Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20675)

Vierailija
6381/20675 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin hankin kaiken aikaa uutta tavaraa. Pääasiassa sellaista, mitä tarvitsen. Mutta myös kivoja tai kauniita tai harvinaisia juttuja. Osa on tuotu matkoilta ulkomailta. Tilaan myös aika paljon ulkomailta, monista eri maista. Suomen kaupoissa ja verkkokaupoissa on aika surkeat valikoimat ja väriskaala usein rajoittunutta. Mikään ei ole ikuista, mutta en halua elää askeettista elämää missään minimalistisessa väriköyhässä ympäristössä. Minulla on aikaa pyyhkiä pölyjä. En myöskään halua luopua mistään tavarasta, ellen ole ehdottoman varma, että en tarvitse sitä enää milloinkaan; mieluummin säilytän sitä varastossa. Vaihtelen myös esillä olevia tavaroita. Myös kodin tekstiilejä pitää olla paljon, koska kodissani on erilaiset värisävyt eri vuodenaikoina ja eri juhlapyhinä. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen siihen, että omistan paljon hyödyllisiä ja/tai kauniita asioita. Ja myönnän, että sekin tuntuu kivalta, että minulla on paljon sellaisia asioita, joita useimmilla muilla ei ole tässä maassa eikä monessa muussakaan maailmassa. Moni ei varmaan niitä edes haluaisi, mutta minulle ne tuovat iloa.

Niin, ei se ole mitenkään lainvastaista nauttia tavaroistaan. Fiksumpaa kyllä olisi ostaa vaikka sitten määrällisesti vähemmän mutta vaatia kotimaisilta tekijöiltä sitä kaivattua laatua ja värikkyyttä, kuin syytää rahojaan ulos kotimaisesta kierrosta.

Vierailija
6382/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina viikonloppuisin kun siivoan, niin jotain roinaa pitää lähteä pois. Kierrätykseen, lahjoituksenn, roskikseen, mutta määrän on vähennyttävä joka viikko. Edes vähän. 

Minkä verran teillä sitten on tavaraa, jos joka viikko on heitettäväksi pois? Vai ostatko sitten salakavalasti tavaraa takaisin sitä mukaa, kun entiset häviää?

Me asumme 80 neliön omakotitalossa maalla. Navetta on täynnä miehen romua (sanon romuksi, mutta oikeasti on ihan käyttötavaraa - työkaluja, osia, pari traktoria jne.) ja vaatii kuorma-autollisen tai kaksikin jos toinen traktoreille, mutta muutoin meidän/mun oma omaisuus mahtuu farkkuautoon - puhtaanapito, vaatteet, astiat, matot, taulut, sisustus, mappi ööt ja aat, elektroniikka jne., pl. isot huonekalut eli sohvat, sänky ja pari lipastoa sekä pyykinpesukone. Haluan pitää tavaramääräni sellaisena, että muuton voi tehdä yhdellä ajelulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6383/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina viikonloppuisin kun siivoan, niin jotain roinaa pitää lähteä pois. Kierrätykseen, lahjoituksenn, roskikseen, mutta määrän on vähennyttävä joka viikko. Edes vähän. 

Minkä verran teillä sitten on tavaraa, jos joka viikko on heitettäväksi pois? Vai ostatko sitten salakavalasti tavaraa takaisin sitä mukaa, kun entiset häviää?

Me asumme 80 neliön omakotitalossa maalla. Navetta on täynnä miehen romua (sanon romuksi, mutta oikeasti on ihan käyttötavaraa - työkaluja, osia, pari traktoria jne.) ja vaatii kuorma-autollisen tai kaksikin jos toinen traktoreille, mutta muutoin meidän/mun oma omaisuus mahtuu farkkuautoon - puhtaanapito, vaatteet, astiat, matot, taulut, sisustus, mappi ööt ja aat, elektroniikka jne., pl. isot huonekalut eli sohvat, sänky ja pari lipastoa sekä pyykinpesukone. Haluan pitää tavaramääräni sellaisena, että muuton voi tehdä yhdellä ajelulla.

Tässä kyllä jokin kuulostaa hieman turhankin optimistiselta. Oletko useinkin muutellut tai tyhjännyt taloja?

Vierailija
6384/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kyllä jokin kuulostaa hieman turhankin optimistiselta. Oletko useinkin muutellut tai tyhjännyt taloja?

17 kertaa elämäni aikana muuttanut, joista 12 kertaa aikuisiässä, joten nimenomaan oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että kaikista helpointa on muuttaa silloin, kun käyttötavarat mahtuu farmariautoon :-) Ja totta puhuen mitään en koe, että puuttuisi. En edes muista, milloin olisin joutunut ostamaan jotain mille on ollut tarvetta, ellei lasketa kuluvia imurinpusseja jne.  Kaikkea tarpeellista on tarpeeksi, farmariautoon mahtuu yllättävän paljon. Viherkasvini on sitten tosin heikko kohtani, saatan niille tarvita oman farmarin tätä menoa.

Vierailija
6385/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt viikottain tule siivottua, mutta kun tässäkin tullut asuttua vajaa 13 vuotta, niin onhan kaikenlaista kertynyt. Lisäksi aika tekee osasta turhaa esim. säästetyistä tiliotteista, laskuista ja muista papereista. Itse siivoan osissa eli kaappi kerrallaan. 

Vierailija
6386/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavarapaljouteen on pari tosi helppoa vinkkiä: lopeta ostaminen ja tavaran haaliminen, älä keksi itsellesi väkisin uusia tarpeita. Toinen vinkki: vie tavaraa pois, kierrätä, lahjoita myy. Olen itse noudattamut jo monta vuotta ja elämä on tosi paljon helpompaa, kun siivoaminen on nopeaa eikä tavaroita tarvitse järjestellä. Toimii myös lapsiperheessä. Edelliset ulos, kun tarvitsee hankkia uutta kasvun vuoksi.

Mulla on tosi hyvä vinkki laihduttamiseen: syö vähemmän ja liiku enemmän

Vierailija
6387/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla muilla paitsi tiukoilla minimalisteilla on vaikka kuinka paljon turhaa tavaraa. Ihmiset käyttävät noin 20 % omistamistaan tavaroista säännöllisesti.

Tavaroita myös muuttuu tarpeettomaksi sitä mukaa kun niitä on käytetty. Kirja on luettu, eikä tahdo lukea uusiksi, sukka menee rikki. Siihen päälle kauhalaatikon pohjalta löytyneet vauvanlusikat jne. Ja tosiaan ne varmuuden vuoksi säästetyt kuitit, laskut, veropaperit yms. jotka kannattaa jossain vaiheessa poistaa.

Päälle lapsiperheen piirrokset ja askartelut ja askartelumateriaalit, pieneksi jääneet vaatteet yms.

Vierailija
6388/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt viikottain tule siivottua, mutta kun tässäkin tullut asuttua vajaa 13 vuotta, niin onhan kaikenlaista kertynyt. Lisäksi aika tekee osasta turhaa esim. säästetyistä tiliotteista, laskuista ja muista papereista. Itse siivoan osissa eli kaappi kerrallaan. 

Tiliotteet löytyvät nettipankista, miksi maksaa niistä.

Vierailija
6389/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjettömästä säiyttämisvimmasta vielä: sain ikuisuus sitten naapurilta lahjaksi järkyttävän, muovisen ja ison joulupukki-patsaan. Pistin kiertämään ja annoin sen joululahjaksi seuraavana jouluna kaukaiselle sukulaiselle. Kyllä oli järkytys, kun viime jouluna avasin paketin ja se saamarin joulupukki oli taas hyppysissäni. Jokainen oli laittanut sen aina jollekin eteenpäin lahjaksi. Nyt se seisoo meidän parvekkeen nurkassa.

Huutonaurua!

Vierailija
6390/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjettömästä säiyttämisvimmasta vielä: sain ikuisuus sitten naapurilta lahjaksi järkyttävän, muovisen ja ison joulupukki-patsaan. Pistin kiertämään ja annoin sen joululahjaksi seuraavana jouluna kaukaiselle sukulaiselle. Kyllä oli järkytys, kun viime jouluna avasin paketin ja se saamarin joulupukki oli taas hyppysissäni. Jokainen oli laittanut sen aina jollekin eteenpäin lahjaksi. Nyt se seisoo meidän parvekkeen nurkassa.

Huutonaurua!

Tämä oli kyllä paras, minä laittaisin kiertoon uudestaan.

Säästyy monelta useat lahjarahat.

Vierailija
6391/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta itselläni on ainakin valtavasti. Siksi olen täällä ketjussa.

Vierailija
6392/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin hankin kaiken aikaa uutta tavaraa. Pääasiassa sellaista, mitä tarvitsen. Mutta myös kivoja tai kauniita tai harvinaisia juttuja. Osa on tuotu matkoilta ulkomailta. Tilaan myös aika paljon ulkomailta, monista eri maista. Suomen kaupoissa ja verkkokaupoissa on aika surkeat valikoimat ja väriskaala usein rajoittunutta. Mikään ei ole ikuista, mutta en halua elää askeettista elämää missään minimalistisessa väriköyhässä ympäristössä. Minulla on aikaa pyyhkiä pölyjä. En myöskään halua luopua mistään tavarasta, ellen ole ehdottoman varma, että en tarvitse sitä enää milloinkaan; mieluummin säilytän sitä varastossa. Vaihtelen myös esillä olevia tavaroita. Myös kodin tekstiilejä pitää olla paljon, koska kodissani on erilaiset värisävyt eri vuodenaikoina ja eri juhlapyhinä. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen siihen, että omistan paljon hyödyllisiä ja/tai kauniita asioita. Ja myönnän, että sekin tuntuu kivalta, että minulla on paljon sellaisia asioita, joita useimmilla muilla ei ole tässä maassa eikä monessa muussakaan maailmassa. Moni ei varmaan niitä edes haluaisi, mutta minulle ne tuovat iloa.

Kiva ettet koe ketjun aihetta itsellesi ongelmaksi, elämä on varmasti kevyempää niin. Mutta miksi koet tarpeelliseksi kertoa sitä juuri tällaisessa vertaistukiketjussa jossa tavarapaljousongelman kanssa painivat ihmiset tukevat toisiaan? Aika erikoista mielestäni, vähän kuin olisi työttömien ketjussa raportoimassa kuinka itsellä riittää töitä ja rahaa on, tai lapsettomien ketjussa kertomassa kuinka itsellä on suurperhe ja aina raskautunut ensimmäisestä kierrosta. Miksi ihmeessä? Mitä sillä haluaa saavuttaa?

Vierailija
6393/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olisikin niin yksinkertaista, että "laita vaikka vaatteet kiertoon heti kun jää pieneksi". Ei oikein toimi useamman lapsen perheessä, ei mitään järkeä myydä isomman lapsen vaatteita pois ja ostaa samoja sitten puolen vuoden päästä pienemmälle. Tai ostaa kalliilla lastenvaunuja, myydä ne välillä pois ja sitten tarpeen tullen lähteä taas etsimään homeettomia, ehjiä vaunuja tai vaihtoehtoisesti maksaa taas hirveästi uusista vaunuista. Siitä se tavarapaljous osittain syntyy, kun joitain asioita vaan on paljon järkevämpi säilyttää.

Onneksi kaksi vanhinta lasta käyttää nyt peräkkäisiä kokoja, joten isomman kaapista voi suoraan siirtää nuoremmalle. Ovat tosin eri sukupuolta, mutta meillä ei katota "tyttöjen ja poikien värejä", jos lapset vaan vaatteista tykkäävät. Helpottaa huomattavasti ostoksiakin, kun ei tarvi sukupuolen mukaan olla garderobeja vaihtamassa. Varmasti toki lasten kasvaessa tämäkin vähän vaikeutuu, mutta nautitaan vielä kun voidaan.

Vierailija
6394/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis tehdä vähän kevätsiivousta... tai oikeastaan paljon. 

Vierailija
6395/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan pitää tavaramääräni sellaisena, että muuton voi tehdä yhdellä ajelulla.

Ihmettelen, ettet halua vieläkin isompaa pyhimyskehää ja karsi tavarasi niin vähiin, että kaikki mahtuvat reppuun. 

Vierailija
6396/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karsinut parisen vuotta, viime keväänä ja kesänä eniten. Silloin kiertoon lähti satoja tavaroita, vaikka en ikinä hamsteriluonne ole ollutkaan ja asun yksiössä. Tänä vuonna olen mielenkiinnosta pitänyt kirjaa sisään tulevasta ja ulos lähtevästä tavaravirrasta, ja kyllä sitä ylimääräistä vieläkin löytyy. Suurin osa on sellaista, jonka olen edellisellä karsintakierroksella säästänyt, mutta josta en pidäkään tai jota en tarvitse. Tänä vuonna olen hankkinut tai saanut 15 tavaraa, pois olen laittanut sata. Ehjää ja käyttökelpoista ei ole tarvinnut roskiin laittaa vaan ne ovat löytäneet uuden omistajan kirppiksellä tai roskalavaryhmässä. Tänä vuonna vähentyneellä tavaralla saisi hyvinkin pari muuttolaatikkoa täyteen. Välillä leikittelen ajatuksella, kuinka kauan aikaa menisi pakkaamiseen ja kuinka paljon tarvitsisin laatikoita, jos tulisi muutto

Vierailija
6397/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva ettet koe ketjun aihetta itsellesi ongelmaksi, elämä on varmasti kevyempää niin. Mutta miksi koet tarpeelliseksi kertoa sitä juuri tällaisessa vertaistukiketjussa jossa tavarapaljousongelman kanssa painivat ihmiset tukevat toisiaan?

En ole täysin samaa mieltä tuosta tukemisesta, tai ainakin täällä on aika paljon sellaista (hieman kärjistettynä) "minulla on vain yksi jokaista tavaraa, mihin te muut tarvitsette kahta lusikkaa?" -meininkiä. Joten toivottavasti sinä huomauttelet heille yhtä ahkerasti kuin tuolle, joka kirjoitti tykkäävänsä siitä, että tavaroita on paljon.  

Vierailija
6398/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

========

En ostele salakavalasti enkä avoimestikaan lisää, mutta se on sitä halvatun sälppää: viimeksi laitoin kaverin tyttärille kassilisen hiuslenkkejä ja koristeita, jotka oli jääneet nurkkiin pyörimään, kun omat tyttäret ovat muuttaneet opiskelemaan.

Elämäntilanne sallii nyt nurkkien nuohoamisen: tyttäret on maailmalla, suurin osa harrastuksista koronan takia seis. Lastenkirjoja, sarjakuvia, eriparimukeja, pihaleluja....

Lositavaa, jos sinun asunnossasi ei ole mitään turhaa!

Minun asunnossani todella on.

Vierailija
6399/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva ettet koe ketjun aihetta itsellesi ongelmaksi, elämä on varmasti kevyempää niin. Mutta miksi koet tarpeelliseksi kertoa sitä juuri tällaisessa vertaistukiketjussa jossa tavarapaljousongelman kanssa painivat ihmiset tukevat toisiaan?

En ole täysin samaa mieltä tuosta tukemisesta, tai ainakin täällä on aika paljon sellaista (hieman kärjistettynä) "minulla on vain yksi jokaista tavaraa, mihin te muut tarvitsette kahta lusikkaa?" -meininkiä. Joten toivottavasti sinä huomauttelet heille yhtä ahkerasti kuin tuolle, joka kirjoitti tykkäävänsä siitä, että tavaroita on paljon.  

Minunkin mielestäni sellainen henkilö, jolla on paljon mieluisaa tavaraa, sopii ”tavarapaljous”-ketjuun paremmin kuin sellainen, joka henkselit paukutellen tulee kertomaan miten hänellä on alle sata tavaraa. Toki pääasia on, että on ymmärrystä myös eri tilanteessa eläville.

Olen pyörinyt tässä ketjussa alusta saakka, ja vertaistuen aiheena on paljolti ollut juuri se, kuinka tavara voi olla ihanaa ja muistorikasta, mutta silti sen järjestelyssä ja toimintakunnossa pitämisessä voi olla uupumukseen saakka työtä, ja eettisessä ja ekologisessa kierrätyksessä samaten.

Itse rakastan kaikkea vanhaa, eikä uuden ostelu tosiaankaan ole ongelmani. Lähinnä ongelmana on neliöiden vähäinen määrä, mutta sekin toki omana valintana.

Vierailija
6400/20675 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet löytyvät nettipankista, miksi maksaa niistä.

Aikoinaan ne tulivat kotiin paperisina ja tuli laitettua talteen. Pikkuhiljaa säilötyn paperin määrä onkin kadonnut, kun pankit ja laskuttajat siirtyvät elektronisiin arkistoihin.