tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21843)
Kesäkengät varastoitu, syys- ja talvikengät otettu esille.
Samalla heitin roskiin reilu 9v vanhat ballerinatossut, jotka eivät todellakaan ole enää omaa tyyliä. Tossuja tuli aikoinaan käytettyä todella ahkerasti ja olivat päässeet huonoon kuntoon.
Lähtöpassit sai myös 2 henkaria. Toinen rikki, toinen huono.
Nyt meni muutama liian pieneksi jäänyt ja huonokuntoinen vaatekappale revittynä roskiin, tosin ei ne olleet myynti- tai lahjoituskuntoisia muutenkaan enää, ehkä jos joku olisi niin viitseliäs ollut, että olisi korjaillut niitä...
Eilen käytiin lapsen kirjahyllyä läpi. Poistettiin ihan hölmöjä kirjoja sekä vauvakirjoja mitkä ei enää kiinnosta. Yhteensä 25 kpl! Myös pieneksi jääneitä vaatteita, turhia kenkiä ja jotain remppatarvikkeita saatiin pois nurkista. Yhteensä neljä kassillista. Ai, että!
Rupesin laskemaan poistoja ja tulevia tavaroita pikästä aikaa. Poistoja on nyt enemmän, mutta kahdet pakolliset kengät tuli ostettua lapsille kun edelliset oli pienet.
Itsellä tavoitteena on melkoisen minimalistinen koti. Nautin katsella siistejä ja avaria koteja.
Miltä kotisi näyttäisi jos siellä olisi puolet vähemmän tavaraa?
Vierailija kirjoitti:
Rupesin laskemaan poistoja ja tulevia tavaroita pikästä aikaa. Poistoja on nyt enemmän, mutta kahdet pakolliset kengät tuli ostettua lapsille kun edelliset oli pienet.
Itsellä tavoitteena on melkoisen minimalistinen koti. Nautin katsella siistejä ja avaria koteja.
Täällä sama tavoite. Nyt tiivistelen astiakaappeja. Laitan kiertoon niitä astioita joista en pidä, ja joita ei vaan tule käytettyä.
Olen myynyt mm. "viralliset" kahvikupit, jotka olivat vain 1,25 DL kokoisia. Eihän kukaan enää juo niin pienistä kupeista kahvia, eikä meillä edes käy sellaisia vieraita, joille ei kehtaisi mukia laittaa. Siellä ne kupit oli pölyyntyneet kymmenen vuotta yläkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Asunnolta, ei kodilta.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkengät varastoitu, syys- ja talvikengät otettu esille.
Samalla heitin roskiin reilu 9v vanhat ballerinatossut, jotka eivät todellakaan ole enää omaa tyyliä. Tossuja tuli aikoinaan käytettyä todella ahkerasti ja olivat päässeet huonoon kuntoon.
Lähtöpassit sai myös 2 henkaria. Toinen rikki, toinen huono.
Lempivaatteet on hankalia, vaikka niitä ei enää käyttäisikään, niin monesti ne jää vielä pyörimään kun ei raaski kierrättää niitä. Jää jotenkin jumiin menneisyyteen niiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkaisi olla silloin jo liian autiota. Olen karsinut jo irtonaisia säilytyskalusteita, koska haluan avaruutta ja tyhjää lattiatilaa. Jos huonekaluja on liikaa, se häiritsee ja saa aikaan sekavan tunnelman. Ja on myös helpompi siivota, kun on vapaata lattiatilaa.
Ajattelin tyhjentää koko olohuoneen ja katsoa sitten mitä laitan sinne takaisin. On vähän hankala sisustettava kun kolmesta seinästä kahdella on ikkunoita ja se neljännellä on takka ja loppu seinä on avoin.
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin mielenkiintoinen kysymys. Meillä on tavarat jakautuneet tosi epätasaisesti eri huoneisiin. Esim. olohuoneessa on aika selkeää ja "tyhjää", mutta mun työhuoneessa on paljon tavaraa kaapeissa ja lipastossa. Teen siinä huoneessa sekä palkkatyötä etäpäivinä, vapaaehtoistyötä että omia käsityö/taideharrastuksia, ja kaikkiin liittyy tavaraa. Samoin keittiössä tasot olen saanut pikkuhiljaa aika tyhjiksi, mutta kaapit on melko täynnä. Aikuisten makuuhuone on seesteinen, vaatehuoneessa riittäisi karsittavaa. Lasten ja teinien huoneet varmaan arvaattekin...
Eli jos puolet tavaroista poistettaisiin, niin ensivilkaisulla ei välttämättä kovin suurta muutosta huomaisi, vaan pitäisi kurkkia kaappeihin ja laatikoihin. Niissäkään ei välttämättä näyttäisi vielä tyhjältä, vaan mukavan väljältä. Siinä saattaisi kyllä tulla jo ikävä joitain kausivaatteita, harrastustarvikkeita tai keittiötarpeita.
Laskin säilytyskalusteet. Niitä meillä 2 asukkaan (teini ja äiti) 75 neliön kolmiossa jopa 11 kappaletta! Meillä ei ole vaatehuonetta enkä laskenut tähän kiinteitä kaapistoja joita eteisessä ja makuuhuoneissa. Mutta esim olohuoneessa on 4 säilytyskalustetta joissa kirjoja, astioita, sisustustavaraa, valokuvia, tärkeät paperit, maljakoita ja sun mitä. Pojan huoneessa palkintovitriini, seinällä dvd-hylly, Malm-lipasto..Ja uskokaa tai älkää niin olen sielultani minimalisti. En osta (enää) sisustustavaraa, kaiken puntaroin tarvitaanko ja yritän myydä ja kierrättää tavaraa. Silti. Tuo säilytyskalusteiden määrä inhottaa. Niiden funktio on vain säilyttää tavaraa. Nyt on missio luopua edes yhdestä. Mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Tavara on riesa. Mutta minä yritän..ja tämä ketju on tsempannut minua paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnolta, ei kodilta.
Minä tilasin muutama vuosi sitten Fidan kuorma-auton meille ja meiltä lähti noin puolet kalusteista. Sohvaryhmiä, kirjakaappeja, lamppuja, koriste-esineitä, jne., jne. Fidan miehet kysyivät, että olemmeko muuttamassa. Vastasin, että ei, minä vain raivaan. :)
Mies tuli kotiin ja ensimmäinen asia mitä hän sanoi oli "kylläpä täällä näyttää kodikkaalta". (Mies ei itse siis halunnut osallistua raivaamiseen, mutta antoi minulle vapaat kädet sen suhteen.)
järkytyin mitä luin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kuulla tästä kokemuksestasi lisää. On niin vaikea tunnistaa se piste, jossa olisi hyvä lopettaa.
On totta, että karsimiseenkin voi jäädä koukkuun. Luulen ainakin, että itselläni karsimisesta voisi helposti tulla shoppailun korvike.Vierailija kirjoitti:
Nyt haluan sanoa varoituksen sanan. Itsellä lähti karsiminen ja konmaritus lapasesta niin, että tärkeitäkin tavaroita on tullut heitettyä pois. Yhdysvalloissa tällekin on sairausluokitus, joku pakonomainen karsiminen tms, ei kuitenkaan siivoaminen. Mä oon tunnistanut laukaisevan tekijän. Jos olen kylässä sukulaisella, jolla on hirveästi tavaraa, niin kotona alan siivota ja hinkata ja pakata JOTAIN pois! Myös töissä olen kiikuttanut tavaraa roskikseen salaa, kun meillä on pari hamstraajaa siellä ja mua alkoi ahdistaa se hamstraaminen. Palotarkastajakin huomautti tavararöykkiöistä ja sain siunauksen kiikuttaa jätelavalle sitä roinaa salaa.
Kai se on niin, että jos joka päivä karsii tai ajattelee karsimista, niin se voi olla jo ongelma. Tietty loppuuhan ne tavaratkin jossain vaiheessa, mutta sitten katson silmät kiiluen toisten koteja, tai kesämökkejä oikotiellä, että perhana kun sais kuormalavan tuohon pihaan. Yksi herätys minulle oli kun mies pikkuisen suuttui kun työnsin sen golf- vaatteet ja työkaluliivin uffille. Tuli oikeasti niin paha mieli, että hetkeksi jätin sen vaatekaapin rauhaan.
Karsea akka olet! Pysykää siivousintoilijat pois toisten tavaroista! Omillenne tehkää mitä tykkäätte, mutta toisten tavaroihin ei kosketa! -Saati heitellä ilman lupaa roskiin. Häpeä!
Sanoisitko tämän kommentin näillä sanoilla ystävällesi / tuttavallesi kasvotusten? Tai edes tuntemattomalle?
Entäpä te tätä kommenttia yläpeukuttaneet? Nimittelisittekö te tuttavaanne samalla tavalla, mikäli hän kertoisi teille tekemästään nolosta virheestä?
Tämä ketju on jo vuosia ollut minulle tukena oman tavarapaljouteni kanssa. Toivoisin todella, että ketjussa ei alennuttaisi tämän tyyppisiin sanavalintoihin. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuoremmilla on sitten vain johonkin keräilyharrastukseen tai muuhun harrastukseen liittyviä esineitä, tarkasti valikoituna eikä vähän sitä sun tätä kaikkea hamstrattuna.
Toki ehkä 50-luvulla syntyneet vanhempani kokivat jonkinlaisen herätyksen kun heidän vanhempansa kuoleman jälkeen oli siivottava taloja. Pula-ajan eläneillä oli tallessa kaikenlaista arvotonta tyhjistä voirasioista lähtien :/
On hamstraamista nuorillakin, vaikka eivät sitä sotaa ole kokenutkaan. Minulla ei nuorena ollut mitään ongelmaa liiallisesta tavarasta, mutta nyt monen lapsen äitinä voimat arjen hallintaan on vähäisemmät ja sitä myötä tavaraa on kertynyt ihan liikaa, vaikka ei varsinaista hastraamista olisikaan.
Nyt täytyy kyllä ryhdistäytyä. Tämä ketju on ollut oikein mainio monelta kantilta, herättää ajattelemaan ja saa monia vinkkejä.
Minä olin aikoinani hormoonihöyryisessä tavaranhankinnassa aivan järjetön. Parhaimillaan meillä oli varastossa KUUDET rattaat/vaunut. Ja sen lisäksi oli luonnollisesti vaikka mitä muuta tavaraa.
No, jos jotain hyötyä asiasta oli, niin vuosien varrella moni hyväntekeväisyysjärjestö oli kiitollinen lahjoittamistani vähän käytetyistä lastentarvikkeista. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnolta, ei kodilta.
Minä tilasin muutama vuosi sitten Fidan kuorma-auton meille ja meiltä lähti noin puolet kalusteista. Sohvaryhmiä, kirjakaappeja, lamppuja, koriste-esineitä, jne., jne. Fidan miehet kysyivät, että olemmeko muuttamassa. Vastasin, että ei, minä vain raivaan. :)
Mies tuli kotiin ja ensimmäinen asia mitä hän sanoi oli "kylläpä täällä näyttää kodikkaalta". (Mies ei itse siis halunnut osallistua raivaamiseen, mutta antoi minulle vapaat kädet sen suhteen.)
Minunkin mieheni on kommentoinut raivauksen jälkeen esim. "onpa täällä paljon tilaa", "tämä näyttää paljon avarammalta", "on aivan eri näköistä" ja kaikissa on ollut sellainen yllättyneen ja ihastuneen positiivinen sävy! Vitsinä voisi tähän sanoa, että jos mies huomaa muutoksen niin se on todellinen (ei sentään tosissaan, osa miehistä on hyvinkin tarkkanäköisiä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnolta, ei kodilta.
Minunkin mieheni on kommentoinut raivauksen jälkeen esim. "onpa täällä paljon tilaa", "tämä näyttää paljon avarammalta", "on aivan eri näköistä" ja kaikissa on ollut sellainen yllättyneen ja ihastuneen positiivinen sävy! Vitsinä voisi tähän sanoa, että jos mies huomaa muutoksen niin se on todellinen (ei sentään tosissaan, osa miehistä on hyvinkin tarkkanäköisiä).
Repesin. :D
Omalla miehellä muutoksen huomaamiseen tarvittiin iso Fidan kuorma-auto täyteen tavaraa. Mutta olet oikeassa, todella, todella, todella pieni osa miehistä on hyvinkin tarkkanäköisiä. ;)))
Täälläkin viikonloppuna laitettiin kesävaatteet yläkaappiin.
Todella paljon oli kesäkenkiä putsattavana.
Nyt on kaikki ojennuksessa, odottaen ensi kesää.
Sain tänään siivottua ja järjesteltyä yhden hankalan pystykaapin. Hankala siksi, että sen sisällä on keskuspölynimurin säiliö.
Käytin järjestelyssä apuna meiltä valmiiksi löytynyttä suurehkoa koria. Korin sisälle sain kaikki pitkävartiset siivousvälineet. Aiemmin ne pyörivät kaapissa miten sattuu.
Ruuvasin vielä pienen koukun, johon ripustin kärpäslätkän. Pidän siitä, että jokaisella tavaralla on oma "koti".
Vierailija kirjoitti:
Laskin säilytyskalusteet. Niitä meillä 2 asukkaan (teini ja äiti) 75 neliön kolmiossa jopa 11 kappaletta! Meillä ei ole vaatehuonetta enkä laskenut tähän kiinteitä kaapistoja joita eteisessä ja makuuhuoneissa. Mutta esim olohuoneessa on 4 säilytyskalustetta joissa kirjoja, astioita, sisustustavaraa, valokuvia, tärkeät paperit, maljakoita ja sun mitä. Pojan huoneessa palkintovitriini, seinällä dvd-hylly, Malm-lipasto..Ja uskokaa tai älkää niin olen sielultani minimalisti. En osta (enää) sisustustavaraa, kaiken puntaroin tarvitaanko ja yritän myydä ja kierrättää tavaraa. Silti. Tuo säilytyskalusteiden määrä inhottaa. Niiden funktio on vain säilyttää tavaraa. Nyt on missio luopua edes yhdestä. Mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Tavara on riesa. Mutta minä yritän..ja tämä ketju on tsempannut minua paljon.
Ne säilytyskalusteet imee tavaraa itseensä. Jos sinulla on yksi kaappi, on se täynnä tavaraa, jos kaksi niin ne molemmat ovat. Minä otan kaapeille aina tasaisesti tyhjennyksen. Katson missä kaapeista on suht samanlaista tavaraa, vaatteita, kosmetiikkaa, pelejä, leffoja, elektroniikka, kirjoja, satunnaista en tiedä mitä rojua jne. Valitsen kategorian tai pari, mietin missä ne pitäisi säilöä. Yritän löytää jokaisen kaapin kaikista huoneista missä näitä tavaroita voisi olla. Sitten järjestän paikoilleen. Jos niiden paikalla on muuta tavaraa, niin tungen ne vaan suurinpiirtein omille paikoilleen.
Jos on paljon aikaa, niin otan kaikki tavarat ulos kaikista kaapeista ja järjestelen paikoilleen. Tässä usein vaatteet ja astiat/ruuanlaittovälineet jää erikseen järjestettäväksi.
Sitten aina kun saan tehtyä, niin tajuan, että tuo eteisen kaappi unohtui kokonaan :D
Hyvä viikonloppu. Ja taas on hyödynnetty toria ja fb-roskalavaa urakalla. Meiltä lähti pari pyörää ja huonekaluja, meille taas tuli yksi huonekalu ja yksi lastentarvike (joiden sijalta tosin lähti/lähtee vastaavat mutta huonommin tarkoitustaan palvelleet). Rahaa liikkui tässä 0e. Lisäksi vein pari kestokassillista kirppikselle.
Nyt kun vielä joku hakisi yhden pöydän ja saisin kolme muuta lastentarviketta laitettua myyntiin, olisi akuutit asiat hoidettu pois!
On niin hyvä mieli sekä saamisesta että antamisesta 😊
Ainiin, paitsi erilaisia säilytyslaatikoita ois nyt myös iso pino. Niistä vaan en oikein tiedä mitä kannattaa laittaa pois ja mitä säilyttää, koska vaihtelen vilkkaasti järjestystä ja laatikoiden tarve ja paikat vaihtelevat.