tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20658)
Noiden Viherpiha-lehtien kyllä luulisi menevän fb-roskalavalla.
Huomasin juuri, että tämä ketju on ollut "elossa" kohta 7 vuotta. Aihe on aina vaan ajankohtainen. Monta hyödyllistä vinkkiä olen täältä saanut 😊
Onko teillä mennyt viime aikoina tavara hyvin kaupaksi Torissa tai Vähänkäytetyssä?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mennyt viime aikoina tavara hyvin kaupaksi Torissa tai Vähänkäytetyssä?
Tosi hitaasti. Vähänkäytetyn tavarat lunastin takaisin ja myin itse heti useamman. Siellä olivat ainakin sen 6 kk myynnissä eikä menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin en raaskinut hävittää edes lehtiä, etenkin Viherpiha-lehdet on mahdottomia. No en sitten enää tilaa niitä. Saituus iskee kun yrittää viedä hyviä lehtiä kierrätykseen, tuntuu että voiko näitä nyt hävittää kun näistä voisi olla iloa vielä jollekulle. Muuta kun ei niitä ota kukaan enää vastaan. Aiemmin vein niitä terveyskeskuksen odotusaulaan, nyt ei voi.
Eikö lehtiä voisi tarjota Torissa? Tai jossain puutarhaan liittyvällä keskustelupalstalla? Tai viedä johonkin kierrätyskeskukseen? Tiedän tunteen, että ihan uudenveroisia lehtiä ei viitsisi heittää roskiin.
Olen eri kuin jolle vastasit. Minulla oli isot pinot erilaisia 5-15v vanhoja käsityölehtiä joista halusin eroon. Todella siistejä, kerran selattuja, kaava-arkit paikoillaan. Tarjosin niitä ilmaiseksi Toriin, kukaan ei edes kysynyt perään. Olivat 2kk tarjolla Torilla, en ole facebookissa. Sitten vein ne Espoossa kierrätyskeskukseen, siellä ottivat vastaan. Ymmärrän että muoti muuttuu ja ihmiset haluavat uusia malleja mutta oli siellä paljon ajattomia ohjeita myös, esim vauvanvaatteet.
Luulisi että joku haluaa Viherpihaa, niiden jutut ovat kuitenkin aika ajattomia.
Torissa tulee muutenkin enemmän hupikyselyitä kuin vakavasti otettavia. Joillakin reppanoilla ei taida olla muuta ajanvietettä kuin rustailla mukahauskoja kysymyksiä myyjille.
Kysymys tavaranvähentäjille: vähän käytetty tyyny, kirpparille vai roskiin? Lidilistä ostettu niskatyyny eli halppis, mutta nukuttu ehkä max. 10 yötä. Oli minulle liian korkea niin jäi kaappiin.
Yläpeukku = kirppikselle
Alapeukku = roskiin
Vierailija kirjoitti:
Kysymys tavaranvähentäjille: vähän käytetty tyyny, kirpparille vai roskiin? Lidilistä ostettu niskatyyny eli halppis, mutta nukuttu ehkä max. 10 yötä. Oli minulle liian korkea niin jäi kaappiin.
Yläpeukku = kirppikselle
Alapeukku = roskiin
Kirppikselle ja jos ei mene kaupaksi, ilmaiseksi tarjolle roskalavaryhmään tai Toriin ja vasta jos ei ilmaiseksikaan kenellekään kelpaa, energiajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hitaasti. Vähänkäytetyn tavarat lunastin takaisin ja myin itse heti useamman. Siellä olivat ainakin sen 6 kk myynnissä eikä menneet.
Millä alustalla saat niitä kaupaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alustalla saat niitä kaupaksi?
Torissa ja huuto.netissä. Facebookin kirppiksetkin aika kuolleita nykyään. Siinäpä ne vaihtoehdot sitten onkin. Kovasti kaipaisin uutta toimijaa alalle.
Vierailija kirjoitti:
merivillea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoista puheen ollen, onko muilla kokemuksia että keskittymiskyky olisi muuttunut niin että on vaikea keskittyä kirjan lukemiseen? Olen tarjonnut kirjoja ilmaiseksi niin useampi on sanonut että ei jaksa enää keskittyä niin pitkään. Tosi erikoista, en ole törmännyt tähän juurikaan aiemmin.
En jaksa enää lukea,ei huvita! Aiemmin luin paljon ja vaikka mitä,työkirjojakin jne.
Nyt kuuntelen helmet-kirjoja,ja kirjakauppaankin pääsen ilman että tarvii ostaa mitään.
Eli totta se voipi olla,ettei jaksa lukea.[/quot
Minun kohdalla tuo on ainakin totta. Vielä 2000-luvun alussa pystyin lukemaan kokonaisia kirjoja. Sitten sain työpaikan jossa koko ajan revittiin joka puolelle ja ajatus katkesi kymmeniä ellei jopa satoja kertoja päivässä, piti tehdä nopeita päätöksiä. Luin jostain että stressi muuttaa ihmisen aivoja ja sen huomaan kyllä omista aivoistani että keskittyminen johonkin pitemmäksi aikaa on ollut todella vaikeaa tuon työn jälkeen. Kymmeniä kertoja olen päättänyt että nyt luen kokonaisen kirjan. Pari kolme sivua ja ajatus karkaa heti ihan muualle. Netissä luen kyllä jatkuvasti jotain mutta jututhan on muutaman rivin mittaisia. Nyt olenkin yrittänyt myydä kirjojani pois, mitäpä noita pitää hyllyssä pölyttymässä.
Stressi ja se että nykypäivänä ärsykkeitä tulee ihan tuhotonta tahtia, on syynä tähän että ihmisten keskittymiskyky ja aivot rapistuu. Se on mielestäni todella huolestuttavaa. Kun kerran olette itse huomanneet ja tiedostaneet tämän, niin älkää nyt hyvät ihmiset antako asian olla! Harjoittakaa sitä keskittymiskykyä, juuri esimerkiksi lukemalla. Alkuun se on hidasta ja haasteellista, mutta mitä enemmän luette, sitä helpompi on keskittyä ja nopeammin pääsette etenemään. Mullakin on edelleen sellaisia päiviä, että on tosi vaikeaa keskittyä ja lukemisesta ei meinaa tulla mitään. Mutta silloin vaan totean, että luen lauseet niin monta kertaa kun tarvitsee ja luen vaikka puoli tuntia, tai mikä onkaan juuri siihen hetkeen sopiva aika. Jos siinä ajassa pääsen 20 sivua eteenpäin, niin hyvä, jos pääsen vain sivun, niin olenpahan ainakin yrittänyt palautua päivän stressistä ja saada muuta ajateltavaa. Ehkä kokemattomille lukijoille suosittelisin aloittamaan lukemisen vaikkapa viikonloppuna tai muuna aikana kun ei ole hurjan stressaantunut tai väsynyt. Siitä sitten pikkuhiljaa muinakin aikoina ja parhaassa tapauksessa jatkossa kirja toimii yhtenä palautumisen välineenä.
Kun raivaatte tavaroita niin kuinka paljin säilytätte askartelu- tai ompelitarvikkeita? Määrääkin tärkeämpi olisi miettiä joku hyvä kriteeri minkä mukaan päätöksen voisi tehdä. Onko hyviä ideoita, miten olette tehneet päätöksiä varastoitavien suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Kun raivaatte tavaroita niin kuinka paljin säilytätte askartelu- tai ompelitarvikkeita? Määrääkin tärkeämpi olisi miettiä joku hyvä kriteeri minkä mukaan päätöksen voisi tehdä. Onko hyviä ideoita, miten olette tehneet päätöksiä varastoitavien suhteen?
Perustarvikkeita kohtuullinen määrä, jotain erikoisempaa voi hankkia sitten sen mukaan mitä tarvitsee. Tai jos jotain on paljon, samaa tuotetta, voi osan myydä pois. Harvoin tarvitsee vaikkapa helmiä satoja samanlaisia.. Olen lankahamsteri ja pyrin pitämään varastossa vain sen mitä tiettyyn kalusteeseen mahtuu. Se on varattu vain langoille. Kankaille on oma hyllynsä kaapissa, paperiaskarteluille toinen. Pitää vain päättää minkä verran tilaa haluaa millekin materiaalille varata.
Minulla on askartelu-ompelu-huone. Entinen vaatehuone. Niin kauan homma on hanskassa kun tarvikkeet pysyvät järjestyksessä eikä tarvetta lisätilalle tule. Kyse on myös työtilasta/toimistosta kun olen yksitysiyrittäjä. Mun yritys mahtuu siis kokonaisuudessaan vaatehuoneeseen. Eli ei tavara-paljoutta senkään suhteen. Siinä vaiheessa jos yritys loppuu niin tyhjenee koko tila. Jäljelle jää hyllyyn tehty pöytätaso, tietokone, puhelin ja ompelukone, Ompelutarvikkeet mahtuu yhteen kangaskassiin.
Siis kauanko teillä menee siivoamiseen? Meillä on 79m2 kolmio kahdella vessalla. Oon tässä karsinu reippaasti tavaraa ja nytkin oli helppo lähteä siivoomaan kotia, kun kaikelle löytyy paikka. Meillä on kaksi pientä lasta, joten tietenkään ei ihan sama lähtötilanne silti ole kuin yleensä pelkässä aikuistaloudessa.
Mutta siis pesin vessat, imuroin ja luutusin lattiat, vein matot ulos, siivosin keittiön tarkemmin, pyyhin tasot ja peilit. Ja tähän meni joku 6-7h. Onko tuo ihan normaali aika vai kestääkö mulla tässä jotenki tavallista kauemmin 😅
Luulin että siivous nopeutuu kun tavaraa on vähemmän, mutta kyllähän näissä pinnoissakin tuntuu jo riittävän 🙈
Vierailija kirjoitti:
Siis kauanko teillä menee siivoamiseen? Meillä on 79m2 kolmio kahdella vessalla. Oon tässä karsinu reippaasti tavaraa ja nytkin oli helppo lähteä siivoomaan kotia, kun kaikelle löytyy paikka. Meillä on kaksi pientä lasta, joten tietenkään ei ihan sama lähtötilanne silti ole kuin yleensä pelkässä aikuistaloudessa.
Mutta siis pesin vessat, imuroin ja luutusin lattiat, vein matot ulos, siivosin keittiön tarkemmin, pyyhin tasot ja peilit. Ja tähän meni joku 6-7h. Onko tuo ihan normaali aika vai kestääkö mulla tässä jotenki tavallista kauemmin 😅
Luulin että siivous nopeutuu kun tavaraa on vähemmän, mutta kyllähän näissä pinnoissakin tuntuu jo riittävän 🙈
On varmaan ihan normi aika. Meillä on 120 neliötä ja siivoamiseen menee 3-4 tuntia kerran viikossa. Mutta se on sellainen syväsiivous joka kerta. Jos organisoi siivouksen päässään jo etukäteen ja tekee sen joka viikko samaan tapaan niin menee puolet vähemmän tunteja.
Harrastustavaran, vaikka se ompelu ja askartelu, määrän kannattaa antaa käytössä olevan tilan päättää määrän. Jos on kokonainen huone harrastusta varten, siellä voi olla isokin hylly täynnä tavaraa. Jos taas olohuoneen nurkassa täytyy säilyttää, niin silloin paljon vähemmän. Tavarat kannattaa järjestellä omiin laatikoihinsa. Vaikka askartelussa: yhdessä perustarvikkeita, yhdessä kyniä (erilaisissa koteloissa ja penaaleissa järjestettynä), yhdessä papereita ja pahveja, jne. Sitten omia laatikoita erilaisille projekteille mitä on kesken tai aikeissa aloittaa. Näin projektien määrä pysyy kohtuullisena, kun ei ole tuhatta pussukka satunnaisia tavaroita, mistä voi tehdä jotain. Vaan 5 koria, joissa tietyt projektit ja uusia ei oteta, ennen kuin joku vanhoista on tehty tai laitettu pois. Näin tavarat on myös helppo ottaa esiin ja laittaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa todella paljolta, ainakin jos tuota tekee usein. Kevät-, juhannus- ja joulusiivoukseksi ihan hyvä aika. Meillä about 100neliön talo, 2 vessaa ja vain yksi lapsi. Minä siivoan joka päivä 10-30min ja välillä voi innostusta olla siivota tunnin verran. Tähän päälle ruuanlaitoin yhteydessä joka kerta keittiön siistiminen (esim. kun kahvi tippuu näin aamulla).
Siivouksen tärkein oppi oli minulle se, että kun tekee vähän huonosti koko ajan, niin ei ole koskaan sotkuista. Eikä myöskään pölyä kerry sinne sohvan alle samalla tavalla. Imuroin lähes joka päivä, kun varsi-imuri roikkuu näkyvillä helposti. Äskön vedin parissa minuutissa keittiön lattian, siirsin yhtä tuolia, että sain otettua myös vähän pöydän alta. Sitten istuin kahville. Minulla on myös mikrokuitumoppi, jossa on pesuaine varressa, ja kahvaa painamalla suihkii sitä eteensä, todella helppo ottaa vaan esiin ja pyyhkiä tarvittaessa. Aiemmin koin, että jos alan imuroida, niin ensin pitää siivota tasot ja pöydät, pyyhkiä kaapin ovet, järjestää jääkaappi, nostaa kalusteet pois tieltä, imuroida ensin matto, nostaa matto pois, imuroida lattiat, pestä lattiat ja lopuksi kaikki tavarat paikoilleen. Ja samanlainen homma joka huoneessa, jolloin siivoaminen jäi tekemättä. Kun sain oivalluksen, että ei tuota kukaan käske tekemään kaikkea kerralla, varsinkaan joka kerta kun siivoaa, niin meillä on ollut koko ajan siistiä. Eikä tosiaan kerry nurkkiin sitä pölyä ja roskaa, kun joka päivä ottaa ohimennessään lattioita imurilla tai mopilla. Toki tavaraa kertyy välillä joka paikkaan, mutta kun on harjoittanut karsimista ja organisointia, niin ne vaan pitää laittaa paikoilleen, eikä tule sitä ahdistusta mihin nämäkin nyt tunkee.
Toki osa ihmisistä mieluummin siivoaa kaiken kerralla, mutta jos se ahdistaa, jää tekemättä tai tuntuu vievän aina vapaapäivän, niin kannattaa kokeilla tuota siivoa ohimennessään metodia.
merivillea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoista puheen ollen, onko muilla kokemuksia että keskittymiskyky olisi muuttunut niin että on vaikea keskittyä kirjan lukemiseen? Olen tarjonnut kirjoja ilmaiseksi niin useampi on sanonut että ei jaksa enää keskittyä niin pitkään. Tosi erikoista, en ole törmännyt tähän juurikaan aiemmin.
Ei itsellä kokemusta, mutta kerran kuulin bussissa kuinka parikymppinen mies selitti naispuoliselle kaverille, että ei lue kirjoja. Selitti, että ei yksinkertaisesti pysty, keskittymiskyky ei riitä, ja siksi katsoo ainoastaan elokuvaversiot kirjoista. Varmaan nykyajan nuorisolla yleistä tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin en raaskinut hävittää edes lehtiä, etenkin Viherpiha-lehdet on mahdottomia. No en sitten enää tilaa niitä. Saituus iskee kun yrittää viedä hyviä lehtiä kierrätykseen, tuntuu että voiko näitä nyt hävittää kun näistä voisi olla iloa vielä jollekulle. Muuta kun ei niitä ota kukaan enää vastaan. Aiemmin vein niitä terveyskeskuksen odotusaulaan, nyt ei voi.
Eikö lehtiä voisi tarjota Torissa? Tai jossain puutarhaan liittyvällä keskustelupalstalla? Tai viedä johonkin kierrätyskeskukseen? Tiedän tunteen, että ihan uudenveroisia lehtiä ei viitsisi heittää roskiin.
Olen eri kuin jolle vastasit. Minulla oli isot pinot erilaisia 5-15v vanhoja käsityölehtiä joista halusin eroon. Todella siistejä, kerran selattuja, kaava-arkit paikoillaan. Tarjosin niitä ilmaiseksi Toriin, kukaan ei edes kysynyt perään. Olivat 2kk tarjolla Torilla, en ole facebookissa. Sitten vein ne Espoossa kierrätyskeskukseen, siellä ottivat vastaan. Ymmärrän että muoti muuttuu ja ihmiset haluavat uusia malleja mutta oli siellä paljon ajattomia ohjeita myös, esim vauvanvaatteet.
Luulisi että joku haluaa Viherpihaa, niiden jutut ovat kuitenkin aika ajattomia.
Torissa tulee muutenkin enemmän hupikyselyitä kuin vakavasti otettavia. Joillakin reppanoilla ei taida olla muuta ajanvietettä kuin rustailla mukahauskoja kysymyksiä myyjille.
Minäkin tarjosin torissa käsityölehtiä vitosella kaksi isoa laatikkoa. Ketään ei kiinnostanut. Kuvasin ne muutaman lehden sarjoina ja laitoin myyntiin vähänkäytettyyn (nyt eivät ilmeisesti enää ota lehtiä myyntiin) ja yhteen kirppisryhmään. Kaikki myyty ja rahaa tuli noin 100€ kaikkiaan. Vanhimmat lehdet oli 70-luvulta. Olihan siinä iso työ mutta en minä työntekoa pelkää. Olen tyytyväinen tulokseen vaikkei yhdelle lehdelle edes 1€ jäänyt hinnaksi. Sataselle kyllä käyttöä keksii.