tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20609)
Myös mulla on vierashuone se, jota siivotaan harvemmin ja mihin kaikki tavarat kasaantuu. Harvoin käy yövieraita mut kun käy, iskee paniikki tyhjentää ja jemmata ne tavarat omaan makkariin. Yritän nyt keskittyä sen huoneen tyhjentämiseen myymällä tavaraa torissa. Olis kiva jos tän tulevan kesän mahdollisia yövieraita varten ei tarttis paniikkisiivota. Teen myös etätöitä siinä huoneessa ja aika paljon tavaramäärä lisää stressiä ja vie huomiota työltä.
Ketuttaa oma hamstraus ja pois heittämisen vaikeus. Huhtikuussa, kun on lomaa, niin yritän selkeyttää omaa tavarapaljouttani, jonka oon työntänyt ns. vaatehuoneeseen. Ja heittää turhaa kamaa pois!
Vierailija kirjoitti:
Ketuttaa oma hamstraus ja pois heittämisen vaikeus. Huhtikuussa, kun on lomaa, niin yritän selkeyttää omaa tavarapaljouttani, jonka oon työntänyt ns. vaatehuoneeseen. Ja heittää turhaa kamaa pois!
Mä kans aina suunnittelen tekeväni loman aikana kaikkea ja kaiken. Aika monta lomaa on aikuisikäni aikana ollut ja vieläkään en ole saanut tehtyä niitä asioita, mitä oon suunnitellut. Esim itsellä tavarapaljous on ja pysyy. En muista milloin olisin aidosti lomaillut vaan aina joku proggis meneillään ja lomapäivät ei riitä niiden loppuunsaattamiseen. Nyt oon yrittänyt kääntää ajatusmaailmaani niin, että teen listan asioista, jotka haluan lomani aikana tehdä, esim vaatehuoneen tyhjennys turhasta, ja sit edistän joka päivä asiaa jotenkin ennen lomaani. Yritän luoda karsimisesta arkirutiinin, jotta lomalla saisin oikeasti lomailla ja ladata akkuja. Oon myös huomannut et en lomalla sit tartukaan hommiin niin reippaasti kuin aina ennakkoon kuvittelen.
Miten päästä tavarapaljoudesta kun asiat/esineet eivät KULU koskaan loppuun? Huonot lakanatki vaan kestää ja kestää vuodesta toiseen, pyyhkeistä puhumattkaan... astiat ei mene ikinä miksikään ellei kolauta johonki. Verhot ei ikinä kulu, puiset huonekalut on käytännössä IKUISIA, hyh... mitään ei ikinä uutta saa kun pitää vanhaa paskaa yrittää kuluttaa pois vaan, ahdistavaa
Heitin eilen hetken mielijohteesta roskapussiin vanhoja epämääräisiä mustavalkoisia ja kärsineitä valokuvia, joista ei tiennyt ottovuotta, eikä edes sitä ketä kuvissa oikein oli ja pari pölystä pinttynyttä ikivanhaa kirjaa, joita kukaan ei ole kai koskaan edes lukenut. Samalla suuhuni lensi pölyä. Joulukoriste hajosi kun siirsin sitä ja vein sen kauppamatkalla SERiin. Harmi vaan, että tuo joulukoriste oli ostettu viime joulun alennusmyynnistä muutamia päiviä ennen joulua. Kun tarkemmin katsoin oli todella huonoa laatua tuon Prismasta ostettu halpamerkin tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans aina suunnittelen tekeväni loman aikana kaikkea ja kaiken. Aika monta lomaa on aikuisikäni aikana ollut ja vieläkään en ole saanut tehtyä niitä asioita, mitä oon suunnitellut. Esim itsellä tavarapaljous on ja pysyy. En muista milloin olisin aidosti lomaillut vaan aina joku proggis meneillään ja lomapäivät ei riitä niiden loppuunsaattamiseen. Nyt oon yrittänyt kääntää ajatusmaailmaani niin, että teen listan asioista, jotka haluan lomani aikana tehdä, esim vaatehuoneen tyhjennys turhasta, ja sit edistän joka päivä asiaa jotenkin ennen lomaani. Yritän luoda karsimisesta arkirutiinin, jotta lomalla saisin oikeasti lomailla ja ladata akkuja. Oon myös huomannut et en lomalla si
Mulla on lomalle tärkeämpää tekemistä, nollaus, kuin varaston tyhjennys. Mun pelastus on täydenpalvelun kirppis ja vinted.
Varasto on nyt lähes tyhjä. Siellä on 2 laatikkoa kirppistavaraa ja vintedissä on vajaa 50 tavaraa myynnissä. Käytännössä joka 2 pv saa paketoida yhden. Olenkin tehnyt tästä päivän lisäliikunnan. Kun työt loppuu, paketoin ja lähden fillarilla kohti ärrää, jonne on n 6 km matkaa. Paluussa puoliso ottaa kyytiin
Mä havahduin tänään siihen, miten nuhjuinen ja kulahtanut mun koko olemus on. Menin ex tempore kampaajalle lyhentämään latvat kun sattui vapaa aika tunnin päähän. Samalla hetkellä kun tartuin kampaamon oveen, muistin mitä mulla on päällä. Kengät kurassa, takissa kuraroiske, hanskassa yhdessä sormen päässä reikä. Housuissa haaroissa paikattu reikä, joka alkanut uudelleen ratketa, paidassa ikuisuustahra rintapielessä. Aluspaidassa dödöstä palaneet kainalot, väri haalistunut. Rintsikat istuu huonosti ja on venähtäneet, pikkareissa reikä, sukat kuultaa läpi. Puhumattakaan siitä etten ollu meikannut, hiukset hapsotti, naama punotti ja näppylöillä, kulmakarvat nyppimättä. Kädet halkeilee kuivuudesta. Tulipunaisena istuin kiusaantuneena sen puoli tuntia katselleen itseäni peilistä. Hävetti niin paljon. Hiuksista tuli nätit, mutta muu kokonaisuus oli karsea. Oon sen kokoinen, etten löydä mitään nättejä, istuvia ja laadukkaita vaatteita, niin oon yrittänyt pärjätä näillä mitä on, mut tänään tajusin et tilanne on järkyttävän huono. Mulla ei itse asiassa ole mitään ehjää ja siistiä töihin. Tää syö itsetuntoa todella paljon.
Edellinen jatkaa, että siis vaikka kuinka yritän taistella tavarapaljoutta vastaan, pahoin pelkään et joudun alkaa taas ostelemaan kaikkea, jos vaan jotain päälle sopivaa löytäisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten päästä tavarapaljoudesta kun asiat/esineet eivät KULU koskaan loppuun? Huonot lakanatki vaan kestää ja kestää vuodesta toiseen, pyyhkeistä puhumattkaan... astiat ei mene ikinä miksikään ellei kolauta johonki. Verhot ei ikinä kulu, puiset huonekalut on käytännössä IKUISIA, hyh... mitään ei ikinä uutta saa kun pitää vanhaa paskaa yrittää kuluttaa pois vaan, ahdistavaa
Täällä sama ongelma ja kaipaisin tähän myös vinkkejä! Kaikki on ikivanhaa ja paljon vähän nuhjuista mutta edelleen käyttökelpoista...
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa, että siis vaikka kuinka yritän taistella tavarapaljoutta vastaan, pahoin pelkään et joudun alkaa taas ostelemaan kaikkea, jos vaan jotain päälle sopivaa löytäisin.
Myy tavaroita tavarapaljoudestasi pois ja laita niistä saadut rahat itseesi. Ostat ainakin yhden hyvän vaatekerran ja käytät sitä ihmisten ilmoilla.
Mä käytän vanhoja vaatteita koiralenkillä ja lasten kanssa pihaleikeissä ja metsäretkillä.
Paremmat puen vain kaupungille tai siis suoraan sanoen ihmisten ilmoille. Mulla on parempina vaatteina villakangastakki, siistit farkut ja parit kengät.
Ja tulee ihan kiva fiiliskin siitä, että vanhat kuteet tulee käytettyä loppuun asti silti. Koirakin tykkää, kun seikkailen vanhoissa vaatteissa surutta vaikka missä rämeiköissä. Samoin lasten kanssa helppoa, kun ei tarvitse varoa vaatteita ollenkaan.
Mä leikkaan hiukseni itse, siis latvat. En meikkaa ollenkaan, mitä nyt joskus laitan huulipunaa. Olen sjatellut, että mieluummin ostan niillä rahoilla itselleni vihanneksia ja hedelmiä laadusta tinkimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy tavaroita tavarapaljoudestasi pois ja laita niistä saadut rahat itseesi. Ostat ainakin yhden hyvän vaatekerran ja käytät sitä ihmisten ilmoilla.
Mä käytän vanhoja vaatteita koiralenkillä ja lasten kanssa pihaleikeissä ja metsäretkillä.
Paremmat puen vain kaupungille tai siis suoraan sanoen ihmisten ilmoille. Mulla on parempina vaatteina villakangastakki, siistit farkut ja parit kengät.
Ja tulee ihan kiva fiiliskin siitä, että vanhat kuteet tulee käytettyä loppuun asti silti. Koirakin tykkää, kun seikkailen vanhoissa vaatteissa surutta vaikka missä rämeiköissä. Samoin lasten kanssa helppoa, kun ei tarvitse varoa vaatteita ollenkaan.
Mä leikkaan hiuk
Sehän se mun yks ongelma on, kun vaate kerrallaan alennan ns kotivaatteeksi, missä voi touhuta ja remuta huoletta, mutta missä ei kehtaa näyttäytyä. Aina ei muista, mitä on päällä. Käytän todellakin kaikki loppuun. Nyt vaan on tilanne, että kaikki on loppu. Pitäisi ostella tasaisesti ettei olisi tää tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tulee ihan kiva fiiliskin siitä, että vanhat kuteet tulee käytettyä loppuun asti silti. Koirakin tykkää, kun seikkailen vanhoissa vaatteissa surutta vaikka missä rämeiköissä. Samoin lasten kanssa helppoa, kun ei tarvitse va
Okei. Mä jotenkin luulin, etteivaan ois varaa ostella uusia vaatteita ja siksi ehdotin, että myy tavaroita ja osta niillä rahoilla kuteita.
Ja ettäkun on hyvät vaatteet ihmisten ilmoille, niin sitten niitä vanhempia voi käyttää ihan mielellään vaikkapa just metsäretkillä jne.
Mut jos sulla riittää ostovoimaa, niin mikäs nyt mukavampaa kuin ostaa tarpeeseen ihanat uudet vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tulee ihan kiva fiiliskin siitä, että vanhat kuteet tulee käytettyä loppuun asti silti. Koirakin tykkää, kun seikkailen vanhoissa vaatteissa surutta vaikka missä rämeiköis
Äh, ilmaisin itseäni jotenkin huonosti. Ei mulla ole varaa ostella ja ehdotuksesi turhien myymisestä on sinällään hyvä. Mulla vaan on kaikki edellä kuvatun mukaista eli ei myyntikelpoista. Meinasin vain että jos ostelisi silloin tällöin uutta, ei tilanne olisi näin paha että kaikki on huonosti. Nyt tosiaan lähes kaikki on rikki tms.
Vierailija kirjoitti:
Mä havahduin tänään siihen, miten nuhjuinen ja kulahtanut mun koko olemus on. Menin ex tempore kampaajalle lyhentämään latvat kun sattui vapaa aika tunnin päähän. Samalla hetkellä kun tartuin kampaamon oveen, muistin mitä mulla on päällä. Kengät kurassa, takissa kuraroiske, hanskassa yhdessä sormen päässä reikä. Housuissa haaroissa paikattu reikä, joka alkanut uudelleen ratketa, paidassa ikuisuustahra rintapielessä. Aluspaidassa dödöstä palaneet kainalot, väri haalistunut. Rintsikat istuu huonosti ja on venähtäneet, pikkareissa reikä, sukat kuultaa läpi. Puhumattakaan siitä etten ollu meikannut, hiukset hapsotti, naama punotti ja näppylöillä, kulmakarvat nyppimättä. Kädet halkeilee kuivuudesta. Tulipunaisena istuin kiusaantuneena sen puoli tuntia katselleen itseäni peilistä. Hävetti niin paljon. Hiuksista tuli nätit, mutta muu kokonaisuus oli karsea. Oon sen kokoinen, etten löydä mitään nättejä, istuvia ja laadukkaita vaatteita, niin o
Olen tainnut tänne jo kirjoittanutkin, että oma tilanteeni on aika tavalla samanlainen. Kun lisäksi itselläni on paljon muitakin ongelmia niin itseensä ja ulkonäköönsä panostaminen edes ole mitenkään mahdollista. Havahduin kuitenkin taas tähän siihen, että olen lihonnut, näytän kamalalta, housuni ovat rikki monesta kohtaa, talvitakki on likainen ja taskujen vetoketju rikki, kengät kärsineet ja likaiset, paita on haalistunut kymmenistä pesuista, rintaliivit ovat kulahtaneet, eivät istu, eivätkä enää edes puhdistu kunnolla, sukatkin kuluneet. Mielummin kuitenkin käytän vähät rahani herkkuihin ja niiden syömiseen kuin toivottomaan uusien vaatteiden etsimiseen. Kun en käy koskaan missään virallisissa tilaisuuksissa, enkä edes tarvitsi siistejä vaatteita mihinkään niin toisaalta mitä väliä näin työttömänä. Ensiksi pitäisi lopettaa tuo herkkujen ostaminen ja syöminen, mutta en vaan pysty. Tajuan toki, että sillä rahalla, jonka kuukaudessa käytän tuohon pystyisin jo jotenkin panostamaan itseeni. Nyt päälläni olevan rikkinäisen ja rähjäisen paidan heitän vielä tänään roskapussiin.
Huomenna voisin ostaa ihan vaan makeita omenoita, kuoria ja pilkkoa ne ja syödä sitten snäkinä. Joku salaatin tapainenkin voisi maistua. Prismassa on hevi-osastolla erilaisia salaattisekoituksia, joista jotkut alle 2 euroa ja joku ihan suomalaisista raaka-aineista.
Tietääkö joku, mitä kannettavan tietokoneen ja sen laturin lähettäminen postissa maksaa? Mitä kokoa oleva paketti tuohon pitää ottaa? Tuskin nyt sitä järkyttävän kallista xxl-kokoa olevaa. Taustana sen verran, että käytössä on ollut sukulaisen vanha kone, joka ei enää toimi ja sukulainen haluaa sen takaisin. Sukulainen asuu nykyään toisella puolella Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, mitä kannettavan tietokoneen ja sen laturin lähettäminen postissa maksaa? Mitä kokoa oleva paketti tuohon pitää ottaa? Tuskin nyt sitä järkyttävän kallista xxl-kokoa olevaa. Taustana sen verran, että käytössä on ollut sukulaisen vanha kone, joka ei enää toimi ja sukulainen haluaa sen takaisin. Sukulainen asuu nykyään toisella puolella Suomea.
Postin ja Matkahuollon sivuilta näkee hinnat, mitä maksaa kun täyttää lähetyksen tiedot ennakkoon netissä ja vie sitten paketin postiin. Tiskillä tehtynä on kalliimpi. Siellä näkee myös minkä kokoinen laatikko saa olla maksimissaan, että menee sillä hinnalla. Alkuun pääset vaikka mittaamalla koneen ja etsimällä sitten siitä isompaa laatikkoa, johon mahtuu koneen lisäksi myös pehmusteet. Onko kyseessä läppäri vai pöytäkone? Jos on läppäri, mahtunee S tai M pakettiin. Matkahuollolla voi valita myös ns maxi-paketteja, jolloin hintaa tulee vai vähän lisää, mutta senttejä lisää, jos laatikko on matala, mutta ei istu niihin 40x55 mittoihin.
Teille jotka valitatte risoista vaatteista ja siitä että ison koon vuoksi ei löydy uusia vaatteita, mistä kaikkialta olette etsineet? Minäkin olen hyvin lihava mutta silti löydän, jos ei nyt täydellisiä, niin kuitenkin ihan siistejä ja käyttökelpoisia vaatteita nettikaupoista. Minun on vain pitänyt päästää irti ajatuksesta että löytäisin jonkun täydellisen asun joka maagisesti tekee minusta puolet pienemmän ja kaksi kertaa kauniimman. Onneksi en ole töissä bisnesmaailmassa tai presidentin kansliassa, jossa pitäisi sonnustautua jakkuihin ja avokkaisiin, vaan voin pitäytyä farkkuleggingseissä, niissä aina parjatuissa trikootunikoissa ja tennareissa.
Mun homssuisuusahdistus on tänään vain pahentunut. Aamuaurinko on armoton ja paljastaa kaikki ihon virheet, tukan homssuisuuden (kampaajakäynnistä huolimatta), vaatteiden epäsiisteyden, yleisesti väsyneen ilmeen. Meinasin jo lähteä tänään vinguttamaan visaa kauppakeskukseen, mutta en halua mennä ihmisten ilmoille tällaisena. Oon jäänyt jumiin neljän seinän sisälle. Ja oon tosi ärsyyntynyt kodin kaaoksesta, mutta aloitekyvytön.
Tuli mieleen tuosta, että joko hankkiudut eroon tauluista ym tai järjestät ne uudelleen johonkin. Mikä on se syy, miksi säilytät niitä? Yhdessä podcastissa pohdittiin tätä varastoissa, kaapeissa ym olevien tavaroiden kohtaloa, että miksi ne on siellä. Onko ne oikeasti tulossa vielä käyttöön vai onko aika luopua? Siinä joku kertoili ostaneensa kaikkea sisustustavaraa sillä ajatuksella, että sitten kun on omakotitalo, lasikuisti, iso piha jne mutta asui yksiössä. Keräsi sitten sinne yksiöön kaikkea upeaa sisustustavaraa, kunnes tajusi ettei koskaan tule asumaan paikassa, jonne ne sopii. Mä teen tai tein tätä itsekin. Esimerkkejä olisi paljon, mutta yksi on esim upea vanha puinen laatikko, jonka päätin ostaa lelulaatikoksi. En koskaan saanut lapsia ja pitäis laittaa se kyllä kiertoon. Samoin vauvanvaatteet, joita ostin vauvahaaveissani.