tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20675)
Vierailija kirjoitti:
auts kirjoitti:
6334: sinä kokeilit yhtä kökköä palvelua ja tuomitset sen perusteella kaikki muut kuin vanhanaikaiset käyttömuodot? Eihän se käyttömuodon vika ole, suomalaisille on tarjolla suomeksi (ja på svenska) niin peetä peellä hintaa. Se on noiden palveluntarjoajien vika, konsepti, ja kotimaisten / pohjoismaisten markkinoiden vika. "Suomi-lisä" on järkyttävää tasoa. Meille myytäisiin ihan silkkaa potaskaa.
"Suomilisä" on kirjallisuudessa ihan oikeutettu, meitä on vaan joku 5,5m ihmistä lukemassa niitä suomeksi. Englanninkielisiä on 400m ja 600-1500m osaa englantia. Ihan erilainen markkina kuin se muutama suomalainen.
Viis ja puoli metriä ihmisiä Suomessa.
Sori, mut oli pakko kommentoida
Eilen intouduin siivoamaan keittiön kaappeja ja taas löytyi turhaa ja rikkinäistä vaikka mielestäni olen tarkka tavaroiden kanssa. Laitoin osan ehjistä ja käyttökelpoisista tarjolle roskalavalle, mutta kiinnostuneita ei ole ollut vaikka yleensä kaikki sinne laittamani on mennyt hetkessä. Harmittaa laittaa roskiin mutta kai se on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaihmisenä kyllä harmittaa kun kirjoilla ei oikein tunnu olevan enää mitään arvoa. Kuitenkin uudet kallistuu kaupassa koko ajan, että kai niille uusille kirjoille vielä löytyy lukijoita. En ole nähnyt tilastoja, mutta ois mielenkiintoista tietää onko uusien kirjojen painosmäärät tippunut kun kirjoille on nyt muitakin muotoja kun painetut versiot.
Voi olla kirjakaupoilla kohta kylmä kyyti. Ei sillä olen itsekin siirtynyt ostamattomuuslinjalle kun hyllyissä on vielä lukemattomia kirjoja. Romskut ostan pokkareina ja laitan kiertoon saman tien.Tämä aika ei arvosta lukemista. Omat kirjat ovat kuitenkin olleet nyt korona-aikaan kultaakin kalliimpia, kun kirjastojen käyttöä rajoitettu, kirpputorit kiinni jne. Hyvään kirjaan palaan usein myöhemmin uudestaan, joten en näe mitään järkeä kertakäyttökulttuuriselle kuluttamiselle, että kirjoja nakataan menemään sen jälkeen, kun ne on kerran luettu.
Minusta taas lukeminen tekee uutta tuloa, lähes kaikilla tutuilla on joku palvelu käytössä. Entisen uutuuskirjan hinnalla saa tuhansien kirjojen valikoiman joka kuukausi käyttöön, ei vie tilaa, ei tarvitse raahata isoja kirjan möhkäleitä mihinkään, ei tule ongelmaa mitä tehdä luetuille kirjoille ja huonommat lukijat/kiireiset voi kuunnella kirjoja.
Samoin täällä, puoli tuttavapiiriä kuulostaa lukevan ja kirjavinkkejä kuulee yhtenään. Osa ostaa fyysisiä kirjoja, toiset lukee kindlellä ja itse kuuntelen äänikirjoja.
Varaston kevätsiivous takana, muutettiin tähän muutama vuosi sitten ja silloin raivattiin ja vietiin kirpparille ja kaatikselle reilusti tavaraa. Silti oli nyt muutamia isompia tavaroita, joille ei ollut enää käyttöä, osa lastentarvikeita.
Kyllä sai miettimään sitä, että jatkossa todella tarkkaan mietin onko oikeasti tarvetta jollekin isommalle tavaralle. Muutenkin aika tarkka oon ostamisen suhteen, mutta tuo tavarasta eroonpääseminen on aikamoisen työlästä. Olipa se sitten vaikka muovinen vähän kärsinyt parkkitalo tai sitteri tai isohko kylmälaukku. Eivät mahdu omakotitalon roskikseen, parin tavaran vieminen kaatikselle on aikamoinen vaiva ja varsinkin sellainen käytössä vähän kulahtanut tavara ei oikein mene kirpparillakaan.
Puutarhatuolit kun ostettiin, yritin miettiä, että ovat käyttöikänsä päässä sitten hävitettävissä metallinkeräys/sekajäteastioihin ja pystyy itse ne sinne purkamaan. Ja valitsin laadukkaan oloiset, että toivottavasti kestävät ensin käyttöä useamman kymmenen vuotta.
Meillä siivottiin kellaria ja autotallia. Ärsyttää nuo maalien ja muiden kemikaalien jämät, jäävät aina vuosiksi pyörimään nurkkiin, kun ei tiedä mitä niille tekisi. Muutenkin tuli todella paljon tyhjiä purkkeja purnukoita. Ja kymmenittäin hämähäkkejä, yöks.
Otettiin kellarista varastotilaa (lue: roskien säilytystilaa) asuinkäyttöön, niin nyt pitäisi löytää sijoituspaikka pahviroskalle. Sitä tulee kauppakassista monta pahvilaatikkoa viikossa, sen lisäksi muut pakkauspahvit. Missä näitä säilyttää, kun ei joka päivä viitsisi sorttiasemallekaan ajaa? Mutta niitä on niin paljon, ettei missään sisätiloissa mahdu olemaan. Onko ideoita, usein on kymmenenkin isoa pahvilaatikkoa kerrallaan, ennen kuin sinne sorttiin lähtee. Eikä missään muualla oikeastaan sitten käydäkään.
Mulla kesti karsiminen aika lailla 2 v.
Mun poika on 15 ja viime vuonna päätti nyt voi luopua legoista.
Onneksi oli säästetty ohjeet. Niitä koottiin todella kauan ja hukkuneita osia tilattiin.
Myytiin n 25% halvemmalla, kuin tämän hinnan ovh oli. Kaikki meni hetkessä kaupaksi.
Esim Brio junat myytiin vasta, kun oli täyttänyt 10 v.
Kuopus on erilainen ja saa ollakin.
Meillä on koti vuosia ollut siisti ja mitä tärkeintä, lapset ovat oppineet luopumaan ja arvostamaan sitä, mitä heillä on.
Kummatkin ovat monta vuotta saaneet vain muutaman joululahjan.
Viime jouluna kumpikin saivat 5 pakettia ja olivat oikein tyytyväisiä
auts kirjoitti:
Ei näitä pohjoismaisia e- ja audiokirjapalveluja kannata kuluttajan käyttää. Menkää hyvät ihmiset Scribd.comiin missä on kympillä kuussa molemmat eikä mitään ihmerajoja ja lisämaksuja. Ladatkaa sovelluskaupasta Scribd-sovellus. Siitä saat kuukauden ilmaisen koeajan heti. Jos törmää käyttäjään niin voi saada 2kk ilmaisen kutsulinkin. Valikoima on "vähän eri" kuin noissa mitä nimiä yleensä palstoilla heitellään.
Siis ei helpompaa ole paitsi sitten Amazon.com. Kumpikin toimii kuin junan vessa. Amazonissa ei toki ole sellaista että kaikki audiot samaan hintaan kuussa kuin Scribdissä on. Näillä ei ole päällekkäinen valikoima kuukausitilaussysteemeissä. Kindle Unlimited eli KU Amazonissa. Se ei näy niille joiden asetukset verkossa ja tilillä ovat Suomen nurkilla. Scribdiin voi netissä osaamattominkin liittyä. Sen voi välillä pausettaa ym. Hinnalta yhdentekevä paitsi KU:hun voi usein ostaa alehinnoilla kausia varastoon.
Onkos Scribdissä tai Kindle unlimitedissä paljonkin kirjoja suomeksi? Ei vai?
Vierailija kirjoitti:
Otettiin kellarista varastotilaa (lue: roskien säilytystilaa) asuinkäyttöön, niin nyt pitäisi löytää sijoituspaikka pahviroskalle. Sitä tulee kauppakassista monta pahvilaatikkoa viikossa, sen lisäksi muut pakkauspahvit. Missä näitä säilyttää, kun ei joka päivä viitsisi sorttiasemallekaan ajaa? Mutta niitä on niin paljon, ettei missään sisätiloissa mahdu olemaan. Onko ideoita, usein on kymmenenkin isoa pahvilaatikkoa kerrallaan, ennen kuin sinne sorttiin lähtee. Eikä missään muualla oikeastaan sitten käydäkään.
Kokeile laittaa pahvilaatikoista ilmoitus, että annetaan. Ne kauppakassin lootat on aika kätevän kokoisia ja tukevia. Riippuu toki siitä, missä asut, että onko ottajia...
Itse käytän niitä laatikoita mm. lahjoitukseen menevien tavaroiden keräämiseen (laatikko kaapissa, pistän sinne vastaantulevat käyttökelpoiset tavarat ja kun laatikko on täynnä, niin nostan sen auton perään poisvientiä varten), lapsen askarteluihin (majat, vesivärit, piirtäminen), taimiruukkujen siirtelyyn, (väliaikais)varastointiin... Lisäksi kerään yhden laatikon täyteen muuta kierrätyspahvia, se on sitten kätevä viedä kierrätyspisteelle.
Ehkä näistä mikään ei osu sinun tarpeisiin, mutta josko mielikuvitus saisi vauhtia. :) Se on kyllä tosi juttu, että kierrätyskamalle on hyvä olla olemassa selkeät ja riittävät vakituiset paikat kotona; näin ei pääse kaaosta muodostumaan puhtaasti siitä syystä, että "roskaa" pyörii siellä sun täällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä siivottiin kellaria ja autotallia. Ärsyttää nuo maalien ja muiden kemikaalien jämät, jäävät aina vuosiksi pyörimään nurkkiin, kun ei tiedä mitä niille tekisi. Muutenkin tuli todella paljon tyhjiä purkkeja purnukoita. Ja kymmenittäin hämähäkkejä, yöks.
Laita toriin pysyvä ilmoitus, pahvilaatikoita annetaan. Aina on joku muuttamassa ja kunnon pahvilaatikot maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita toriin pysyvä ilmoitus, pahvilaatikoita annetaan. Aina on joku muuttamassa ja kunnon pahvilaatikot maksavat.
Jos laatikot eivät ole menneet miksikään, voithan kysyä ottavatko edelliset mukaansa kun tuovat seuraavia ostoksia. Joutuuhan kauppakin maksamaan laatikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laatikot eivät ole menneet miksikään, voithan kysyä ottavatko edelliset mukaansa kun tuovat seuraavia ostoksia. Joutuuhan kauppakin maksamaan laatikoista.
Ennen koronaa sai antaa ne vanhat kuskille, mutta ei enää. Silti pitää keksiä säilytystila niille viikon laatikoille. Meillä ovat vaan eteisen oven takana, ja kaatuvat joka kerta kun ovea avataan. Pitää keksiä joku naru sinne.
Itse olen kohta pari vuotta käyttänyt äänikirjapalvelluja niin, että otan aina 2 viikkoa / kuukauden ilmaiseksi tai tarjoushinnalla. Muistaakseni yhden kuukauden olen maksanut normaalitaksaa. Kun ei enää onnistu, kokeilen kirjaston tarjoomaa.
Aiemmin ostin Amazonista kirjoja iPadille Kindle-appiin. Mutta miksi ostaisin kirjan, kun kertakuuntelu riittää? Lainaan myös kirjastosta.
Olen jotenkin uudestaan löytänyt kirjat ja lukemisen ilon, kun jäin työttömäksi. Ahmin kirjoja ja enimmäkseen englanninkielisiä. En enää jaksaisi odotella, että joku haluamani kirja käännetään suomeksi.
Nyt 'aikuisena' olen myös niin vapautunut, että jos kirja ei miellytä, lopetan ja otan seuraavan. Nuorena sellainen oli minulle jostain syystä mahdottomuus. Minun oli pakko lukea kirja loppuun. Muistaakseni vain yhden kerran luovutin, kun kirja oli sellaista tajunnanvirtaa missä yksi lause saattoi jatkua useita sivuja.
Minulle oli ennen myös tärkeää se millaiselta lukuvalikoimani näytti, minua hävetti lukea tiettyjä kirjoja. Nyt luen surutta kaikkea, klassikoista hömppään. En välitä mitä 'muut' ajattelevat. Olen myös lainannut kirjastosta lapsuuden kirjoja ja kuunnellut niitä äänikirjoina.
Sekalaista tavaraa riittää aina vain. Nyt löysin kasan vanhoja leluja ja koristeita. Suurin osa lienee arvotonta, mutta osa saattaa olla keräilijöille jonkun kympin arvoisia. On vain kova työ alkaa selvittämään millä näistä olisi arvoa, mistä löytää ostajat ym. Käyn keskustelua itseni kanssa voinko antaa tavarat vain pois jollekin jolla on enemmän aikaa ja intoa selvittää arvoa ja myydä, sen sijaan että käyttäisin lisää vähää vapaa-aikaani tavaran kanssa tuuskaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sekalaista tavaraa riittää aina vain. Nyt löysin kasan vanhoja leluja ja koristeita. Suurin osa lienee arvotonta, mutta osa saattaa olla keräilijöille jonkun kympin arvoisia. On vain kova työ alkaa selvittämään millä näistä olisi arvoa, mistä löytää ostajat ym. Käyn keskustelua itseni kanssa voinko antaa tavarat vain pois jollekin jolla on enemmän aikaa ja intoa selvittää arvoa ja myydä, sen sijaan että käyttäisin lisää vähää vapaa-aikaani tavaran kanssa tuuskaamiseen.
Mä aina lasken mun vapaa-ajalle hinnan, vielä työpaikan ulosmyyntihinnan mukaan. Vapaa-aikaa on nykyään liian vähän, niin olen jo työn tuntipalkan sijaan päätynyt laskemaan tuolla kaavalla.
Siivosin vaatehuonetta ja aiemmista raivauskierroksista huolimatta vielä vain löytyi vaatetta, jota en ole raaskinut laittaa kiertoon, mutta en ole käyttänytkään. Vaatteet ovat vääränmallisia, epäimartelevia jne, eli jollain toisella käyttäjällä ne ovat ihan hyviä vielä. En jaksa lahjoittamiseen saati myymiseen liittyvää säätämistä.
Mihin lahjoitatte vaatteet? Olen vienyt ne ennen Pelastusarmeijan vaatekeräyslaatikkoon, mutta se on kadonnut katukuvasta ja netistä löytyi tieto, ettei sellaista ole enää lähimaillakaan? UFF arveluttaa.
UFFin laatikkoon vien hyvät vaatteet, olen ajatellut, ettei ainakaan päädy kaatopaikalle, kun ovat käyttökelpoisia. Yksi kaveri oli siellä joskus töissä, he saivat ostaa jollain eurolla kilo ne parhaat päältä. Niin ilahduttaa ehkä ainakin heitä... Kaikki huonommat yritän viedä tekstiilikeräykseen. Tai käyttää koiran oksennusrätteinä tms.
Mä olin vuosien varrella täyttänyt kattoa myöten vinttikomeron kaikella ihme roinalla, rikkinäisillä joulukoristeilla, taulunkehyksillä, Me Naiset-vuosikerroilla, tapettirullien jämillä, jopa osiin puretuilla lastensängyillä. Sain kiukkukohtauksen ja avukseni ystäväni. Tyhjättiin ja vietiin ihan kaikki kaatopaikalle. Mutta kun en luottanut itseeni ei-hamstraajana, laitoin ison lukon komeron oveen ja heitin avaimen mereen. Nyt naapurit ihastelee, että kuinka teidän vintti pysyy hienosti tyhjänä. No juu, on ja takuulla pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin vuosien varrella täyttänyt kattoa myöten vinttikomeron kaikella ihme roinalla, rikkinäisillä joulukoristeilla, taulunkehyksillä, Me Naiset-vuosikerroilla, tapettirullien jämillä, jopa osiin puretuilla lastensängyillä. Sain kiukkukohtauksen ja avukseni ystäväni. Tyhjättiin ja vietiin ihan kaikki kaatopaikalle. Mutta kun en luottanut itseeni ei-hamstraajana, laitoin ison lukon komeron oveen ja heitin avaimen mereen. Nyt naapurit ihastelee, että kuinka teidän vintti pysyy hienosti tyhjänä. No juu, on ja takuulla pysyy.
Miten sitä ihminen kaikkea vastaavaa säilöökään? Meillä ihan samaa kamaa varastot ja kellarit täynnä, tarpeellista ja käytössä olevaan ehkä 5%. Mikä meitä vaivaa?
Ala-asteella, en muista luokkaa enää, alkoi minun minimalistinen elämäntapani. Muistan kun ajattelin, että miksi mulla on näin paljon tavaraa ja mitä niillä oikein teen. Kaikki vähänkin turhat myin muutamalla markalla tai annoin ilmaiseksi. Oli siivoaminenkin sen jälkeen helppoa, ja jotenkin rauhallisempi fiilis. Kaverit joskus siitä naljaili, että "miksi mulla ei ole mitään". Kun muutin aikuisena omaan asuntoon, sama linja jatkui siellä. Avioliiton aikana se muuttui vaimon puolelta hamstraamiseksi, eikä auttanut, vaikka perustelin vähempää tavaramäärää. Vaimon mielestä se jotenkin kuulemma osoittaa köyhyyttä ja junttimaisuutta. Jouduin sitten vain kärsimään sitä tavarapaljoutta. Ja ne tavaroiden pakkaamiset ja muutot! Yhtä hevlettiä. Sittemmin kirjoitin (muista syistä) eropaperit ja pääsin jatkamaan minimalistista elämääni. Mielenkiintoista kyllä se miten tavaran vähyys, asunnon ja sisustuksen yksinkertaisuus ja aavistuksen eleettömyys rauhottaa mieltä. Sitten on vielä pankkitililläkin vakiintunut muutos, eli käyttövarojen selkeästi isompi määrä, kun ei tarvitse aina käydä shoppailemassa, kun muka tarvitsee aina jotain uutta ja hienoa, jotta tutut ja kaverit sitten näkee kylässä käydessään, että rahaa on. Ja tyylitajua!
Minusta taas lukeminen tekee uutta tuloa, lähes kaikilla tutuilla on joku palvelu käytössä. Entisen uutuuskirjan hinnalla saa tuhansien kirjojen valikoiman joka kuukausi käyttöön, ei vie tilaa, ei tarvitse raahata isoja kirjan möhkäleitä mihinkään, ei tule ongelmaa mitä tehdä luetuille kirjoille ja huonommat lukijat/kiireiset voi kuunnella kirjoja.