkunalaudalla on esim minun tapauksessani tarjotin jolla on 5 peilipalloa, 2 kynttilän jalkaa ja 2 kynttilää, tulee siitä yhteensä 10 esinettä. Toinen asetelma koostuu viidestä esineestä. Näillä kahdella asetelmalla on tarkoitus, ja niissä on vain esineitä joilla on minulle tarkoitus, esim muistoarvoa.
Yhä, minimalismi ei tarkoita kaiken karsimista, vaan kaiken tarkoituksettoman karsimista.
Joo tottakai jokainen voi väännellä minimalismi-sanaa miten haluaa. Mutta ei ole termin oikeaa käyttöä, jos sanon että minulla on minimalistinen sisustus ja kaikki tasot täynnä tavaraa, pinoja lattiasta kattoon minulle tarkoituksellisia läjiä ja pinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan koronasta päästään pidän taas juhlia.Keskustelu oli siitä kuinka paljon tavaraa on kodissa ylipäätään. Minä laskin keittiössä näkyvät tavarat ja ahdistuin jo ennen kuin sain avattua yhtään laatikkoa, Yksi oli auki, nkkn sen laskin mukaan. Ajattelin siitä huolimatta laskea koko kodin loppuun.
19 on aika huikea saavutus, en kyllä osaisi kaikkia tiskiharjoja tms joka kerta piilottaa. Paahdinta ei kannata, kun lapsi nostaa sen joka päivä takaisin.
Tiskiharjan laitto kaappiin vie kirjaimellisesti noin sekunnin. On ihan vain tottumiskysymys laittaako sen kaappiin vai ei. Jos arvostaa siistiä näkymää, sen kyllä opettelee äkkiä 😉.
Jos jääkaappi on laskettava näkyvä tavara keittiössä, eikö silloin keittiön kaapistotkin ole sitä? Ja liesi ja mikro (jos sellainen on)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 8+11= 19.
No tämä on huikee!
Yhä, minimalismi ei tarkoita kaiken karsimista, vaan kaiken tarkoituksettoman karsimista.Joo tottakai jokainen voi väännellä minimalismi-sanaa miten haluaa. Mutta ei ole termin oikeaa käyttöä, jos sanon että minulla on minimalistinen sisustus ja kaikki tasot täynnä tavaraa, pinoja lattiasta kattoon minulle tarkoituksellisia läjiä ja pinoja.
Jokainen fiksu varmaan kuitenkin ymmärtää eron tarkoituksellisen asetelman ja kuvaamasi tapauksen välillä. Ja muiden kuin fiksujen kanssa ei kannatakaan keskustella 😉.
Vierailija kirjoitti:
Jos jääkaappi on laskettava näkyvä tavara keittiössä, eikö silloin keittiön kaapistotkin ole sitä? Ja liesi ja mikro (jos sellainen on)?
Itse laskisin mukaan esineet, jotka pakkaat mukaasi muutossa. Eihän tämä mitään tiedettä ole, ei siihen ole yhtä ainoaa sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 8+11= 19.
No tämä on huikee!
Yhä, minimalismi ei tarkoita kaiken karsimista, vaan kaiken tarkoituksettoman karsimista.Joo tottakai jokainen voi väännellä minimalismi-sanaa miten haluaa. Mutta ei ole termin oikeaa käyttöä, jos sanon että minulla on minimalistinen sisustus ja kaikki tasot täynnä tavaraa, pinoja lattiasta kattoon minulle tarkoituksellisia läjiä ja pinoja.
Jokainen fiksu varmaan kuitenkin ymmärtää eron tarkoituksellisen asetelman ja kuvaamasi tapauksen välillä. Ja muiden kuin fiksujen kanssa ei kannatakaan keskustella 😉.
Fiksu varmaan samalla tavalla ymmärtää eron minimalistisen sisustuksen ja ikkunalaudalle kerätyn koristepallerokasan välillä.
Kodinkoneitten lisäksi keittiössä kahvinkeitin, vedenkeitin, leivänpaahdin, kori leiville, pieni laatikko, jossa avaimet, kynä ja lehtiö ostoslistaa varten. Tiskipöydällä käsitiskiainetta, tiskirätti ja käsivoidetuubi. Tiskiharja ja pulloharja roikkuvat kuivauskaapin ritilästä. Mikroaaltouuni. Yhdessä nurkassa laatikko meikeilleni, en halua pitää kylpyhuoneessa, liian kosteaa ja keittiössä paras valo meikkaamisen.
Astiat ja kattilat kaapeissa.
Meillä on, ilman lapsien huonetta, alle 1000 tavaraa, PAITSI tähän en laske varastoa.
Olen harrastanut vaihdantataloutta. Olen naapurustossa lastenvahtina ja saan tilalle kirppistavaraa.
Kirppistavaraa olen vaihtanut mm Arabian astioihin, jotka vien vintage palveluun ja ostan lapsille ja itselleni Sunnuntai sarjaa. Lisäksi kirppistavaraa olen vaihtanut villatuotteisiin ja olen tehnyr niistä mm tonttuja, jotka ovat myynnissä.
Koti on ns hyvässä hapessa. Esim keittiössä ei ole liikaa mitään, päinvastoin kaikille on käyttötarkoitus.
Nukun olohuoneessa ja minulla on pieni lipasto, jossa on kaikki henk koht tavarat.
Vaihtokaupoissa on tullut muutama Iittalan juttu. Mietin myynkö vai säilytänkö.
Keväällä laskin jokaisen tavaran, huonekalun, lampun jne ja määrä oli just alle 1 000 kpl. Poislukien varasto ja ulkovarasto.
Ulkovarastoa en viitsinyt käydä läpi, veikkaan alle 30 tavaraa sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on, ilman lapsien huonetta, alle 1000 tavaraa, PAITSI tähän en laske varastoa.
Olen harrastanut vaihdantataloutta. Olen naapurustossa lastenvahtina ja saan tilalle kirppistavaraa.
Kirppistavaraa olen vaihtanut mm Arabian astioihin, jotka vien vintage palveluun ja ostan lapsille ja itselleni Sunnuntai sarjaa. Lisäksi kirppistavaraa olen vaihtanut villatuotteisiin ja olen tehnyr niistä mm tonttuja, jotka ovat myynnissä.Koti on ns hyvässä hapessa. Esim keittiössä ei ole liikaa mitään, päinvastoin kaikille on käyttötarkoitus.
Nukun olohuoneessa ja minulla on pieni lipasto, jossa on kaikki henk koht tavarat.
Vaihtokaupoissa on tullut muutama Iittalan juttu. Mietin myynkö vai säilytänkö.Keväällä laskin jokaisen tavaran, huonekalun, lampun jne ja määrä oli just alle 1 000 kpl. Poislukien varasto ja ulkovarasto.
Ulkovarastoa en viitsinyt käydä läpi, veikkaan alle 30 tavaraa sieltä löytyy.
Mielenkiintoinen juttu. Minkä kokoinen asunto teillä ja montako henkilöä teillä asuu?
Kuka sen päätti että minimalismi on joku ideaali, johon kaikkien tulee pyrkiä. Höpöhöpö! Jos tavarapaljous häiritsee, osta enemmän viherkasveja - ja kas - viihtyvyys lisääntyy.
Pöytä
4 tuolia
Talouspaperirullateline
2 maljakkoa
Keittiöjakkara
Hulavanne
Penkki
4 laatikkoa penkin koloissa
3 tyynyä penkillä
Tarjoiluvaunu
Pähkinäkulho
Leipäkori
6 astiaa (piti viedä mökille, unohtui)
Hedelmäkulho
Boolimalja
4 sekoituskulho
2 lasipurkki
Kuparipannu
12 pyyhettä (nämä laatikossa)
Keittiövaaka (laatikossa)
6pannunalusta (osa laatikossa)
6 patalappua tms. (osa laatikossa)
Jääkaappi (älä kysy miksi laskin sen)
Leivänpaahdin
Sodastream
3 sodastream pulloa
Kahvinkeitin
6 purkkia makaronia, riisiä tms
5 veistä
Veitsiteline
Leikkuulauta
2 tiskiharjaa
Tiskiaine
Puhdistusaine
Käsisaippua
Se mihin laitetaan aterimet kuivumaan
Matto
Yhteensä ehkä 88 + ne tiskit ja kuivumassa olleet, jotka nyt siivottu.
Tuo avoin tarjoiluvaunut, jonka päällä on hedelmät, pähkinät ja leivät, ja alahyllyillä noita nätimpiä kulhoja ja purkkeja tuo aika paljon lisätavaroita. Ja tosiaan on tapana pitää nuo makaronit sun muut kivoissa lasipurkeissa pöydällä, kun ennen mies siihen ne pussit/purkit aina ruuanlaitoin jälkeen jätti :D