tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20653)
Kun valitsee poistettavia vaatteita kannattaa miettiä paljonko vaatteesta saisi kirpparilla. Todennäköisesti osa vaatteista ei menisi kaupaksi 10 sentilläkään. Joten miksi hillota niitä kaapeissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aina ajankohtainen aihe. Ilmeisesti ketju myös kiinnostaa, kun on pysynyt hengissä näin pitkään.
Naisilla on paljon tollasta neuroosia että ei saisi olla yhtään mitään tavaraa esim. pöydillä.
Ja tavaroita saisi olla korkeintaa se määrä mitä pystyy muistamaan ja löytään minuuteissa.
Usein näillä on myös siivousneuroosi.
Jääkaapinkin pitäisi olla tyhjä että olisivat tyytyväisiä, ihan siis oikeesti.
No meillä kyllä saa olla enkä ole neuroottinen siivooja. Miehet on aina olleet niitä joille mitään ei saa olla pöytäpinnoilla, naisen pitäisi koko ajan olla luutu kädessä siivoamassa jotain nurkkaa ja rätit kaapissa prässättynä ja sotilaallisessa järjestyksessä. Itse miehet ei kyllä peppuaan sohvalta nosta että siivoaisivat. Ohjeita mielellään antavat ja arvostelevat ajankäytön ja lopputuloksen ennen kuin on edes valmista.
Saako autotallissa säilöttyjä cdlevyjä puhtaaksi? Onko kukaan pessyt niitä esm astianpesukoneessa? Tallissa taitaa olla hometta, niin ei niitä enää voi tuoda sisälle sellaisenaan.
Meillä mies on se tarkempi hinkkaaja, imuroi tarkkaan ja järkkää astianpesukoneen uusiksi, itse olen vähän suurpiirteisempi.
Vaatteet on karsittu jo aika pieneen, eli jäljellä vaan ne mitä oikeasti käytän, kirjat on mun heikko kohta.
Oisko tavoitteena yksi kirja ulos talosta per päivä? Vuoden lopussa olisi sitten vaan ne lempikirjat ja sarjakuvat enää hyllyssä.
Tai sitten käytän hyväkseni niitä päiviä kun on sellainen olo, että nyt lähtee ylimääräiset tavarat. Niinä päivinä saa paljon aikaan, jos saa ne tavarat ulos asti samana päivänä.
Aiemmin en raaskinut hävittää edes lehtiä, etenkin Viherpiha-lehdet on mahdottomia. No en sitten enää tilaa niitä. Saituus iskee kun yrittää viedä hyviä lehtiä kierrätykseen, tuntuu että voiko näitä nyt hävittää kun näistä voisi olla iloa vielä jollekulle. Muuta kun ei niitä ota kukaan enää vastaan. Aiemmin vein niitä terveyskeskuksen odotusaulaan, nyt ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet on karsittu jo aika pieneen, eli jäljellä vaan ne mitä oikeasti käytän, kirjat on mun heikko kohta.
Oisko tavoitteena yksi kirja ulos talosta per päivä? Vuoden lopussa olisi sitten vaan ne lempikirjat ja sarjakuvat enää hyllyssä.
Tai sitten käytän hyväkseni niitä päiviä kun on sellainen olo, että nyt lähtee ylimääräiset tavarat. Niinä päivinä saa paljon aikaan, jos saa ne tavarat ulos asti samana päivänä.
Aiemmin en raaskinut hävittää edes lehtiä, etenkin Viherpiha-lehdet on mahdottomia. No en sitten enää tilaa niitä. Saituus iskee kun yrittää viedä hyviä lehtiä kierrätykseen, tuntuu että voiko näitä nyt hävittää kun näistä voisi olla iloa vielä jollekulle. Muuta kun ei niitä ota kukaan enää vastaan. Aiemmin vein niitä terveyskeskuksen odotusaulaan, nyt ei voi.
Ymmärrän, kirjat heikko kohta täälläkin. Yritän saada kaikki mahtumaan olemassaoleviin kirjahyllyihin. Jos siis pidän jonkin uuden kirjan, laitan jonkin vanhan kiertoon. Halutut kirjat lähipiirin lukutoukille, muista kansi pois ja paperinkeräykseen. Hyvä tavoite sinullakin!
Vierailija kirjoitti:
Saako autotallissa säilöttyjä cdlevyjä puhtaaksi? Onko kukaan pessyt niitä esm astianpesukoneessa? Tallissa taitaa olla hometta, niin ei niitä enää voi tuoda sisälle sellaisenaan.
Tää oli saanut vaan alapeukkuja, eli pitääkö ne ottaa vastauksena kysymyksiini, eli vastaus on ei? Eli jos tätä yläpeukutetaan niin olette samaa mieltä? Onkin ihmetellyt välillä noita alapeukkuja, että mitä tuossakin nyt oli mistä ei tykätä. Tarttisin näköjään peukutusten käyttöohjeet 😀
Kirjoista puheen ollen, onko muilla kokemuksia että keskittymiskyky olisi muuttunut niin että on vaikea keskittyä kirjan lukemiseen? Olen tarjonnut kirjoja ilmaiseksi niin useampi on sanonut että ei jaksa enää keskittyä niin pitkään. Tosi erikoista, en ole törmännyt tähän juurikaan aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli saanut vaan alapeukkuja, eli pitääkö ne ottaa vastauksena kysymyksiini, eli vastaus on ei? Eli jos tätä yläpeukutetaan niin olette samaa mieltä? Onkin ihmetellyt välillä noita alapeukkuja, että mitä tuossakin nyt oli mistä ei tykätä. Tarttisin näköjään peukutusten käyttöohjeet 😀
Ehkä ne kertovat siitä ihmettelystä, että miksi olet säilönyt tarpeetonta tavaraa homeiseen talliin? Miksi talli on homeessa? Onko siellä muutakin? Ja miksi olet tuomassa (tarpeettomat?) cd:t nyt sisälle? Ethän vain ole myymässä niitä?
Ehkä alapeukut johtuu siitä että kysyit että voiko CD-levyjä pestä astianpesukoneessa XD
Vierailija kirjoitti:
Kirjoista puheen ollen, onko muilla kokemuksia että keskittymiskyky olisi muuttunut niin että on vaikea keskittyä kirjan lukemiseen? Olen tarjonnut kirjoja ilmaiseksi niin useampi on sanonut että ei jaksa enää keskittyä niin pitkään. Tosi erikoista, en ole törmännyt tähän juurikaan aiemmin.
Tämä asia on ollut tapetilla viime vuosina siellä sun täällä. Johtunee osittain älylaitteista.
https://www.oulunylioppilaslehti.fi/keskittymiskykymme-katosi-ainakin-h…
Vierailija kirjoitti:
Minä ja ottelin kirjat ensin luetut ja lukemattomat. Lukemattomat laitoin yöpöydälle ja osan makkarin lipaston päälle ja päätin, että ne on pakko lukea tai laittaa kiertoon sieltä.
Luetut jaottelin pinoihin:
kaikista rakkaimmat, tässä pinossa sai olla vain vähän kirjoja.
Luen uudelleen, tässä oli sellaisia kirjoa joita olen lukenut uudelleen tai kirjailijoita joihin tartun tietyssä mielentilassa.
Haluaisin lukea uudelleen, tässä sellaisia jotka olen lukenut, mutta en ole jostain syystä tarttunut uudestaan.
En lue uudelleen
Sitten mietin, miksi säilyttäisin kirjoja joista tiedän, etten lue uudelleen. Ne laitoin sitten pois, vaikka tuntui pahalta.
Nyt teen tuota muutaman kerran vuodessa, joka kerta löytyy kirjoja jota en oikeasti halua lukea uudelleen, jotka olin säästänyt edellisellä kierroksella. Ja noista lukemattomista lähtee myös pois ne joita ei vaan ole tullut luettua. Nykyään lukemattomat mahtuvat yöpöydän alahyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on ollut tapetilla viime vuosina siellä sun täällä. Johtunee osittain älylaitteista.
https://www.oulunylioppilaslehti.fi/keskittymiskykymme-katosi-ainakin-h…
Huomasin, että vaativassa työssä ollessani, en pystynyt lukemaan kirjoja, joku Vares kesälomalla korkeintaan. Nyt työttömänä menee välillä viisi viikossa. Onneksi nykyään on kirjat luettavissa sovelluksella, niin ei tarvitse kirjastosta raahata.
Ihmisellä on varmaan vain tietty määrä ajatuksia käytettävissä ja jos ne kaikki käyttää töissä, niin vapaa-ajalla sitten pitää tehdä jotain fyysistä. Sama toisin päin, jos työ on fyysisempää, niin vapaa-ajalla haluaa tehdä jotain aivotoimintaa aktivoivaa.
Jos joku ei vielä ole kokeillut siivoamista samalla äänikirjaa kuunnellen niin suosittelen! Itse tykkään lainata aitoja kirjoja ja lukea niitä makoillen kotona, mutta äänikirja ei toimi noin vaan nukahdan liian helposti sen kanssa. Sen sijaan siivoaminen, kokkaus ja ulkona kävely ovat ihania äänikirjan kanssa. En tykkää kuunnella musiikkia lenkillä, koska haluan kuulla ääniä ympäristöstä ja äänikirjan kanssa se onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kuuluvat jätteenpolttolaitokselle. Homeisella tavaralla sairastuttaa vaan itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lehtiä voisi tarjota Torissa? Tai jossain puutarhaan liittyvällä keskustelupalstalla? Tai viedä johonkin kierrätyskeskukseen? Tiedän tunteen, että ihan uudenveroisia lehtiä ei viitsisi heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa enää lukea,ei huvita! Aiemmin luin paljon ja vaikka mitä,työkirjojakin jne.
Nyt kuuntelen helmet-kirjoja,ja kirjakauppaankin pääsen ilman että tarvii ostaa mitään.
Eli totta se voipi olla,ettei jaksa lukea.
Tulin vain kiittämään siitä vinkistä että vanhoilla risoilla vaatteilla voi pestä roskiksia ja pyyhkiä tyhjät margariinirasiat muovinkeräystä varten. Nyt olen päässyt monesta rääsystä eroon (tai no osa on siivouskaapissa). En kyllä ymmärrä kun siltikin vaatekaappi pursuaa. Nyt on jäljellä enää kivoja ja sopivia vaatteita mistä en halua eroon. Mutta ei varmaan vuosiin tarvi ostaa lisääkään.
Vierailija kirjoitti:
Tulin vain kiittämään siitä vinkistä että vanhoilla risoilla vaatteilla voi pestä roskiksia ja pyyhkiä tyhjät margariinirasiat muovinkeräystä varten. Nyt olen päässyt monesta rääsystä eroon (tai no osa on siivouskaapissa). En kyllä ymmärrä kun siltikin vaatekaappi pursuaa. Nyt on jäljellä enää kivoja ja sopivia vaatteita mistä en halua eroon. Mutta ei varmaan vuosiin tarvi ostaa lisääkään.
Jos olet tyytyväinen niihin vaatteisiin mitä sinulla vielä on, niin hienoa! Ei kukaan täällä sanele muille mikä määrä mitäkin tavaraa pitää olla. Se on jokaisen oma asia. Joku tykkää että on iso vaatevarasto, toinen voi ahdistua ja tulee valinnan vaikeutta. Onnittelut siitä että olet päässyt tuohon tilanteeseen. Täällä on vielä käytettävä muutama "ei niin lempipaita" lumpuksi asti että on sitten vaan niitä lempivaatteita kaapissa.
Mulla oli tapana kerätä mukaan työmatkoilta kaikki ne ilmaiset pikkuroinat, shampoot, ompelutarvikepakkaukset, saippuat, suihkumyssyt, kengänkiillotuslappuset. Jossain vaiheessa aloin konmarittaa ja törmäsin näihin jemmoihin. Siis mulla oli suihkumyssyjä ja shampoita kymmenittäin, ellei satoja. En käytä koskaan suihkumyssyä. Hotellishampoot on huonoja, ja ärsyttävät päänahkaa, joten en halunnut käyttää niitä. Ne oli "kaiken varalta".. tai jotain.
Elämä keveni kerralla kun laitoin niitä jakoon ja roskiin ja lakkasin keräämästä mukaan. Lotrasin siellä hotellissa ja laitoin sitten siellä roskiin.