tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20741)
Eikö kenelläkään muulla tule itselle huono fiilis jos on vanhat kulahtaneet, reikäiset alushousut jalassa? Itsekin pyrin toki käyttämään vaatteet loppuun asti, mutta rajansa kaikella. Oma mittarini onkin se, että vaate on aika heittää pois silloin kun se on niin huonossa kunnossa/rikkinäinen että se aiheuttaa huonoa fiilistä.
Joskus käytin reikäisiä alushousuja, mutta alkoi häiritsemään se ikävä tunne aina esim vessassa käynnin yhteydessä, kun joka kerta joutui näkemään sen reijän tai reijät. Nykyään otan enemmän huomioon omat fiilikset, mutta kukin tyylillään tietenkin. 😊
Jos alushousuihin tulee reikä, niin paikkaan sen, eikö kukaan muu tee niin? :D Tuntuu inhottavalta käyttää reikäisiä pöksyjä, mutta tuntuu myös tyhmältä heittää niitä roskiin, kun niin pienellä vaivalla ne voi korjata. Ja taas mennään pitkään!
Vierailija kirjoitti:
Kysymys keskustelijoille:
A) Onko tavaran vähentäminen sinulle päätavoite itsessään? Eli haluat kodin jossa ylipäätään on vähän tavaraa
Vai
B) Onko tavoite vähentää vain turhat tavarat, joita et käytä?
Kysymys tuli mieleen, kun itseltäni löytyy noin kymmenkunta takkia ja aion pitää ne kaikki, koska niillä on keskenään eri käyttötarkoitukset ja jokainen kauden mukaan aktiivisessa käytössä. Esim. 10 vuotta vanha nahkatakki käy päällä vain muutaman kerran vuodessa mm festareilla, silti aion säästää. En siis tavoittele mahdollisimman vähää takkien määrää vaan sitä, että minulla on tarpeisiini sopivat päällysvaatteet joita kaikkia käytän tarvittaessa. Kun kävin takit läpi, poistin vain yhden, jota en ole useampaan vuoteen käyttänyt.
Ei myöskään uppoa ajatus, että joisin viiniä mukista yms vihjeet. Eli pidän mieluummin isomman lasiston, jotta voin tarjota viiniä oikeanlaisesta lasista. Eli valitsen B.
Paikka ja tarkoitus kaikelle. Määrääviä tekijöitä on siis tarvitsenko ja käytänkö tavaraa sekä onko sille tilaa kotona. Molemmat pitää täyttyä, että tavara saa jäädä. Vielä on tavaraa joilla on paikka, mutta ei tarkoitusta,mutta onneksi jo lähes kaikella on paikka. Ettei tavaraa ole ympäriinsä ja tavarat löytyvät helposti.
Jokaisella on eri tavarat mitä tarvitsee ja haluaa säästää, pitää vaan päästä yli niistä lapsuudenkodissa opituista tavoista, epärealistisista kuvasta itsestään ja tunnesiteitä tavaroihin. Sitten löytää sen oman tiensä ja ne oikeasti tarpeelliset.
Minäkin pidän ketjussa paljon vinkeistä miten käyttää olemassa olevia tavaroita uudella tavalla ja oivalluksista miten tekee jotain vain kun on opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla mitään kummallista tai järjetöntä tavaraa minkä olette päättäneet kuitenkin tietoisesti säilyttää?
Itselläni on todella kauniit kangaspintaset korkeakorkoiset kengät, joilla tuskin tulen koskaan kävelemään. Ne ovat vitriinissä hajuvesipullojen ja vintage-kuvan kanssa ja muodostavat kauniin asetelman. Silti naurattaa ajatus että minulla on kengät lasivitriinissä.
Kukaan ei ole koskaan yksin! Minulla on useita kenkiä vitriinissä. Ja muutama just tuollainen "en voi kävellä näillä" pari :) Samoin hajuvesipulloja, kirjoja yms kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Jos alushousuihin tulee reikä, niin paikkaan sen, eikö kukaan muu tee niin? :D Tuntuu inhottavalta käyttää reikäisiä pöksyjä, mutta tuntuu myös tyhmältä heittää niitä roskiin, kun niin pienellä vaivalla ne voi korjata. Ja taas mennään pitkään!
Minä en, koska alushousuissa funktiona on mulla mm. mukavuus. Jos housuissa oleva paikka hiertäisi niin eihän ne olisi enää mukavat. Olen tosin niin herkkäihoinen, että joudun vaihtelemaan alushousujen mallia, ettei iho totu ja ärsyynny. Toisinaan pidän vaatteita nurinpäin, niin että saumat ovat ulospäin. Ja leikkaan tarkasti kaikki pesulaput yms pois.
Minun filosofia on, että tavarankarsimisen pitää helpottaa elämää. Esimerkiksi yleiskone oli vaikea, koska se oli kaapissa tiellä (vaikeutti), mutta todella kätevä sen 5 kertaa vuodessa, kun käytin sitä (helpotti). No ratkaisin poistamalla muita tavaroita ylähyllyltä ja laitoin sen sinne, nyt vaikka hankala ottaa esiin, niin sen tuoma apu on isompi.
Koriste-ja taide-esineissä voi myös miettiä, että vaikeuttaa elämää, kun pitää pyyhkiä pölyjä, säilöä eri kauden tavaroita ja vaihdella niitä. Helpottaa, koska tuo kotiin tunnelmaa ja piristää mieltä. Sitten aina pohtii, kumpi on tärkeämpää tämän esineen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
A) Onko tavaran vähentäminen sinulle päätavoite itsessään? Eli haluat kodin jossa ylipäätään on vähän tavaraa
Vai
Kysymys tuli mieleen, kun itseltäni löytyy noin kymmenkunta takkia ja aion pitää ne kaikki, koska niillä on keskenään eri käyttötarkoitukset ja jokainen kauden mukaan aktiivisessa käytössä. Esim. 10 vuotta vanha nahkatakki käy päällä vain muutaman kerran vuodessa mm festareilla, silti aion säästää. En siis tavoittele mahdollisimman vähää takkien määrää vaan sitä, että minulla on tarpeisiini sopivat päällysvaatteet joita kaikkia käytän tarvittaessa. Kun kävin takit läpi, poistin vain yhden, jota en ole useampaan vuoteen käyttänyt.
Ei myöskään uppoa ajatus, että joisin viiniä mukista yms vihjeet. Eli pidän mieluummin isomman lasiston, jotta voin tarjota viiniä oikeanlaisesta lasista. Eli valitsen B.
Minullakin vaihtoehto B. Esim. useita takkeja eri tarkoituksiin. En todellakaan aio heittää niitä pois siksi, että tavaraa pitäisi olla mahdollisimman vähän. En myöskään aio heittää pois useita käyttökelpoisia farkkujani samasta syystä. Luovun niistä vasta siinä vaiheessa, kun ovat niin huonossa kunnossa, ettei niitä voi enää pitää.
Minulla vaatteiden valintaan meni ihan hirveästi aikaa ja energiaa joka päivä. Ja vaatteita on todella paljon ja rakastan niitä kaikkia. Onneksi minulla on myös paljon säilytystilaa, koska on vaatehuone. Ostin 11 säilytyslaatikkoa. Jätin alusvaatteet omille paikoilleen ja housut, niitä omistan tasan kahdet (farkut ja suorat mustat) ja loin muista itselleni 12 erilaista kapselivaatekaappia, jokaiselle kuukaudelle omansa. Urheiluvaatteita, juhlamekkoja ja pyjamia oli vähemmän, niin niitä ei ihan joka kuukaudessa vaihdeta, ovat jokaisen vuodenajan alussa. Nyt on myös helppo kuukauden jälkeen huomata, jos jostain vaatteesta ei pidä ja laittaa se pois käytöstä. Yleensä otan uuden laatikon kuukauden alussa, kesällä vähän oli säätöä, kun loma- ja työvaatteet on aika erilaisia.
Kapselivaatekaappi on ihanan helppo, mutta minä ehdin kyllästyä siihen nopeasti. Jos olisin oikeasti karsinut ison osan vaatteistani ja jättänyt muutaman laatikon verran kapselivaatekaappia, niin todennäköisesti olisin kuluttanut enemmän. Joka kuukausi ostanut jotain uutta ja laittanut moneen kertaan käytettyjä pois, ihan turhaan, vaan koska olisin ollut kyllästynyt siihen. Nyt en ole ostanut muuta kuin yhdet verkkarit ja lenkkarit, koska niitä meni rikki. En halua ostaa, koska juuri vaihdoin uuden laatikon ja kaikki tuntuu uusilta tai en viitsi ostaa vielä, kun kohta on taas laatikon vaihto.
Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että seuraavassa laatikossa on eri kuoseja, malleja ja värejä kuin edellisessä, mutta myös perusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai
Ei myöskään uppoa ajatus, että joisin viiniä mukista yms vihjeet. Eli pidän mieluummin isomman lasiston, jotta voin tarjota viiniä oikeanlaisesta lasista. Eli valitsen B.Minullakin vaihtoehto B. Esim. useita takkeja eri tarkoituksiin. En todellakaan aio heittää niitä pois siksi, että tavaraa pitäisi olla mahdollisimman vähän. En myöskään aio heittää pois useita käyttökelpoisia farkkujani samasta syystä. Luovun niistä vasta siinä vaiheessa, kun ovat niin huonossa kunnossa, ettei niitä voi enää pitää.
Samoin minulla, jos tilaa säilykseen on, en laita tavaroita pois vain sen takia, että en tarvitse kuin kuudet kengät. Laitan pois ne joita en oikeasti koskaan käytä tai jos kenkäkaappiin ei mahdu, niin sitten niitä mitä käytän harvemmin.
Ja samalla mietin, mikä on se määrä mitä tarvitsen, enkä osta lisää, vaikka edellisiä menee rikki.
Ostan jos korvaavia ei enää ole kaapissa (tai on rikki/kohta menossa rikki) ja tunnen tarvitsevani sellaiset. Ostamisessa yritän nykyään pitää sääntönä, että laitan puhelimessa olevalle listalle, niitä joita tunnen tarvitsevani. Listalla olevia tavaroita vertailen ja mietin millaisen haluan (joskus useampi vaihtoehto) ja sitten ostan, kun löydän listalla olevan alennuksesta tai yllättävän halvalla. Samalla vanha menee pois, jos vaikka reikäiset lenkkarit olleet vielä käytössä. Joskus prosessia pitää nopeuttaa, esimerkiksi kun kahvinkeitin hajosi, niin samana iltana oli uusi. Mutta pyrin jokaisen esineen osalta käymään tuon prosessin läpi, että ostaminen olisi tietoista ja tarveperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla mitään kummallista tai järjetöntä tavaraa minkä olette päättäneet kuitenkin tietoisesti säilyttää?
Itselläni on todella kauniit kangaspintaset korkeakorkoiset kengät, joilla tuskin tulen koskaan kävelemään. Ne ovat vitriinissä hajuvesipullojen ja vintage-kuvan kanssa ja muodostavat kauniin asetelman. Silti naurattaa ajatus että minulla on kengät lasivitriinissä.
Kukaan ei ole koskaan yksin! Minulla on useita kenkiä vitriinissä. Ja muutama just tuollainen "en voi kävellä näillä" pari :) Samoin hajuvesipulloja, kirjoja yms kaunista.
Ihana kuulla etten ole ainoa :D
Viime päivien paperikeskustelun innoittamana selailin läpi oman "tärkeiden paperien" mappini ja sieltähän lähti yli puolet kohti työpaikan tietosuojaroskista.
Jäljelle jäi tietyt sopimuspaperit allekirjoituksineen, työtodistukset, tutkintotodistukset, verotodistukset ja verotukseen liittyvät kuitit (vähennyksiin menneet asiat) verottajan vaatimalta ajalta. Jätin myös ne takuukuitit, joissa takuuta on jäljellä, vaikka kai niistäkin olisi voinut kuvat ottaa. Helpompi kun ovat tuossa samassa mapissa muiden oleellisten paperien kanssa.
Voittajafiilis, koska on pitänyt jaksaa käydä läpi tuo mappi koko kesän ajan ja en vaan ole saanut aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vai
Vastaan sekä A että B. Tunnustan, että saan iloa esimerkiksi siitä, että minulla on vain kuusi paria kenkiä. Toisaalta en ihan oikeasti tarvitse enempää. On sandaalit, korkkarit, lenkkarit, siistit loaferit, korolliset nilkkurit ja talvisaappaat - kenkiä joka tarpeeseen.
Oman kokenukseni mukaan mitä pitempään on karsinut tavaraa, sitä vähemmällä huomaa pärjäävänsä. Kengistä ei tarvitse erivärisiä versioita, kun ei vaatteissakaan ole enää kuin paria väriä ja kaikki sopii kaikkeen.
Toisaalta elämäntyyli vaikuttaa tietysti myös. Jos harrastaa aktiivisesti juoksua, tarvitsee varmaankin useammat lenkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaatteiden valintaan meni ihan hirveästi aikaa ja energiaa joka päivä. Ja vaatteita on todella paljon ja rakastan niitä kaikkia. Onneksi minulla on myös paljon säilytystilaa, koska on vaatehuone. Ostin 11 säilytyslaatikkoa. Jätin alusvaatteet omille paikoilleen ja housut, niitä omistan tasan kahdet (farkut ja suorat mustat) ja loin muista itselleni 12 erilaista kapselivaatekaappia, jokaiselle kuukaudelle omansa. Urheiluvaatteita, juhlamekkoja ja pyjamia oli vähemmän, niin niitä ei ihan joka kuukaudessa vaihdeta, ovat jokaisen vuodenajan alussa. Nyt on myös helppo kuukauden jälkeen huomata, jos jostain vaatteesta ei pidä ja laittaa se pois käytöstä. Yleensä otan uuden laatikon kuukauden alussa, kesällä vähän oli säätöä, kun loma- ja työvaatteet on aika erilaisia.
Kapselivaatekaappi on ihanan helppo, mutta minä ehdin kyllästyä siihen nopeasti. Jos olisin oikeasti karsinut ison osan vaatteistani ja jättänyt muutaman laatikon verran kapselivaatekaappia, niin todennäköisesti olisin kuluttanut enemmän. Joka kuukausi ostanut jotain uutta ja laittanut moneen kertaan käytettyjä pois, ihan turhaan, vaan koska olisin ollut kyllästynyt siihen. Nyt en ole ostanut muuta kuin yhdet verkkarit ja lenkkarit, koska niitä meni rikki. En halua ostaa, koska juuri vaihdoin uuden laatikon ja kaikki tuntuu uusilta tai en viitsi ostaa vielä, kun kohta on taas laatikon vaihto.
Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että seuraavassa laatikossa on eri kuoseja, malleja ja värejä kuin edellisessä, mutta myös perusvaatteita.
Onnittelut, olet mielestäni ratkaissut hienosti tuon kuluttamisen/ kyllästymisen ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vai
Sanoisin että B. En tavoittele minimalistista kotia, eikä tavoitteeni ole esim. asua pienemmissä neliöissä, vaan omistaa se mitä tarvitsee ja mikä järkevästi tähän meidän kotiin mahtuu. Minulla on paljon esim. ulkoilu- ja urheiluvaatteita ja kotona kokonainen kuntosali, koska liikumme koko perhe paljon ja ne ovat jatkuvassa käytössä. Nyt varsinkin korona-aikana ovat ilahduttaneet, kun ei ole tarvinnut lähteä julkisiin tiloihin harrastamaan. Toisaalta taas, jos harrastus joskus jäisi, en alkaisi niitä hilloamaan, vaan laittaisin kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Viime päivien paperikeskustelun innoittamana selailin läpi oman "tärkeiden paperien" mappini ja sieltähän lähti yli puolet kohti työpaikan tietosuojaroskista.
Jäljelle jäi tietyt sopimuspaperit allekirjoituksineen, työtodistukset, tutkintotodistukset, verotodistukset ja verotukseen liittyvät kuitit (vähennyksiin menneet asiat) verottajan vaatimalta ajalta. Jätin myös ne takuukuitit, joissa takuuta on jäljellä, vaikka kai niistäkin olisi voinut kuvat ottaa. Helpompi kun ovat tuossa samassa mapissa muiden oleellisten paperien kanssa.
Voittajafiilis, koska on pitänyt jaksaa käydä läpi tuo mappi koko kesän ajan ja en vaan ole saanut aikaiseksi.
Noi kannattaa jakaa vielä kahtia. Sopimukset ja työ/tutkintotodistukset paikkaan, josta noudat vain tarvittaessa (työnhakuun liittyen lähinnä). Verot ja takuukuitit ja muut päivittyvät jätät lähemmäs ja siivoat vähintään kerran vuodessa.
Nämä mahtuvat todennäköisesti jo kahteen kulmalukkokansioon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kiva ja toimii kuin lapsilla, ei kaikkia leluja käytössä yhtä aikaa. Pienemmän vaatevaraston ja vähemmän vaihteluntarpeen ihmisille sopii se Project 333 jossa kolmen kuukauden vaatteiksi valitaan 33 vaatekappaletta. Mukana ei urheiluvaatteet, mahdolliset rönttäiset kotivaatteet, yöasut ja alusvaatteet. Tein sitä aikaisemmin, mutta kun siirryin käyttämään enimmäkseen mekkoja, ei ole edes 33 vaatekappaletta käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt takuukuitit ja käyttöohjeet kannattaa säilyttää ehdottomasti!
Itsellä ainakin milloinkaan ennen ei ole ollut takuutapauksia kuin nyt näiden kiinassa valmistettujen paskojen kanssa.
Ja jossain vaiheessa joku harvemmin käytettävä toiminto voi olla hyvä katsoa ohjekirjan kanssa.
Miksi naiset on tuommoisia ääripäästä toiseen ämpyilijöitä, kaikki tai ei mitään, eikä mitään välimuotoja tunneta?
Takuukuitit kannattaa säilyttä (jos ne ei ole sähköisinä versioina kaupan tietokannassa), mutta miksi ihmeessä ohjekirja pitäisi säilyttää? Kaikki ohjekirjathan löytyy netistä sähköisinä versioinakin. Mä uuden laitteen saatuani lataan sen sähköisen ohjekirjan tietokoneeni ohjekirjat-kansioon ja heitän paperisen mäkeen. Periaatteessa ei tarvisi varmasti edes ladata ohjekirjaa itselle vaan hakea se aina tarvittaessa netistä, mutta tykkään että ohjekirja ladattuna vähän nopeammin kun ei tarvi etsiä sitä mistään.
Minä tarvitsen nimenomaa ilmalämpöpumpun ohjekirjaa sen muutaman kerran vuodessa, kun pitää säätää kylmältä lämpöiselle tai toisin päin. Tuntuisi ihan hirvittävän vaivalloiselta mennä yläkertaan käynnistämään tietokonetta, kirjautua ja etsiä se ohjekirja. Nyt otan kirjan laatikosta sekunnissa, se on päällimmäisenä tai sitten siinä on astianpesukoneen käyttöohje.
Pesukoneen ohjeen jätin kellariin, jotta voin tarvittaessa katsoa pesuohjelmia, sieltäkin olisi ikävä kävellä kahdet rappuset käynnistelemään konetta. Puhelimen ruudulta on mielestäni vaikea katsoa, pieni ruutu ja aina kun zoomailee kuvaa, niin sivu vaihtuu vahingossa, eikä puhelinkaan usein ole mukana kellarissa.
Muita ohjeita olen harvemmin tarvinnut, yleensä kaivan ohjetta sen verran, että löydän tuotteen merkin+mallin ja kurkkaan sen lopussa olevan ongelmatilannetaulukon ja sitten googlaan. Helppoa, kun on laitteet ja ohjeet samassa paikassa.
Mutta jokainen tavallaan, toisella voi olla kone helpommassa paikassa ja aina auki, tai muistaa laitteiden merkit ulkoa, että voi googlata asian.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä kohdassa reikä on ja missä kunnossa alushousut on muuten. Huonokuntoisia ja muuten tosi kuluneita en paikkaa, mutta hyvässä kunnossa olevat paikkaan, jos reikä on vaikka sauman kohdalla.
Sama pätee muihinkin vaatteisiin. Paikkaan reikiä ja repeytymiä, jos vaate on muuten ok kunnossa, mutta kulahtaneita vanhoja roskiskunnossa olevia rytkyjä en, vaan silloin se reikä on ikäänkuin viimeinen niitti ja merkki siitä että nyt on vihdoin aika heittää vaate pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt takuukuitit ja käyttöohjeet kannattaa säilyttää ehdottomasti!
Itsellä ainakin milloinkaan ennen ei ole ollut takuutapauksia kuin nyt näiden kiinassa valmistettujen paskojen kanssa.
Ja jossain vaiheessa joku harvemmin käytettävä toiminto voi olla hyvä katsoa ohjekirjan kanssa.
Miksi naiset on tuommoisia ääripäästä toiseen ämpyilijöitä, kaikki tai ei mitään, eikä mitään välimuotoja tunneta?
Takuukuitit kannattaa säilyttä (jos ne ei ole sähköisinä versioina kaupan tietokannassa), mutta miksi ihmeessä ohjekirja pitäisi säilyttää? Kaikki ohjekirjathan löytyy netistä sähköisinä versioinakin. Mä uuden laitteen saatuani lataan sen sähköisen ohjekirjan tietokoneeni ohjekirjat-kansioon ja heitän paperisen mäkeen. Periaatteessa ei tarvisi varmasti edes ladata ohjekirjaa itselle vaan hakea se aina tarvittaessa netistä, mutta tykkään että ohjekirja ladattuna vähän nopeammin kun ei tarvi etsiä sitä mistään.
Minä tarvitsen nimenomaa ilmalämpöpumpun ohjekirjaa sen muutaman kerran vuodessa, kun pitää säätää kylmältä lämpöiselle tai toisin päin. Tuntuisi ihan hirvittävän vaivalloiselta mennä yläkertaan käynnistämään tietokonetta, kirjautua ja etsiä se ohjekirja. Nyt otan kirjan laatikosta sekunnissa, se on päällimmäisenä tai sitten siinä on astianpesukoneen käyttöohje.
Pesukoneen ohjeen jätin kellariin, jotta voin tarvittaessa katsoa pesuohjelmia, sieltäkin olisi ikävä kävellä kahdet rappuset käynnistelemään konetta. Puhelimen ruudulta on mielestäni vaikea katsoa, pieni ruutu ja aina kun zoomailee kuvaa, niin sivu vaihtuu vahingossa, eikä puhelinkaan usein ole mukana kellarissa.
Muita ohjeita olen harvemmin tarvinnut, yleensä kaivan ohjetta sen verran, että löydän tuotteen merkin+mallin ja kurkkaan sen lopussa olevan ongelmatilannetaulukon ja sitten googlaan. Helppoa, kun on laitteet ja ohjeet samassa paikassa.
Mutta jokainen tavallaan, toisella voi olla kone helpommassa paikassa ja aina auki, tai muistaa laitteiden merkit ulkoa, että voi googlata asian.
Pesukoneen ohjelmista kannattaa printata netistä kuva ja liimata se pyykkikaapin oveen. :)
Myös noi ilmalämpöpumpun jatkuvasti tarvittavat ohjeet voi liimata vaikka siihen sisäyksikköön.
Silloin ei tarvitse plarata ohjekirjoja ollenkaan.
Onhan näitä paljonkin. Jonkun toisen mielestä järjettömiä, mulle tärkeitä. Pari esimerkkiä.
- Vinyylilevyt ja vinyylisoitin. Omistan käytännössä kaikki levyt myös diginä tai ne löytyy streamauspalveluista. Siitä huolimatta en luopuisi vinyyleistäni ja kuuntelen kotona musaa vähintään yhtä usein vinyyleistä kuin diginä.
- Isovanhempieni vanha puinen kahvin jauhin. Tämä ei ole edes enää toimintakuntoinen, mutta on mun keittiössä koriste-esineenä.