tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20758)
Vierailija kirjoitti:
Onko joku karsinut Konmari-menetelmällä? Kauanko siitä on aikaa ja onko järjestys pitänyt?
Entä muuttuiko elämä?
Olen karsinut Konmarilla ensimmäisen kerran noin kuusi vuotta sitten. Ensimmäisellä kierroksella lähti mm 80% vaatteista. Jo se ensimmäinen karsinta hioi omia päätöksentekotaitoja ja antoi ymmärrystä siitä, mitä oikeasti haluan. Ymmärsin, että en voi enää jatkaa töissä samoilla ehdoilla oman hyvinvointini vuoksi. Jatkoin osa-aikaisena ja etänä, sekä hain uudelleen kouluun. Eli kyllä elämäni muuttui, ja muuttuu yhä.
Ensimmäinen Konmaritukseni ei ollut täydellinen. Syystä, että koko elämäni olen kiinnittänyt tunteitani tavaroihin ja olen joutunut tekemään töitä tämän luopumisasian kanssa. Olen tehnyt useampia Konmarituskierroksia, ja joka kerran tavaramäärä on vähentynyt. Jokaisen kierroksen myötä on elämäni muuttunut parempaan suuntaan.
Joissakin tavaroissa olen päässyt (omilla kriteereilläni mitattuna) jopa minimalismiin, ja olen siitä tyytyväinen. Vaatteita on nyt tosi vähän, ja se sopii minulle koska vaatteet eivät ole minulle kovin tärkeä asia. Toisaalta taas kirjoja olen myös vähentänyt tosi paljon ja silti niitä on vielä satoja, tämä on heikko kohtani.
Haen usein vertaistukea ja motivaatiota tältä palstalta, kirjoista ja youtubesta. Marie Kondon kaksi ensimmäistä kirjaa ovat minulle todella tärkeitä, ja luen niitä edelleenkin lähes viikottain. Tavarasuhteeni mietityttää yhä ja yritän sisäistää Marie Kondon ajatuksia, suhteuttaa niitä omaan elämääni, oppia tuntemaan itseni. Tavallaan ratkaista sen miksi tunnen ja toimin näin ja miten voin sen muuttaa.
Järjestys on pitänyt ja paranee koko ajan. Olen karsinut kotoa huonekaluja, lamppuja, säilytyskalusteita ja irtotavaraa. Lattiapintaa näkyy nyt enemmän, on selkeämpää ja helpompi siivota. Samoin tasoilta on poistunut paljon sälää. Koska tavaraa on vähemmän näkyvillä olen huomattavasti rauhallisempi. Se voi kuulostaa joidenkin mielestä uskomattomalta, mutta omalla kohdallani ero on huomattava.
En ole Konmarittanut mieheni tavaroita, vain omiani ja yhteisiä. Miehen tavarat eivät silti häiritse minua, vaikka niissäkin olisi varmasti marittamista. Mikään hamstraaja hän ei onneksi ole.
Fyysisen tavaran vähenemisen myötä on yllätyksenä tullut se, että suurin muutos on tapahtunut kuitenkin henkisellä puolella. Se on saanut minut ymmärtämään, että jos tavarat olisi karsinut joku muu puolestani, olisi henkinen kasvu jäänyt puolitiehen. Omalla kohdallani tämä on vienyt aikaa, mutta silti muutos on ollut valtava heti ensimmäisestä konmarituksesta alkaen.
Jos olisin tiennyt vuosia sitten sen, mitä tiedän nyt, olisin säästänyt järkyttävät määrät aikaa, rahaa, stressiä, huolta, tilaa, syyllisyydentunteita ja ihmissuhteeni olisivat voineet huomattavasti paremmin.
Hyvin tärkeää on myös minimoida sisään tulevan tavaran määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetavaroiden karsimisessa auttoi, kun viimein sisäistin sen, että muistot ja tunteet ovat minussa, eivät tavarassa. Jos se on ollut elämäni kannalta merkittävä asia, kannan sitä mukanani siten, että se on muokannut minua. Ne ovat minussa. Minusta on tullut se kuka olen osittain niiden tärkeiden ihmisten ja tapahtumien kautta, ne ovat osa luonnettani ja persoonaani, vaikka en niitä muistaisikaan sellaisenaan. En tarvitse niiden muisteluun erillisiä tavaroita. Aloin myös kyseenalaistaa sitä, onko kaikki tarpeen muistaa. Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos unohdan jonkin asian? Jos se oli tärkeä, se on osa minua ja jos ei ole, oliko se merkittävä alkuunkaan?
Ja sen saman tunteen tuo pari esinettä. Pari ihaninta vauvanvaatetta + valokuvat tuovat ne samat muistot kuin kaksi äitiyspakkauslaatikollista vauvanvaatteita.
Totta, ja huomattavasti pienemmällä stressillä kuin kaksi isoa laatikollista tavaraa.
Minä olen nyt viikon verran siivonnut ja karsinut yhtä varastohuonetta.
Aikaa on mennyt, kun jokainen esine ja paperi (paperia oli/on edelleen PALJON) on tarkistettava erikseen.
Mutta nyt väsähdin.
Onko ok, että tungen kaikki takaisin ja jatkan joskus, kun on uusi virtapiikki?
Vai jätänkö tämän tavarakasan ja paperipinot tähän viereisen huoneen lattialle määräämättömäksi ajaksi odottamaan? Tämä viereinen huone on yleensä muussa käytössä ja tuo varastohuone vain varastona.
Harmittaa niitä kyllä edestakaisin roudatakaan, mutta nyt vaan tuli stoppi, eikä jaksa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku karsinut Konmari-menetelmällä? Kauanko siitä on aikaa ja onko järjestys pitänyt?
Entä muuttuiko elämä?
Monta krt.
Tein kierroksia lopulta 4, kerran vuodessa.
Samoin, kun laihdutuskuurit, tammikuussa aloitin.
Jokainen kierros oli tehokas, tarpeetonta lähti jätesäkeittäin.
Nyt karsin vähitellen. Jos löydän tarpeettoman, laitan sen heti myyntiin ja kk päästä vien fidaan.
Koti on lähes minimalistinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä muuttuiko elämä?Monta krt.
Samoin, kun laihdutuskuurit, tammikuussa aloitin.Jokainen kierros oli tehokas, tarpeetonta lähti jätesäkeittäin.
Nyt karsin vähitellen. Jos löydän tarpeettoman, laitan sen heti myyntiin ja kk päästä vien fidaan.
Muuttuiko elämäsi? Siis henkisellä puolella ja muuten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä muuttuiko elämä?Monta krt.
Samoin, kun laihdutuskuurit, tammikuussa aloitin.Jokainen kierros oli tehokas, tarpeetonta lähti jätesäkeittäin.
Muuttuiko elämäsi? Siis henkisellä puolella ja muuten?
Rahaa menee vähemmän ns turhaan.
Ennen tykkäsin käydä kirppiksillä, enää en.
Kotona on aina, 100% aina, siistiä.
Vaatekaapissa on vähän, mutta siistejä vaatteita.
Esim välikausikengät tulivat selkeesti tien päähän jo viime keväänä.
Aloin etsimään heti seuraavia, kokeilin eri malleja jne.
Yhdet tuli tarjoukseen, hain ne heti. Käytin vanhat kuitenkin loppuun, tuli pohjaan reikä. Kenkien määrä on sama.
Marraskuussa mennään häihin.
Sopiva mekko kaapissa. Työkaveri lainaa boleroa ja pikkulaukkua. Ei ennen ollut näin selkeää.
Hääpari toivoo rahaa lahjaksi. Kaikki on valmista.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa on mennyt, kun jokainen esine ja paperi (paperia oli/on edelleen PALJON) on tarkistettava erikseen.
Mutta nyt väsähdin.
Vai jätänkö tämän tavarakasan ja paperipinot tähän viereisen huoneen lattialle määräämättömäksi ajaksi odottamaan? Tämä viereinen huone on yleensä muussa käytössä ja tuo varastohuone vain varastona.
Harmittaa niitä kyllä edestakaisin roudatakaan, mutta nyt vaan tuli stoppi, eikä jaksa enempää.
Jätä joku pieni laatikollinen papereita tai tavaraa esille selvitettäväksi lähiaikoina, muuten laita takaisin. Tietenkin, jos olet aivan varma, ettet jaksa sitä pientäkään määrää selvitellä vähitellen, niin sitten vaan kaikki takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt väsähdin.
Jos kasat ei häiritse ketään muuta, niin anna olla. Otat nipun paperia kerrallaan ja vaikka telkkaria katsoessa lajittelet ne.
Joskus kun oikein kypsyttää joku kotityö niin huijaan itseni hommiin niin että teen sitä lempiohjelman mainoskatkoilla. Usein se tulee sitten tehtyä aika nopeasti. Tavallaan se ohjelma on palkinto siitä että teen sen homman. Ehkä kuulostaa tyhmältä mutta mulla toimii.
Jos kasat haittaavat muita, niin taivas niille tila varastohuoneeseen ja käy tekemässä hommia vartin pätkissä. Kuuntele musiikkia, tubekanavaa tai kirjaa samalla.
Saan myös potkua lukemalla tätä ketjua. Kun tietää että ei ole yksin ja että jotkut ovat päässeet jo maaliin asti, niin se antaa jaksamista.
Käytä hyväksesi myös ne päivät kun on raivoraivausfiilis.
Meillä on pihapiirissä paljon ulkorakennuksia, ja kaikki ihan täynnä miehen roinaa, ja ihan puhdasta roskaa, jota mies on niihin survonut. Olen vuosien varrella raivannut ja puhdistanut paikkoja, mutta mies sotkee sitä tahtia, että paikat menevät vuosi vuodelta pahempaan kuntoon. Mulla on yksi pieni kohta, johon olen laittanut puutarhavälineeni, ja nyt sekin paikka on sotkettu niin, etten saa niitä tavaroitani sieltä mitenkään helposti :( Harmittaa ja suututtaa.
Sisällä meillä ei ole onneksi kovin paljon turhaa tavaraa, koska raivasin kunnolla muutama vuosi sitten. Sisällä ongelma on ihan sotku, lika ja epäjärjestys. Mikään järjestys ei pysy ja tuntuu että muu perhe sotkee toisesta päästä nopeampaa kuin minä saan siivottua. Kotona joutuu jatkuvasti etsimään tavaroita, ja ennen kuin voi tehdä asian a, pitää siivota b, että jotain pystyy tekemään. Ei huvita tehdä edes kivoja juttuja, kun tietää, että joutuu taas etsimään tavaroita tai siistimään jotain ennen kuin voi aloittaa. On vaikea repiä motivaatioita tehdä asialle mitään, kun tuntuu, että kaikki vaivannäkö on hyödytöntä, ja olen muutenkin koko ajan väsynyt.
Alkuviikosta sain jonkinlaisen kiukunpuuskan ja "nyt riittää"-kohtauksen, ja päätin, että pyrin ns. normaalien kotitöiden lisäksi siivoamaan, järjestelemään tai karsimaan vähintään yhden kohteen joka päivä. Tehtävä saa olla ihan pienikin, jos jaksaminen ei riitä enempään, eikä asioita ole pakko tehdä missään loogisessa järjestyksessä (kuten huone tai tavararyhmä kerrallaan), jotta aloittamisen kynnys olisi mahdollisimman matala.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päiväkirjatiedostoja jotka olen yli 20 vuotta sitten laittanut salasanan taakse. Nyt en tietenkään muista salasanaa. Miten saisin tiedoston avatuksi?
Muistanalla salasanan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päiväkirjatiedostoja jotka olen yli 20 vuotta sitten laittanut salasanan taakse. Nyt en tietenkään muista salasanaa. Miten saisin tiedoston avatuksi?
Riippuu salasanasta ja ohjelmasta jolla se on tehty. Osa varsinkin vanhemmista ohjelmista voi olla helposti murrettavissa, mutta pitää tosiaan tietää millä salaus on tehty.
Toinen vaihtoehto on ns brute-force tekniikka, eli ohjelma joka pyrkii arvaamaan salasanan automaattisesti. Olen itse avannut salasanan takana olleen kryptatun tiedoston ohjelmalla joka on tehty salasanojen murtamiseen. Mutta tämä toimii vain heikkoihin ja lyhyisiin salasanoihin, onneksi muistin alkuosan salasanasta joka lyhensi riittävästi murrettavaa osuutta.
Molemmat tekniikat tarvitsee todennäköisesti jonkun kokeneen it-ihmisen, ja vielä tietoturvaan suuntautuneen sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt väsähdin.
2/20 muutettiin mun äidin osaomistusmökille.
Sain kuukaudessa tyhjennettyä yhden aitan.
Työpåivän jälkeen hain Ikean kassillisen verran tavaraa.
75-80% oli ihan roskaa, mm vanhoja pakasterasioita, rikkinäisiä vaatteita jne.
Useita satoja torissa myytyjä tavaroita, jätesäkeittäin pelkkää roskaa.
Satoja kertoja mietin tästä ei tule mitään.
Kesällä maalattiin talo rahoilla, jotka saatiin torissa myydyillä tavaroilla.
Yksi tädeistä tuli käymään mökillä syyskuussa.
Vuosi aikaisemmin oli mökki ja lisärakennukset olleet suht täynnä tarpeetonta.
Puoli vuotta myöhemmin oli mökiltä lähtenyt satoja jätesäkkejä, sisältö oli isolta osalta poissa, piha kunnossa, luonnonkukkia ja yleensäkin yleisilme siisti.
On aivan sama otatko pienen kasan päivässä vai keran viikossa ison.
Kunhan aloitat
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pihapiirissä paljon ulkorakennuksia, ja kaikki ihan täynnä miehen roinaa, ja ihan puhdasta roskaa, jota mies on niihin survonut. Olen vuosien varrella raivannut ja puhdistanut paikkoja, mutta mies sotkee sitä tahtia, että paikat menevät vuosi vuodelta pahempaan kuntoon. Mulla on yksi pieni kohta, johon olen laittanut puutarhavälineeni, ja nyt sekin paikka on sotkettu niin, etten saa niitä tavaroitani sieltä mitenkään helposti :( Harmittaa ja suututtaa.
Sisällä meillä ei ole onneksi kovin paljon turhaa tavaraa, koska raivasin kunnolla muutama vuosi sitten. Sisällä ongelma on ihan sotku, lika ja epäjärjestys. Mikään järjestys ei pysy ja tuntuu että muu perhe sotkee toisesta päästä nopeampaa kuin minä saan siivottua. Kotona joutuu jatkuvasti etsimään tavaroita, ja ennen kuin voi tehdä asian a, pitää siivota b, että jotain pystyy tekemään. Ei huvita tehdä edes kivoja juttuja, kun tietää, että joutuu taas etsimään tavaroita tai siistimään jotain ennen kuin voi aloittaa. On vaikea repiä motivaatioita tehdä asialle mitään, kun tuntuu, että kaikki vaivannäkö on hyödytöntä, ja olen muutenkin koko ajan väsynyt.
Alkuviikosta sain jonkinlaisen kiukunpuuskan ja "nyt riittää"-kohtauksen, ja päätin, että pyrin ns. normaalien kotitöiden lisäksi siivoamaan, järjestelemään tai karsimaan vähintään yhden kohteen joka päivä. Tehtävä saa olla ihan pienikin, jos jaksaminen ei riitä enempään, eikä asioita ole pakko tehdä missään loogisessa järjestyksessä (kuten huone tai tavararyhmä kerrallaan), jotta aloittamisen kynnys olisi mahdollisimman matala.
Hyvä! Kannattaa ottaa myös seuraavat asiat huomioon:
1. Älä järjestä liian tarkkaan, muille on helpompi pitää järjestyksessä, kun on kori "hanskat" kuin "villatumput", "lapaset", "lasten sormikkaat" ja niin edelleen, eli ei liian hankalaa.
2. Osta tarrakone ja laita kaikkeen lappu mitä siellä on. Meillä lapsi tyhjentää aina astianpesukoneen, on tehnyt tätä joku kolme vuotta, eikä tavaroiden paikat ole vaihtuneet, silti lähes joka kerta kysyy jostain mihin nämä menee tai missä järjestyksessä haarukat ja veitset ovat. Ja jos kaikki mukit ja lasit ovat käytössä, niin menee eri hyllyille.
3. Osaa luovuttaa. "minä olen ainoa joka laittaa takin kaappiin, muiden takit ovat aina rappusella. Minä joudun aina nostamaan ne kaappiin". Laita rappusten viereen muille perheen jäsenille oma naulakko tai ota ovi irti eteisen kaapista. Toki avonaulakko on rumempi kuin kaappi, mutta parempi kuin kasa.
4. Yritä sopia muun perheen kanssa yhteiset pelisäännöt. Pidetään olohuone koko ajan siistinä, laitetaan takit tullessa naulaan. Sellaista helppoa ja mitä saa sovituksi. Sitten kun ne rappuselle jätetyt takit löyvät joka pakkasaamu hangesta, niin äkkiä sen naulakon löytää. Ja kun huudat, että nyt lähtee kaikki olkkarissa oleva romu roskiin, niin äkkiä hakevat pois, jos oikeasti heität roskiin. Mutta pitää olla etukäteen sovittu ja ensin kokeilla positiivisen kautta.
5. Jos joku tuntuu turhalta (ei ole vuoteen käytetty) , mutta luopuminen on vaikeaa vie sinne varastoihin, sieltä voi sitten hakea jos kaivataan tai laittaa pois, kun pääsee yli.
Kyllä se siitä! Pidät vaan kaiken kanssa mielessä sen, että olisi mahdollisimman helppoa siivota ja karsit muut.
Kävin juuri läpi vanhoja saamiani synttäri-, joulu- ym. kortteja. Joitain heitin pois, tärkeimmät ja yllättävän ison osan edelleen säästin, kun niistä tuli niin hyvä mieli. Päätin lisäksi ottaa 5 kivan näköistä korttia ja laittaa ne yhteen isoon kehykseen, ja täytyy sanoa, että siitä tuli tosi tyylikäs ja ihanan näköinen. Tosi kiva nähdä huoneen seinällä kauniita kortteja, joista tulee hyviä muistoja mieleen. Suosittelen! Toimii myös lehtileikkeille, matkalipuille tai ihan mille tahansa paperimuistolle.
Ymmärrän kyllä, jos vaikka yksiön seiniä ei halua vuorata tuon tyyppisillä tauluilla, mutta etenkin jos on useampi huone, niin tuollaisilla muistotauluilla saa aivan ihanaa ilmettä vaikka makkariin tai työhuoneeseen.
Kerää jokapäivä 1 tavara poistoon. Vuoden aikana onkin jo paljon kerätty kassaan!!
Vierailija kirjoitti:
Kerää jokapäivä 1 tavara poistoon. Vuoden aikana onkin jo paljon kerätty kassaan!!
Aloitin viime vuoden tammikuussa uuden tavan. Joka tammikuu laitan 10 tavaraa myyntiin.
Myynti % on ehkä 60.
Ei näy missään, myytävää riittää, mutta rahat olen käyttänyt itseeni.
Maksoin yhden hotelliviikonlopun, kalliin hammasremontin ja vähän on jäljellä.
Ei ongelmaa kerää myytävää. Aina löytyy
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo, pöljä ohje niille, jotka jo hukkuvat tavaraa. Varmaan jo konmarit sun muut raivaukset läpikäyneille ihan toimiva.
Itse olen nyt kuukauden aikana kerännyt 30 isoa JÄTESÄKILLISTÄ tavaraa poistoon (kappaleita en todellakaan alkanut laskemaan) ja saman verran silkkaa roskaa suoraan kaatopaikalle.
Edelleen tavaraa riittää tuleviksi kuukausiksi ja vuosiksi raivattavaa vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viime vuoden tammikuussa uuden tavan. Joka tammikuu laitan 10 tavaraa myyntiin.
Myynti % on ehkä 60.
Ei näy missään, myytävää riittää, mutta rahat olen käyttänyt itseeni.
Maksoin yhden hotelliviikonlopun, kalliin hammasremontin ja vähän on jäljellä.Ei ongelmaa kerää myytävää. Aina löytyy
Mitä oikein myyt, jos kerran vuodessa (joka tammikuu) myyt 6 tavaraa (10:stä 60%) ja sillä pääsee lomille ja hammaslääkäreihin? Vai oliko kyseessä 10 kalliin tavaran myyminen, mistä saat ostohinnasta vielä
60% ? Hirmuisen epäselvästi ilmaiset itseäsi.
Ja kyllä, uskon, että ei näy missään, jos vuodessa luopuu muutamasta tavarasta. Pointtisi oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo, pöljä ohje niille, jotka jo hukkuvat tavaraa. Varmaan jo konmarit sun muut raivaukset läpikäyneille ihan toimiva.
Itse olen nyt kuukauden aikana kerännyt 30 isoa JÄTESÄKILLISTÄ tavaraa poistoon (kappaleita en todellakaan alkanut laskemaan) ja saman verran silkkaa roskaa suoraan kaatopaikalle.
Edelleen tavaraa riittää tuleviksi kuukausiksi ja vuosiksi raivattavaa vaikka kuinka.
Onpa tosi ikävää haukkua toisten vinkkejä. Laita mieluummin alapeukku, jos olet eri mieltä tai anna omia vinkkejä rakentavammin ja ystävällisemmin. Ei vähättelemällä ja lyttäämällä muita.
Eri
Wordillä.