Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20634)

Vierailija
17841/20634 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä Turussa ainakin saa koulusta lainaluistimet. Täällä ei kerrassaan ole ollut hiihtokelejä eikä juurikaan luonnonjäitä luisteluun. Todellisuus voi olla pohjoisemmassa erilainen."

Ei missään koulussa voi olla jokaista kokonumeroa kaikille tarjolla. Toisin sanoen, moni lapsi luistelee ja hiihtää ihan vääränkokoisilla lainavälineillä, eikä ole ihme, jos liikunta ei silloin kauheasti nappaa. 

Moni kuitenkin valittaa, ettei ole varaa ostaa lapsilleen joka vuosi uusia luistimia (tai jopa pyörää, joissa sentään on säätömahdollisuus). Lopputulema sitten kuitenkin on, että heidän lapsensa lainaavat vääränkokoisia luistimia.  

Meidän lapset ovat ainakin saaneet aina koulusta oikean kokoiset lainavälineet luisteluun ja hiihtoon. Eri luokka-asteet kun luistelevat ja hiihtävät eri aikaan, niin ei niitä lainaajia nyt ihan mahdottomasti ole. Meillä poika saa aina jopa samat välineet kuin ne olisi melkein omat.

Johtunee siitä yksinkertaisesta asiasta, että suurimmalla osalla on omat luistimet. Helppo on siinä teidän lasten valita oikeat koot, kun ryntäävät suorastaan omimaan ne. Mutta jos halutaan antaa kuva, ettei kenenkään kannata ostaa omia, koska koululla on, niin äkkiä tarvitaankin 20-30 luistimet, eivätkä ne ole samaa kokoa samanikäisillä lapsilla.

Toivotaan, että poikasi luokkaan tulee uusi oppilas, joka haluaakin sinun kultamussukkasi välineet. ;) 

Vierailija
17842/20634 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä Turussa ainakin saa koulusta lainaluistimet. Täällä ei kerrassaan ole ollut hiihtokelejä eikä juurikaan luonnonjäitä luisteluun. Todellisuus voi olla pohjoisemmassa erilainen."

Ei missään koulussa voi olla jokaista kokonumeroa kaikille tarjolla. Toisin sanoen, moni lapsi luistelee ja hiihtää ihan vääränkokoisilla lainavälineillä, eikä ole ihme, jos liikunta ei silloin kauheasti nappaa. 

Moni kuitenkin valittaa, ettei ole varaa ostaa lapsilleen joka vuosi uusia luistimia (tai jopa pyörää, joissa sentään on säätömahdollisuus). Lopputulema sitten kuitenkin on, että heidän lapsensa lainaavat vääränkokoisia luistimia.  

Meidän lapset ovat ainakin saaneet aina koulusta oikean kokoiset lainavälineet luisteluun ja hiihtoon. Eri luokka-asteet kun luistelevat ja hiihtävät eri aikaan, niin e

Kylläpäs sua nyt ketuttaa, kun ollaan laitettu lasten luistin- ja suksirahat ruokaan. Ihan kuule opettajan kädestä on saanut aina ne samat luistimet käyttöönsä. Ei ole mitenkään rynnännyt niitä omimaan.

Olemme sitten laittaneet kortemme kekoon kyllä toisella tapaa koulun hyväksi. Nimittäin olemme kunnostaneet kymmenittäin polkupyöriä koulun käyttöön. Ihan että sinunkin kultsipuppelisi voi osallistua koulun pyöräretkille. Monet vanhemmat kun eivät hanki lapsilleen enää polkupyöriä. Lapsi on tottunut matkustamaan aina siellä auton takapenkillä joka paikkaan. Vaunuja tai rattaitakaan ei kaikki hanki, koska turvaistuin riittää.

Että jos joku toinen lainaa koulusta luistimia tai suksia, niin se taitaakin ärsyttää vain siksi, että itse on ne joutunut hankkimaan.

Meillä sentään lapset liikkuvat omin voimin pyörällä tai kävellen kouluun ja kavereille. Ja luistelevat ja hiihtävätkin mielellään koulun liikuntatunneilla. Oli ne sitten lainakamppeet tai ei. Monille nykyajan takapenkin possuille ei llainavehkeet edes kelpaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17843/20634 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut monesti tätä tavaroiden laskemisen aihetta. Mutta, mutta, mutta...

Minulla on kerä narua. Leikkaan siitä 50 cm pätkän. 

Muuttuiko yksi tavarani kahdeksi?

Minulla on kaksi lankakerää. Puran yhden ja kerin sen toisen päälle joten minulla on enää yksi lankakerä.

Muuttuiko kaksi tavaraani yhdeksi?

Minulla on selkäosastaan liian pitkä mekko. Leikkaan sen vyötärön kohdalta poikki mutten jaksa ommella sitä kiinni vaan käytän siitä muodostunutta ylä- ja alaosaa irrallisina, mutta ainoastaan kokonaisuutena.

Muuttuiko yksi tavaraani kahdeksi?

Minulla on sukkapari. Käytän sukkia joskus epäparisinakin.

Onko sukkaparini yksi vai kaksi tavaraa?

Minulla on 20 naulaa, kangas ja neljä rimaa. Naulaan rimat kehikoksi ja kankaan niihin kiinni saadakseni taulupohjan.

Vähenivätkö tavarani kahdestakymmenestäviidestä yhteen?

Minulla on moottori, jonka puran varaosiksi.

Muuttuiko yksi tavarani moneksi?

Minulla on viisi puikkoa neulomista varten.

Onko minulla yksi tavara nimeltä sukkapuikot, vai viisi tavaraa?

Minulla on ruuvimeisseli ja siihen 25 vaihtopäätä kotelossaan.

Onko minulla 1, 2 vai 27 tavaraa?

Minulla on rasiallinen nuppineuloja.

Laskenko tämän yhdeksi vai x määräksi tavaroita?

Minulla on asuntoauto, jossa on kiinteä sisustus.

Onko minulla yksi tavara, joka sisältää kokonaisen kodin eri tiloineen?

Jos vien asuntoautooni lumiharjan, tuplaantuuko tavaramääräni?

Toisin sanoen, muuttuuko tavaramääräni, vaikka tavaramääräni ei muutukaan? 🤔

Vierailija
17844/20634 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaramääriä käsittelevässä viestissä oli muuten helposti luettavat rivivälit, jotka palsta jostain syystä automaattisesti pilasi. Pahoittelut siitä.

Vierailija
17845/20634 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lasken tavaroita niin, että selkeät yhdessä ostetut setit ovat yksi asia/yksi tavara.

Eli esim rasiallinen nuppineuloja on 1 tavara. Saman setin aterimet 1 tavara. Sukkapuikot 1 tavara. Tuo poikkileikattu mekkokin olisi mielestäni 1 tavara, se on vain poikkastu. Yhdet väriliidut, siis sarja eri värejä 1 tavara. Yksi erillinen musiikkilevy ois 1 tavara, mutta setissä ostetut 3kpl ois 1 tavara. Yksi erillinen hajuvesi 1 tavara, mut vaik viiden minituoksun setti 1 tavara. Postimerkkikansio merkkeineen 1 tavara.  Keräilykorttikansio kortteineen 1 tavara jne.

Vierailija
17846/20634 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pohtinut monesti tätä tavaroiden laskemisen aihetta. Mutta, mutta, mutta...

Minulla on kaksi lankakerää. Puran yhden ja kerin sen toisen päälle joten minulla on enää yksi lankakerä.

Minulla on selkäosastaan liian pitkä mekko. Leikkaan sen vyötärön kohdalta poikki mutten jaksa ommella sitä kiinni vaan käytän siitä muodostunutta ylä- ja alaosaa irrallisina, mutta ainoastaan kokonaisuutena.

Minulla on 20 naulaa, kangas ja neljä rimaa. Naulaan rimat kehikoksi ja kankaan niihin kiinni saadakseni taulupohjan.

Minulla on moottori, jonka pur

Voithan sä laskea nuppineulat yhdeksi tavaraksi, mutta lisätä sulkeisiin perään montako kappaletta sulla niitä neuloja on. Mä en kyllä ajattelis ikinä niin, että neulatkin pitäis ajatella erikseen tms jutut. Se lumiharja nyt ihan oleellisesti kuuluu sinne auton varusteisiin, mutta on se mielestäni 1 tavara lisää. Jotkut sukkapuikot taas ovat yhteen laskettava asia.

Jos sä rakennat tarvikkeista jotain, niinkuin nyt tuon taulunkehyksen, saat sä niistä aikaan yhden kehyksen, eli yhden tavaran. Mutta mä laskisin sen niin, että naulat ovat olleet se yksi tavara, kangas toinen ja rimat kolmas, eli kolmesta tavarasta tuli yksi.

Vierailija
17847/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä vastauksia lukiessa ymmärrän paremmin miten jotkut ilmoittavat omistavansa vain esim. 500 tavaraa. Kyse on siis 500 tavaraKOKONAISUUDESTA, ei niinkään TAVARASTA. Minulle ei tulisi ikinä mieleen laskea esimerkiksi saman setin aterimia "yhdeksi tavaraksi".

Lisäksi siitähän avautuisi valtava kikkailumahdollisuus niille, joille on statuskysymys omistaa mahdollisimman vähän tavaroita. Laittaa kiertoon sekalaiset aterimensa, ja tadaa! Yhtäkkiä tavaramäärä kutistui muutamalla kymmenellä, vaikka tavaroita on tasan sama määrä jäljellä. Eli niputtamalla tavaroita niiden määrä jotenkin taianomaisesti olisi vähentynyt.

Tätä olen nimenomaan miettinyt, kuinka eri tavoin ihmiset voivat tavaroitaan laskea. Ei siitä voi tulla millään tasolla vertailukelpoisia lukumääriä, kun laskumetodi ei ole vakioitu.

- se lukumääristä kysynyt

Vierailija
17848/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavaroita myytäisiinkin kaikkia kappaleittain! Eipä syntyisi tätäkään, että kaikilla löytyy 1000 nuppineulaa, 100 hakaneulaa, 24 aterimia jne. Mäkin tarvitsin pari liitutaululiitua muistitaulua varten, mutta jouduin ostamaan 30kpl, joka oli pienin paketti. Ja näitä vastaavia esimerkkejä on paljon.

Muuttaessani aikanaan kotoa omaan solukämppääni otin mukaani nippeleistä tarvitsemani eli pari hakaneulaa, muutaman nuppineulan, pari ruuvia tauluja varten jne. Kyllä oli iisiä.

Kappalemyynti kaikissa näissä pienissä tavaroissa olisi paikallaan.

Vierailija
17849/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä vastauksia lukiessa ymmärrän paremmin miten jotkut ilmoittavat omistavansa vain esim. 500 tavaraa. Kyse on siis 500 tavaraKOKONAISUUDESTA, ei niinkään TAVARASTA. Minulle ei tulisi ikinä mieleen laskea esimerkiksi saman setin aterimia "yhdeksi tavaraksi".

Lisäksi siitähän avautuisi valtava kikkailumahdollisuus niille, joille on statuskysymys omistaa mahdollisimman vähän tavaroita. Laittaa kiertoon sekalaiset aterimensa, ja tadaa! Yhtäkkiä tavaramäärä kutistui muutamalla kymmenellä, vaikka tavaroita on tasan sama määrä jäljellä. Eli niputtamalla tavaroita niiden määrä jotenkin taianomaisesti olisi vähentynyt.

Tätä olen nimenomaan miettinyt, kuinka eri tavoin ihmiset voivat tavaroitaan laskea. Ei siitä voi tulla millään tasolla vertailukelpoisia lukumääriä, kun laskumetodi ei ole vakioitu.

- se lukumääristä kysynyt

Lasketko setelit ja kolikot jokaisen erikseen? Vai vaihdatko pikkukolikot ja pienet setelit nopeasti suuremmiksi? Lasketko vitamiinipillerit kappaleittain? Entä kauraryynit?

Kyllä ne pienimmät asiat voi laskea ns. setteinä. Muuten alkaa vaikuttamaan mielipuolen touhulta.

Vierailija
17850/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin nyt muistini mukaan kaikki vaatekappaleeni. Niitä oli huimat 163 kappaletta! Tykkään neulomisesta ja villasukkia on kertynyt kymmenisen paria, saman verran myös villapaitoja.

Huomenna käyn kaapin läpi, jos jotain on unohtunut listalta, ne lähtee samantien kiertoon kun en niitä edes muistanut. Listassa on myös vaatekappaleita jotka aion laittaa kiertoon koska en niitä käytä. 

Vierailija
17851/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeminenhan onkin kunkin oma valinta. Siis miten laskee. Itse kyllä lasken neulepuikot yhdeksi, siis yksi puikko on yksi tavara, sillä jos yksi häviää, voin silti käyttää toisen samanlaisen setin kanssa muita puikkoja. Sukkapari on minulla kaksi tavaraa, sillä käytän sukkia myös eriparina. Nuppineulat lasken kokonaisuutena, sillä yhdellä nuppineulalla en tee mitään.

Ostettiin juuri muistipeli ja sen laskin kokonaisuutena. Tähän laskemiseen ei siis ole yhtä ja oikeaa tapaa, vaan on jokaisen oma tapa. Järkeä saa myös käyttää laskemisessa.

Vierailija
17852/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on moottori, jonka pur

Kun ostat ruuvimeisselin ja siihen kuuluvat vaihtopäät, on tuo kokonaisuus yksi tavara. Kun taas poistat jonkin osan tuosta kokonaisuudesta, on jokainen osa yksi tavara 😁

Kun poistan/kierrätän tavaraa, on itselleni yksi sukkapari kaksi tavaraa, mutta yksi kenkäpari on yksi tavara. Yksi kilo paperia on yksi tavara. Nuppineuloja en laske, mutta jos laskisin, olisi yksi rasiallinen yksi tavara. 

Vierailija
17853/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää tommoset sukkapuikkojen laskemiset.. hammastikut sitten kans ja tulitikut. Kyl tikkuaski on yksi tavara. Hammastikut toinen. Sukkapuikot kolmas.

No se on sinun valintasi. Vielä tyhmempää alkaa mollaanaan toisten tapaa. 

Vierailija
17854/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sukkapari on kaksi tavaraa, mutta kenkäpari yksi tavara? Siis joku selitti, että siksi laskee sukat kahdeksi tavaraksi, koska pitää myös eriparisukkia. Järjetöntä. Jos laitan toiseen jalkaan mustan tennarin ja toiseen valkoisen, niin sillonhan tennaritkin ovat kaksi tavaraa. Nuorisohan pitää myös erivärisiä pareja tennareita/lenkkareita. Kyllä sukkapari on yksi ja kenkäpari yksi tavara. Joku mättää nyt pahasti joidenkin ajattelutavassa.

Vierailija
17855/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää tommoset sukkapuikkojen laskemiset.. hammastikut sitten kans ja tulitikut. Kyl tikkuaski on yksi tavara. Hammastikut toinen. Sukkapuikot kolmas.

No se on sinun valintasi. Vielä tyhmempää alkaa mollaanaan toisten tapaa. 

Mun mielestä nimenomaan laskeminen on tyhmempää kuin mollaaminen sukkapuikkojen laskemisesta..;D

Vierailija
17856/20634 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko sopia, että jokainen laskee omalla tavallaan. Eihän näitä nyt minnekään viranomaiselle ilmoiteta. Moni kai laskee siksi, että saa itselleen motivaatiota kun näkee, mihin suuntaan tavaramäärä on on menossa.

Vierailija
17857/20634 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin viestejä lukiessa, että miksi laskette tavaroita ja onko tärkeää että laskeeko neulepuikot yhdeksi vai useammaksi esineeksi, mutta edellinen kirjoittaja kommentoikin asiaa. Eli siis motivaation kannalta ja edistymisen seuraamiseksi?

Olen itse ajatellut tavaroiden vähentämistä arjen toimivuuden kannalta, esim. vaatteita on liikaa jos kaappi pursuaa ja osa jää käyttämättä ja liian vähän jos puhtaat vaatteet loppuu ennen kuin koneellinen pyykkiä tulee täyteen. Samoin tasoille ym. pyöriville tavaroille pyrin aina tekemään jotain eli keksimään niille järkevän paikan tai luopumaan niistä. Jäin kuitenkin pohtimaan, olisiko laskemisesta itselle jossain kohtaa hyötyä. Ehkä, jos tulisi jossain vaiheessa tarve rajoittaa jonkin tietyn kategorian tavaramäärä.

Vierailija
17858/20634 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole minä neuvonut. Olen vain tuon edellisen kirjoittaja. Kyllähän sitä on eroja kaupungeissakin. Meillä päin on jatkuvasti jotain hyväkuntoista huonekalua tarjolla ja toisaalla taas ei yhtä hyvin. Jokainen varmasti tietää oman kaupunkinsa tilanteen, ainakin jos roskalavaa seuraa. Eli aika turha väittää mitenkään vanhetuneeksi tiedoksi mitään. Ihan rauhaa vain ja jatka toki varastointia.

Etpä näytä tietävän paljon paskaakaan, mutta suu vaan käy niin kuin akoilla yleensäkin. Ihan rauhaa vaan.

Vierailija
17859/20634 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olette tehneet Aku Ankka lehdille? Useampi vuosikerta joita kukaan ei enää lue, joten lahjoitukseen, mutta huoliiko esim. Kontti? Kauhea työ jos lähtee kaikista leikkaamaan osoitetiedot pois, koska en haluaisi jättää niitä näkyviin... paperinkeräykseenkään ei oikein raaski heittää 

Vierailija
17860/20634 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on kaikki sunnuntaiaamun raivaajat?