tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20609)
Kävin tänään keittiön kuiva-ainekaapin läpi. Muovikassillinen lähti roskiin vanhentuneita tai muuten sellaisia, mistä tiedän ettei tulla niitä syömään. Mulla on paha tapa ostella kaikenlaista sinne, ja sitten kukaan ei syö niitä.
Pois lähti myös muovikulho.
Sain myös järkkäiltyä kaappeja niin, että esim. airfryer on nyt siten että sitä pystyy kätevästi käyttämään.
Lainaus ei toimi jostain syystä. Mutta varmasti tuosta voisikin sanoa miehelle. Meillä vaan on vähän niin että pyritään molemmat välttämään ns. pikku asioista huomauttelua. Stressin ja kiireen keskellä ne saatetaan helposti kokea turhaksi valittamiseksi ja vältytään riidoilta kun kumpikaan ei nalkuta toisille kestokasseista ja muista pikkuasioista. Meillä tämä tavaran hallintaprojekti on enemmän mun henkilökohtainen asia, jota teen oman viihtyvyyden takia ja toki lasten.
Jos kotitalouksien huutokauppoja järjestettäisiin, se olisi paras tapa päästä kerralla kaikesta eroon. Esim. Sunnuntaisin jossain parkkipaikoilla tms.
Nyt on hyvä aika kaivaa kaikki liian pienet ja isot kesävaatteet esiin ja vaihdella niitä ystävien kesken sopiviin kokoihin. Me tehtiin tämä eilen ja on ihan mahtava fiilis päästä eroon epäsopivista ja saada itselle sopivaa päälle laitettavaa ilman, että kukaan joutuisi tällä kertaa maksamaan. Pääsin itse eroon liian pienestä farkkuhameesta ja liian suurista sandaaleista. Myös mulle väärän värinen pusero vaihtui itseä miellyttävään väriin. Vaihdettiin samalla lastenkin vaatteita, mikä oli kätevää, kun erikokoisia ja ikäisiä lapsia. Eipä tarvitse kesäksi ostella kaupasta uutta.
Tuo siivouskysymys, josta joku täällä suuttuikin, oli mielestäni todella hyvä. Paukutimpa nimittäin tänään parvekkeella parikin tuntia tomuja pois kirjahyllyn kirjoista. Imuroin ensin kirjojen päältä, mutta eihän se auttanut mitään. Vein sitten kirjat ulos ja paukuttelin kirjat ihan ykstellen. Yritin ymmärtää tuulen suuntaa, mut tais tuuli pyöriä sen verran, että naamallehan ne aina tuli. Piti sen jälkeen mennä ihan suihkuun ja pestä hiuksetkin.
Ja kyllä niitä ötököitä voi tulla. Ainakin meillä on ruskoturkiskuoriaisia, varsinkin huoneessa jossa on suurin osa vaatteista. Paperitoukkaakin on juuri kirjoissa ja jossain lattialistojen takana. Häkkivarastossakin on jotain, koskapa lasten vauvavaatteet ovat täynnä reikiä, ehkä niitä turkiskuoriaisia sitten sielläkin. Asumme todella vanhassa kerrostalossa ja monissa asunnoissa on kummallisia koloja ja remontein suljettuja tiloja. Yksi asukas löysi yhdestä tälläisestä sopesta jonkun edellisen asukkaan jäämistöä mm. ikivanhan turkin täynnä hyönteisiä.
Meidän naapurissa asuu minimalistinen nuoripari. Jos heillä alkaa kohta olla ötököitä, niin varmasti syyttävät meitä. On meillä käynyt myrkyttäjäkin, mutta hänkin sanoi, että tavaraa on liikaa. Kirjatkin pitäisi kuulema polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo siivouskysymys, josta joku täällä suuttuikin, oli mielestäni todella hyvä. Paukutimpa nimittäin tänään parvekkeella parikin tuntia tomuja pois kirjahyllyn kirjoista. Imuroin ensin kirjojen päältä, mutta eihän se auttanut mitään. Vein sitten kirjat ulos ja paukuttelin kirjat ihan ykstellen. Yritin ymmärtää tuulen suuntaa, mut tais tuuli pyöriä sen verran, että naamallehan ne aina tuli. Piti sen jälkeen mennä ihan suihkuun ja pestä hiuksetkin.
Ja kyllä niitä ötököitä voi tulla. Ainakin meillä on ruskoturkiskuoriaisia, varsinkin huoneessa jossa on suurin osa vaatteista. Paperitoukkaakin on juuri kirjoissa ja jossain lattialistojen takana. Häkkivarastossakin on jotain, koskapa lasten vauvavaatteet ovat täynnä reikiä, ehkä niitä turkiskuoriaisia sitten sielläkin. Asumme todella vanhassa kerrostalossa ja monissa asunnoissa on kummallisia koloja ja remontein suljettuja tiloja. Yksi asukas löysi yhdestä tälläisestä sopesta jonkun edel
Nää ötökät on harmillinen ongelma, johon törmää melkein jokaisessa vanhassa kerrostalossa. Kerran kun niitä tulee niin on jokseenkin mahdoton päästä niistä eroon. Meillä kävi edellisessä asunnossa myrkyttäjät myöskin ja kyllä se auttoi huomattavasti, mutta tavaroihin jää silti toukkia.
Toki tämä motivoi vähentämään tavaramäärää, jotta ei ole esimerkiksi tekstiilejä joihin ei kukaan koske vuosikausiin. Ja imurointi helpottuu. Mutta ahdistavaa oli, kun tiesi että aina jos otti jonkin pitkään käyttämättä olleen tekstiilin käyttöön niin siellä oli varmasti kuoriaisia.
Osittain tämän takia olen sittemmin siirtänyt säilöttäviä tavaroita hiljalleen kannellisiin muovilaatikoihin.
Mä olen entinen tavaran säilöjä. Sitten tuli kuoriaisia ja muita öttiäisiä meillekin. Vähän kerrallaan piti hävittää melkein kaikki. Nyt en enää kerää mitään ja kotini on hyvin pelkistetty. Sain tästä palstasta voimia karsimiseen. Ikävä ei ole ollenkaan tavaroita joihin olin ennen niin kovin kiintynyt. Päinvastoin olo on ihanan vapaa kaikesta.
Yllätyin kuinka paljon tavaraa asuntoon tungettiin remontin jälkeen jossakin näissä television ohjelmista, ehkä Remppa vai muutto. Toki kyseessä on tuotesijoittelu ja sponsoritavarat, joita asukkaat eivät edes saa, vaan otetaan pois kuvausten jälkeen, mutta silti tämä ihmetyttää.
Keräsin tänään kasaan kaiken tavaran josta löysin yhdenkin syyn, etten halua sitä enää säilyttää. Ajattelin että kokeilen, kuinka iso kasa siitä kehkeytyy. Että laittelen ne sitten kuitenkin itseni tuntien takaisin paikoilleen.
Jännä juttu, mutta kun näin ne siinä kasassa, huomasin etten oikeasti tarvitse niitä. Siinä ei ollut yhtäkään tarpeellista tavaraa. Nyt ne on pakattu kestokasseihin ja huomenna vien ne Konttiin. Kaikki tasot ovat nyt melko tyhjiä ja tajusin etten edes arvosta muita sisustusjuttuja kuin tauluja. Siis ihan sukulaisen tekemiä akvarelleja ja grafiikkaa. Kaikki koriste-esineet keräsinkin ihan ensimmäisenä pois. Samoin pöydiltä kaikki tabletit ja liinat. Koristetyynyt myös ja valokuvakehykset. Valokuvat laitoin niistä kansioon. Eipähännaurinko haallista niitäkään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ongelma on se, että kun hankimme jotain uutta, ei raaskitakaan heittää vanhaa pois. Eli jos ostetaan vaikka uudet täkit ja tyynyt, jäävät vanhat pyörimään nurkkiin. Tai uusi reppu, niin vanha on kummiskin muka liian hyvä roskiin. Uusittavat tavarat muka jotenkin muuttuvat paremmiksi silmissä, kun uudet on hankittu ja pitäisi päästä vanhoista eroon. Ei johdonmukaista käytöstä kyllä ollenkaan.
Hahhah, osui ja upposi! Olen ostanut tänä talvena uudet kengät ja repun hajonneiden tilalle, mutta en ole vielä raaskinut heittää vanhoja pois. Jos vaikka katsos kuitenkin käyttäisin niitä vanhoja kenkiä jonain römppäkenkinä. Siis monta vuotta vanhat talvikengät jotka ovat pari viimeistä vuotta olleet jo vähän rikki ja korjauskelvottomat. Reppukin on ollut hajalla jo vuosia :D jospa tämä asiasta kirjoittaminen nyt tsemppaisi hoitamaan homman loppuun!
Laitoin heti aamusta 3 ilmoitusta toriin. Tänään ois tarkoitus etsiä laatikollinen lahjoitettavaa, jotka vien kierrätyskeskukseen myöhemmin viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Viikon pieniä onnistumisia:
Luin ja kierrätin vihdoin pinon lehtiä
Poltin pari kynttilää pois
Käytin pari kosmetiikkatuotetta loppuun
Vein puseron Pelastusarmeijalle
Puuvillasukat roskiin (ensin parsin ne ja saivat muutaman käyttökerran lisää. Nyt luovuin sitten hyvillä mielin)
Olin shoppailureissulla mutta ostin vain yhden Marimekon puseron josta olen kauan haaveillut ja josta tiedän että käytän vuosia. En ostanut mitään muuta ! Keskityin hyvään ruokaan ja kahvilakäyntiin sekä tietysti ystävien seuraan. Lapselle toin tuliaiseksi tarpeellista kosmetiikkaa. Tämä oli minulta onnistunut reissu koska usein kuiden seurassa innostun ostamaan sellaista jota en oikeastaan tarvitse.
Olen kuunnellut Teemu Kunnon podcasteja joka ilta. Saan niistä uutta puhtia !
Tämä viesti, jonka kirjoitit oli jotenkin tosi kivaa luettavaa.
Tässä himoshoppaajan tunnustukset viikonlopulta. Ei siis onnistumisia täällä tavaraprojektin suhteen.
Minäkin hemmottelin lastani pienillä ostoksilla, kun oltiin yhdessä kaupassa. Hän sai uudet korvakorut, kasvoveden, ripsientaivuttimen, kynsilakan, ripsivärin ja meikkisienen. Hän on välillä vähän yksinäinen ja oli kiva piristää tytärtäni yhteisellä kauppareissulla.
Ostin myös pitkään harkinnassa olleen Moccamasterin, kun oli sopivasti tarjouksessa. Kevät on minulle aina sellaista aikaa, että tekee mieli uudistaa sekä itseään että kotia. Ostin viikonlopun aikana kaksi uutta kynsilakkaa, ripsivärin, meikkikynän sekä kasvoveden itselle.
Lisäksi Vintedistä on tullut ja on tulossa muutama mekko kesäksi.
Eli joskus näin, kun shoppailuhimo iskee.
Sen jälkeen kun on lahjoittanut kymmeniä muovipussillisia tavaraa ja vaatetta useampaan kertaan vuosien varrella ja monet kerrat kaapit uudelleen täyttyneet roinasta ja nyt vihdoin saatu pysyvästi vähemmän tavaraa ja siistinpää, niin
mietin, että miten ihmisillä riittää tilaa kaikille niille tavaroille joita ne raahaa kotiin ? 😅
Tää vaan tuli mieleen kun ostoskeskuksissa kävelee, eikä tee mieli ostaa oikein mitään, tietty joskus.
Olen harrastanut isolla kädellä vaihdantataloutta. Saanut kolleigoilta kirppistavaraa, hyvin hyvin paljon. Kirppis on niitä myynyt ja saldolla olen ottanut itselleni mm kirppikseltä arabian astioita. Niitä on nyt viety Arabian vintage palveluun ja olen saanut lahjakortteja.
Arabialla alkoi ale ja esikoinen menee naimisiin 7/26. Olen samalla tavalla saanut kummallekin sunnuntai astioita ja nämä ovat esikoisen kotona käytössä. Kysyin heiltä haluaisivatko häälahjaksi lisää ja sanoivat kyllä.
Viikonloppuna käytettiin kaikki saadut lahjakortit ja ostettiin niillä paljon näitä astioita. Tein astioista vielä asetelman, otin kuvan ja kehystän kuvan. Astiat vien heille suoraan kotiin ja juhliin vain tämän kortin.
Miesystäväni esikoinen menee naimisiin kk ennen, mutta heiltä ei ole tullut tietoon mitä haluavat lahjaksi, joten käytin kaiken saldon tähän, mikä oli tiedossa.
Astioista ei montaa euroa vintagepalvelussa saa. Kyllä yhteen kuppiin on tehty paljon töitä. Ja pelastettu paljon joutumasta sekaroskiin. Tässä nyt nähdään lopputulos
Osaatteko sanoa kannattaako vanhat silmälasit viedä optikkoliikkeeseen? Lähteekö ne oikeasti jonnekin uusiokäyttöön vai onko se höpöhöpöä? Vuosiin ei ole ollut missään lähiseuduilla keräystä ja nyt kuulemma Järvenpään Synsamilla on. Meneekö ne hyvään käyttöön vai kippaavatko sekaroskikseen? Onko parempi vaan laittaa itse suoraan sekaroskiin?
Vierailija kirjoitti:
Kestokassit. Niitä meinaa kertyä vähän liikaakin. Meillä lähinnä mies ostaa niitä aika usein enkä voi toista nyt alkaa kieltämäänkään. Toisaalta myös kangaskasseja kertyy sieltä ja täältä. Ovathan ne hyödyllisiä ja pyrin aina ottamaan niitä kauppareissuille mukaan, jos vaan muistan. Eilen meni sellainen Normalin kassi rikki ja oikeastaan oli aika kiva heittää se pois kun noita kasseja on kertynyt. Käytän nykyään kestokasseja myös säilytykseen ja esim. toisessa kerroksessa meillä on yksi kestokassi vauvan pyykkikorina. Pyrin myös antamaan kestokasseja eteenpäin jos vien vaikka jollekin tuliaisen tai jotain tavaraa niin laitaan mahdollisuuksien mukaan juuri kesto/kangaskassiin niin vähenee niidenkin määrä siedettäväksi.
Meillä on aina muutama kestokassi autossa, niin kauppareissulle ei tarvitse erikseen muistaa. Pidän myös kangaskassia käsilaukussa, niin ei tarvitse ostella muovipusseja, taitaa töissäkin olla jokunen varalle jemmattuna.
Otin tänään kohteeksi yhden kaapin, missä mulla on paljon sellaista, mitä haluan pitää, mutta paljon myös tavaraa, jotka olen halunnut säästää, mutta voisin olla valmis luopumaan. Oon laittanut 24 ilmoitusta jo tänään myyntiin nettikirppikselle. Mitään ei vielä ole mennyt kaupaksi, mutta tää on mulle iso askel luopumisprosessissa.
Annoin tänään pois kaikki sängynaluslaatikot. Tavaraa niiden täytteeksi riittäisi, mutta en halua niiden keräävän pölyä sängyn alla. Eläintaloudessa pölyä riittää ja siivoaminen pitää tehdä itselle mahdollisimman helpoksi.
Vierailija kirjoitti:
Annoin tänään pois kaikki sängynaluslaatikot. Tavaraa niiden täytteeksi riittäisi, mutta en halua niiden keräävän pölyä sängyn alla. Eläintaloudessa pölyä riittää ja siivoaminen pitää tehdä itselle mahdollisimman helpoksi.
Kiitos tästä ! Mietin sängynaluslaatikoiden hankintaa mutta enpä taidakaan..Olen se joka iloitsi täällä kun sai vihdoin sohvan alta tavarat pois. Onpa olohuone nyt ihana imuroida kun sohvan alla ei ole mitään.
Oman parisänkyni alla on tauluja, lamppuja, valokransseja..kaikkea matalaa mutta isoa. Tavoite kesään mennessä että saan ne pois kaikki. Joko myyn tai järjestän jonnekin uudelleen. Vähän hankalaa kun ei ole vaatehuonetta; vain pystykaappeja. Kodissani on 2 makuuhuonetta ja asun nykyään yksin. Pakko laittaa (lisää !) tavaraa vaikka vierashuoneen sängyn alle sitten. Huone harvoin käytössä, siksi tärkeämpää että tämä oma huoneeni olisi helppo imuroida. Mutta huone kerrallaan ja suunta on oikea. Tavaraa kyllä vähenee hitaasti mutta varmasti.
On tämäkin unelma..Tyhjät sängynaluset 😁
Viikon pieniä onnistumisia:
Luin ja kierrätin vihdoin pinon lehtiä
Poltin pari kynttilää pois
Käytin pari kosmetiikkatuotetta loppuun
Vein puseron Pelastusarmeijalle
Puuvillasukat roskiin (ensin parsin ne ja saivat muutaman käyttökerran lisää. Nyt luovuin sitten hyvillä mielin)
Olin shoppailureissulla mutta ostin vain yhden Marimekon puseron josta olen kauan haaveillut ja josta tiedän että käytän vuosia. En ostanut mitään muuta ! Keskityin hyvään ruokaan ja kahvilakäyntiin sekä tietysti ystävien seuraan. Lapselle toin tuliaiseksi tarpeellista kosmetiikkaa. Tämä oli minulta onnistunut reissu koska usein kuiden seurassa innostun ostamaan sellaista jota en oikeastaan tarvitse.
Olen kuunnellut Teemu Kunnon podcasteja joka ilta. Saan niistä uutta puhtia !