Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (22078)

Vierailija
21961/22078 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut aikaiseksi viikonloppuna viiä eteiseen kokoamiani kolmea muovikassillista tavaraa lahjoitukseen. Koitan nuo viedä tämän viikon aikana ja saatan vielä koota neljännenkin nyssäkän kun käyn liinavaatekaappia läpi. Olen jo karsinut vaatekaapistani kaikki turhat, samoin "seilaavat" tavarat jotka ei vain ole löytäneet paikkaansa. Liinavaatekaappia on tärkeää karsia siksi että sen selailu on miltei ahdistavaa kun on aivan liian täynnä. Komero on tuon jälkeen pakko ottaa käsittelyyn koska kohta mulla alkaa loma ja tuolloin renoveeraan komeron, asennamme sinne sovellahyllyt. Tuo komero on meillä sellainen yleismiesjantusen komero jossa kaikki kodin tarvikkeet kuten polttimot, sulakkeet, siivousaineet- koneet ja välineet, ikkunatiivisteet yms. mutta myös kengät ja matot sekä jostain täysin käsittämättömästä syystä ainakin 3 erilaista kansioo joissa käsittääkseni joitain kuitteja(???) vaikk miellä on työhuone tuontyyppistä tavaraa varten.

Nämä pitkät paskakirjoitukset voisitte laittaa omaan ketjuunsa

Vierailija
21962/22078 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50- luvulla olikin kauniita ja laadukkaita tekstiilejä. Mullakin äidin upeita pöytäliinoja. Ei vain tule oikein käytettyä, pelkään tahriintumista niin paljon.

Onko ne sitten parempi pitää vaan kaapissa käyttämättömänä kuin iloita niistä käytössä?

No ei tietenkään. Ei vaan tule otettua käyttöön. 

No kannattaako silloin säilyttää, jos ei tule otettua käyttöön? 

No onhan meillä kaikilla tavaroita kotonamme, joita ei käytetä. Juuri se saa minutkin säilyttämään näitä äidin kauniita pöytäliinoja, koska kotoa löytyy kyllä muutakin tavaraa, jotka eivät ole varsinaisessa käytössä. Ja myös sellaista, jotka eivät edes ole kauniita ja taidolla tehtyjä, niinkuin nämä liinat. Jos kaikilla olisi kotona ainoastaan käytössä olevia tavaroita ja tekstiilejä kellään ei olisi tavarapaljoutta. Tästä ihan suoraan katsomalla näen vaarini vanhan herätyskellon, jota kukaan ei enää käytä. Pojan vanha leluauto, jolla kukaan ei enää leiki. Maljakko, jota en käytä, koska ei ole varaa ostella kukkia. Hyllyssä kirjat, jotka on jo luettu. Seinällä kitara, jota kukaan ei soita. Kasa vinyylejä, eikä ole levysoitinta.. jne. Tässä huoneessa ei ole käytössä kuin sohva, edes telkkaria ei kukaan enää katso, kun ei sieltä tule mitään hyvää katsottavaa kuitenkaan. Pitäisikö sitten hävittää liinojen lisäksi kaikki muukin, paitsi sohva. ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21963/22078 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikä +50 on helpottanut ainakin vaatekaappien läpikäymistä. Vaatekoko ollut vuosia sama, mutta nyt koko vartalon muoto on muuttunut. Ei vaan sovi suurinosa vaatteista. Kengätkin puristavat. Helppo oli karsia. Lisäksi kaikki pysyy järjestyksessä, kun ostan vain tosi tarpeeseen. Välillä vaan availen vaatekaappeja ja ihailen järjestystä :)

Vierailija
21964/22078 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveästi helpottaa, kun lakkaa ajattelemasta ostoksiaan sijoituksina. Vaatteet ovat käytettäväksi, ajoneuvot ajettavaksi ja koti asuttavaksi. Raha menetetään ostohetkellä, ja kaikki mitä takaisin saa, on ylimääräistä.

Itse ostan ns. hupiostokset hyväntekeväisyyskirpparilta ja lahjoitan tarpeettoman hyväntekeväisyyskirpparilta. Se on minun tapani lahjoittaa.

Olen samaa mieltä. Sijoittamiset tehdän sitten erikseen. Siltikin on perin kummallista että just ne omat täysin uudenveroiset kamat pitää antaa ilmaiseksi kun toiset väittävät tekevänsä tiliä samanmoisilla kamoilla. Että joku ei jutussa täsmää. 

Oon itekin tätä miettinyt usein. Kaverini saa tismalleen samoja tavaroita myytyä mitkä mulla jää myymättä ja häneltä ihmiset ostaa jopa huonokuntoisempaa kalliimmalla ilmeisen tyytyväisenä. Oon päätynyt siihen että vaikka ihmiset väittävät tekevänsä ostoksia järjellä suurin osa kuitenkin ostaa epämääräisen fiiliksen perusteella jos myyjänä on heidän mielestään hyvä tyyppi tai myyjä on tarpeeksi supliikki ja puhuu ostajan pyörryksiin.

Vierailija
21965/22078 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin kodin tänään ja vaihdoin olohuoneessa kahden kalusteen paikkaa. Keittiön pöydälle laitoin jalallisen astian, jossa on värikkäitä hedelmiä. Koti on niin raikas eikä tarvinnut ostaa mitään. 

Vierailija
21966/22078 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin kodin tänään ja vaihdoin olohuoneessa kahden kalusteen paikkaa. Keittiön pöydälle laitoin jalallisen astian, jossa on värikkäitä hedelmiä. Koti on niin raikas eikä tarvinnut ostaa mitään. 

Vierailija
21967/22078 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveästi helpottaa, kun lakkaa ajattelemasta ostoksiaan sijoituksina. Vaatteet ovat käytettäväksi, ajoneuvot ajettavaksi ja koti asuttavaksi. Raha menetetään ostohetkellä, ja kaikki mitä takaisin saa, on ylimääräistä.

Itse ostan ns. hupiostokset hyväntekeväisyyskirpparilta ja lahjoitan tarpeettoman hyväntekeväisyyskirpparilta. Se on minun tapani lahjoittaa.

Olen samaa mieltä. Sijoittamiset tehdän sitten erikseen. Siltikin on perin kummallista että just ne omat täysin uudenveroiset kamat pitää antaa ilmaiseksi kun toiset väittävät tekevänsä tiliä samanmoisilla kamoilla. Että joku ei jutussa täsmää. 

Oon itekin tätä miettinyt usein. Kaverini saa tismalleen samoja tavaroita myytyä mitkä mulla jää myymättä ja häneltä ihmiset ostaa jopa huonokuntoisempaa kalliimmalla i

Jos haluaa tavaroiden myynnillä tehdä rahaa, niin pitää tietää missä ja milloin kannattaa mitäkin tavaraa myydä ja miten kyseinen tavara kannattaa ostajille esitellä (netissä teksti, eli mitä tavarasta kertoo, ja kuvat, fyysisellä kirpparilla esillepano). Erot tässä osaamisessa usein selittävät, miksi joku saa myytyä hyvin ja toinen ei meinaa saada sanaakaan tavaraa kaupaksi millään.

Mikään tavara harvoin myy itse itseään, ellei se ole joku tosi haluttu juttu, jota ihmiset oikein erikseen metsästävät. Nämä ovat kuitenkin harvassa. Ei siis yleensä riitä, että laittaa tavaran myyntiin, vaan pitää osata laittaa oikealla tavalla ja oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan myyntiin (ja mikä on hyvä aika ja paikka ja tapa riippuu siitä tavarasta).

Käytettyjen tavaroiden myynti on siis taitolaji ihan niin kuin mikä vaan muukin tapa tehdä rahaa. 

Vierailija
21968/22078 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin aamun palauttamalla kaikki tavarat takaisin omille paikoilleen. Inhoan epämääräisiä tavarakasoja. 

Sitten keräsin vielä yhden poistopussin täyteen tavaraa. Nyt voi tulla vaikka yllätysvieraita sillä koti on siisti. Helpolla pääsee tässä ns. ylläpitovaiheessa. Siltikin lähes viikottain tulee vielä poistoja. 

Vierailija
21969/22078 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pakkaamassa muuttoa varten.  Voi jumpe tätä tavaran määrää. Kuka olisi arvannut, että pieneen asuntoon saa näin paljon tavaraa. Mistähän nämä kaikki ovat tulleet? Viime muutto viitisen vuotta sitten sujui vielä helposti. Hyvä herätys pitää tavaran määrä kurissa, kun ajattelee, miten tuskallista muutto on. Kun vain muistaisi muuton jälkeenkin.

Vierailija
21970/22078 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pakkaamassa muuttoa varten.  Voi jumpe tätä tavaran määrää. Kuka olisi arvannut, että pieneen asuntoon saa näin paljon tavaraa. Mistähän nämä kaikki ovat tulleet? Viime muutto viitisen vuotta sitten sujui vielä helposti. Hyvä herätys pitää tavaran määrä kurissa, kun ajattelee, miten tuskallista muutto on. Kun vain muistaisi muuton jälkeenkin.

Karsintaa pitääkin tehdä päivittäin tai ainakin viikottain. Moni karsii vasta muuton jälkeen, kun muutossa tuleekin täysin yllätyksenä tavaran määrä.

Vierailija
21971/22078 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kahdet nahkakengät vie niin vähän tilaa et pidä vain säilössä ja käytä silloin tällöin jos huvittaa.

Hävitä sellaista minkä kanssa ei tarvi noin arpoa.

Näin olen ajatellutkin ja siksi tässä tilanteessa nyt ollaankin että tavaraa on liikaa. Nuo kengät oli nyt vain 1 esimerkki, niitä on monia muitakin joista oon aatellu ettei vie paljoa tilaa nin antaa olla vielä.

Vierailija
21972/22078 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan lyhyesti kun jotakuta selvästi ärsyttää kun sortuu käyttämään rumaa kieltä. Komeron raivaaminen sujuu suunnitellusti. Pohjapiirros tehty, mitat otettu, tarvikkeet koottu ne joita on valmiina ja ne mitä pitää ostaa on listattu. Lahjotukseen,roskiin koottu kaikki turha ja ensi viikon aikana tyhjätään ja aloitetaan remppa. Oliko nyt tarpeeksi lyhyesti? Miksi pitää tulla lukemaan jos ei kuitenkaan jaksa?

Vierailija
21973/22078 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kahdet nahkakengät vie niin vähän tilaa et pidä vain säilössä ja käytä silloin tällöin jos huvittaa.

Hävitä sellaista minkä kanssa ei tarvi noin arpoa.

Näin olen ajatellutkin ja siksi tässä tilanteessa nyt ollaankin että tavaraa on liikaa. Nuo kengät oli nyt vain 1 esimerkki, niitä on monia muitakin joista oon aatellu ettei vie paljoa tilaa nin antaa olla vielä.

Ja jokainen noista tavaroista sellainen että käytät välillä ja jos heittäisit pois niin maksaisi paljon hommata myöhemmin samanlainen? Ja siitä syystä kämppä pursuaa käyttämätöntä tavaraa? No sitten se ongelma tosiaan ei ole kengissä vaan ajattelutavassa.

Vierailija
21974/22078 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, et jos vie kierrätykseen, lahjoitukseen tai myyntiin kaikki ne vaatteet, kengät, laukut, korut, kodin tekstiilit, astiat, koriste-esineet, kirjat, elokuvat&musiikin, joita ei oikeasti enää tarvitse tai käytä, niin ei todellakaan ole kellään mitään tavarapaljoutta. Siis niin yksinkertaista. Mullakin oli vielä muutama vuosi sitten. Tehkääpäs sama kuin mä. Luovuin kaikesta turhasta. Nyt on seinällä yksi lempitaulu, hedelmät ovat syötäviä koriste-esineitä, lipastossa vain parhaimmat tekstiilit, vaatekaapissa vain ne lempparivaatteet ja keittiössä ihanan avaraa, kun kaapeista lähti todellakin kaikki astiat, jotka eivät olleet käytössä. Kirjoista jäi vain keittokirja ja lapsuuden rakkain satukirja. Nyt on oikeastaan vähän hassua, kun ei ole mitään romua mitä pitäisi järkkäillä ja siirrellä. Mitään tavaraa en aio enää koskaan ostaa, ellei nyt näistä pakollisista tänne jääneistä joku mene rikki. Kyllä sittenkin aion miettiä tarvitsenko uuden aivan varmasti ja takuulla kysellä oisko tutuilla ylimääräistä. Kaikki rahat kanavoin nykyään ruokaan. En enää osta edes kalliita vitamiineja. Niihinkin meni aivan liikaa rahaa. Nyt yritän saada nekin ruuasta. Autonkin möin ja nykyisin menen vain kävellen tai joskus bussilla. Koiraakaan en ostanut, vaikka olin kauan sitä suunnitellut. Eläinlääkärikulut ovat niin korkeita, ettei rahat riittäisi niihin. Viimeksi jouduin ottamaan lainaa koiran kuluihin. Mulla siis oli koira viitisen vuotta sitten. Ulkoilutan nykyään naapurin koiraa.

Vierailija
21975/22078 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana inspiroiva kirjoitus edellisellä ! Olem jo 5-kymppinen ja alkanut miettimään mitä jälkeeni jää. Ainoa lapseni ei erota mikä esineissäni on oikeasti arvokasta ja muistoesineet, valokuvat ovat muistoja oikeastaan vain minulle. Tätä ajatusta vastaan olen aloittanut hitaan poistamisen.

Koti onneksi aika hyvässä mallissa. Harkitsen tarkkaan ostoja. Poistoja (myynti, lahjoitus) tulee joka kuukausi enemmän. Vähän, mutta suunta oikea

Vierailija
21976/22078 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lähti 2,5 muovikassillista loppuun käytettyjä vaatteita pois ja vielä 1 muovikassillinen lähtee myöhemmin kierrätykseen. Lisäksi mies keräsi autotallista jätesäkillisen jotain omia poistojaan roskiin. Koti alkaa jopa pysymään perussiistinä, kun tavaroiden määrä vähenee. 

Vierailija
21977/22078 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on oikeastaan vähän hassua, kun ei ole mitään romua mitä pitäisi järkkäillä ja siirrellä. 

Ei tavaroita ole pakko järkkäillä ja siirrellä, vaikka niitä olisi paljonkin. Se on ihan oma valinta. Tätä ketjua kun lukee, niin moni sellainen, jolla on paljon vähemmän tavaraa kuin minulla, käyttää paljon enemmän aikaa omien kamojensa miettimiseen, laskemiseen ja järjestelyyn.

Vierailija
21978/22078 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana inspiroiva kirjoitus edellisellä ! Olem jo 5-kymppinen ja alkanut miettimään mitä jälkeeni jää. Ainoa lapseni ei erota mikä esineissäni on oikeasti arvokasta ja muistoesineet, valokuvat ovat muistoja oikeastaan vain minulle.

Okei. Minulle tuo ei ole mikään syy poistaa tavaroita, jotka ovat itselleni tärkeitä. 

Vierailija
21979/22078 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on oikeastaan vähän hassua, kun ei ole mitään romua mitä pitäisi järkkäillä ja siirrellä. 

Ei tavaroita ole pakko järkkäillä ja siirrellä, vaikka niitä olisi paljonkin. Se on ihan oma valinta. Tätä ketjua kun lukee, niin moni sellainen, jolla on paljon vähemmän tavaraa kuin minulla, käyttää paljon enemmän aikaa omien kamojensa miettimiseen, laskemiseen ja järjestelyyn.

Kuule kyllä niitä on järkkäiltävä.. jos tavaraa on paljon ja myös käytät niitä, ne menee välillä pakostikin epäjärjestykseen. Otat alimmaisen sieltä, toisen täältä, pinot sortuu, joku on hävinnyt.. järjestys ei penkoessa pysy. En mä laske kamojani, enkä niitä juurikaan mieti, mutta pakko niitä on välillä järkkäiltävä. Viimeistään silloin, kun siivoat, vai etkö siivoa ollenkaan?

Vierailija
21980/22078 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavaroiden jatkuvaa siirtelyä ja järjestelyä joutuu yleensä tekemään silloin, jos tavaraa on LIIKAA. Se mikä on liikaa on kuitenkin yksilöllistä ja riippuu mm. asunnon koosta, säilytystiloista, elämäntyylistä, siivoustottumuksista, ym.

Kuulostaa siltä, että sinulla ei ole liikaa tavaraa. Hieno juttu. Tämän ketjun aihe on kuitenkin tavarapaljous, joten on aika luontevaa, että täällä on ihmisiä, joille omat tavarat ovat ongelma, koska niitä on (itselle) liikaa.