Kova vauvakuume
Lopetin pillerit joulukuussa ja alotettiin mieheni kanssa heti yrittämään vauvaa. Mutta suuri huolenaiheeni on ylipainoni, jota on aika paljon..Yritän kyllä laihduttaa kovasti, mutta sitten kun tärppää loppuu myös laihdutus. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia kyseisestä asiasta..
Kommentit (7)
Ylipainoinen kuumeilija täälläkin. Kyllähän sitä painoa on hyvä tiputtaa, helpottaahan se raskaaksitulemista. Mutta vaikeaa se välillä on... Meillä se ei juurikaan ole edes auttanut. En oo kyllä halunnu ottaa laihtumisesta mitään stressiä, kunhan hiljakseen vähenee lukemat vaa' assa.
Tsemppiä vauvaprojektiin ja laihdutukseen!
-pk
Olen itse reilusti ylipainoinen ja poistattaessani kierukkaa sanoi gyne, että jo se, että paino kääntyy laskusuuntaan, auttaa raskautumisessa. Itselläni tärppäsi YK4:llä. Tosin kaksi ekaakin on saatu aikaiseksi juurikaan yrittämättä, mutta nyt painoa (ja ikää) reilusti enemmän ja silti tulin raskaaksi suht helposti.
Vastauksenne piristivät mieltäni kummasti! Minulla on ollut suuri stressi siitä, että pitäisikö sittenkään vielä yrittää vauvaa vai ensin laihduttaa about 40 kg..eli reilusti on painoa..mutta siihen menisi vuosi-puolitoista ja olen joutunut odottamaan jo sairaanhoitajaksi valmistumisen takia liian kauan..tyhmä olen kun en ole aiemmin saanut pois painoa, mutta se ei ole niin yksinkertaista..ja olen sentään lopettanut tupakoinnin vauvan takia!! mutta päivä kerrallaan..ja toki nyt yritän katsoa mitä syön ja liikun n. 3 kertaa viikossa jumpassa käymällä..mutta siltikin tämä asia stressaa edelleen. sitten jos niin onnekkaasti käy että tulen raskaaksi niin minua pelottaa neuvolatädin ja lääkärin kommentit ja tietysti verenpaine yms..
Niin ja testata pitäisi 28-30.1 jos ei menkat oo jo sillon tullu..:(())
Pitää myös muistaa että ylipainosta on muutakin haittaa, kuin raskaaksi tulemisen vaikeus. En tarkoita yleisiä terveydellisiä haittoja vaan raskauteen liittyviä ongelmia, kuten raskausdiabetes... Itsellänikin BMI 27 ja toivon pääseväni normaalipainoon siihen mennessä, kun vauvaa aletaan suunnitella. Oman ja vauvan terveyden vuoksi. Tsemppiä kaikille!
että vauva pian ilmoittaisi tulostaan, ylipainosta riippumatta. Ainakin eräs tuttavani, joka ihan hiljattain sai esikoisensa, on reippaasta ylipainosta huolimatta voinut hyvin raskautensa ajan, kuten vauvakin. Varmasti omat riskitekijänsä ovat, mutta auttaako murehtiminen oloa nyt, jos olette päättäneet, että vauvaa toivotte jo tässä tilanteessa. Terveelliset elämäntavat ja liikunta varmasti paras apu, tuloksia voi näkyä sitten niin vaa´assa kuin raskaustestissäkin. Tuttavani, josta mainitsin, muuten kertoi noin kuukauden imetettyään, laihtuneensa koko " projektin" aikana parikymmentäkiloa, ja ihan luonnollisesti. Ei toki tietoisesti laihduttaen, mutta elimistö toiminut parhaansa mukaan..:) Hyvää vointia ja plussatuulis sinne!
En osaa sanoa mitään järkevää varsinaiseen ongelmaasi, kun mietit sitä ylipainoa, ajattelin vaan moikata, kun olen uusi täällä kuumeilijoissa ja huomasin, että samoihin aikoihin olet aloittanut yrittämisen kuin minäkin..:) Eihän sun kannata painostasi liikaa murehtia, tärkeää on nyt varmasti, että tähtäät hyvään oloon ja elät niin terveellisesti kuin itsellesi on mahdollista, kyllä se paino siinä samalla laskee kun tuohon tähtäät. Ei varmasti ole raskautumisenkaan kannalta hyvä nyt mikään rankka kuuri, ettei mene elimistö ja toiminot sekaisin..Olen joskus lukenut, että pienikin, parin kilon pudotus voi olla avuksi raskaaksi tulemiseen. Miten vauvaprojektisi on mennyt? Tsemppiä!