tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20610)
Tämän paikan, jossa itse asun saisi lähes täysin tyhjentää ja olisi unelma, jos joku esim. veisi vanhan sähköromun ja isot laitteet pakulla SER-kierrätykseen ja muuta roinaa Sorttiin. Mitään myyntiin kelpaavaa täällä ei ole. Valitettavasti se ei kuitenkaan ole itsestäni kiinni, vaan riippuu täysin toisesta ihmisestä. Oikeasti en halua täältä paljoa mukaani. Paperini ovat yhdessä kansiossa ja vaatteeni ja haluamani tavarat mahtuvat varmasti muutamaan muovikassiin tai kahteen Ikean kestokassiin. Noiden kanssa paljon tilaa vievä talvitakki päälläni kun voisinkin vielä häipyä taakseni katsomatta ja tiputtaa vielä avaimen postilaatikosta lähtiessäni.
Omassa kellarissa on onneksi lähinnä vaan SER-romua, mutta se on niin painavaa, että en jaksa sitä kantaa, enkä pysty bussilla kulkemalla kuljettamaan esim. Giganttiin SER-keräykseen. Toki olen onnistunut pölynimurin ja digiboksin tuolla tavalla kuljettamaan, mutta se oli jo ylikin rajan. Ehkä pitäisi kokeilla, jos jaksaisin kantaa ja kuljettaa tuolla tavalla vanhan tulostimenkin. Mitään kuvaputkitelevisiota 2000-luvun alusta, mikroa tai pesukonetta en millään pysty noin kuljettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän paikan, jossa itse asun saisi lähes täysin tyhjentää ja olisi unelma, jos joku esim. veisi vanhan sähköromun ja isot laitteet pakulla SER-kierrätykseen ja muuta roinaa Sorttiin. Mitään myyntiin kelpaavaa täällä ei ole. Valitettavasti se ei kuitenkaan ole itsestäni kiinni, vaan riippuu täysin toisesta ihmisestä. Oikeasti en halua täältä paljoa mukaani. Paperini ovat yhdessä kansiossa ja vaatteeni ja haluamani tavarat mahtuvat varmasti muutamaan muovikassiin tai kahteen Ikean kestokassiin. Noiden kanssa paljon tilaa vievä talvitakki päälläni kun voisinkin vielä häipyä taakseni katsomatta ja tiputtaa vielä avaimen postilaatikosta lähtiessäni.
Mikä estää sua lähtemästä? Mikä saa sut jäämään?
Vierailija kirjoitti:
Omassa kellarissa on onneksi lähinnä vaan SER-romua, mutta se on niin painavaa, että en jaksa sitä kantaa, enkä pysty bussilla kulkemalla kuljettamaan esim. Giganttiin SER-keräykseen. Toki olen onnistunut pölynimurin ja digiboksin tuolla tavalla kuljettamaan, mutta se oli jo ylikin rajan. Ehkä pitäisi kokeilla, jos jaksaisin kantaa ja kuljettaa tuolla tavalla vanhan tulostimenkin. Mitään kuvaputkitelevisiota 2000-luvun alusta, mikroa tai pesukonetta en millään pysty noin kuljettamaan.
Menisikö liian vaikeaksi jos vaikka purat osiin noita tavaroita ja viet vähän kerrallaan kun olet ser-pisteillä päin kulkemassa?
Miksi tilanne on mennyt tuohon että kellari on täynnä ser romua? Miksi ylipäätään suomalaiset jemmaa kotiinsa täysin rikkinäistä tavaraa? Itse kun muutin tähän miehen omakotitaloon niin täällä oli sama tilanne... eli mies ja ex olivat roskatkin säästäneet! Oli todella iso työ hävittää kaikki. Muutto oli muutenkin ärsyttävää kun ensin ex naiset tavarathävität kaapeista että saat omille tilan huoh
Vierailija kirjoitti:
Miksi tilanne on mennyt tuohon että kellari on täynnä ser romua? Miksi ylipäätään suomalaiset jemmaa kotiinsa täysin rikkinäistä tavaraa? Itse kun muutin tähän miehen omakotitaloon niin täällä oli sama tilanne... eli mies ja ex olivat roskatkin säästäneet! Oli todella iso työ hävittää kaikki. Muutto oli muutenkin ärsyttävää kun ensin ex naiset tavarathävität kaapeista että saat omille tilan huoh
Miksi ex ei vienyt omiaan mukanaan? Vai oliko hän kuollut ja tavarat jäi miehelle?
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla, että sitä autoa ei ole ollut käytössä, jotta voisi viedä pois, kun tavara mennyt rikki? Ja sitä autoa ei vieläkään ole?
Miehen entinen ei vain halunnut ottaa mukaan tavaroitaan vaan oli helpompi jättää muiden huoleksi ja kierrätettäväksi...
Jos on rahaa niin kannattaa laittaa ilmoitus jonnekkin että maksetaan ser romu jätteen viennistä kaatopaikalle, kyllä joku ne käy kantamassa pois rahasta
Vierailija kirjoitti:
Taasko näitä exästä valitusjuttuja.. ei vähään aikaan ollutkaan huoh
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä keräyspaikkoja olen niin kauan ollut. Kun mun vanhemat muuttivat vajaa 20 v sitten, he muuttivat pois omakotitalosta kerrostaloon ja kellarikoppiin vietiin paljon rikkinäisiä kodinkoneita. Mä olen siitä yksitellen vienyt pois.
Giganttiinkin oli pari km matkaa. Soitin etukäteen, otin kotoa nokkakärryt ja vein.
Itse olen nopeampi. Vedenkeitin meni yhtenä päivänä rikki. Seuraavana päivänä oli poissa. Ystäväni kellarissa, taloyhtiön, oli putkirikko. Joutui heittää paljon tavaraa pois. Näistä aina innostuu ja esim ulkovarasto on tyhjennetty tarpeettomasta. Sadonkorjuun jälkeen putsasin koko varaston ja kohta saadaan kaikki ottaa esille.
Vierailija kirjoitti:
Miehen entinen ei vain halunnut ottaa mukaan tavaroitaan vaan oli helpompi jättää muiden huoleksi ja kierrätettäväksi...
Jos on rahaa niin kannattaa laittaa ilmoitus jonnekkin että maksetaan ser romu jätteen viennistä kaatopaikalle, kyllä joku ne käy kantamassa pois rahasta
No mutta, oot onnekas. Sä voit poistaa/kierrättää kaikki ne tavarat ilman tunnesidettä niihin, joten päätöksenteossa ei pitäisi olla vaikeuksia. Joo, voi harmittaa, että just sä joudut sen tekemään eikä hän itse. Mut sä voit silti nyt vaan poistaa ne.
Sua ei lohduta, mut oon kokenut samantapaista. Tyhjensin ison omakotitalon viikonlopun aikana. Se oli lattiasta kattoon täys tavaraa. Kaikki piti raivolla siivota pois. Kyllä ärsytti se tavaramäärä ja monesti mietin, miksi tää kaikki roska ja roina oli pitänyt säästää ja miksi mun piti sitä tyhjentää. Mutta mun läheinen tarvitsi apua. Sen tavaran lisäksi siellä oli 3 kuukautta pöydillä pilaantumassa olleet elintarvikkeet ja ötököitä joka puolella. Talossa oli sikailtu bileissä ja lopulta sinne oli henkilö kuollut ja maannut 3 kuukautta lattialla. Se oli niin traumaattista, etten toivo kenenkään kokevan samaa.
Sä exästä valittava. Siivoa ne tavarat pois miehes kanssa ja jatka omaa elämää. Sä pystyt siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koskaan kerro. Älä anna sille huomiota. Sama ulina päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koskaan kerro. Älä anna sille huomiota. Sama ulina päivästä toiseen.
Tuntematta tapausta, mietin et omalla kohdalla syynä voisi olla velvollisuudentunne. Tai masennus, jolloin ei näkisi mitään vaihtoehtoja kuin jäädä.
Jokaisen pitää itse aidosti haluta muutosta elämään, kukaan muu ei sitä voi muuttaa sun puolesta. Jos haluaa muuttaa sieltä oikeasti pois, pitää itse toimia ja hakea siihen apua.
Mä heräsin tähän päivään flunssaisena, joten voi olla että tää päivä menee vain lepäillessä. Yön aikana oli tullut yks torikauppa, joten pakkailen tänään kuitenkin kaksi tavaraa postia odottamaan.
Yhdestä asiasta toivoisin kuulevani teiltä kanssakarsijoilta ajatuksia ja kokemuksia. Monessa yhteydessä on tullut esiin, että tärkeintä on, että aloittaa karsimisen. Ihan sama mistä, kunhan aloittaa. Ja poistoja voi tehdä sieltä täältä, kunhan tekee.
Yhdessä podcastissa joku haastateltava sanoi, että tärkeätä on kuitenkin tehdä tavararyhmä tai paikka kerrallaan, muuten ei näe tuloksia.
Mitä ajatuksia? Tottahan tuokin on, mutta itsestä tuntuu, että tää karsinnan aloittaminen sieltä täältä ja fiiliksen mukaan, on tuottanut kyllä tuloksia. Oon saanut kolme isoa säilytyslaatikkoa tyhjäksi tällä taktiikalla, vaikka karsittavaa toki edelleen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mä heräsin tähän päivään flunssaisena, joten voi olla että tää päivä menee vain lepäillessä. Yön aikana oli tullut yks torikauppa, joten pakkailen tänään kuitenkin kaksi tavaraa postia odottamaan.
Yhdestä asiasta toivoisin kuulevani teiltä kanssakarsijoilta ajatuksia ja kokemuksia. Monessa yhteydessä on tullut esiin, että tärkeintä on, että aloittaa karsimisen. Ihan sama mistä, kunhan aloittaa. Ja poistoja voi tehdä sieltä täältä, kunhan tekee.
Yhdessä podcastissa joku haastateltava sanoi, että tärkeätä on kuitenkin tehdä tavararyhmä tai paikka kerrallaan, muuten ei näe tuloksia.
Mitä ajatuksia? Tottahan tuokin on, mutta itsestä tuntuu, että tää karsinnan aloittaminen sieltä täältä ja fiiliksen mukaan, on tuottanut kyllä tuloksia. Oon saanut kolme isoa säilytyslaatikkoa tyhjäksi tällä taktiikalla, vaikka karsittavaa toki edelleen riittää.
Itse näkisin niin, että on helpompi karsia tavaroita sieltä täältä vähän niin kuin ohimennen, kuin että aloittaa hirveän ison rumban vaikka tyhjentämällä varaston ja sitten ei jaksakaan tehdä sitä loppuun saakka.
Tänään taitaa olla sopiva päivä käydä vaatteet läpi. Selvästi vuodenaika vaihtumassa talvesta kevääksi. Otan kaiken esiin, putsaan kaapit sisältä, laitan kiertoon sellaiset mistä tulee huonot vibat ja kirjoitan (lyhyen!) listan kevään aikana hankittavista uusista vaatteista ja kengistä. Listalla on ainakin kahdet kengät kuluneiden tilalle ja valkoinen paitapusero joka raikastaa asun kuin asun.
Minulta tämä käy rutiinilla, ikää kohta 60 ja teen tämän vähintään kahdesti vuodessa.
Joku saattaa kauhistua että hirveä homma. Ei ole minun tapauksessa koska sisävaatteita on tosi vähän. Takkeja ja kenkiä on reilummin, joka sesonkia ja käyttötarkoitusta varten. Mutta esim farkkuja vain yhdet.
Mukavaa kevättä kaikille. Ja muistakaa, kaikki karsimistyylit on hyviä kunhan homma etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatuksia? Tottahan tuokin on, mutta itsestä tuntuu, että tää karsinnan aloittaminen sieltä täältä ja fiiliksen mukaan, on tuottanut kyllä tuloksia. Oon saanut kolme isoa säilytyslaatikkoa tyhjäksi tällä taktiikalla, vaikka karsittavaa toki edelleen riittää.&nb
Samaa mieltä. Varsinkin niin kauan kun tavaraa on niin paljon ja eri puolilla kotia, ettei niitä pysty hahmottamaan ja käsittelemään kerralla.
Mulla on lähipiirissä kuollut useampi lyhyen ajan sisään ja on pitänyt heidän tavaroita käsitellä paljon. Siinä havahtunut sitten karsimaan omaa kotia myös ja tekemään ns kuolinsiivousta. Kovasti oon pohtinut, haluanko jättää kaiken tän jollekin toiselle käsiteltäväksi enkä todellakaan halua.
Kuolinsiivous on kuitenkin lähtökohtaisesti musta aika surullinen ja negatiivinen sana. Yritän kaiken tän surutyön keskellä kääntää tätä omassa kodissa tapahtuvaa ns elämänsiivoukseksi. Karsin ja siivoan nyt omaa elämää varten. Mun on helpompi olla omassa kodissa, kun en näe kaikkia tavararöykkiöitä ja käy jatkuvasti negatiivisia tunteita läpi niihin liittyen. Haluan elää täyttä elämää omassa rakkaassa kodissa. Myös vanhempana kun liikkuminen on haastavaa enkä voi väistellä tavarakasoja. Siksi karsin nyt ja teen elämänsiivousta, jotta mun elämään mahtuu jatkossa myös uusia asioita ja vaikka uusien kokemusten tuomia muistoesineitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähipiirissä kuollut useampi lyhyen ajan sisään ja on pitänyt heidän tavaroita käsitellä paljon. Siinä havahtunut sitten karsimaan omaa kotia myös ja tekemään ns kuolinsiivousta. Kovasti oon pohtinut, haluanko jättää kaiken tän jollekin toiselle käsiteltäväksi enkä todellakaan halua.
Kuolinsiivous on kuitenkin lähtökohtaisesti musta aika surullinen ja negatiivinen sana. Yritän kaiken tän surutyön keskellä kääntää tätä omassa kodissa tapahtuvaa ns elämänsiivoukseksi. Karsin ja siivoan nyt omaa elämää varten. Mun on helpompi olla omassa kodissa, kun en näe kaikkia tavararöykkiöitä ja käy jatkuvasti negatiivisia tunteita läpi niihin liittyen. Haluan elää täyttä elämää omassa rakkaassa kodissa. Myös vanhempana kun liikkuminen on haastavaa enkä voi väistellä tavarakasoja. Siksi karsin nyt ja teen elämänsiivousta, jotta mun elämään mahtuu jatkossa myös uusia asioita ja vaikka uusien kokemusten tuomia muis
Otan osaa suruun. Ja kaikkea hyvää tulevaan. Sinulla on raikas ja hyvä asenne.
Mä käyn äitini kanssa heidän kellaria läpi, oikeastaan aina, kun olen siellä.
Aina löytyyy roskaa, jotka vien mukanani. Äiti täyttää kohta 80, joten vauhti ei ole kovin kummonen. Vien muovipussillisen verran joka krt pois.