Voiko käyttää Mirena-hormonikierukkaa jos imettää
Kysymys tais tulla jo tuossa otsikossa eli voiko käyttää Mirena-hormonikierukkaa jos on täysimetys vielä päällä?
Mulla nimittäin on se ja huomasin vasta nyt valmistajan sivuilta, että sitä ei saa käyttää jos imettää, mutta eipä neuvolalääkäri missään vaiheessa kysynyt imetänkö enkä itse sitä edes tajunnut sanoa.....
Kommentit (6)
MIRENA-valmistetta voi käyttää imetyksen aikana. Levonorgestreelin on todettu erittyvän pieninä määrinä imettävien naisten äidinmaitoon. Hormonaalisia ehkäisymenetelmiä ei suositella ensisijaisiksi vaihtoehdoiksi imetyksen aikana, mutta pelkkää keltarauhahormonia sisältäviä valmisteita pidetään kuitenkin toisena vaihtoehtona ei-hormonaalisten ehkäisymenetelmien jälkeen. Kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen aloitettu pelkkää keltarauhashormonia sisältävä ehkäisy ei näytä vaikuttavan haitallisesti lapsen kasvuun tai kehitykseen. Pelkkää keltarauhashormonia sisältävä ehkäisy ei näytä vaikuttavan äidinmaidon laatuun.
sitä jopa suositellaan imetyksenaikaseen ehkäisyyn kosk avaikutus on paikallinen (=kohtuun vain vaikuttaa)
kaikki lääkärit eivät halua laittaa sitä jos kuukautiset eivät ole vielä alkaneet.
Ja kyllä ohjeiden mukaan saa laittaa, luepa uudestaan.
...jep ohjeessa sanottiin, että voi mutta kävin tosiaan Mirenan valmistajan sivuilla ja siellä olikin tuo teksti mikä mainittiinkin tässä edellä.
Mutta turhaan huolestuin. Kiitos
mulle laitettiin, kun vauva oli jotain 3-4kk ja siis imetin