Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20675)

Vierailija
6541/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalistinen estetiikka ja minimalistinen elämäntapa. Olen viime aikoina miettinyt tätä jakoa, kun mulla on hirveästi tuttuja, jotka edustanevat tuota ensin mainittua: heitä inspiroi tyhjä tila, valkoinen tila, mahdollisimman vähäinen irtaimisto, muutaman vaatteen vaatekaappi, samanvärisyys jne.

Mulla taas on minimalistinen elämäntapa eli pyrin pitämään elämän simppelinä. Koti ei ole tyhjä eikä valkoinen, mutta kaikelle on paikka, kaikki on paikoillaan, kotona on puhdasta, kaikki on muotoutunut tarkoituksenmukaiseksi juuri meidän perheen arkeen ja mieltymyksiin nähden.

Tunnistatteko tämän teoreettisen jaon minimalist esthetics vs. minimalis lifestyle käytännössä? Tuleeko koskaan törmäyksiä?

Vierailija
6542/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minimalistinen estetiikka ja minimalistinen elämäntapa. Olen viime aikoina miettinyt tätä jakoa, kun mulla on hirveästi tuttuja, jotka edustanevat tuota ensin mainittua: heitä inspiroi tyhjä tila, valkoinen tila, mahdollisimman vähäinen irtaimisto, muutaman vaatteen vaatekaappi, samanvärisyys jne.

Mulla taas on minimalistinen elämäntapa eli pyrin pitämään elämän simppelinä. Koti ei ole tyhjä eikä valkoinen, mutta kaikelle on paikka, kaikki on paikoillaan, kotona on puhdasta, kaikki on muotoutunut tarkoituksenmukaiseksi juuri meidän perheen arkeen ja mieltymyksiin nähden.

Tunnistatteko tämän teoreettisen jaon minimalist esthetics vs. minimalis lifestyle käytännössä? Tuleeko koskaan törmäyksiä?

Tosi kiinnostava kysymys! Samastun enemmän tuohon minimalistiseen elämäntapaan. Kovin niukasta sisustuksesta en pidä mutta haluan, että kotona on siistiä, puhdasta ja vähän tavaroita esillä tai säilytyksessä ja että kotonani on vain tavaroita, jotka sinne haluan ja olen valinnut ne hankkia tai ottaa. Periaatteessahan voi olla samaan aikaan minimalistinen sisustus ja tavaraa, myös tarpeetonta, täynnä olevat säilytystilat. Samalla voi myös ostaa paljon ja turhaa vaikka sisustus ja pukeutuminen olisivat minimalistisia tai elämäntapa voi muuten olla tarpeettoman kuormittava tai jopa kaaottinen. 

Mun nähdäkseni minimalistisen elämäntavan ytimessä on intentionaalisuus eli että on selvillä omista tarpeistaan, toiveistaan ja haluistaan, ja toiminta ja elämän puitteet, tavarat mukaanlukien, sovitetaan palvelemaan näitä päämääriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6543/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistanpa hyvinkin. Oma kotini ei myöskään ole kokovalkoinen eikä äärimmäisen minimalistisen estetiikan mukaisesti ylityylikäs. Seinät ja kaapit ovat kyllä valkoiset, mutta vähistä tavaroistani osa on hyvinkin kuluneita, erivärisiä ja epätrendikkäitä. Jossain vaiheessa minimalistinkin täytyy valita, kumpaan pyrkii enemmän: esteettisyyteen vai ylimääräisen kulutuksen ja oravanpyörän välttämiseen.

Vierailija
6544/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistanpa hyvinkin. Oma kotini ei myöskään ole kokovalkoinen eikä äärimmäisen minimalistisen estetiikan mukaisesti ylityylikäs. Seinät ja kaapit ovat kyllä valkoiset, mutta vähistä tavaroistani osa on hyvinkin kuluneita, erivärisiä ja epätrendikkäitä. Jossain vaiheessa minimalistinkin täytyy valita, kumpaan pyrkii enemmän: esteettisyyteen vai ylimääräisen kulutuksen ja oravanpyörän välttämiseen.

Joo. Minimalismin ja zero wasten ympärille on keskittynyt oma kuluttamisen haaransa, niin ironista kuin se onkaan.

6545/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38638 Hajurohmo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

905 - vaatteista ei tehdä pinoja, vaan jonoja. Ne viikataan siis pystyyn. Jonot eivät pysy pystyssä ilman tukea, mutta minun kaapissani on vetolaatikoita ja muutamalle perushyllylle nostin tarpeettomina lojuneita lankakoreja. Alusvaatteet ja sukkahousut viikkasin pahvilaatikoihin. YouTubesta voi katsoa konmari method -videoita, joissa tämä viikkaus havainnollistetaan. T. Palapeli

Tässä näkee itämaisen ja eurooppalaisen ajattelun eron!

Pino on siis pystysuora, kuin kerrostalo. "Jono" on vaakasuora, ehkä vähän limittäin asetellut vaatteet. Mutta tämä nyt ei kuulu varsinaiseen teemaan...

Jono? Eli peräkkäin? Jos rinnakkain/vierekkäin, niin mielestäni rivi. Jonossa on yhtä vähän järkeä visuaalisuuden suhteen kuin pinossa.

Rivi ja jono ovat vaakasuoria, pino pystysuora. Tämä tosin ei auta pätkän vertaa tavaran järjestämisessä, mutta auttaa hahmottamaan muodostelman... sanotaanko se nyt: avaruudellisia suhteita tai jotain sellaista... : )

Riviin järjesty!

6546/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oudonnäköisen muodostelman tuo edellinen lainaukseni jätti: tein kai lottorivini väärin... Kaipa siitä kuitenkin hyvällä tahdolla selvän saa, kuka mitäkin kirjoitti. 

Vierailija
6547/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä minimalisesta estetiikasta. Kotoani tuskin monikaan arvaisi, että minimalismin ajatuksia silti noudatan. Minulla on avohyllyä ja lasivitriiniä, mutta myös suljettujen kaappien takana on sama väljä järjestys ja on ihan tyhjiä hyllyjäkin. Samoin minulla on värejä ja kuvioita sisustuksessa käytettynä. Minusta kotona pitää olla itsellä mukava olla. Jos joku haluaa asua steriilissä laatikossa, niin hyvä hänelle. Minä haluan nähdä tarkkaan valittuja esineitä, värejä ja kuvioita, pehmeyttä ja mukavuutta.

On meilläkin asioita joita en haluaisi pitää näkyvillä, mutta on pakko arjen sujuvuuden vuoksi. Lapsen lukujärjestys jääkaapin ovessa, kori miehen puolipitoisille vaatteelle, paahdin, telkkari makkarissa ja niin edelleen.

Samoin pidän kuvioista ja väreistä vaatteissa, niin niitä pitää olla paljon enemmän, kuin jos vaan käyttäisi musta/valkoinen/harmaa akselin vaatteita. Koska tykkään yhdistellä kuvioita yksivärisiin, niin ei kaikki värit ja kuviot sovi keskenään. Tämä aiheuttaa vähän päänvaivaa tämän minimalismin kanssa.

Vierailija
6548/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä minimalisesta estetiikasta. Kotoani tuskin monikaan arvaisi, että minimalismin ajatuksia silti noudatan. Minulla on avohyllyä ja lasivitriiniä, mutta myös suljettujen kaappien takana on sama väljä järjestys ja on ihan tyhjiä hyllyjäkin. Samoin minulla on värejä ja kuvioita sisustuksessa käytettynä. Minusta kotona pitää olla itsellä mukava olla. Jos joku haluaa asua steriilissä laatikossa, niin hyvä hänelle. Minä haluan nähdä tarkkaan valittuja esineitä, värejä ja kuvioita, pehmeyttä ja mukavuutta.

On meilläkin asioita joita en haluaisi pitää näkyvillä, mutta on pakko arjen sujuvuuden vuoksi. Lapsen lukujärjestys jääkaapin ovessa, kori miehen puolipitoisille vaatteelle, paahdin, telkkari makkarissa ja niin edelleen.

Samoin pidän kuvioista ja väreistä vaatteissa, niin niitä pitää olla paljon enemmän, kuin jos vaan käyttäisi musta/valkoinen/harmaa akselin vaatteita. Koska tykkään yhdistellä kuvioita yksivärisiin, niin ei kaikki värit ja kuviot sovi keskenään. Tämä aiheuttaa vähän päänvaivaa tämän minimalismin kanssa.

Meillä samoin.

Ei ole minimalista, mutta on selkeää.

Esim käytän vaatteet loppuun, mutta silti vaatteet ovat siistit ja ajan henkiset. Ei mitään ryysyjä.

Kaapeissa löytyy tyhjiä hyllyjä ja esillä esineitä, jotka keräävät pölyä.

Ulkonäkö edellä.

Vierailija
6549/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, minullakin on enemmän minimalistinen elämäntapa. Vaatteissa on väriä ja sisustus ei ole ylipäänsä kovin esteettinen. Joskus kymmenen vuotta sitten luin paljon blogeja minimalismista. Ehkä nykyään määrittelen itseni frugal minimalist -kategoriaan. Olen nuukailija ja säästäjä. Käytän tavarat loppuun ja otan opikseni olla ostamatta uutta. En pihistele asioissa, jotka ovat minulle tärkeitä kuten monipuolinen, maukas ja ravitseva ruoka. Toisaalta taas en käytä juuri lainkaan rahaa moneen sellaiseen asiaan, joka vain kuuluisi olla. Tai tavaroita, jotka pitäisi uusia vain siksi, että ne ovat 10-20 vuotta vanhoja ja menneet muodista.

Vierailija
6550/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”...vähistä tavaroistani osa on hyvinkin kuluneita, erivärisiä ja epätrendikkäitä. Jossain vaiheessa minimalistinkin täytyy valita, kumpaan pyrkii enemmän: esteettisyyteen vai ylimääräisen kulutuksen ja oravanpyörän välttämiseen.[/quote]

Ylimääräistä kulutusta välttävän kierrättäjän EI tarvitse tinkiä esteettisyydestä! Sanoisin jopa, että asia on päinvastoin. Kun on esteettistä tyylitajua ja käden taitoja, niin pystyy tekemään kiinnostavamman, kodikkaamman ja kauniimman kodin kuin tavallisissa huonekaluliikkeissä kävijät.

Vierailija
6551/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nähdäkseni minimalistisen elämäntavan ytimessä on intentionaalisuus eli että on selvillä omista tarpeistaan, toiveistaan ja haluistaan, ja toiminta ja elämän puitteet, tavarat mukaanlukien, sovitetaan palvelemaan näitä päämääriä. 

Tuo on ok, kunhan muistaa, että minkä tahansa elämäntavan ytimessä voi olla intentionaalisuus. Ei se pelkkään minimalismiin liity. Jollain voi olla täysi koti ja se kaikki on tarkoituksellista ja perustua tarpeisiin, toiveisiin ja haluihin.

Usein huomaa, että minimalismia hehkuttavat omivat näitä ajatuskuvioita luullen, että ne sopivat vain omaan elämäntyylin.  

Vierailija
6552/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ok, kunhan muistaa, että minkä tahansa elämäntavan ytimessä voi olla intentionaalisuus. Ei se pelkkään minimalismiin liity. Jollain voi olla täysi koti ja se kaikki on tarkoituksellista ja perustua tarpeisiin, toiveisiin ja haluihin.

Usein huomaa, että minimalismia hehkuttavat omivat näitä ajatuskuvioita luullen, että ne sopivat vain omaan elämäntyylin.  

Pointti onkin siinä, että eri ihmisten minimalismi näyttää erilaiselta.

Vierailija
6553/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”...vähistä tavaroistani osa on hyvinkin kuluneita, erivärisiä ja epätrendikkäitä. Jossain vaiheessa minimalistinkin täytyy valita, kumpaan pyrkii enemmän: esteettisyyteen vai ylimääräisen kulutuksen ja oravanpyörän välttämiseen.

Ylimääräistä kulutusta välttävän kierrättäjän EI tarvitse tinkiä esteettisyydestä! Sanoisin jopa, että asia on päinvastoin. Kun on esteettistä tyylitajua ja käden taitoja, niin pystyy tekemään kiinnostavamman, kodikkaamman ja kauniimman kodin kuin tavallisissa huonekaluliikkeissä kävijät.

Olet ehdottomasti oikeassa. Varsinkin, jos tuollaisia kädentaitoja löytyy. Kyllä estetiikka on monelle minimalistiseen elämäntapaan pyrkivälle tärkeää, ja ulkopuolisen silmin omakin kotini saattaa näyttää hyvinkin harkitulta kokonaisuudelta.

Viittasin enemmän siihen, että ainahan löytyy vielä entistäkin tyylikkäämpää ja vielä paremmin minimalistisen estetiikan mukaista tavaraa. Vuosien ja vuosikymmenten käytön jälkeen myös esimerkiksi astiat ja huonekalut saattavat näyttää kolhiintuneilta, vaikka kuinka olisivat alun perin silmää miellyttäneet. Silloin joutuu miettimään, onko estetiikka vai elämäntapa tärkeämpää.

Vierailija
6554/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frugal minimalist, loistava ilmaus ja erittäin hyvä tuo muotoilu, että ei halua käyttää rahaa sellaiseen, jota "kuuluisi" olla, vaan tekee omannäköisen arjen.

Tuo on myös hyvä huomio, että miminalismia hehkutetaan ja se omitaan oman elämäntyylin nimitykseksi. Koskee minusta esteettistä minimalismia eli askeettista sisustusta. Puhutaan, että tyhjä koti merkitsisi aina automaattisesti rauhallista mieltä ja tasapainoa elämässä. Siis että esteettinen minimalismi olisi hyve. Mutta tragikoomisestihan tästä seuraa, että vaikka joku juuri tukiasentoon laskeutunut nuori, jolla on vain se valkoinen Ikean patja, pikkupöytä ja jakkara, koetaan hirveän zeniksi. Sisäisesti hän voi kuitenkin olla ihan kaaoksessa siellä kaikuvassa tyhjässä kämpässä joka tuo hänelle mieleen hotellin tai putkan. Kaipaa sinne jotakin kodikasta, jälkeä toisista ihmisistä: koiransyömää vanhaa nojatuolia, mummolan tauluja... Sitä tauhkaa mitä me muut jatkuvasti raahataan lavalle.

Vähän off topic, sori. Jatketaan raivausta ja järjestelyä. Itse ajattelin veroilmoituksen teon yhteydessä tehdä jälleen kerran papereiden raivausta. Alkuaikoina se nosti verenpainetta, nyt tuntuu kivaltakin sukeltaa mappeihin karsimaan.

Vierailija
6555/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papereiden karsiminen on nykyään kivaa! Papereita tulee niin vähän.

Mulla on paperit kahdessa eri paikassa. Harvoin tarvittavissa yläkaapissa on erilaisia terveyspapereita, todistukset, pankkisopimuksia yms. Sieltä voi käydä hakemassa, kun tietää jotain tarvitsevansa.

Käden ulottuvilla on kaikkea vielä postilaatikosta tulevaa: laskuja, veropapereita, kuitteja yms. Nämä siivoan säännöllisesti. Kun papereita on yhteensä parikymmentä, ne käy muutamassa minuutissa läpi. Jotkut siirrän yläkaappiin, joku jää vielä paikalleen, suurin osa lentää roskiin.

Vierailija
6556/20675 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan on kyse kahdesta eri asiasta, osalla se on hetkellinen trendi jonka perään tulee jonkun ajan päästä uusi trendi ja toisille se on elämäntapa, johon sitoudutaan. Minimalismi näyttää vähän erilaiselta jokaisen kohdalla. Ihmisten mahdollisuudet minimalismin toteuttamiseen omassa elämässään vaihtelee aika laajalla skaalalla. Työ, lapset, puoliso, harrastukset jne kaikki vaikuttaa siihen mikä on se oman minimalismin optimaalinen tila missäkin elämänvaiheessa. Yhden tubettajan kaikki omaisuus mahtuu pieneen reppuun. Kuitenkin hän toteaa myös itse, että se on vain tämä hetki hänen elämässään.

Vierailija
6557/20675 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsiminen on näköjään tehnyt tehtävänsä: ostin pitkään etsimäni tavaran ja nyt tunnen lievää syyllisyyttä sen hankkimisesta. Pidän siitä paljon, tiedän käyttäväni sitä vuosia, hinta oli sopiva ja vaikka se on käytetty, se on kunnoltaan uudenveroinen. Hankinta oli tavallaan turha, koska ilman sitäkin pärjäisin, mutta samalla kuitenkin tykkään siitä tosi paljon enkä siis kadu hankintaa. 

Vähän yllätyin, millaisia tunteita yksi ostos aiheuttaa. Jokin on tavarasuhteessani muuttunut, vielä muutama vuosi sitten tuskin näin olisi käynyt.

Vierailija
6558/20675 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisen estetiikan ihailija täällä! Yhtään ylimääräistä penniä ei ole mennyt estetiikan tavoitteluun. Elämäntilanteet kun ovat muuttuneet niin joskus on pitänyt ostaa uutta: lapsille. Silloin kun muutuimme pariskunnasta lapsiperheeksi niin hankimme kalusteita joista jostakin olemme hankkiutuneet eroon myöhemmin. 

Pitää muistaa että moni "minimalisti" on ihan vaan trendishoppailija. Silloin sitä rahaa toki menee mutta esim jos multa on yksi vaatekaappi hävinnyt vuosien aikana kun se on tuntunut liialta niin eipä siinä kulutuskustannukset ole nousseet. Kaikki mun kalusteet, astiat jne on kallista muotoilua jne. hintavia ovat olleet mutta meillä kohta 20v eikä näillä näkymin uusia tarvitse hankkia pitkään aikaan. Olkkarissa sohva, nojatuoli, kahvipöytä ja ruokapöytä sekä kattovalaisin. Muutamia taidevalokuvia perheestä eri maissa seinillä. Seinät lähes kokonaan lasia.

Vierailija
6559/20675 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yli vuoden lomautettuna. Tänä aikana olen mm lähettänyt 2 isoa kuormaa vaatteita vähänkäytettyyn.

Vappuna kävin kellarin läpi ja viikolla koko kodin.

Löysin 2 ikean kassillista tarpeetonta.

Tässä kaikki.

Jonkin verran on marimekkoa, iittalaa, kalevala koruja myynnissä. Muut halpaa 0,20 - 2 e kpl tavaraa, jotka yritän myydä kesällä kirppiksellä.

Koti on lähes rojuvapaa.

Vierailija
6560/20675 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yli vuoden lomautettuna. Tänä aikana olen mm lähettänyt 2 isoa kuormaa vaatteita vähänkäytettyyn.

Vappuna kävin kellarin läpi ja viikolla koko kodin.

Löysin 2 ikean kassillista tarpeetonta.

Tässä kaikki.

Jonkin verran on marimekkoa, iittalaa, kalevala koruja myynnissä. Muut halpaa 0,20 - 2 e kpl tavaraa, jotka yritän myydä kesällä kirppiksellä.

Koti on lähes rojuvapaa.

Eikö sulla pitänyt olla tyyliin sata banaanilaatikkoa kellarissa roinaa? Ja siivouspäivänä aioit myydä?