tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20640)
Vierailija kirjoitti:
Muutossa sen huomaa miten paljon tavaraa, turhaakin, on kertynyt kaappeihin, varsinkin kun olen asunut yli 10 vuotta tässä nykyisessä asunnossa. Esimerkiksi paljon on tullut säilöttyä erinäisiä materiaaleja mahdollisiin askartelu / rakenteluprojekteihin, mutta kun niistä ei näköjään koskaan tullut tehtyä mitään niin heitin roskiin ne. Huonekaluista vanha huonokuntoiseksi mennyt sohva meni jo kaatopaikalle, ja yhden huonekalun (vanha tietokonepöytä) kohtalo taitaa olla sama. Möin pois jopa yhden retropelikonsolinkin. Harkitsen myyväni vielä joitain muitakin tavaroita pois.
Asun rivitalossaja yhdellä pariskunnalla on koti myynnissä. Aloitimme viime joulun jälkeen käymään läpi. Alussa olin siellä ja he miettivät jatkoon vai ei. Kun pääsivät makuun, pyysivät enää hakemaan töysinäisiä laatikoita. Meni varmaan 4 kk, kun ei löytynyt enää helposti poistoja. Huonekaluja myytiin pilkkahintaan, vanhoja ja loppukesästä laitettiin asunto myyntiin, ei ole vielä mennyt. Nyt ovat päättäneet muuttavat seniorikotiin, kun asunto on mennyt kaupaksi, ei tule perikunnalleisompaa urakkaa.
Täytetylle tavaralle on vain vaikea etsiä uutta käyttäjää
Vierailija kirjoitti:
Haluan muistuttaa kaikkia joilla rahat on tiukassa että kierrätetty lahja on aivan yhtä hyvä kuin suoraan kaupan hyllyltä ostettu. Olen intohimoinen kirppistelijä, sekä ostan että myyn ja vähän kun näkee vaivaa niin tekee hyviä löytöjä, todella siistiä tavaraa. Esim. uudenveroisia lastenkirjoja 0,50e...2e. Aikuisten kirjat ovat hieman kalliimpia mutta verrattuna siihen että kaupassa hinta on 24e...32e niin säästö on huima. (Joo, pokkarit on halvempia). Kirjailijoita tämä valitettavasti ei palvele mutta jos joku tykkää kirjoista niin on kyllä hyvä vaihtoehto. Itse ostan suuren osan lahjoista kierrätettynä, mm. astioita ja keräilytavaraa, suomalaista lasia jne. Eikä kukaan ole valittanut. Ainakaan päin naamaa. 😅
Tää oli muuten hyvä vinkki. Paljon ostetaan lapsille käytettynä, mutta en jotenkin osannut ajatella joululahjoiksikin. Täytyypä yhtä toivetta katsella käytettynä!
Ostin lapselleni toivomansa ps-pelin käytettynä Vintedistä. Suosin muutenkin aina ensisijaisesti käytettynä ostamista tietyin poikkeuksin.
Nyt on hyvä aika laittaa toriin myyntiin tavaraa. Huomaan että monet ostavat juuri lahjaksi käytettyä tai sitten myyvät ylimääräisiä saadakseen rahaa joulua varten. Itsekin olen tehnyt neljät kaupat kolmen viikon sisään.
Kyllä, lahjaksi sopiva tavara liikkuu. Olen myös vienyt hyväntekeväisyyskeräyksiin leluja jotka ovat kuin uusia. Mukavaa päästä meille tarpeettomasta eroon ja todella ihanaa jos joku leluista ilahtuu.
Meillä lapsi on aina sanonut että käytetty lelu kelpaa myös "koska onhan se lelu !". ..niin mitä eroa pl pakkaus?
Tänään yläpölyjä keittiöstä siivotessani olin kiitollinen etten säilytä mitään keittiön kaappien yläpuolella. Lieden ympäristö kerää aina hieman rasvaa paistamisesta ja olisi kurja pestä tavaroita rasvapölystä. Nyt riitti vain pintojen pesu.
Lasken meille tulevat tavarat ja lähtevät tukkimiehen kirjanpidolla. Joka kuukausi lasken erotuksen tulevista ja lähtevistä. Tässä kuussa ollaan miinuksella ennätykselliset 179 tavaraa. Alkaa vähän edes luomaan toivoa, että tästä vielä selvitään ja päästään tavoitteisiin. Tavoite on siis se, että jokaiselle tavaralle on selkeä paikka ja kaapit eivät tursuile liian täysinä, sekä se että vieraita varten ei aina tarvitse aloittaa kauheaa hätäsiivousta.
Ekasta isosta karsintakierroksestani on nyt kulunut kolme vuotta. Silloin lähti pienempään asuntoon muuton edeltä kiertoon iso painava sohva, kirjahylly ja varmaan ainakin 15 muovikassillista/laatikollista sekalaista tavaraa: liian pieniä vaatteita, kirjoja joita en enää lukenut, kulahtaneita tekstiilejä, ylimääräistä krääsää, vanhoja turhia kirjeitä ja valokuvia (pienen osan säästin), kasa DVD- ja CD-levyjä, rumia astioita joita olin säästellyt turhaan, ylimääräisiä työkaluja, käyttämättömiksi jääneitä unelmaminän harrastusvälineitä, vanhentunutta kosmetiikkaa ja lääkkeitä, elektroniikkaromua jne. Ihmeen paljon kaikkea olikin kertynyt, ja sain kuitenkin aina kaiken ihan nätisti kaappeihin piiloon tungettua joten nämä kulkivat aiemmin vuosien ajan mukana muutosta toiseen.
Sain Torilta ja kirppispöydästä muutaman satasen myyntivoittoja, lisäksi lahjoitin ja kierrätin loput. Urakka kesti muutaman kuukauden ja lopussa oli todella helpottunut olo. Otin täyteen tungetuista kaapeista ja yksittäisistä hyllyistä valokuvia ennen ja jälkeen prosessin - sen päätyttyä mukana oli jopa täysin tyhjiä hyllyjä.
Nykyään asun 25 neliön yksiössä, jossa kaappitilaa on todella vähän, mutta täällä on silti tilaa. En ole lähelläkään minimalismia enkä pyri siihen, mutta parasta on ettei tavara räjähdä täyteen tungetuista kaapeista ympäriinsä ja jää lojumaan kuten sille kävi helposti ennen projektia. Varastossa on nyt vain tyhjiä muuttolaatikoita, kausitavaraa (vaatteita, parveketuolit ja kausivaloja). Elämä tuntuu paljon helpommalta ja siivous hoituu nykyään 15 minuutissa.
Tämän päivän saldo poistoihin on 5 kirjaa kirjahyllystä. Huomenna yritän kerätä vähän enemmän, pitäisi karsia astiakaappiakin. Tahti on hidas mutta jos en hanki uutta tavaraa niin kyllä se tästä, selkeämpi koti odottaa tulevaisuudessa.
Tämä BF aiheuttaa itsessäni ahdistusta ja ristiriitaisia tuntemuksia. Jotenkin tuntuu, että pitäisi ostaa jotain tarjouksista, vaikka en jaksa, en halua ja muutenkin pitäisi karsia ja välttää turhaa rahan käyttöä. En siis kuitenkaan ajatellut ostaa mitään erityistä. Taidan lähteä Prismaan, mutta ostan vain ruokaa ja pitää tarkistaa kotoa, että onko joku kodintarvike lopussa, mutta ei nyt taida edes olla tarvetta muulle kuin ruoalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä BF aiheuttaa itsessäni ahdistusta ja ristiriitaisia tuntemuksia. Jotenkin tuntuu, että pitäisi ostaa jotain tarjouksista, vaikka en jaksa, en halua ja muutenkin pitäisi karsia ja välttää turhaa rahan käyttöä. En siis kuitenkaan ajatellut ostaa mitään erityistä. Taidan lähteä Prismaan, mutta ostan vain ruokaa ja pitää tarkistaa kotoa, että onko joku kodintarvike lopussa, mutta ei nyt taida edes olla tarvetta muulle kuin ruoalle.
Mua ahdistaa nykyisin myös. Ahdistaa myös kaikki se Halloween, joulu, pääsiöis yms krääsä, jota kaupoissa on ihan julmetusti. Joka vuosi uudet krääsät myyntiin. Milloin tähän herätään ihan ylemmältä taholta, että tämä ei voi jatkua näin. En itsekään ole täydellinen, mutta vihdoin olen alkanut oppia vähentämään.
Päätimme lasten kanssa, että ensi vuoden jouluna emme edes osta enää joululahjoja vaan vuokraamme jouluna mökin niillä lahjarahoilla. Tästä lähtien lahjamme on joku yhteinen mökkireissu.
Itselleni aion joululahjaksi antaa lahjoituksen jonkin uhanalaisen eläimen suojelutyölle.
Onneksi ei tullut ostettua Black Fridaysta mitään. Mainoksia tuli joka tuutista niin paljon, että alkoi tavarapaljous taas jo ällöttää. Samaa mieltä siitä, että päättäjien olisi korkea aika herätä.
Mitä te toivoisitte päättäjiltä? Nuo puheet heräämisestä on tosi epämääräisiä, herätä ja tehdä mitä?
Noh, Temun ja Sheinin toiminta ja muutenkin roinan tilaaminen Kiinasta Suomeen pitäisi kieltää tai ainakin verottaa nykyistä korkeammin. Tosin tuon Temun ja Sheinin toiminnan kieltäminen Suomessa ei riipu Suomesta, vaan se pitäis samalla kieltää koko EU-alueella ja kielto pitäisi tehdä EU:n päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän saldo poistoihin on 5 kirjaa kirjahyllystä. Huomenna yritän kerätä vähän enemmän, pitäisi karsia astiakaappiakin. Tahti on hidas mutta jos en hanki uutta tavaraa niin kyllä se tästä, selkeämpi koti odottaa tulevaisuudessa.
Tänään kaksi lähes täyttä 100 litran jätesäkillistä poistoja. Osa menee kiertoon mutta iso osa valitettavasti myös sekajätteeseen. SER-keräykseen lähtee kasa epämääräisiä johtoja, joita olen säilyttänyt varastossa jo kohta 4 vuotta. Jos en ole niitä tänä aikana tarvinnut, niin enköhän voi niistä jo luopua.
Tänään lähti poistoon vanhat jouluvalot. Lakkasivat toimimasta, olivatkin jo todella himmeät.
Jätesäkki laitettiin miehen kanssa esille ja alettiin siihen keräämään turhaa roinaa. Aloitettiin parvekkeesta ja sitten sisältä katseltiin keittiön ja eteisen kaapit ja koko huusholli. Säkki tuli täyteen ihan silkkaa roskaa millä ei mitään tee. Mikä helpotus oli heivata se polttokelpoisen jätteen säiliöön roskakatokseen.
Vierailija kirjoitti:
Siivosin vaatehuonetta ja laitoin joitakin vaatteita ja liinavaatteita keräykseen.
Minulla on paljon hyväkuntoisia lasten lakanoita, verhoja, peittoja, leluja ja vaatteita, joita olen säästänyt. Olen toivonut, että lapset voisivat niitä sitten omissa kodeissaan käyttää ja omille lapsilleen antaa. Niin, en raaski laittaa niitä vielä pois, vaikka lastenlapsia minulla ei ole. Tätä mietin, että mitä näiden tavaroiden kanssa tekisin.
Etsi lähimmän turvakodin puhelinnumero ja kysy olisiko siellä asukasta, jolla olisi näille tarvetta. Siellä on usein nuoria yh-äitejä, jotka ovat varattomia ja epävarmoja omasta pärjäämisestään, pakettisi olisi heille arvokas lahja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En millään haluaisi viettää myös ensi vuotta puljaten tavarapaljouden kanssa, pakko yrittää tsempata nyt seuraavat muutama viikkoa, siivota ja vähentää tavaraa.
Mitä jos tekisit niin, että poimit poistojen sijaan ne tavarat, jotka ehdottomasti haluat säilyttää ja pakkaat loput vaikka varastoon? Ajattele vaikka muuttavasi ulkomaille mahdollisimman vähillä tavaroilla. Lupaan ettet parin viikon kuluttua enää muista mitä olet laittanut pois.
Tämä on niin totta. Välillä tulee välähdyksenä mieleen, mistä kaikesta on luopunut. Niitä ei muista ellei ala erityisesti muistelemaan, eli sehän kertoo vain siitä että mitään en ole tarvinnut enkä kaivannut mitä olen laittanut kiertoon.
Haluan muistuttaa kaikkia joilla rahat on tiukassa että kierrätetty lahja on aivan yhtä hyvä kuin suoraan kaupan hyllyltä ostettu. Olen intohimoinen kirppistelijä, sekä ostan että myyn ja vähän kun näkee vaivaa niin tekee hyviä löytöjä, todella siistiä tavaraa. Esim. uudenveroisia lastenkirjoja 0,50e...2e. Aikuisten kirjat ovat hieman kalliimpia mutta verrattuna siihen että kaupassa hinta on 24e...32e niin säästö on huima. (Joo, pokkarit on halvempia). Kirjailijoita tämä valitettavasti ei palvele mutta jos joku tykkää kirjoista niin on kyllä hyvä vaihtoehto. Itse ostan suuren osan lahjoista kierrätettynä, mm. astioita ja keräilytavaraa, suomalaista lasia jne. Eikä kukaan ole valittanut. Ainakaan päin naamaa. 😅