tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20758)
Täällä on sekä minimalisteja että niitä, joilla on (vielä) paljon tavaraa. Hyvin ollaan sovittu samaan ketjuun tähän asti. Toivottavasti jatkossakin.
Joku antoi täällä vinkiksi sen, että siivoaa tai raivaa tv-ohjelman mainoskatkoilla. Tähän toimivat itsellä erityisen hyvin erilaiset koti- ja talo-ohjelmat. Ne virittävät jotenkin sopivasti oikeaan mielialaan. Viidessäkin minuutissa saa yllättävän paljon aikaiseksi, kun on kiire katsomaan ohjelman jatkoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerää jokapäivä 1 tavara poistoon. Vuoden aikana onkin jo paljon kerätty kassaan!!
Joopajoo, pöljä ohje niille, jotka jo hukkuvat tavaraa. Varmaan jo konmarit sun muut raivaukset läpikäyneille ihan toimiva.
Itse olen nyt kuukauden aikana kerännyt 30 isoa JÄTESÄKILLISTÄ tavaraa poistoon (kappaleita en todellakaan alkanut laskemaan) ja saman verran silkkaa roskaa suoraan kaatopaikalle.
Edelleen tavaraa riittää tuleviksi kuukausiksi ja vuosiksi raivattavaa vaikka kuinka.
Ei ollut pöljä ohje, täällä on porukkaa eri tilanteissa ja eri raivauksen vaiheissa, ainoa yhteinen nimittäjä on se että tavaraa on liikaa ja että haluaa keskustella sen vähentämisestä. Yhden tavaran poisto päivässä voi olla iso muutos esimerkiksi pienessä kodissa asuvalle, tai tapa aloittaa raivaus matalalla kynnyksellä (myöhemmin homma voi helpottua ja tavaraa lähteekin enemmän päivässä).
Hienoa kuulla kaikenlaisia kokemuksia, mainitsemasi jätesäkilliset ovat tuttuja minullekin. Tsemppiä meille kaikille, raivaustyylistä ja tavaramäärästä riippumatta 👍
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt viikon verran siivonnut ja karsinut yhtä varastohuonetta.
Aikaa on mennyt, kun jokainen esine ja paperi (paperia oli/on edelleen PALJON) on tarkistettava erikseen.
Mutta nyt väsähdin.
Onko ok, että tungen kaikki takaisin ja jatkan joskus, kun on uusi virtapiikki?
Vai jätänkö tämän tavarakasan ja paperipinot tähän viereisen huoneen lattialle määräämättömäksi ajaksi odottamaan? Tämä viereinen huone on yleensä muussa käytössä ja tuo varastohuone vain varastona.
Harmittaa niitä kyllä edestakaisin roudatakaan, mutta nyt vaan tuli stoppi, eikä jaksa enempää.
Sinä päätät! Jos olet jo viikon karsinut, niin sinähän olet saanut jo paljon siivottua. Mutta jos kyse on siitä, että olet säilyttänyt roskiin menevät niin älä nyt niitä roudaa takaisin tai sekoita karsimattomien joukkoon. Vie ne roskiin/silppua/kierrätä paperiroskiin riipuen tavaroista. Keskeneräisen annat odottaa seuraavaa sessiota.
Meillä ongelman ydin on huonot säilytystilat, jotka saavat aikaan tavarakaaoksen, vaikka tavaraa ei ole varmaan kuin puolet tavanomaisesta suomalaiskodin määrästä. Kaappeja on siis joka huoneessa, eteisen yksi seinä on pelkkää kaappia ja vaatehuonekin on. Mutta nämä eivät sovellu meidän käyttötarkoituksiin kovin hyvin. Kaikenlaista sälää varten olisi nuo kiinteät lankakorit joka kaapistossa mutta me tarvitsisimme reilusti tilaa harrastusvälineille (minulla maalaus ja muu taidetyö, miehellä isoja tiloja vaativa tekninen harrastus ja lisäksi urheilukamat), useille ulkotakeille ja lapsen ulkoilujutuille ja loputtomalle määrälle haalareita jne. Keittiössä on todella vähän tilaa, vain välttämätön mahtuu eli kuivaruuat ja ruuanlaittovälineet, mutta kierrätyspullot ja tölkit eivät mahdu mihinkään, astiakaappi on ihan tukossa vaikka astioita on juuri sopivasti jos ei liian vähänkin. Lista on loputon. Olen karsinut ja karsinut niin, että nyt ei enää sälää juurikaan ole ja säilytystiloja on sovellettu niin hyvin kuin vain voi, esim. pyykkikori on eteiskaapissa kun kylpyhuoneen kaappi on aivan liian pieni edes kahden hengen pyykkeihin, saati sitten vielä yhden pikkulapsen ja sinne kaappiin sitten mahtuu juuri ja juuri siivousaineet. Sauna on aina täynnä lapsen ammeita ja pyykkitelineitä myöten ja pyykit on toisinaan pakko kuivattaa käytävässä kylpyhuoneen ulkopuolella. Sitten on sellainen käyttösälä, joka seilaa koko ajan esillä: tabletit, latauspiuhat, puhelimet, joille ei ole omaa paikkaa. Lisänsä tähän tuo lapsi, joka tuhoaa kaiken mihin yltää eli keittiön alakaapeissa ei voi säilyttää juuri mitään, mitään ei saisi jättää esille jne. Sitten jotenkin kuvittelen, että raivokkaalla tavaran vähentämiselle tästä pääsisi ja myyn ja kierrätän vaatteita, kenkiä, kirjoja jne. Niiden säilytystila ei kuitenkaan ole se ongelma, joten taklaan asiaa ihan väärästä suunnasta. Mutta mitä ihmettä tässä keksisi, kun tilaa olennaiselle ei vaan ole vaikka näennäisesti säilytystilaa on vaikka kuinka?
Jos säilytystilojen sekaisuus ei haittaisi, ei olisi ongelman häivääkään. Meillä on aina suht siistiä ja selkeän näköistä mutta kun minua vaivaa epäsiistit ja -järjestyksessä olevat kaapit vaikken niitä näkisikään. Miksi ne edes vaivaavat mieltäni? En tajua. Mutta silti välillä ihan ahdistaa, kun kaikelle ei ole omaa paikkaa ja joka kaapin avatessa edessä on kaaos epäkäytännöllisten hyllyjen, ulosvedettävien korien ja sekalaisen tavaran vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri läpi vanhoja saamiani synttäri-, joulu- ym. kortteja. Joitain heitin pois, tärkeimmät ja yllättävän ison osan edelleen säästin, kun niistä tuli niin hyvä mieli. Päätin lisäksi ottaa 5 kivan näköistä korttia ja laittaa ne yhteen isoon kehykseen, ja täytyy sanoa, että siitä tuli tosi tyylikäs ja ihanan näköinen. Tosi kiva nähdä huoneen seinällä kauniita kortteja, joista tulee hyviä muistoja mieleen. Suosittelen! Toimii myös lehtileikkeille, matkalipuille tai ihan mille tahansa paperimuistolle.
Ymmärrän kyllä, jos vaikka yksiön seiniä ei halua vuorata tuon tyyppisillä tauluilla, mutta etenkin jos on useampi huone, niin tuollaisilla muistotauluilla saa aivan ihanaa ilmettä vaikka makkariin tai työhuoneeseen.
Kiva idea. Pienessä asunnossa tai jos ei halua koko ajan nähdä voi tuon toteuttaa vaatekaapin tai vaikka siivouskomeron oven sisäpuolelle. Näkee usein ja tuo hyvää mieltä, mutta ei tosiaan "pilaa" sisustusta ja voi laittaa jotain hassumpiakin kortteja tai yksityisempiä viestejä.
Oletko siis kerännyt 60 jätesäkillistä tavaraa kuukauden aikana?! Onko tämä oma koti vai jonkun himohamstraajan kuolinpesä? Mistä tämä valtava, mahdoton tavarapaljous on oikein kertynyt? Kuinka monta vuotta olet kerännyt tavaraa ja kuka kantaa tavaraa kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerää jokapäivä 1 tavara poistoon. Vuoden aikana onkin jo paljon kerätty kassaan!!
Joopajoo, pöljä ohje niille, jotka jo hukkuvat tavaraa. Varmaan jo konmarit sun muut raivaukset läpikäyneille ihan toimiva.
Itse olen nyt kuukauden aikana kerännyt 30 isoa JÄTESÄKILLISTÄ tavaraa poistoon (kappaleita en todellakaan alkanut laskemaan) ja saman verran silkkaa roskaa suoraan kaatopaikalle.
Edelleen tavaraa riittää tuleviksi kuukausiksi ja vuosiksi raivattavaa vaikka kuinka.
äly hoi... kirjoitti:
^ No mitä ihmettä ruikutat? Muuttakaa, tai rempatkaa nykyinen teille sopivaksi. Problem solved.
No hoipa hoi äly, voisiko olla, että asunnossa on paljon muuta hyvää? Säilytystilat ovat ainoa negatiivinen asia: sijainti, koko, tunnelma ovat juuri sitä mitä pitääkin. Asunto oli uusi, kun sen hankimme tuolloin vielä kahdestaan miehen kanssa ennen lasta, joten ei ihan hirveästi huvita remontoida melkein pränikkää keittiötä, varsinkin kun isojen ikkunoiden vuoksi kaikki säilytystilaseinät ovat jo käytössä eli kovasti ei lisää tilaa voisi taikoa mistään.
Lähinnä mietin, saako mielenrauhaa jotenkin, jos on taipuvainen ahdistumaan epäjärjestyksessä olevista kaapeista, vaikkei niitä joka hetki näe ja mikä siinä edes ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ongelman ydin on huonot säilytystilat, jotka saavat aikaan tavarakaaoksen, vaikka tavaraa ei ole varmaan kuin puolet tavanomaisesta suomalaiskodin määrästä. Kaappeja on siis joka huoneessa, eteisen yksi seinä on pelkkää kaappia ja vaatehuonekin on. Mutta nämä eivät sovellu meidän käyttötarkoituksiin kovin hyvin. Kaikenlaista sälää varten olisi nuo kiinteät lankakorit joka kaapistossa mutta me tarvitsisimme reilusti tilaa harrastusvälineille (minulla maalaus ja muu taidetyö, miehellä isoja tiloja vaativa tekninen harrastus ja lisäksi urheilukamat), useille ulkotakeille ja lapsen ulkoilujutuille ja loputtomalle määrälle haalareita jne. Keittiössä on todella vähän tilaa, vain välttämätön mahtuu eli kuivaruuat ja ruuanlaittovälineet, mutta kierrätyspullot ja tölkit eivät mahdu mihinkään, astiakaappi on ihan tukossa vaikka astioita on juuri sopivasti jos ei liian vähänkin. Lista on loputon. Olen karsinut ja karsinut niin, että nyt ei enää sälää juurikaan ole ja säilytystiloja on sovellettu niin hyvin kuin vain voi, esim. pyykkikori on eteiskaapissa kun kylpyhuoneen kaappi on aivan liian pieni edes kahden hengen pyykkeihin, saati sitten vielä yhden pikkulapsen ja sinne kaappiin sitten mahtuu juuri ja juuri siivousaineet. Sauna on aina täynnä lapsen ammeita ja pyykkitelineitä myöten ja pyykit on toisinaan pakko kuivattaa käytävässä kylpyhuoneen ulkopuolella. Sitten on sellainen käyttösälä, joka seilaa koko ajan esillä: tabletit, latauspiuhat, puhelimet, joille ei ole omaa paikkaa. Lisänsä tähän tuo lapsi, joka tuhoaa kaiken mihin yltää eli keittiön alakaapeissa ei voi säilyttää juuri mitään, mitään ei saisi jättää esille jne. Sitten jotenkin kuvittelen, että raivokkaalla tavaran vähentämiselle tästä pääsisi ja myyn ja kierrätän vaatteita, kenkiä, kirjoja jne. Niiden säilytystila ei kuitenkaan ole se ongelma, joten taklaan asiaa ihan väärästä suunnasta. Mutta mitä ihmettä tässä keksisi, kun tilaa olennaiselle ei vaan ole vaikka näennäisesti säilytystilaa on vaikka kuinka?
Jos säilytystilojen sekaisuus ei haittaisi, ei olisi ongelman häivääkään. Meillä on aina suht siistiä ja selkeän näköistä mutta kun minua vaivaa epäsiistit ja -järjestyksessä olevat kaapit vaikken niitä näkisikään. Miksi ne edes vaivaavat mieltäni? En tajua. Mutta silti välillä ihan ahdistaa, kun kaikelle ei ole omaa paikkaa ja joka kaapin avatessa edessä on kaaos epäkäytännöllisten hyllyjen, ulosvedettävien korien ja sekalaisen tavaran vuoksi.
Asumme 55 neliön kaksiossa kolmestaan, ja kaappien järjestykseen auttoi hyllyjen korkeuksien muuttaminen. Eteisen kaapissa yhdessä matalassa hyllytasolla on paikka avaimille, lompakoille ym. muulle sälälle, joten emme tarvitse eteiseen ylimääräisiä kalusteita, joiden päälle olisi helppo pudottaa kaikki käsistä. Alimmaisena on tilaa treenikasseille ja kahvakuulille. Yksi hylly on myös matala rako ja siellä säilytetään esimerkiksi läppäriä. Muilla hyllyillä on esimerkiksi koreja, joissa on lapsen päivittäin tarvittavia hanskoja ja pipoja, yhdessä omia olovaatteita (jotka muuten lojuisivat kylppärissä) ja takana korissa laukku. Yksi hylly on omistettu miehen päivittäistavaroille ja vaatteille. Vinkki: ylimääräisiä hyllylevyjä voi myös ostaa, standardimittaiset eivät ole kalliita. Keittiössäkin on usein liian harvat hyllyvälit.
Voisiko niitä lankakoreja poistaa, niin tilaa tulisi isommille tavaroille? Meillä ei ole ikinä ollut keittiössä tilaa pullopussille, vaan niitä on säilytetty muualla (yleensä eteisessä). Alakaappeihin kannattaa laittaa jokin lapsilukkosysteemi, niin saatte sen tilan käyttöön. Jos säilytystilaa ei ole siellä, missä sitä tarvittaisiin, niin varsinkin harvoin käytettävää tavaraa voi säilyttää myös muualla kuin ns. perinteisillä paikoilla. Jos esimerkiksi kakkuvuokia ja kupuja tarvitsee vain muutaman kerran vuodessa, ja keittiössä on vähän tilaa, ne voi ihan hyvin säilyttää vaikka eteisen yläkaapissa.
Siivosin kaappeja ja jäljelle jäi ihania säilytyskoreja ja -laatikoita.
En kyllä raaski heittää niitä pois. -Mutta vievät ihan kauheasti tilaa. Mitä ihmettä näille teen?
Muilla samaa ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä raaski heittää niitä pois. -Mutta vievät ihan kauheasti tilaa. Mitä ihmettä näille teen?
Muilla samaa ongelmaa?
Itse veisin kellarikomeroon, jos voi käyttää tulevaisuudessa esim. muutossa, mutta toki kaikilla ei ole sama asumistilanne.
Minä sain jonkin inspiraation. Vein kaikkea turhaa romua jäsesäkeissä roskiin. Tyhjensin kaikki ylimääräiset tavarat. Uskomatonta, miten paljon turhaa krääsää kertyy pieneen asuntoon. On mukavaa, kun kaapit ovat väljiä ja järjestyksessä. Kellarikomero on seuraava urakka, kaikki ylimääräinen pois.
Olen huomannut että kun heittää jotain pois, hetken päästä tulisi tarve juuri sille tavaralle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viime vuoden tammikuussa uuden tavan. Joka tammikuu laitan 10 tavaraa myyntiin.
Myynti % on ehkä 60.
Ei näy missään, myytävää riittää, mutta rahat olen käyttänyt itseeni.
Maksoin yhden hotelliviikonlopun, kalliin hammasremontin ja vähän on jäljellä.Ei ongelmaa kerää myytävää. Aina löytyy
Mitä oikein myyt, jos kerran vuodessa (joka tammikuu) myyt 6 tavaraa (10:stä 60%) ja sillä pääsee lomille ja hammaslääkäreihin? Vai oliko kyseessä 10 kalliin tavaran myyminen, mistä saat ostohinnasta vielä
60% ? Hirmuisen epäselvästi ilmaiset itseäsi.
Ja kyllä, uskon, että ei näy missään, jos vuodessa luopuu muutamasta tavarasta. Pointtisi oli?
Pahoittelen, kirjoitin väärin.
Joka kk ( tietenkin ) laitan myyntiin 10 tavaraa, joista kaupaksi menee väh 6, eli 60%. Kirppishinnalla
Maksoin 2 yötä jaetun majoituksen ja puolet bensasta yht 150 e ja hammaslääkärilasku julkisella oli 300 euroa.
Karsiminen näkyy myös en ostele juuri mitään uutta.
Meillä on yhdessä syvässä ja kapeassa keittiön kaapissa Ikean iso sininen kestävä kassi. Ovessa on ihan koukku sisäpuolella jossa sitä voi roikottaakin ja sinne heitellään tyhjät pullot ja tölkit, sitten kädellä työnnetään kaappi kiinni. Kun ovi ei enää oikein sulkeudu ja pussi alkaa olla täpötäynnä niin napataan se autoon mukaan ja viedään Lidliin (koska sinne voi palauttaa kaikki pullot).
Meidän ratkaisu on siis se, ettei jemmata valtavaa säkkiä / useita säkkejä vaan noudatetaan määrän mukaista palautusta. Teen samoin lehtien ja paperiroskan kanssa. Kerään pöydälle sievän pienen pinon ilmaislehtiä ja muita, kun siinä on n. 5-10 cm paketti, nappaan sen käsivarelle ja vien paperikeräykseen. Sama pahvien ja kartonkien kanssa: keittiössä on 1 paperipussi, johon laitan kartongit ym puristeltuina. Kun se on täysi, kipaisen roskikselle.
Metodini on siis kerätä vain pieni määrä kierrätettävää ja ottaa roskiksella käynti jopa pienenä arkiliikuntana eli käyn useammin viemässä pois.
Luulen, että mun kaltaiselle ihmiselle valtavan määrän kerääminen tuottaisi ahdistusta ja vielä sekin, että sille tavaralle pitää sitten olla enemmän säilytystilaa. Olen onnekas kun taloyhtiön pihalla voi kierrättää melkein kaiken ja loput menevät sujuvasti Lidlin kautta satunnaisilla kauppareissuilla.
Ehkä tämä metodi sopisi jollekin toiselle myös?
Laittaa sivuun tärkeimmän esineen. Sen mikä tulee ensin mieleen. Mahdollisesti läppäri tai kännykkä nykypäivänä. No joo kotiavain, lompakko ym. Kännykän ja läppärin laturit sallitaan yhdeksi niiden kanssa. Tässäkin ollaan armeliaita, joku kovan linjan konmarittaja kai laskee laturin johdonkin yhdeksi esineeksi. Sitten eteenpäin, asettaen 1000 esinettä rajaksi mikä on sentään armeliasta. Yli tuhannessa sälässä on kai jo jotain tarpeetonta?
Vierailija kirjoitti:
Laittaa sivuun tärkeimmän esineen. Sen mikä tulee ensin mieleen. Mahdollisesti läppäri tai kännykkä nykypäivänä. No joo kotiavain, lompakko ym. Kännykän ja läppärin laturit sallitaan yhdeksi niiden kanssa. Tässäkin ollaan armeliaita, joku kovan linjan konmarittaja kai laskee laturin johdonkin yhdeksi esineeksi. Sitten eteenpäin, asettaen 1000 esinettä rajaksi mikä on sentään armeliasta. Yli tuhannessa sälässä on kai jo jotain tarpeetonta?
Minä en tykkää numeroista enkä tarkoista säännöistä. Mulla ei siis ole tarkkaa lukua, että juu 99 tavaraa ja lasken miehen tähän mukaan et tulee kiva tasaluku. Tai 101 tavaraa ja nyt kyllä heitän ton kattilan menemään, koska muuten ei ole täydellistä.
Uskon kyllä että tuollainen toimii muilla ja auttaa hommassa. Mutta jos haluaa jonkin määrän asettaa niin se pitää jokaisen ihmisen/perheen päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Muilla samaa ongelmaa?
Muun Tori tai Facebook tai lahjoitan esim SPR kontti.
Sori. En tiennyt, että tämä ketju oli minimalisteille. Luulin, että otsikko Tavarapaljous viittasi siihen, että ihmisillä on paljon tavaraa.